header

Parel aan de Italiaanse kust: Campanië

Al sinds de Romeinse tijd is Campanië een populaire streek. Door meerdere vulkaanuitbarstingen is de grond er vruchtbaar en is het een groene regio. De bekendste vulkaanuitbarsting is die van de Vesuvius in het jaar 79. Een bezoek aan Pompeï mag je dan ook niet overslaan. Een dagje Napels maakt je bezoek aan Campanië helemaal compleet.

Campanië

5 leuke plekken op een rij

Waar moet je zijn in Campanië?

5x overnachten in Campanië

De leukste campings en hotels

5x de leukste uitstapjes

Dit moet je zien in Campanië

5 leuke plekken in Campanië op een rij

De schoonheid van Napels

Napels is een aaneenschakeling van mooie gebouwen, barokke kerken, smalle steegjes en goedkope koffiebarretjes. Het is een stad met een iets rauwer randje dan bijvoorbeeld Florence. Dat maakt het een interessante plaats om te bezoeken. Door de indrukwekkende architectuur heb je in het centrum het idee in een openluchtmuseum rond te lopen.

De gekleurde huisjes in Amalfi

Amalfi is een kleine stad aan de mooie Amalfikust. De gekleurde huisjes steken er fleurig af bij de grijze rotsen waar ze tegenaan zijn gebouwd. Loop via de middeleeuwse trappen naar boven voor een prachtig uitzicht over de Middellandse Zee. Amalfi ligt op slechts vijftig kilometer van Napels en is goed te combineren met een bezoek aan die stad.

De gezellige badplaats Sorrento

Sorrento is een interessante combinatie van cultuur, zon en ontspanning. Het levendige centrum staat vol historische bouwwerken, gezellige restaurants en terrassen. Geniet hier zeker eens van een typisch Italiaanse limoncello. Vanuit het centrum rijden er busjes naar de stranden van Sorrento. Hier kom je helemaal tot rust!

Het bijzondere eiland Capri

Capri is een prachtig eiland in de baai van Napels. Het staat bekend om de mooie uitzichten op de Amalfikust. Het hoogtepunt van het eiland zijn de Grotta Azzurra, de blauwe grotten. Op het plein La Piazzetta kun je terecht op één van de vele terrassen. Aan de zuidkust van het eiland vind je de mooiste strandjes. Genieten!

Ontspannen in de spa’s van Ischia

Ischia is een heel groen eiland in de baai van Napels. Het eiland is vanuit Napels met de ferry te bereiken en bestaat uit zes gezellige dorpjes. Leuk voor een dagtrip, maar groot en interessant genoeg voor een volledige vakantie. Vooral de vulkanische spa’s en modderbaden hebben een grote aantrekkingskracht op toeristen. Heerlijk!

5x overnachten in Campanië

Het privéstrand van Camping Baia Domizia

Camping Baia Domizia valt in de categorie glamping, met luxe lodgetenten, bungalows en maxi-caravans. Natuurlijk is het ook mogelijk om in je eigen caravan of tent te verblijven. De camping beschikt over een kilometerlang privéstrand met ligbedden en parasols. Het animatieteam staat van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat klaar om kinderen te vermaken.

Bijzonder uitzicht op camping International Nube d'Argento

Deze camping beschikt over een fijn zwembad, een jacuzzi en restaurant met prachtig uitzicht op de kust en op de Vesuvius. Vooral de ligging van camping International Nube d'Argento is bijzonder: het ligt in een olijfboomgaard bij het stadje Sorrento. Een ideale uitvalsbasis voor een dagtrip naar Capri of Ischia.

Kamers met zeezicht in Hotel Grand Riviera

Neem een duik in het zwembad met uitzicht op zee. Geniet in het restaurant tijdens een prachtige zonsondergang. En wandel binnen een paar minuten naar het strand of naar het oude centrum van Sorrento. Kies absoluut voor een kamer met zeezicht. Hotel Grand Riviera is genieten met een hoofdletter G.

Zoete ontbijtjes bij Vakantiepark Holiday Village Baia del Silenzio

Vakantiepark Holiday Village Baia del Silenzio ligt direct aan een privéstrand en beschikt over een zwembad. Elke ochtend staat er een zoet ontbijt klaar met cakes, koekjes, zoete broodjes en koffie en thee. Dit vakantiepark biedt vakantiepret voor het hele gezin. Dagelijks organiseert het animatieteam namelijk de leukste activiteiten voor kinderen.

Zwemmen bij Aparthotel Le Axidie

Hotel Le Axidie ligt in een mooie wijntuin aan de kust van Napels. De meeste kamers hebben uitzicht op zee, mooi! Er is een privéstrand en een zwembad met zeewater. Voor het diner kun je binnen plaatsnemen, maar nog mooier is het buiten op het terras met zeezicht. Dat wordt genieten van de zonsondergang, terwijl je smult van de Italiaanse cuisine!

5x de leukste uitstapjes

Beklim de Vesuvius

Campanië heeft de de meest prachtige uitzichten. Het letterlijke hoogtepunt vind je op de vulkaan de Vesuvius. Met de auto kun je een heel eind komen, maar het laatste stukje moet je lopen. Op niet al te warme dagen is dit prima te doen, ook als je een iets minder goede conditie hebt. Het adembenemende uitzicht is het waard!

De bijzondere opgravingen in Pompeï

In het jaar 79 barstte vulkaan de Vesuvius uit en het Romeinse stadje Pompeï werd volledig onder het as en puin bedolven. Het gebied met opgravingen is zo groot dat je er gemakkelijk meerdere dagen kunt rondlopen. Kies voor een wandeling op eigen gelegenheid met een gratis infoboekje of voor een rondleiding met een gids.

Terug naar de oudheid in Herculaneum

Terwijl Pompeï bedolven werd onder het vulkaanas en puin, werd het stadje Herculaneum bedolven onder lava. Hierdoor zijn de woningen veel beter intact gebleven. Wel is Herculaneum een stuk kleiner dan Pompeï. Het zijn deze opgravingen gemakkelijk op één dag te combineren met de beklimming van de Vesuvius.

De tuinen van Villa Cimbrone

Als je het stadje Ravello bezoekt, ga dan ook langs bij Villa Cimbrone. Het is een bekende villa aan de Amalfikust met een prachtige tuin en dito uitzicht. Wandel er door de fraaie lanen, langs de rozentuinen en tempels en geniet vanaf het terras van de beelden. De villa wordt gebruikt als hotel, maar de tuinen zijn ook door niet-gasten te bezoeken.

Nationaal Archeologisch Museum in Napels

Voor wie van geschiedenis houdt, is het Nationaal Archeologisch Museum in Napels een leuke aanvulling op een bezoek aan Pompeï en Herculaneum. Je vindt hier een indrukkwekkende verzameling objecten uit de oudheid. De eerste en tweede verdieping zijn volledig gewijd aan vondsten uit Pompeï en Herculaneum.

1.971

vakantie Campanië

Reviews over accommodaties in Campanië

Goed hotel

hadrie, 28-9-2017
    Hotel bestaat uit 2 gebouwen. Het bijgebouw is geheel gerenoveerd ziet er nieuw uit met voor ons een schitterend uitzicht over de baai en de Vesuvius. Eten was goed en afwisselend. Italiaans ontbijt met wel extra's. Zeer vriendelijk personeel.

fantastisch en voor herhaling vatbaar

Herman, 27-9-2017

Aardige beheerders, vriendelijke ontvangst. Een mooi vakantiepark met eenvoudig appartementen van alle gemakken voorzien.

Ons uitzicht op de zee was fenomenaal en het zakken van de zon in zee ,was elke keer bijzonder.

Mede dankzij onze tijd op Baia Serena was onze vakantie super!

Unieke ervaring

Marieke, 19-8-2017

We sliepen vijf nachten in een tent op deze mooie camping. Sympathieke ontvangst. Een groene oase in het drukke Pozzuoli/Napels. Als je de toegangspoort door bent is het meteen rustig en een stuk koeler. Ruime campingplaatsen in de schaduw. Lekker zwembad. Leuk barretje. Sanitair is oud maar wel schoon. Met wc-papier, wat we later niet meer tegenkwamen in Italië. Leuk dat je zo de vulkaankrater in kunt lopen, prachtig.

Het openbaar vervoer naar Napels is op redelijke afstand. Reistijd vrij lang maar wel met frequente verbinding tot in hartje centrum.

Pozzuoli zelf is ook een leuk stadje.

Camping is niet duur. We kregen korting omdat we van tevoren hadden geboekt. Gratis WiFi.

Je ruikt de zwavelgeur natuurlijk wel, vooral 's nachts, maar niet te overheersend.

Kortom, aanrader!

Sfeervolle camping met een prachtige ligging

Fam. Johannes-Waley, 5-8-2015

De camping is gelegen tegen een steile rotswand waardoor je vanaf het hoger gelegen deel van de camping prachtig uitzicht hebt over de baai en het strand.

De 'Trilo home' stacaravan was super schoon bij aankomst. Er is een fanatiek schoonmaakteam op de camping werkzaam; de accommodaties worden van top tot teen geboend en gepoetst voordat er nieuwe gasten arriveren. Complimenten voor deze dames!

Je kijkt vanuit het rustige zwembad mooi uit over zee.

Je kunt lekkere drankjes en ijsjes bestellen bij de zwembadbar, het personeel is erg attent en vriendelijk.

Strandbedjes & parasol zitten bij de deal in. Deze heb je zeker nodig; het is geen strand om op je handdoekje te gaan liggen.

Aanrader: grotten-tour met een boot die vertrekt vanaf de steiger bij de camping.

Enige (kleine) minpuntjes: het sanitair is erg verouderd (maar wel schoon!). En luidruchtige Italiaanse animatie tot 13.00 op het strand. Harde muziek en geschreeuw. Had voor ons niet zo gehoeven in deze baai van stilte ;-)

Fenomenaal uitzicht, perfect schoon zewmbad

Tim Teunis, 13-1-2015

Mijn vriendin en ik gingen in Mei afgelopen jaar voor haar verjaardag een paar dagen ertussenuit en ik kwam het Freedom tegen. De prijs/ kwaliteitsverhouding paste precies in mijn plaatje en was daadwerkelijk zoals het eruit zag op de foto (heb weleens anders meegemaakt!!). Als je de amalfi kust op zn mooist wil zien zit je tussen sorrento en positano sowieso goed.

Het is vanaf sorrento nog een stukje rijden (15 min nog) en 's avonds moet je wel oppassen op het verkeer.

De residence was rustig en voornamelijk schoon. Nu was ik er met mijn vriendin en ook zij vond het top.

Zeker een aanrader als je het meeste uit de vakantie wilt halen en hotels wat aan de prijzige kant vindt, wat dat was voor mij wel het geval.

Veel andere gasten waren daar met hun gezin, wat voor ik heel chill vond en er waren ook kinderen aan het voetballen op het voetbalveldje dus voor ieder wat wil schat ik.

Campanië scoort een 7,7 uit 10, op basis van 844 reviews