Het is alweer drie jaar geleden dat ik tijdens een spontane roadtrip door Oost-Europa met mijn vriend in Kotor belandde. Ik herinner me als de dag van gisteren dat ik door de poort van de stadsmuur liep. Indrukwekkend wel. Terwijl je onder de dikke verdedigingsmuren doorloopt, ga je ook een beetje terug in de tijd. Ook vakantie vieren in Montenegro? Lees verder voor mijn favoriete doe-tips in Kotor.

Op naar het fort op de heuvel

In Kotor kun je prima de hele dag terrashoppen en je verlekkeren aan lokale lekkernijen. Goed idee. Doen! Maar wel in combinatie met een stevige hike naar het fort op de berg via de stadswal. Zo hou je de vakantiekilo’s ook een beetje binnen de perken.

Het kasteel van San Giovanni ligt hoog boven de stad, als sinds de zesde eeuw. Boven wacht een supermooi uitzicht op je, en natuurlijk het geraamte van wat ooit een prachtig kasteel moet zijn geweest. Je komt er via een voetpad en 1.355 traptreden. Joe! Uithijgen kun je dus onder het genot van een mooi uitzicht over de baai en de daken van de oude stad.

Smaakt dit naar meer? Trakteer jezelf en je vakantiegezelschap dan op meer mooie wandeltochten en uitzichten, zoals die van de Krstad-pas naar Kotor.

Beeld: Marloes.

Slenter romantisch langs de baai

De baai van Kotor wordt niet voor niets de mooiste baai van Montenegro genoemd. Dat ervaar je met eigen ogen als je je liefde meeneemt voor een romantische wandeling langs het water. Bij voorkeur tijdens zonsondergang natuurlijk. Wandel richting het noorden over de brede wandelpromenade langs de cafeetjes en restaurants aan het water. Rust gezellig uit op een bankje of in een café met een kopje koffie terwijl je de lokale vissers in hun bootjes bespioneert. Als je naar het zuidelijke einde van de baai loopt (aan de andere kant van de jachthaven) heb je mooi uitzicht op de stad en de heuvels.

Dwaal door het doolhof van straatjes in de oude stad

Verdwaal lekker in het doolhof van smalle, geplaveide straatjes in de oude stad. Alle chaotische straatjes zijn bewust zo aangelegd, om indringers die de stad wilden plunderen in verwarring te brengen. Let, terwijl je door steegjes en over bijzonder gevormde pleinen wandelt, ook op de mooie oude stenen gebouwen en kerken om je heen. Ben je helemaal klaar met verdwalen? Dan kun je natuurlijk Google Maps aanzwengelen of een stadskaart halen bij het VVV-kantoor bij de hoofdpoort (het roze gebouw).

Beeld: Marloes.

Sla Our Lady of the Rocks (Gospa od Skrpjela) niet over

In de baai liggen twee mini-eilandjes. Een daarvan heet ‘Our Lady of the Rocks’. Volgens de legende werd het eiland in 1452 gesticht toen twee matrozen een lange reis achter de rug hadden. Ze ontdekten een beeld van Madonna dat op een rots in het water lag. Ze beschouwden dit als een teken dat ze naar huis waren geleid en beloofden hier ooit een kerk te bouwen. Na elke succesvolle reis legden lokale zeilers en vissers een steen in dank voor een veilige terugkeer. Door de eeuwen heen is het eiland door de vele rotsen en stenen zo gegroeid en is er uiteindelijk een kerk op gebouwd.

De traditie om stenen op deze plek in zee te gooien bij een veilige terugkeer leeft nog steeds. Elk jaar vieren de bewoners op 22 juli tijdens zonsondergang fašinada. Ze varen dan allemaal naar het eiland en gooien stenen in de zee. Ik heb eeuwig spijt dat ik het eiland alleen vanaf de boot heb gezien, dus jij mag het zeker niet overslaan!

Bezoek het plaatsje Perast

Hoewel er genoeg te doen is in Kotor, is het plaatsje Perast wel een korte reis waard. Het ligt ten noorden van de stad aan de baai van Kotor. Je rijdt er zo naartoe vanaf Camping Auto kamp Lara. Perast was vroeger een stad van zeelui, en zelfs buiten Montenegro bekend. Het vissersdorpje met de oude woningen op de heuvel en de torenhoge klokkentoren wordt anno 2018 vaak de rustigste plek van de baai genoemd. Heerlijk ontspannen met fantastische uitzichten gegarandeerd.

Heb jij nog tips voor Kotor of Montenegro? Laat ze achter in een reactie of schrijf een review.

Uitgelichte berichten

Lees ook