header
Dalmatië

Een regio met cultuur en natuur!

Dalmatië is het lange smalle gedeelte van zuid Kroatië, met meer dan 350 kilometer aan strand. Dat betekent dat je hier genoeg kunt zwemmen, duiken of snorkelen, zeker tussen de vele prachtige eilanden. De historische steden Zadar, Split en Dubrovnik zijn karakteristieke bezienswaardigheden. Hier wandel je eindeloos door de oude straten van Kroatië.

De 4 beste campings

Voor ieder wat wils

5 historische steden

Waar je uren kunt rondwalen

5x natuur en rust in Dalmatië

De groenste plekken in de regio

De 4 beste campings

Het gezellige Zaton Holiday Resort

Deze camping ligt tussen de dorpjes Zaton en Nin, direct aan het strand. Het lage zeewater is een perfecte en veilige omgeving voor kinderen. De historische stad Zadar is bovendien ook niet ver hiervandaan. Vanaf de camping rijdt er elke avond een kleine trein naar Nin, waar je ‘s avonds nog een rondje kan wandelen voor zonsondergang.

Shoppen en zonnen in Camping Solaris

Ook camping Solaris ligt direct aan zee, maar op slechts een paar minuten rijden ligt er een groot winkelcentrum. Je kan op deze camping zonnen en winkelen dus perfect combineren. De camping is zo aangelegd, dat je er prachtig kunt wandelen. Er is voor kinderen een aquapark, zodat ook die zich perfect kunnen vermaken.

Gegarandeerd zeezicht bij Camping Belvedere Trogir

Deze camping ligt op terrassen, waardoor je altijd een schitterend uitzicht op zee hebt, waar je ook staat gekampeerd. Het strand bij deze camping is geen zandstrand, maar een kiezelstrand. Hierdoor heb je geen last van vervelend zand tussen je tenen. Vanaf de camping kun je makkelijk met de boot naar het stadje Trogir.

Camping Stobrec-Split

Deze camping ligt vlakbij de grote stad Split, je kunt makkelijk de bus pakken vanaf hier. Via de boulevard kan je langs de kust lopen en hier vind je genoeg restaurants om in de avond te genieten van een diner met zeezicht. De camping ligt aan het strand, waar je op uitkijkt vanaf je standplaats. De standplaatsen worden omschreven als ruim.

5 historische steden

Veelbelovend Dubrovnik

Deze oude vestingstad wordt ‘de parel van de Adriatische Zee’ genoemd. Het oude centrum staat zelfs op de Werelderfgoedlijst. Beroemde scenes uit de serie Game of Thrones zijn hier opgenomen. Je kunt met de kabelbaan naar het hogere gedeelte van de stad, vanwaar je een uitzicht hebt waar je u tegen zegt. Een zeer fotogenieke stad.

Romeins Zadar

Dit stadje is kleiner dan Dubrovnik, maar niet minder speciaal. Het centrum ligt op een eiland en is afgesloten voor auto’s. Hierdoor kun je rustig ronddwalen door de smalle straatjes met vele restaurantjes. Het oude plein in het hart van de stad is een culturele bezienswaardigheid met een oude Romeinse bouwwerken en zelfs een archeologisch museum.

Veel vermaak in Split

Split is de grootste stad van Dalmatië. Het Paleis van Dioceltianius is een enorm complex in het centrum, waar meerdere winkels en marktjes zitten. De kathedraal is het hoogtepunt van dit historische complex. In het park van de stad wordt elke avond een optreden georganiseerd zoals vuurdansen of koorddansen. Hier vermaakt zowel jong, als oud zich!

Actief op Hvar

Dit eiland is makkelijk te bereiken met de boot. Op het eiland vind je vele stranden, maar het staat ook bekend om de lavendelvelden die het eiland haar unieke landschap geven. Huur een mountainbike om het eiland actief te verkennen. In de avond zijn er veel restaurants en clubs te bezoeken. Je kunt hier zowel heen voor rust, als ook voor vermaak.

Het kleine Trogir

Het oude centrum van de stad ligt net als Zadar op een eiland. Het heeft een oud centrum met een stadsmuseum waar je onder andere een middeleeuws kasteel vindt, kleinere paleizen en de Sint-Laurentius kerk, allemaal onderdeel van de Werelderfgoedlijst. Tip: met de auto is het lastig te bereiken door de drukte, boek daarom een boottrip naar de stad!

5x natuur en rust in Dalmatië

Paklenica National Park

Dit park ligt midden in de bergen van Dalmatië, niet ver van Zadar en dus ook niet ver van de kust. Hierdoor heb je, eenmaal boven, een adembenemend uitzicht over Adriatische Zee en over het schiereiland Pag. Er zijn verschillende routes die je kunt bewandelen, zoals een historische route die langs oude dorpjes loopt. Er zijn tevens dagexcursies.

Watervallen in Krka National Park

Dit park ligt meer landinwaarts en herbergt de prachtige Krka watervallen. Je kunt hier naast uren wandelen ook een boottrip ondernemen naar het eiland Visovac, wat in de rivier Krka ligt. Hier kan je een klooster en museum bezoeken, waardoor je natuur en cultuur in één bezoek kunt combineren!

Nationaal Park Kornati

Deze eilandengroep is makkelijk te bezoeken vanuit Zadar. Er zijn meer dan 140 verschillende eilanden, die je zelf per boot kan bezoeken of met een excursie. Een unieke dagtrip waarbij je geniet van prachtige uitzichten en je ook nog eens kunt snorkelen. Je ziet dan veel koraal, zeesterren en veertig soorten vissen!

Het groene eiland Lokrum

Dit groene eiland ligt tegenover Dubrovnik en vormt dé uitvalbasis als je de stad even wilt ontvluchten. Je kunt hier een oud Benedictijns klooster bezoeken en een botanische tuin. Boven op het eiland heb je een oud fort, waarvandaan je over Dubrovnik uitkijkt. De stranden op dit eiland zijn bovendien erg rustig, ideaal voor een dagje strand.

Het rustige Lopud

Dit eiland ligt ook vlakbij Dubrovnik. Je vindt hier slechts 400 inwoners en auto’s zijn er verboden. Echt een eiland van rust. Het kent een rijke historie met 23 kerken, een paleis en een Franciscaans klooster. Het eiland kent volgens de inwoners het beste strand van Dubrovnik, Sunj. Een wit strand omgeven met groene heuvels.

2.223

Sorteren

3.769

vakanties Dalmatië

Reviews over accommodaties in Dalmatië

Fijne bestemming voor 1 week

Tina Vd Geest
    13-9-2018

Wij verbleven in de appartementen. Vanaf het vliegveld erg dichtbij. Aangekomen op de camping, kregen een sleutel en uitleg. Vervolgens flink wat trappen op met je zware koffer. Wanneer je een appartement hebt met een laag nr zit je vrij dicht bij zee, heb je de hogere moet je flink wat trappen op. Het voordeel is wel dat je dan dichtbij de supermarkt zit. Camping winkel is vrij prijzig, ongeveer 500 m vanaf ingang camping ook een superm maar prijs verschilt niet veel. Je moet zelf zorgen voor je theedoek en afwasmiddel etc.

Het appartement opzich is schoon, bedden zijn goed. Bij ons werden de handdoeken 2x verwisseld en het afval opgehaald. In de week geen schoonmaak.

Op verschillende plekken op de camping staat een pin automaat. Eigenlijk kun je bijna overal pinnen zowel de supermarkt, restaurants, bars op de camping als in Trogir. Contant voor de boot. Eten op camping is goed, in Trogir (40 min met boot) ook goed en leuke boulevard

Goed en gezellig hotel!

Angela
    8-9-2018

Hotel moet nog gerenoveerd worden, maar ondanks dat is het een gezellig hotel. Heeft alles wat je nodig heb.

Heb je een probleem, ze regelen het gelijk voor je.

Personeel ontzettend vriendelijk, altijd gezellig en maakt een babbeltje met je.

Kortom goed hotel!!

Fantastich

Fam Kumar
    7-9-2018

zeer vriendelijk personeel speciaal Katija bij de receptie en in de bar Antonio / Mate en Luggi. Wij waren zeer verrast toen we een stoel nodig hadden op het terras dat ontbrak .Mate ging snel en pakte het op het barbecuerestaurant en bracht naar ons dus we konden genieten van onze avond. Kamer was erg leuk alleen de kluis had op een hoger niveau moeten opereren. Restaurant had goed eten maar de wijn uit de kraan was niet drinkbaar. Pamela en de oudere ober waren zeer attent.

We genoten erg van ons verblijf.

Héérlijk, echt een aanrader!

Karin
    4-9-2018

Mooie ruime appartementen en het complex is heel knus. Appartementen zijn schoon en vaak een handdoekenwissel. Het zwembad is heerlijk vertoeven en je kunt er een drankje halen. Handdoekjes leggen is verboden, je mag ze weghalen en afgeven bij de zwembadbar:-) Vanaf het complex loop je zo de boulevard op en ook het gezellige Vodice is op loopafstand. Weinig Nederlanders maar dat vinden wij juist een pré. Er komen vooral Sloveense en Poolse jonge gezinnen. Onze dochters (10,13,16) vonden toch wel aansluiting bij de Nederlandse kinderen en hebben zich heel goed vermaakt. Krka national park is gewéldig en ga zeker ook eens eten bij Konoba Tri Purina, wel reserveren! Bootje huren à €80 is ook erg leuk. Kortom een totaal andere beleving dan de overvolle (asociale) camping van vorig jaar! Minpunt was dat er maar een klein tweepits elektrisch fornuisje aanwezig was dus koken voor een gezelschap van 6 personen moet in gedeeltes...

Een belevenis, probeer het eens!

Rita Ketelaar
    23-6-2018

Een hele fijne en bijzondere belevenis! Leuke hutjes en een fijn resort. Schoon sanitair, afwisselend eten. Misschien niet hoogstaand, maar een goede keuze en op een fijne plek. Gratis sporten op het resort. Neem een kano mee of een sup, ga zeilen of start je dag met yoga en kijk daarbij uit over de zee! Een goede centrale ligging voor allerlei uitstapjes. Zo kun je op het resort een excursie boeken naar de Plitvice meren of naar Krka en Sibenik. Ook een mooie gelegenheid om direct vanaf het resort een boottocht te maken naar de prachtige Kornati eilanden. De dolfijnen hebben wij voor de boot uit zien zwemmen! Onderweg terug ruik je de heerlijke dennengeur van het resort. Op het resort kun je ook heerlijk zwemmen, er zijn leuke zwemplekken en er is veel te doen voor de kinderen. Er hangen hangmatten tussen de bomen, hoe leuk is dat! Geen electriciteit in de hut maar oplaadplaatsen vanaf een centraal punt. Niet bereikbaar, hoera!