header
Dalmatië

Een regio met cultuur en natuur!

Dalmatië is het lange smalle gedeelte van zuid Kroatië, met meer dan 350 kilometer aan strand. Dat betekent dat je hier genoeg kunt zwemmen, duiken of snorkelen, zeker tussen de vele prachtige eilanden. De historische steden Zadar, Split en Dubrovnik zijn karakteristieke bezienswaardigheden. Hier wandel je eindeloos door de oude straten van Kroatië.

De 4 beste campings

Voor ieder wat wils

5 historische steden

Waar je uren kunt rondwalen

5x natuur en rust in Dalmatië

De groenste plekken in de regio

De 4 beste campings

Het gezellige Zaton Holiday Resort

Deze camping ligt tussen de dorpjes Zaton en Nin, direct aan het strand. Het lage zeewater is een perfecte en veilige omgeving voor kinderen. De historische stad Zadar is bovendien ook niet ver hiervandaan. Vanaf de camping rijdt er elke avond een kleine trein naar Nin, waar je ‘s avonds nog een rondje kan wandelen voor zonsondergang.

Shoppen en zonnen in Camping Solaris

Ook camping Solaris ligt direct aan zee, maar op slechts een paar minuten rijden ligt er een groot winkelcentrum. Je kan op deze camping zonnen en winkelen dus perfect combineren. De camping is zo aangelegd, dat je er prachtig kunt wandelen. Er is voor kinderen een aquapark, zodat ook die zich perfect kunnen vermaken.

Gegarandeerd zeezicht bij Camping Belvedere Trogir

Deze camping ligt op terrassen, waardoor je altijd een schitterend uitzicht op zee hebt, waar je ook staat gekampeerd. Het strand bij deze camping is geen zandstrand, maar een kiezelstrand. Hierdoor heb je geen last van vervelend zand tussen je tenen. Vanaf de camping kun je makkelijk met de boot naar het stadje Trogir.

Camping Stobrec-Split

Deze camping ligt vlakbij de grote stad Split, je kunt makkelijk de bus pakken vanaf hier. Via de boulevard kan je langs de kust lopen en hier vind je genoeg restaurants om in de avond te genieten van een diner met zeezicht. De camping ligt aan het strand, waar je op uitkijkt vanaf je standplaats. De standplaatsen worden omschreven als ruim.

5 historische steden

Veelbelovend Dubrovnik

Deze oude vestingstad wordt ‘de parel van de Adriatische Zee’ genoemd. Het oude centrum staat zelfs op de Werelderfgoedlijst. Beroemde scenes uit de serie Game of Thrones zijn hier opgenomen. Je kunt met de kabelbaan naar het hogere gedeelte van de stad, vanwaar je een uitzicht hebt waar je u tegen zegt. Een zeer fotogenieke stad.

Romeins Zadar

Dit stadje is kleiner dan Dubrovnik, maar niet minder speciaal. Het centrum ligt op een eiland en is afgesloten voor auto’s. Hierdoor kun je rustig ronddwalen door de smalle straatjes met vele restaurantjes. Het oude plein in het hart van de stad is een culturele bezienswaardigheid met een oude Romeinse bouwwerken en zelfs een archeologisch museum.

Veel vermaak in Split

Split is de grootste stad van Dalmatië. Het Paleis van Dioceltianius is een enorm complex in het centrum, waar meerdere winkels en marktjes zitten. De kathedraal is het hoogtepunt van dit historische complex. In het park van de stad wordt elke avond een optreden georganiseerd zoals vuurdansen of koorddansen. Hier vermaakt zowel jong, als oud zich!

Actief op Hvar

Dit eiland is makkelijk te bereiken met de boot. Op het eiland vind je vele stranden, maar het staat ook bekend om de lavendelvelden die het eiland haar unieke landschap geven. Huur een mountainbike om het eiland actief te verkennen. In de avond zijn er veel restaurants en clubs te bezoeken. Je kunt hier zowel heen voor rust, als ook voor vermaak.

Het kleine Trogir

Het oude centrum van de stad ligt net als Zadar op een eiland. Het heeft een oud centrum met een stadsmuseum waar je onder andere een middeleeuws kasteel vindt, kleinere paleizen en de Sint-Laurentius kerk, allemaal onderdeel van de Werelderfgoedlijst. Tip: met de auto is het lastig te bereiken door de drukte, boek daarom een boottrip naar de stad!

5x natuur en rust in Dalmatië

Paklenica National Park

Dit park ligt midden in de bergen van Dalmatië, niet ver van Zadar en dus ook niet ver van de kust. Hierdoor heb je, eenmaal boven, een adembenemend uitzicht over Adriatische Zee en over het schiereiland Pag. Er zijn verschillende routes die je kunt bewandelen, zoals een historische route die langs oude dorpjes loopt. Er zijn tevens dagexcursies.

Watervallen in Krka National Park

Dit park ligt meer landinwaarts en herbergt de prachtige Krka watervallen. Je kunt hier naast uren wandelen ook een boottrip ondernemen naar het eiland Visovac, wat in de rivier Krka ligt. Hier kan je een klooster en museum bezoeken, waardoor je natuur en cultuur in één bezoek kunt combineren!

Nationaal Park Kornati

Deze eilandengroep is makkelijk te bezoeken vanuit Zadar. Er zijn meer dan 140 verschillende eilanden, die je zelf per boot kan bezoeken of met een excursie. Een unieke dagtrip waarbij je geniet van prachtige uitzichten en je ook nog eens kunt snorkelen. Je ziet dan veel koraal, zeesterren en veertig soorten vissen!

Het groene eiland Lokrum

Dit groene eiland ligt tegenover Dubrovnik en vormt dé uitvalbasis als je de stad even wilt ontvluchten. Je kunt hier een oud Benedictijns klooster bezoeken en een botanische tuin. Boven op het eiland heb je een oud fort, waarvandaan je over Dubrovnik uitkijkt. De stranden op dit eiland zijn bovendien erg rustig, ideaal voor een dagje strand.

Het rustige Lopud

Dit eiland ligt ook vlakbij Dubrovnik. Je vindt hier slechts 400 inwoners en auto’s zijn er verboden. Echt een eiland van rust. Het kent een rijke historie met 23 kerken, een paleis en een Franciscaans klooster. Het eiland kent volgens de inwoners het beste strand van Dubrovnik, Sunj. Een wit strand omgeven met groene heuvels.

• Type accommodatie

• Faciliteiten

2.223
  • Waardering

Sorteren

3.767

vakanties Dalmatië

Reviews over accommodaties in Dalmatië

Goed hotel aan het strand en de boulevard.

Ilona
    7-8-2018

We hebben samen een weekje verbleven in hotel Borak (onderdeel van een aantal hotels van de keten Bluesun). Het hotel is prachtig gelegen aan de boulevard en het strand, 10 minuten lopen vanaf het centrum van Bol. De kamers zijn prima maar wel wat gedateerd (wij hadden kamer 356 met zeezicht). Vooral onze douche was erg klein en de deurtjes van de douchekabine hingen er los in. De bedden zijn zacht en kraken vooral heel erg. Het ontbijt is erg goed en uitgebreid. Het zwembad bij het hotel was prima maar het water wel erg troebel, dit zou wat vaker gereinigd kunnen worden. Het restaurant aan de overkant van de boulevard (welke bij het hotel hoort) is echt een aanrader, op reservering kun je zelfs aan zee eten. Wij hadden een auto gehuurd, dit is totaal niet nodig. Het mooiste dorp van het eiland vonden wij toch echt Bol (en niet Supetar zoals iedereen zegt). Bol is vooral erg geschikt voor watersporters (oa kite surfen etc).

Prima.

Mariëlle
    6-8-2018

Het hotel ligt mooi, vlakbij de gezellige haven van Supertar. (10 min. lopen)

Meerdere hotels delen dezelfde faciliteiten. Kamers zijn netjes, 7 dagen per week schoonmaak en schone handdoeken.

Groot resort, wel overzichtelijk.

Twee stranden 1 in een baai met weinig stenen en 1 met meer stenen waar de zee wat ruiger is. Betalen voor de bedjes aan zee. Wel altijd plaats. Bij de zwembaden het welbekende handdoek leggen.

Hotel is erg Frans georiënteerd, geen NL animatie.

Helaas niet te spreken over het eten, voornamelijk omdat het bijna altijd koud was. (Wel genoeg keuze.) Hierdoor zijn we vaak gaan uit eten.

Receptie en schoonmaak personeel erg vriendelijk, bar personeel helaas niet.

Aanraders: een eiland tour, een dag naar Split en het nationale park Krka.

Fantastisch! Aanrader!

Fam Goossens
    6-8-2018

Wat hebben wij genoten! We gaan nooit voor een tweede keer terug naar een camping/resort maar bij Solaris overwegen we dit wel! Ik snap alle negatieve kritiek niet echt. We hadden een stacaravan via touroperator gehuurd en de mooiste plek met zeezicht. Je betaalt wel dagelijks parkeerkosten. Jammer maar hadden we ingecalculeerd. Het is een resort met camping, hotels en huuraccomodaties. Ook rrstaurants, bars etc. Dit maakt het afwisselend! Er wordt best wat georganiseerd, maar hier moet je zelf achterkomen ( dit zouden ze beter moeten communiceren). Zo is er elke avond een band en tussendoor een show. Elke vrijdag vuurwerk. En in het kinderhotel elke dag animatie en elke avond shows. Hier kunnen ook de niet hotelgasten gebruik van maken. Het camping zwembad is klein en met zoutwater. Dit zoute water zit ook bij veel hotelzwembaden en went gauw. De zee is Superschoon. Veel te zien kwa natuur en steden in omgeving. En super aardige mensen!

Geweldig

Anita
    6-7-2018

Wij hebben een geweldige tijd gehad. Heel prettig verblijft en top verzorgd! Jorgen (verhuurder) is zeer behulpzaam en regelt als je dat wil van alles voor je.

De omgeving is prachtig!

Heerlijk!!

Mw. Scholten
    12-5-2018

Voor de tweede maal hier geweest. En weer een heerlijk verblijf gehad!

Soms wel een wachtrij bij het eten, maar t liep altijd vlot door.

Sanitair schoon en voldoende capaciteit. Prachtige kust!!

Dalmatië scoort een 8,4 uit 10, op basis van 2394 reviews