header
Porto

Fietsen en genieten van de wijn: ontdek Porto

Portugal heeft haar naam te danken aan deze stad en haar wijnsoort: port. Porto is de tweede grootste stad van Portugal en is gelegen aan de Douro. Porto is gebouwd langs de heuvels van de rivier waardoor de stad een schilderachtige aanblik krijgt. Bewonder de portkelders in Vila Nova de Gaia of huur een fiets en ontdek de prachtige omgeving.

Inspiratie voor Porto

Ribeira

Een pittoreske wijk aan de Douro

Clérigos

Een fantastisch uitzicht over Porto

Kathedraal Se do Porto

Geniet van een fenomenaal uitzicht

48 Uur in Porto

Highlights die je niet mag missen

Eten en drinken in Porto

Lokale lekkernijen proef je hier!

Wandelen en fietsen in Porto

Ontdek de stad op een actieve manier!

Ribeira

Praça da Ribeira

Ervaar authentiek Portugal in Ribeira. Smalle straatjes worden afgewisseld met kleurige huizen. De traditionele Port-boten maken het plaatje helemaal af. Niet zo gek dat het historische centrum op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat! Rust uit met een wijntje op het plein Praça da Ribeira.

Ponte Dom Luis l

De beroemdste brug in Porto is de Ponte Dom Luis I. De brug heeft twee wegdekken die 44 meter boven elkaar liggen. Vanaf het bovenste dek heb je een geweldig uitzicht over de rivier en Porto. Dit wegdek is voor de metro en voetgangers. Op het onderste gedeelte rijden auto’s. Met zonsondergang heb je een fenomenaal uitzicht vanaf de brug.

Barcos rabelos

Als je naar de rivierkade, Cais da Ribeira loopt, vind je daar vele bars, cafés, restaurants en souvenirshops. Ook liggen daar de historische portboten aangemeerd. Deze heten barcos rabelos. Ze vervoeren geen port meer maar je kan er wel rondvaarten in maken! ’s Avonds is deze rivierkade een gezellig uitgaansgebied.

Clérigos

De toren ‘’Torro dos Clérigos’’

Het meest karakteristieke symbool van Porto is Torro dos Clérigos. Deze toren zit vast aan de kerk Igreja dos Clerigos. Beide meesterwerken zijn gebouwd in de tweede helft van de 18e eeuw. De toren is 75 meter hoog en telt 240 traptreden. Een hele klim maar het uitzicht is fenomenaal. Je schijnt hier op het hoogste punt van Noord-Portugal te staan!

Boekenwinkel Lello

Houd je niet van boeken? Alsnog is boekenwinkel Lello het bezoeken waard. Deze boekenwinkel wordt één van de mooiste ter wereld genoemd en wel hierom: het art-deco interieur is indrukwekkend! De monumentale trap is adembenemend en wordt verlicht door een glazen, gebrandschilderd plafond.

Een oase in de stad: Palácio de Cristal

Vlakbij Torro dos Clérigos vind je Palácio de Cristal. Rond het paviljoen vind je verschillende tuinen met vele beelden, vijvers en weiden. Het is er heerlijk vertoeven midden in de stad. Vanaf de tuinen heb je een geweldig uitzicht over de Douro en Vila Nova de Gaia.

Kathedraal Se do Porto

Prachtig uitzicht vanaf Se do Porto

Se do Porto is een kathedraal gelegen in het hart van het oude centrum. De kathedraal ligt op de hoogste heuvel van Porto wat voor een fantastisch uitzicht zorgt. Se do Porto is gebouwd in de 13e eeuw wat het een van de oudste monumenten van de stad maakt.

Torreiro da Sé

De kathedraal is gelegen aan het plein Torreiro da Sé. Deze staat bekend als een van de beste uitkijkpunten van de stad. Dit komt omdat het plein gelegen is op de hoogste heuvel van de oude binnenstad. Vanaf hier kan je de smalle straatjes, gekleurde huizen en monumenten in het Oude Porto goed zien. Op het plein staat ook een oude schandpaal: Pelourinho da Sé.

Gotisch klooster

Naast de kathedraal (aan je rechterhand) vind je hier ook een Gotisch klooster. Rond 1730 is de ingang van het 14-eeuwse klooster helemaal bekleed met blauwwitte Azulejos panelen. Hierop zijn taferelen uit het leven van Maria geschilderd. Via een granieten trap kom je op het terras welke ook versierd is met deze kunstwerkjes.

48 Uur in Porto

Vila Nova de Gaia

Wellicht ken je Porto al van de gelijknamige wijn port. Als je in Porto bent, mag je een bezoek aan een port-wijnhuis dan ook niet missen! Aan de kade van Vila Nova de Gaia vind je de populaire porthuizen: Sandeman en Graham’s. Doe er een rondleiding en leer meer over de herkomst van port en hoe het gemaakt wordt. Sluit af met een proeverij.

Kloosterkerk Serro da Pilar

Je camera moet zeker mee als je naar Porto gaat. Je hebt waarschijnlijk zelden zo’n fotogenieke stad gezien. Schiet een plaatje vanaf de kloosterkerk Serro da Pilar. Ook vanaf de stalen brug Ponte Dom Luis I kan je een prachtige foto maken. Ga daar heen met de zonsondergang, een lichtshow gegarandeerd!

Fado-optreden

Als je in Porto bent, mag je een Fado-optreden niet overslaan. Zie het als het Portugese levenslied. Vroeger kon je genieten van een Fado-optreden in een shabby kroeg maar tegenwoordig tref je ze bij de betere uitgaansgelegenheden. Tijdens zo’n optreden kan je genieten van een wijntje en een paar hapjes.

Sint Ildefonsus en Igreja dos Carmelitas

In Porto vind je vele adembenemende kerken en deze zijn veelal bezet met de mooiste tegels. Vaak in het wit, blauw en hier en daar een vleugje geel. Het doet een beetje denken aan ons eigen Delfts Blauw. De kerken Sint Ildefonsus en Igreja dos Carmelitas zijn twee van de prachtigste kerken.

Livraria Lello

De mooiste boekenwinkel van de wereld vind je in Porto bij Rue das Carmelitas. Deze boekenwinkel, Livraria Lello, is de oudste boekenwinkel van Portugal en is voor J.K. Rowling inspiratie geweest om Harry Potter te schrijven. Om binnen te komen heb je een kaartje nodig die je kunt kopen bij het rode gebouwtje aan de overkant van de boekenwinkel.

Eten en drinken in Porto

decoration

Zoetekauwen moeten dit zeker proberen

Portugezen zijn echte zoetekauwen en als je in Porto bent, moet je zeker pastéis de nata proberen. Vrijwel ieder café, maar ook vele bakkerijen bieden ze aan. Een pastéis de nata, dat doet denken aan crème brûlee, eet je warm. Thuis maken wordt iets lastiger omdat het recept nog altijd geheim is.

Salame de chocolate

Portugezen zijn fan van de salame de chocolate. Deze lekkernij heeft de vorm van een salami maar is gemaakt van chocola, boter en koekjes. Je hebt verschillende variaties: met Port, pistachenoten en kokos. Het lijkt erg op de Nederlandse arretjescake. Bom apetite!

Typisch Portugees: Francesinha

Nog een typische Portugese lekkernij is Francesinha. Dit is de Portugese variant op de tosti. Wat kan je verwachten? Een paar op elkaar gestapelde boterhammen met veel kaas, verschillende vleessoorten (ham en hotdog), zwemmend in tomatensaus. Een caloriebom maar dat loop je er in Porto zo weer vanaf!

Visliefhebbers, proef Bacalhau

Dol op vis? In Porto ben je dan aan het juiste adres! Een must do tijdens je citytrip is het bestellen van Bacalhau: stokvis. Er wordt weleens gezegd dat Portugezen 365 verschillende recepten hebben met kabeljauw zodat ze het elke dag kunnen eten. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat de gemiddelde Portugees rond de zes kilo Bacalhau eet per jaar!

Frango piri-piri

Nog een gerecht waar Portugal bekend om staat: frango piri-piri. Dit klinkt wellicht erg exotisch maar eigenlijk is het gewoon pittige kip. Je krijgt de kip standaard geserveerd met tomatensalade en ambachtelijke frietjes. Wees niet bang voor vieze vingers want dit gerecht wordt lekker met de handen gegeten.

Wandelen en fietsen in Porto

Verken Porto op de fiets

Porto met de fiets verkennen is zeker een aanrader! Houd er wel rekening mee dat Porto heuvelachtig is, dus het fiets niet zo makkelijk als in Nederland. Echter zijn er genoeg paden en wegen waar je prima kunt fietsen. Probeer wel om op de vlakkere delen te fietsen en de drukkere (auto) wegen te vermijden.

Fietstocht langs de Douro

Een fietstocht langs de Douro is zeker de moeite waard, vooral omdat je dan langs het vlakkere deel van de stad fietst. Bezoek ook het gebied tussen Praca da Liberdade en de Cais de Ribeira. Vergeet niet om te genieten van de port die daar geschonken wordt.

De highlights van Porto

Er zijn twee belangrijke fietsroutes in Porto. Door deze routes te volgen, kom je langs de highlights van de stad en fiets je over goede paden. Eentje loopt tussen de Ponte Dom Luis l brug en Matosinhos. De andere route gaat van de rivier naar de mooie stadspark Parque da Cidade do Porto.

Wandelen in de Dourovallei

Naast vele fietspaden zijn er, binnen en buiten de stad, ook prachtige wandelroutes te vinden. Zo zijn er een aantal routes in de Dourovallei. Geniet van fantastische vergezichten, idyllische dorpjes en spontane ontmoetingen met de dorpelingen. Wandelend doorkruis je heuvels van 700 meter! Let wel op: in juli en augustus kan het erg warm zijn.

Uitwaaien op het strand

Wist je dat je in Porto ook naar het strand kunt? Zowel ten noorden als ten zuiden van de monding van de Douro liggen enkele uitgestrekte stranden. Ga met het openbaar vervoer richting het strand en maak een lange wandeling om lekker uit te waaien. De bekende stranden zijn Praia da Forno, Praia Lavadores en Vila do Condo.

• Type accommodatie

• Faciliteiten

• Waardering

Sorteren

vakanties Porto

Reviews over accommodaties in Porto

Prachtige natuurrijke camping in mooie omgeving.

Wies
    7-8-2018

Super fijne en gezellige en mooie camping in prachtige omgeving (bergen en bos) en campingeigenaren fijne mensen. Prachtige plekken om te kamperen. Prima basis voorzieningen. Gezellige overkapping met zitgelegenheid op het bovenste kampeerveld, naast het zwembadje. Handig voor "lichtgewicht-reizigers" die geen tafel en stoelen mee hebben. Wij genoten van de rust, de route naar het dorp en de mooie omgeving.

Goede ligging

Roy Halsema
    20-5-2018

Ik was nog bezig met het invoeren van mijn gegevens (w.o. mijn 06-nummer) om dit hotel te reserveren of de telefoon ging. Grande hotel de Paris aan de lijn. Als ik nu mijn boeking doorzette kreeg ik 40 euro korting per kamer. Ik had 2 kamers nodig dus totale korting 80 euro. Ze waren zeker bang dat ik misschien alsnog via een tussenpersoon zou gaan boeken. Aanbieding geaccepteerd en 5 nachten geboekt en betaald. 3 maanden later meldden wij ons bij de receptie en kregen het verzoek om voor de periode nog even de toeristenbelasting te betalen voor 4 personen. Totaal 40 euro. Ik kom toch regelmatig in hotels in het buitenland maar heb dit nog nooit meegemaakt. Wij kregen het gevoel dat op een slinkse manier alsnog een deel van de korting teruggehaald werd. Protesteren hielp niet. Houd hier dus rekening mee bij het boeken. Jammer want verder waren we wel tevreden over dit hotel.

Prima in orde

Inge
    19-5-2018

Mooi hotel, alles netjes verzorgd. In stadscentrum!

Inrichting iets te donker

Geweldige vakantie, prachtig appartement

Gerard en Ellen
    25-8-2016

Het uitzicht was adembenemend. Sfeervol appartement. Het zwembad was altijd voor je alleen.De buitenkant was netjes verzorgd. De broodjes iedere ochtend waren heerlijk. De omgeving was erg prachtig wel heel steil om naar je bestemming te komen met de auto , maar daar wen je aan na een paar dagen.

Enige minpuntje waren de stoeltjes buiten,je kon niet even lekker achterover genieten .

Porto scoort een 8,1 uit 10, op basis van 758 reviews