De winter staat voor de deur en in sommige skigebieden is het wintersportseizoen al geopend. Wil jij ook de ski’s onderbinden, maar heb je nog geen idee waar en wanneer? Dan helpen wij je graag op weg. Waar moet je rekening mee houden bij het boeken? Met deze tips haal je meer uit je wintersportvakantie.

Foto via Unspalsh: Razvan Chisu

Bestemming: welk land?

De belangrijkste vraag is natuurlijk: waar ga je naartoe op wintersportvakantie? Dicht bij huis of iets verder weg? Ga je naar die populaire (maar dure) bestemming of kies je voor een rustig (en goedkoper) alternatief? Reis je met kinderen of alleen met volwassenen? Allemaal vragen waar je rekening mee moet houden als je de bestemming van je wintersport gaat bepalen.

Oostenrijk is met stip de populairste wintersportbestemming, gevolgd door Frankrijk en Duitsland. Wil je genieten van een bijzondere én goedkope bestemming? Kies dan eens voor Polen, Tsjechië of Bulgarije. Blijf je graag dicht bij huis? Dan raden we het populaire Winterberg in Duitsland aan. Lekker slapen doe je bij Hotel der Brabander, winnaar van een Zoover Award.

Foto via Unsplash: Pamela Saunders

Vervoer: auto, bus, trein of vliegtuig?

Als je eenmaal hebt besloten naar welk gebied je op vakantie gaat, volgt de vraag hoe je op de plaats van bestemming komt. De meeste mensen kiezen ervoor om met eigen auto te gaan, wel zo gemakkelijk. Toch zitten hier ook nadelen aan. Door de pittige weersomstandigheden heb je vaak last van gladde wegen en files. Goedkoop is het ook niet, want naast brandstof zul je ook sneeuwkettingen en winterbanden aan moeten schaffen.

Een goed en veilig alternatief is de bus: de prijs is relatief voordelig en het is een ontspannen manier van reizen. Dit geldt overigens ook voor de trein, waar je vaak het comfort hebt van een eigen slaapcoupé. Bovendien is dit ook nog de meest milieuvriendelijke optie. Ook de vliegtickets naar de wintersport zijn tegenwoordig wel redelijk voordelig. Grootste voordeel is natuurlijk dat je snel op de plaats van bestemming bent. Nadeel is dat je niet te veel spullen mee kunt zeulen.

Foto via Unspalsh: Mauro Paillex

Accommodatie: hotel, appartement of chalet?

Ook niet onbelangrijk: bepaal in wat voor soort accommodatie je het liefst slaapt. Reis je met z’n tweeën? Dan kies je misschien het liefst voor de luxe van een hotel met ontbijt (en eventueel wellnessfaciliteiten). Ben je met een groep op wintersport of wil je zelf koken? Dan ga je misschien liever voor een ruim appartement of sfeervol chalet, dat van alle gemakken is voorzien. Bedenk ook vooraf of je liever aan de piste wilt overnachten of juist in een gezellig centrum.

Wat je ook kiest, wij kunnen je in elk geval deze Zoover Award winnende accommodatie in Oostenrijk aanraden: Aparthotel Windau Lodge. Reviewer Debby heeft er een fantastische tijd gehad met een gouden randje: ‘Het was mijn/onze eerste vakantie ooit. En wat hebben we genoten. De gastheer en gastvrouw hebben er alles aan gedaan om ons op ons gemak te laten voelen. We hebben de tijd van ons leven gehad

Foto via Unsplash: Willem de Meyer

Vroegboeken of last minute?

Veel reisorganisaties strooien tegenwoordig met vroegboekkortingen. Vroeg boeken kan je soms dan ook honderden euro’s voordeel opleveren. Bijkomend voordeel is dat je lekker lang voorpret hebt en dat er nog veel keuze en beschikbaarheid is. Vooral als je in het hoogseizoen reist is het dus aan te raden om op tijd te boeken. Zo loop je minder kans dat je achter het net vist en jouw favoriete accommodatie is volgeboekt. Nadeel is wel dat je er nog geen zicht op hebt of er voldoende sneeuw ligt tegen de tijd dat jouw wintersportvakantie is aangebroken.

Kies je voor een last minute, dan ben je er in elk geval wel zeker van dat er sneeuw op je bestemming ligt. Je zult wel iets minder kieskeurig moeten zijn, want het aanbod is een stuk beperkter. Maar als je flexibel bent in reisperiode en bestemming, dan kan het zeker lonen om op een mooie last minute aanbieding te wachten. Zeker in januari kunnen de kortingen je om de oren vliegen.

Foto via Unsplash: Emma Paillex

In welke periode ga je op wintersport?

Oké, dit is waarschijnlijk een open deur. Maar als je zonder kinderen op wintersport gaat, ga dan buiten de schoolvakanties om de kosten te drukken en de drukte te vermijden. Vergeet niet om hierbij ook rekening te houden met de schoolvakanties in het buitenland. Vaak is het de tweede week van de kerstvakantie het drukst op wintersportbestemmingen, maar ook de week van carnaval is erg populair.

Ben je flexibel? Ga dan in relatief rustige periodes, zoals januari, maart of april. Speur wel eerst het internet af om te zien wat de sneeuwzekere periodes op jouw wintersportbestemming zijn. Zo is er in december in veel gebieden nog geen sneeuw te bekennen, en sluiten sommige skigebieden na Pasen al hun deuren. Let dus goed op voordat je boekt.

Heb jij nog tips voor het boeken van je ideale wintersportvakantie? Laat dan een reactie achter!

Meld je aan voor de Zoover nieuwsbrief: iedere week bomvol vakantie-inspiratie!

Uitgelichte berichten

Redactie