header
Emilia Romagna

Emilio Romanga, de veelzijdige regio van Italië

Italië, het land van het lekkere eten, de ontspannen sfeer en de rijke geschiedenis. Jaarlijks trekken vele Nederlanders naar dit land. En geef ze eens ongelijk. Italië blijft verrassen. Neem bijvoorbeeld de regio Emilio Romanga waar de Adriatische zee je altijd toelacht én waartoe de nog vrij onontdekte steden Ravenna en Ferrara behoren.

5x kindvriendelijke campings

Campings waar het hele gezin kan genieten

5x authentieke steden

Op-en-top Italiaanse steden

5x cultuursnuiven

Breng een bezoekje aan het salami-museum

5x kindvriendelijke campings

1. Pal aan zee: camping Tahiti

Vanuit je tent zo in de zee duiken? Dat kan bij camping Tahiti. Deze camping ligt pal aan de Adriatische Zee én heeft een eigen strand. Wanneer je bent uitgezwommen in de zee, kun je een plons maken in één van de drie zwembaden die Tahiti telt. Ook liggen de steden San Marino en Rimini dichtbij. Wat wil je nog meer?!

2. Prima vermaak op Camping Spiaggia e Mare

Voor vermaak en ontspanning hoef je de camping Spiaggia en Mare niet te verlaten. Zo worden er rondom de twee grote zwembaden tal van sport- en spelactiviteiten georganiseerd en kun je in het restaurant en de pizzeria heerlijk dineren. Voor strandliefhebbers is het hier ook goed toeven, de zee ligt namelijk op steenworp afstand.

3. Uitstekend voor kinderen: Camping Vigna sul Mar

Voor kinderen is camping Vigna sul Mar een paradijs. Zij kunnen zich eindeloos vermaken in het grote zwembad en met het animatieteam dat elke keer weer leuke activiteiten organiseert. Ook voor de kleinsten onder ons is er een baby- en miniclub. Ook handig, de animatoren spreken Nederlands.

4. Lekker bijkomen op Camping Rubicone

Als je met het hele gezin op vakantie gaat, zit je bij camping Rubicone goed. De camping ligt direct aan de zee en heeft een eigen privé strand. Daarom kunnen jullie even helemaal bijkomen tijdens hun verblijf op Rubicone. Niet zo fan van kamperen? Dan kun je ook kiezen voor een van de luxe appartementen en stacaravans.

5. Totale ontspanning op Camping Arizona

Omgeven door de groene heuvels van de regio Emilio-Romagna staat camping Arizona. Bij deze camping zit je niet hutjemutje op elkaar, maar heb je een ruime staanplaats in de schaduw. De kuuroorden Salsomaggiore Terme en Tabiano Bagni liggen op steenworp afstand, net als de historische steden Parma en Fidenza. Puur genieten!

5x authentieke steden

1. Heerlijk dineren in Bologna

Een bezoek aan de hoofdstad van de regio Emilio-Romagna ,Bologna, mag tijdens je vakantie niet ontbreken. In Bologna slenter je door de authentieke straaten en schuif je aan bij de een van de vele restaurants. De stad wordt ook wel La Grasse (de dikke) genoemd, vanwege het lekkere eten en drinken. Een heerlijk maal is hier dus gegarandeerd.

2. Veelzijdig Rimini

Aan de oostkust van Italië ligt de havenstad Rimini. De stad beschikt over een heerlijk strand en goede uitgaansgelegenheden, maar het heeft nog veel meer te bieden. Breng bijvoorbeeld een bezoek aan het eeuwenoude amfitheater, dat afkomstig is uit de tijd van de Romeinen. Of pak een terrasje in hartje Rimini op het Tre Martiri plein.

3. Historisch Ravenna

Wanneer je door de stad Ravenna wandelt, kom je ogen te kort. Overal zijn mooie gebouwen die van binnen bekleed zijn met duizenden mozaïek steentjes. Zoals de aartsbisschoppelijke kapel en De basiliek Sant' Apollinare Nuovo, die samen met zes andere gebouwen op de UNESCO Werelderfgoedlijst staan. Hier kun je uren rondkijken zonder je te vervelen.

4. Fietsend door Ferrara

Ferrara heeft geen hoge heuvels en daarom ontdek je de stad het beste per fiets. Fiets langs het historische rode kasteel uit 1385, door de gezellige stadsparken en over de vier eeuwenoude stadsmuren. Wanneer de zon ondergaat, komt de stad echt tot leven. Overal kun je aanschuiven voor een borrel om zo de Italiaanse sfeer te proeven.

5. Modena: stad met imposante gebouwen

Architectuurliefhebbers zullen zich niet vervelen in Modena. De stad telt vele oude gebouwen, zoals het stadhuis. Dit imposante gebouw bestaat uit allerlei losse delen waarvan sommigen uit 1046 stammen. Ook is de kathedraal mooi intact gebleven, die tussen 1099 en 1184 werd gebouwd. Tot slot is het paleis Palazzo dei Musei een aanrader.

5x cultuursnuiven

1. Culinair Parma

Zoals de naam van de stad al doet vermoeden, komt de Parmaham uit Parma. En waar kun je dit stukje vlees beter proeven dan in de stad zelf? In Parma kun je heel lekker eten, maar ook prima cultuursnuiven. Zo kun je de kathedraal of de Opera bezoeken. De inwoners van Parma zijn dol op muziek.

Voor de kids: Cervia Natuur Park

Koeien, pauwen, herten en reeën: dit zijn de inwoners van het Cervia Natuur Park. Dit park in het kustplaatje Cervia is perfect voor kinderen. Zo er lopen veel dieren los rond die de kinderen kunnen aaien. Zeg nou zelf, welk kind vindt het niet leuk om een zacht konijn te aaien?

3. Voor salamiliefhebbers: salami-museum

Salamiliefhebbers opgelet! In het plaatsje Castelnuovo Rangone, onder Modena, staat een heus salamimuseum: MUSA of museo della salumeria. Deze worst wordt al jaren in het dorpje gemaakt en dan mag een salami-museum natuurlijk niet achterblijven. In het gebouw bestaande uit drie verdiepingen kom je alles te weten over dit Italiaanse stuk vlees.

4. Eeuwenoude tempels van Marzabotto

In de plaats Marzabotto liggen enkele eeuwenoude tempels en een begraafplaats verborgen. Deze zijn afkomstig van de Etruskische bevolking die ongeveer in de zesde eeuw voor Christus in Marzabotto leefde. De opgravingen liggen in het park ‘Parco regionale storico di Monte Sole’ waar je tevens heerlijke wandelingen kunt maken.

5. De haven van Leonardo Da Vinci

Gekleurde bootjes, gezellige terrassen en een blauwe zee. Deze dingen kenmerken de badplaats Cesenatico. Bij een bezoek aan de haven Porto Canale Leonardesco ben je meteen verkocht, want deze werd door niemand minder ontworpen dan Leonardo Da Vinci. Ga ook zeker langs de vismarkt en de kerk San Giacomo Apostolo.

Sorteren

1.921

vakantie Emilia Romagna

Reviews over accommodaties in Emilia Romagna

Het was fantastisch.

H. Verveer
    2-6-2018

Eindelijk een appartement waar de foto’s niet om liegen. Zoals de foto’s eruit zien, zo is het ook in werkelijkheid. Supermooie appartement dus, met zeer vriendelijk personeel, die, als je iets wilt weten ook de tijd voor je nemen en actie ondernemen.

Het was schoon, goed onderhouden en WiFi ontvangst was ook perfect.

Mooi zwembad, dat s’avonds oplicht in verschillende kleuren.

Wij gaan zeker terug.

Enig minpuntje, qua omgeving, was dat je er niet echt veel kon fietsen.

Prachtige camping, erg vriendelijk, teveel Muggen

Jacqueline
    24-4-2018
    Ontzettend aardige mensen overal, mooie ruime camping met mooi restaurant en sanitair. We waren met onze eigen camper. Aanrader is de fritto di pesce bij het restaurant aan zee. Helaas een hele grote afknapper voor ons waren de muggen, ontzettend veel en erg groot. Merendeel in de camper doorgebracht, of aan zee. Voor ons helaas geen tweede keer.

Nog nooit zo lekker gegeten op hotel!

Fam. De Smedt
    26-12-2017

Dit moet toch wel echt het beste hotel op zoover zijn, met een geweldige prijs/kwaliteit verhouding. Het enige dat me eventueel zou tegenhouden om nog een keer terug te gaan is de drukte van Cattolica zelf. Maar verder, het eten... simpelweg delicioso! Het personeel: supervriendelijk en behulpzaam. We hadden het gevoel dat het personeel fier is om in dit hotel te werken en dat ze blij waren om ons te zien genieten. Wij hadden een kamer gereserveerd in het niet-gerenoveerde gedeelte, maar dat betekende echt niet dat er wat op aan te merken viel. De kamer had misschien wat de stijl van de hotels uit mijn jeugd, maar daar is verder niets mis mee, alles proper, goede bedden en iedere dag mooi opgeruimd, meer moet dat niet zijn.

Had ik al gezegd dat het eten geweldig was? Het was eigenlijk gewoon nog beter dan dat. Alsof je iedere dag drie keer in het beste Italiaanse restaurant in de wijde omtrek mag gaan eten.

Maar ik zou eigenlijk wat meer negatief moeten zijn, anders zijn de kamers te snel volgeboekt voor volgende zomer. Euh effe denken.... Tja, het dakzwembad was vrij fris. Daarom toch maar beter niet boeken, laat de kamer maar vrij voor ons gezinnetje!

Mooi modern hotel

Suus
    30-9-2017
    Lobby en restaurant modern ingericht. De hotelkamers beetje oudbollig,klein en sfeerloos.Maar daar hoef je in principe niet veel te zijn. Ligging is perfect, direct asn het strand.ontbijt was prima. Buffet iets minder. Weinig keus.Maar wel supervriendelijk personeel.

Superleuke camping vooral met stacaravans

Rogier
    14-8-2017

Ruim opgezette camping vooral met stacaravans. Veel ruimte tussen de caravans en weinig last van de buren. Nieuw zwembad met diverse glijbanen voor de kinderen (staan nog niet op de foto's op hun website!). Het zwembad is open vanaf 10:00 uur tot 19:00 uur. Op maandag open vanaf 13:00 uur. Goed toezicht dat ook optreed wanneer nodig. Gelukkig is een badmuts niet nodig. Bedjes moet je inderdaad huren en daardoor niet dat irritante 'handdoekje leggen'. Ook zonder bedje, voldoende (schaduw) plek om met je handdoekje te zitten of te liggen. Geen hinderlijke animatie. Enkel 's avonds tussen 21:00 - 22:00 kinderdisco en aansluitend een voorstelling van een uurtje voor de oudere kinderen en volwassenen. Na 23:15 uur is het stil op de camping. Het privé strand van de camping ligt pal aan de camping en dus ideaal. Bij de luxere stacaravans zijn 2 vaste bedjes en een parasol bij het strand bij de prijs inbegrepen. Over het algemeen vriendelijke mensen die allemaal redelijk tot goed Engels spreken. Animatie is meeste in het Italiaans, maar dat is niet gek wanneer ca. 50% van de gasten Italianen zijn. Verder een mix van Denen, Zwitsers, Fransen, Belgen en Nederlandse gasten op de camping. Bij het animatie team was 1 Nederlandse jongen.

Prima supermarkt met hele ruime openingstijden. Restaurant ook goed. Afhalen kan soms wat duren wanneer het druk is. Bij het restaurant oogt het soms wat hectisch, maar dat is de 'Italiaanse stijl'. Wi-Fi vind je op meerdere plekken op de camping. Indien je geluk hebt (zoals wij) zelfs in de caravan een prima bereik. De grotere camping tegenover (Camping Adriano) is van dezelfde eigenaar en hier vind je o.a. fitness toestellen, een grotere supermarkt, een grotere speeltuin en een groter zwembad dat meer voor tieners is. Ook fietsenverhuur. Je mag gebruik maken van alle faciliteiten op beide campings.

Bij aankomst kregen we van die bandjes om te dragen, echter een groot deel van de gasten doet dat niet en ook wij hebben ze niet omgedaan. Daar is ook nooit iets van gezegd.

Veel stacaravans hebben een parkeerplaats bij de caravan. Enkele luxere caravans zijn autovrij en die kunnen ideaal parkeren bij de Camping Adriano waar overdekte schaduwparkeerplaatsen zijn. Sowieso is er veel groen op de camping, waardoor er ook veel schaduw is. Toen wij er waren was er een hittegolf in de regio. Doordat je bij de zee zit en veel schaduw hebt, hebben wij hier weinig last van gehad. De temperatuur was heerlijk en dragelijk.

Kortom, wij hebben hier een heerlijke vakantie gehad en bevelen deze camping van harte aan!

Emilia Romagna scoort een 8 uit 10, op basis van 1400 reviews