header
Istrië

Een stukje Italië in Kroatië

Veel mensen vinden Istrië overeenkomen met Italië. Dit vanwege de Romeinse steden als Pula, Rovinj en Porec. De steden herbergen middeleeuwse straatjes, verborgen markten en historische kerken. Verder staat de regio bekend om haar kiezelstranden. Er is wel één verschil met Italië, in Kroatië betaal je met de Kuna, wat alles een stuk goedkoper maakt.

5 perfecte campings in Istrië

Met allemaal een eigen strand

5 Romeinse steden

Met een mooi historisch centrum

5 top bezienswaardigheden

De highlights van Istrië die je écht wilt zien

5 perfecte campings in Istrië

Compleet Camping Lanterna

Je hoeft je op deze camping niet te vervelen. Er zijn meerdere restaurants te vinden en voor de jongeren zijn er speciale ‘tiener zones’. Ook zijn er fitness mogelijkheden en er is een aanvullend avondprogramma. De camping ligt vlakbij de stad Porec, maar je kunt ook makkelijk dagtripjes ondernemen naar Novigrad, Pula of Rovinj.

Nudisten Camping Ulika

Voel je helemaal vrij op camping Ulika! Deze nudistencamping is van alle luxe voorzien en biedt genoeg activiteiten voor kinderen. De camping ligt vlakbij Porec en vanaf hier is de stad prima met de fiets te bezoeken. De camping ligt aan een groot kiezelstrand. Je kunt er bootjes huren om een heerlijk dagje te gaan varen op zee.

Prima Camping Valkanela

Deze camping ligt tussen de vissersdorpjes Funtana en Vsar. Elke avond kun je daar genieten van heerlijke visgerechten. Porec ligt slechts op vijftien minuten rijden. Het zwembad van de camping is pas vernieuwd, maar die heb je eigenlijk niet nodig met het strand zo dichtbij. Vanuit Vsar is het mogelijk om een trip te boeken om dolfijnen te spotten.

Het grote Park Umag

Deze viersterrencamping is van alles voorzien: kinderspeeltuinen, tennisbanen en verschillende watersporten. De camping is groot waardoor je je hier prima een aantal dagen kunt vermaken. Wil je toch op pad? Er is een speciale receptie aanwezig waar je dagexcursies kunt boeken. De camping is gelegen dichtbij Novigrad en het kleinere stadje Umag.

Voor de kinderen: Bi Village

Bi Village ligt op slechts enkele kilometers van Pula. Via de boulevard loop je zo naar het dorpje Fazana, waar je restaurants vindt, winkeltjes en toeristinformatiewinkels. Op de camping is elke avond livemuziek in het theater. Voor kinderen is er ook genoeg te doen, naast de meerdere zwembaden en speeltuinen is er een groot animatieteam.

5 Romeinse steden

Middeleeuws Rovinj

Het oude autovrije centrum van dit stadje ligt op een schiereiland. De Saint Euphemia torent hoog boven de stad uit, een prachtig middeleeuws uitzicht wanneer je richting de stad rijdt. Als je vanaf het Trg Marsala Tita plein naar de haven loopt, kom je meerdere restaurants en marktkraampjes tegen. Rovinj is terecht een van de mooiste steden in Istrië!

Van alles te doen in Porec

Deze stad oogt wat Italiaans, dat komt omdat het jaren geleden nog bij Italië hoorde. Het historische centrum is echter absoluut een bezoekje waard, maar zeker ook de Euphrasius Kerk. Je vindt hier oude Romeinse paleizen en smalle kleine straatjes. Verder kun je genieten van het strand, kun je boottripjes maken én de grot van Baredine bezoeken.

Gezellig Pula

In Pula staat één van de mooiste amfitheaters in de wereld. Maar je vindt hier ook de Tempel van Augustus en andere Romeinse bouwwerken. In de stad is een grote scheepswerf. Elke avond in de zomer wordt een lichtshow gegeven op de kranen, een uniek gezicht! Het natuurgebied Kamenjak ligt vlakbij en herbergt vele ruige en prachtige stranden.

Het rustige Medulin

Medulin is een klein vissersdorp, niet ver van Pula. Er zijn meerdere winkels te vinden en genoeg restaurants aan de boulevard, waar elke avond livemuziek is. Ook zijn er veel stranden in en rondom Medulin, tevens zandstranden. Een rustige plek vergeleken met de andere steden, heerlijk dus om bij te komen!

Havenstad Umag

Het havenstadje Umag ligt ook op een klein schiereiland en heeft tevens een uniek historisch centrum. Er is een grote jachthaven en mede hierdoor zijn er veel visrestaurants te vinden in Umag. Uniek in het stadje zijn de vele eekhoorns die je overal tegenkomt. Kinderen zullen het geweldig vinden!

5 top bezienswaardigheden

Amfitheater van Pula

Dit 33 meter hoge amfitheater is één van de best bewaarde amfitheaters in de wereld! In het 2000 jaar oude gebouw konden maar liefst 23.000 bezoekers plaatsnemen. Er werden bloederige gevechten gehouden door gladiatoren. Dat is nu anders. In de zomeravonden zijn er filmfestivals en opera’s. Een unieke ervaring en zeker een bezoekje waard!

Terug in de tijd in Euphrasius Basilica

Deze basiliek is het bekendste en misschien wel ‘t oudste gebouw van Porec. Het bouwwerk is gebouwd in Byzantijnse stijl, waardoor het lijkt alsof je een stap terug in de tijd zet als je de kerk binnenloopt. Vanaf de klokkentoren van de basiliek heb je een geweldig uitzicht over Porec. De kerk is ook beroemd vanwege de unieke mozaïeken.

Venetiaans Saint Euphemia Cathedral

Nog een historische kerk, maar deze is te vinden in Rovinj. De toren heeft iets weg van de Venetiaanse toren, dit omdat Rovinj lange tijd onder Italië hoorde. Uniek aan de toren van de kathedraal is de windvaan. Het is namelijk een beeld van de heilige Euphemia, die je al ziet wanneer je Rovinj binnenrijdt.

Dvigrad Ruïne

Op slechts vijftien minuten rijden van Rovinj vind je Dvigrad, een grote ruïnestad. De oude stad was jarenlang bevolkt totdat malaria uitbrak en de laatste mensen in 1714 de stad verlieten. Al die jaren heeft niemand ernaar omgekeken. Sinds kort is het populair bij toeristen, vanwege charme van de ruïne. De stad wordt nu in ere hersteld.

De groene Brijuni Islands

Deze eilandengroep ligt voor de kust van Rovinj en is een nationaal park. De Joegoslavische leider Tito had hier een zomerhuis. Ook bouwde hij een safaripark, dat nog steeds te bezoeken is. Een trip naar de eilanden kan alleen per boot. Wanneer je de eilanden wilt bewandelen, is een gids wel aan te raden.

Sorteren

Reviews over accommodaties in Istrië

Nooit meer

Fred
    8-5-2018

Mega camping alles een topper, heerlijk aan zee, goed sanitair

Alleen de receptie is een ramp ruim 90 minuten in de rij staan, ( wat moet dit worden in het hoogseizoen ) Groot nadeel bij deze camping geen acceptatie van Anwb keycard of NKC card, willen echt je paspoort hebben, in deze tijd van fraude toch erg raar. Je zit in het buitenland zonder legitimatiebewijs. Kopie mocht ook niet. Bij uitchecken waren onze paspoorten verdwenen en na lang zoeken kwamen ze uit een trommeltje ,vreemde manier van bewaren voor een camping met 2900 plaatsen

Wim den Hollander
    1-3-2018
    Een prima hotel. Grote luxe kamer met balkon en uitzicht op de baai. Zeer goede prijs kwaliteit verhouding voor een verblijf van 8 dagen met half pension.

Het. Was fantastisch geen op of aanmerking

Eddy willemsen
    24-2-2018
    Eigenlijk niets het hotel was erg goed vriendelijk personeel er viel. Weinig over op te merken aan te bevelen voor jong en oud

Net en schoon

Bas
    17-10-2017

Erg fijn en net resort.

Wij zaten in het hotel. Wat niet voelt als hotel omdat het is opgebouwd uit allemaal leuke aparte gebouwtjes.

Wij zaten in het laatste blok omdat je onze hond mee hadden.

Wij zaten in een kamer welke prachtig uitzicht had op de zee, heel erg mooi!

Elke dag werd alles netjes schoon gemaakt.

Drankjes in het resort waren 1/3 duurder dan in de stadjes.

Voor mensen met honden:

- Honden strandje was geen strandje maar een stenen trap waar je met je hond in het water kan ( vind onze hond maar eng dus dat was geen succes )

- Tijdens het ontbijt buffet / avond buffet mag je je hond niet mee naar binnen nemen.

We waren genoodzaakt om buiten te ontbijten daar waar wat tafels stonden die mensen vooral gebruikte om te roken.

- In de overige barretjes / restaurants was de hond gewoon welkom

Wij zaten hier van 28-8 tot 10-09.

Nog 1 dag avond entertainment gehad. Hierna was schijnbaar het seizoen over.

Larisa Brljafa Resort Manager, Marketing, 7-12-2017

Dear Mr. Bas,

Thank you very much for choosing Petalon as your holiday destination. We are so happy to hear that you liked our resort and you were satisfied with our facilities and service. It`s great that you recognized the beauty of our location and you enjoyed the sea view from your room. We are „partly pet friendly“ resort as dogs are allowed in only 16 rooms, so we still have certain limitations. Please, accept our apologies for inconveniences caused by this limitations. We are doing some improvements regarding the beaches and the approaches to the sea, so we hope that you will be our guest again. Looking forward upon your next arrival.

Kind regards,

Larisa Brljafa

Resort Manager

Heerlijke plek waar toerisme niet alles beheerst

Geert, Sandra & Benthe
    3-9-2017
    Fijne plek! 10 dagen genoten. Niks gelogen wb ligging tussen de olijf- en wijngaarden. Rust, geen kinderspeelplaats, maar een plek waar ouders naar hun kinderen omkijken zodat het voor iedereen vakantie blijft.. Onze dochter het erg naar haar zin gehad! Perfect onderhouden. Stadjes en strand kun je makkelijk opzoeken, fijne tips van eigenaars gekregen. Eigenlijk zou ik de ervaring niet willen delen zodat dit plekje nog wat onontdekt blijft :-)
Istrië scoort een 7,8 uit 10, op basis van 2646 reviews