header

Emilio Romanga, de veelzijdige regio van Italië

Italië, het land van het lekkere eten, de ontspannen sfeer en de rijke geschiedenis. Jaarlijks trekken vele Nederlanders naar dit land. En geef ze eens ongelijk. Italië blijft verrassen. Neem bijvoorbeeld de regio Emilio Romanga waar de Adriatische zee je altijd toelacht én waartoe de nog vrij onontdekte steden Ravenna en Ferrara behoren.

5x kindvriendelijke campings

Campings waar het hele gezin kan genieten

5x authentieke steden

Op-en-top Italiaanse steden

5x cultuursnuiven

Breng een bezoekje aan het salami-museum

5x kindvriendelijke campings

1. Pal aan zee: camping Tahiti
1. Pal aan zee: camping Tahiti

Vanuit je tent zo in de zee duiken? Dat kan bij camping Tahiti. Deze camping ligt pal aan de Adriatische Zee én heeft een eigen strand. Wanneer je bent uitgezwommen in de zee, kun je een plons maken in één van de drie zwembaden die Tahiti telt. Ook liggen de steden San Marino en Rimini dichtbij. Wat wil je nog meer?!

2.	Prima vermaak op Camping Spiaggia e Mare
2. Prima vermaak op Camping Spiaggia e Mare

Voor vermaak en ontspanning hoef je de camping Spiaggia en Mare niet te verlaten. Zo worden er rondom de twee grote zwembaden tal van sport- en spelactiviteiten georganiseerd en kun je in het restaurant en de pizzeria heerlijk dineren. Voor strandliefhebbers is het hier ook goed toeven, de zee ligt namelijk op steenworp afstand.

3. Uitstekend voor kinderen: Camping Vigna sul Mar
3. Uitstekend voor kinderen: Camping Vigna sul Mar

Voor kinderen is camping Vigna sul Mar een paradijs. Zij kunnen zich eindeloos vermaken in het grote zwembad en met het animatieteam dat elke keer weer leuke activiteiten organiseert. Ook voor de kleinsten onder ons is er een baby- en miniclub. Ook handig, de animatoren spreken Nederlands.

4.	Lekker bijkomen op Camping Rubicone
4. Lekker bijkomen op Camping Rubicone

Als je met het hele gezin op vakantie gaat, zit je bij camping Rubicone goed. De camping ligt direct aan de zee en heeft een eigen privé strand. Daarom kunnen jullie even helemaal bijkomen tijdens hun verblijf op Rubicone. Niet zo fan van kamperen? Dan kun je ook kiezen voor een van de luxe appartementen en stacaravans.

5.	Totale ontspanning op Camping Arizona
5. Totale ontspanning op Camping Arizona

Omgeven door de groene heuvels van de regio Emilio-Romagna staat camping Arizona. Bij deze camping zit je niet hutjemutje op elkaar, maar heb je een ruime staanplaats in de schaduw. De kuuroorden Salsomaggiore Terme en Tabiano Bagni liggen op steenworp afstand, net als de historische steden Parma en Fidenza. Puur genieten!

5x authentieke steden

1.	Heerlijk dineren in Bologna
1. Heerlijk dineren in Bologna

Een bezoek aan de hoofdstad van de regio Emilio-Romagna ,Bologna, mag tijdens je vakantie niet ontbreken. In Bologna slenter je door de authentieke straaten en schuif je aan bij de een van de vele restaurants. De stad wordt ook wel La Grasse (de dikke) genoemd, vanwege het lekkere eten en drinken. Een heerlijk maal is hier dus gegarandeerd.

2.	Veelzijdig Rimini
2. Veelzijdig Rimini

Aan de oostkust van Italië ligt de havenstad Rimini. De stad beschikt over een heerlijk strand en goede uitgaansgelegenheden, maar het heeft nog veel meer te bieden. Breng bijvoorbeeld een bezoek aan het eeuwenoude amfitheater, dat afkomstig is uit de tijd van de Romeinen. Of pak een terrasje in hartje Rimini op het Tre Martiri plein.

3.	Historisch Ravenna
3. Historisch Ravenna

Wanneer je door de stad Ravenna wandelt, kom je ogen te kort. Overal zijn mooie gebouwen die van binnen bekleed zijn met duizenden mozaïek steentjes. Zoals de aartsbisschoppelijke kapel en De basiliek Sant' Apollinare Nuovo, die samen met zes andere gebouwen op de UNESCO Werelderfgoedlijst staan. Hier kun je uren rondkijken zonder je te vervelen.

4.	Fietsend door Ferrara
4. Fietsend door Ferrara

Ferrara heeft geen hoge heuvels en daarom ontdek je de stad het beste per fiets. Fiets langs het historische rode kasteel uit 1385, door de gezellige stadsparken en over de vier eeuwenoude stadsmuren. Wanneer de zon ondergaat, komt de stad echt tot leven. Overal kun je aanschuiven voor een borrel om zo de Italiaanse sfeer te proeven.

5.	Modena: stad met imposante gebouwen
5. Modena: stad met imposante gebouwen

Architectuurliefhebbers zullen zich niet vervelen in Modena. De stad telt vele oude gebouwen, zoals het stadhuis. Dit imposante gebouw bestaat uit allerlei losse delen waarvan sommigen uit 1046 stammen. Ook is de kathedraal mooi intact gebleven, die tussen 1099 en 1184 werd gebouwd. Tot slot is het paleis Palazzo dei Musei een aanrader.

5x cultuursnuiven

1. Culinair Parma

Zoals de naam van de stad al doet vermoeden, komt de Parmaham uit Parma. En waar kun je dit stukje vlees beter proeven dan in de stad zelf? In Parma kun je heel lekker eten, maar ook prima cultuursnuiven. Zo kun je de kathedraal of de Opera bezoeken. De inwoners van Parma zijn dol op muziek.

Voor de kids: Cervia Natuur Park

Koeien, pauwen, herten en reeën: dit zijn de inwoners van het Cervia Natuur Park. Dit park in het kustplaatje Cervia is perfect voor kinderen. Zo er lopen veel dieren los rond die de kinderen kunnen aaien. Zeg nou zelf, welk kind vindt het niet leuk om een zacht konijn te aaien?

3. Voor salamiliefhebbers: salami-museum

Salamiliefhebbers opgelet! In het plaatsje Castelnuovo Rangone, onder Modena, staat een heus salamimuseum: MUSA of museo della salumeria. Deze worst wordt al jaren in het dorpje gemaakt en dan mag een salami-museum natuurlijk niet achterblijven. In het gebouw bestaande uit drie verdiepingen kom je alles te weten over dit Italiaanse stuk vlees.

4. Eeuwenoude tempels van Marzabotto

In de plaats Marzabotto liggen enkele eeuwenoude tempels en een begraafplaats verborgen. Deze zijn afkomstig van de Etruskische bevolking die ongeveer in de zesde eeuw voor Christus in Marzabotto leefde. De opgravingen liggen in het park ‘Parco regionale storico di Monte Sole’ waar je tevens heerlijke wandelingen kunt maken.

5. De haven van Leonardo Da Vinci

Gekleurde bootjes, gezellige terrassen en een blauwe zee. Deze dingen kenmerken de badplaats Cesenatico. Bij een bezoek aan de haven Porto Canale Leonardesco ben je meteen verkocht, want deze werd door niemand minder ontworpen dan Leonardo Da Vinci. Ga ook zeker langs de vismarkt en de kerk San Giacomo Apostolo.

• Type accommodatie

Emilia Romagna

Reviews over accommodaties in Emilia Romagna

Topcamping!

RvdH, 5-1-2018

Zijn hier begin juli 17 dagen geweest met onze kinderen van 3 en 5. Bewust gekozen voor een 'kleinere' camping. We hadden een stacaravan via een touroperator vlakbij het zwembad en slechts een minuut of 2 naar het strand. Supermarkt/bakker ligt aan de linkerzijde van de camping maar ook daar naartoe was het vanaf onze stacaravan maar een paar minuutjes lopen.

Het zwembad met verschillende baden, speelschip en glijbanen is echt geweldig voor kinderen van verschillende leeftijden. Enige 'minpuntje' is zoals ook door anderen aangegeven de hete tegels en gladde tegels op de trap. En ja, men staan voor de opening van het zwembad inderdaad in de rij voor het neerleggen van handdoeken. Op zich hinderlijk maar als je met kleine kinderen van 3 en 5 naar het zwembad gaat is er toch weinig liggen en luieren bij. :-) Animatie was niet van een heel professioneel niveau maar onze kinderen hebben zich zeer goed vermaakt met de verschillende activiteiten overdag en de mini-disco 's avonds.

De zee is zeer geschikt voor kleine kinderen omdat het inderdaad zeer geleidelijk dieper wordt. Je kunt echt een meter of 30 a 40 de zee in lopen en dan reikt het water nog steeds pas tot kniehoogte.

De camping wordt (in ieder geval toen wij er waren) goed onderhouden. Veel groen en kleurige bloemen. Na een stormachtige stortbui werden de bladeren, takken e.d. vrijwel direct opgeruimd. Onze stacaravan staat in het straatje Ortensia en door het opstellen van de stacaravans tegenover elkaar is er een soort hofje gecreëerd waar de kinderen kunnen spelen en je makkelijk zicht op ze kunt houden. Wat wel een beetje jammer was is dat de grond om de stacaravans heen uit een beetje gras maar vooral zand bestaat. Zandvrij ga je de stacaravan in dit straatje dus ook niet houden.

Wij hebben genoten van onze vakantie en kunnen niet echt noemenswaardige minpunten benoemen.

Great place with lovely employees, super service!!

Lorenzo Beeloo, 29-8-2017
    Ambient hotel panoramic in Rimini is een echte aanrader! Niet alleen het personeel is fantastisch, maar ook de ligging is geweldig. Je rolt zo lekker het strand op en kunt genieten van de heerijke zee. Het eten is prima vanuit het hotel en mocht je wat afwisseling willen kun je in de buurt van het hotel erg goed eten. Nogmaals de mensen die hier werken ontvangen je alsof je familie bent en bieden een erg goede service. Grazie Mille

Het was aardig, volgende keer wel weer wat anders.

Rob, 27-8-2017
    Het eten was goed en gevarieerd. Drinken uit plastic glazen/bekertjes en alles op plastic stoelen vonden wij minder. Beperkte keuze aan frisdranken. De wijn is niet te drinken, het bier is ook matig. Het personeel is vriendelijk en werkt hard. Alleen bij de receptie spreekt men wat Engels. Alles is erg gericht op Italianen wat ook wel zijn charme heeft. Een eigen bedje aan zee is ook prettig. Het zwembad is erg klein. Wegens overboeking kregen wij eerst een andere (hele kleine) kamer. De laatste 2 dagen kregen wij een grotere kamer. Iedere dag schone handdoeken. Hygiëne kan beter. In de gang veel spinnenwebben met dode insecten aan de lampen. Rustig liggen aan het strand is onmogelijk gezien de animatie, hetgeen geweldig is voor kinderen. Parkeercapaciteit is zeer beperkt waardoor de auto ergens in de wijk moest staan. Dit vonden wij heel vervelend.

Genieten van rust, cultuur en eten.

Gerie, 15-8-2017

We zijn 2 weken te gast geweest op Casa Calénc en hebben ontzettend genoten van de rust, het prachtige uitzicht en de vele leuke restaurantjes.

Han en Liesbeth waren erg gastvrij en maakte ons wegwijs in de omgeving.

We hebben verschillende feestavonden meegemaakt met de plaatselijke bevolking. Het was erg gezellig om zo ook de cultuur te proeven.

Het appartement was heel schoon en gezellig met prima bedden.

We hebben dagelijks genoten van het heerlijke zwembad.

Kortom een aanrader voor wie relaxed de vakantie wil vieren.

Superleuke camping vooral met stacaravans

Rogier, 14-8-2017

Ruim opgezette camping vooral met stacaravans. Veel ruimte tussen de caravans en weinig last van de buren. Nieuw zwembad met diverse glijbanen voor de kinderen (staan nog niet op de foto's op hun website!). Het zwembad is open vanaf 10:00 uur tot 19:00 uur. Op maandag open vanaf 13:00 uur. Goed toezicht dat ook optreed wanneer nodig. Gelukkig is een badmuts niet nodig. Bedjes moet je inderdaad huren en daardoor niet dat irritante 'handdoekje leggen'. Ook zonder bedje, voldoende (schaduw) plek om met je handdoekje te zitten of te liggen. Geen hinderlijke animatie. Enkel 's avonds tussen 21:00 - 22:00 kinderdisco en aansluitend een voorstelling van een uurtje voor de oudere kinderen en volwassenen. Na 23:15 uur is het stil op de camping. Het privé strand van de camping ligt pal aan de camping en dus ideaal. Bij de luxere stacaravans zijn 2 vaste bedjes en een parasol bij het strand bij de prijs inbegrepen. Over het algemeen vriendelijke mensen die allemaal redelijk tot goed Engels spreken. Animatie is meeste in het Italiaans, maar dat is niet gek wanneer ca. 50% van de gasten Italianen zijn. Verder een mix van Denen, Zwitsers, Fransen, Belgen en Nederlandse gasten op de camping. Bij het animatie team was 1 Nederlandse jongen.

Prima supermarkt met hele ruime openingstijden. Restaurant ook goed. Afhalen kan soms wat duren wanneer het druk is. Bij het restaurant oogt het soms wat hectisch, maar dat is de 'Italiaanse stijl'. Wi-Fi vind je op meerdere plekken op de camping. Indien je geluk hebt (zoals wij) zelfs in de caravan een prima bereik. De grotere camping tegenover (Camping Adriano) is van dezelfde eigenaar en hier vind je o.a. fitness toestellen, een grotere supermarkt, een grotere speeltuin en een groter zwembad dat meer voor tieners is. Ook fietsenverhuur. Je mag gebruik maken van alle faciliteiten op beide campings.

Bij aankomst kregen we van die bandjes om te dragen, echter een groot deel van de gasten doet dat niet en ook wij hebben ze niet omgedaan. Daar is ook nooit iets van gezegd.

Veel stacaravans hebben een parkeerplaats bij de caravan. Enkele luxere caravans zijn autovrij en die kunnen ideaal parkeren bij de Camping Adriano waar overdekte schaduwparkeerplaatsen zijn. Sowieso is er veel groen op de camping, waardoor er ook veel schaduw is. Toen wij er waren was er een hittegolf in de regio. Doordat je bij de zee zit en veel schaduw hebt, hebben wij hier weinig last van gehad. De temperatuur was heerlijk en dragelijk.

Kortom, wij hebben hier een heerlijke vakantie gehad en bevelen deze camping van harte aan!

Emilia Romagna scoort een 8 uit 10, op basis van 1392 reviews