Hoe kom ik aan een vaccinatieboekje?

Redactie - 9 april 2021

Hoe kom ik aan een vaccinatieboekje?

Redactie - 9 april 2021

Het vaccinatieboekje – ook wel gele boekje – heb je nodig als je inentingen of vaccinaties gaat halen voor bijvoorbeeld een tropische vakantie of verre reis. Dit jaar is het misschien ook nodig om in het bezit te zijn van het coronapaspoort. Maar hoe kom je aan een vaccinatieboekje, waarom heb je deze nodig, en wat houdt het coronapaspoort precies in? We leggen je alles uit, zodat je goed voorbereid op vakantie kunt.

Wat is het vaccinatieboekje?

Het vaccinatieboekje kun je zien als jouw persoonlijke vaccinatiepaspoort. Het ziet er ook een beetje uit als een paspoort, maar dan geel. In het vaccinatieboekje staat precies welke vaccinaties je hebt gehad en wanneer. Als je bijvoorbeeld een reis geboekt hebt naar Thailand, dan kun je zien welke prikken je nog nodig hebt voor je bestemming.

Daarom is een vaccinatieboekje belangrijk

In het gele boekje staat alles netjes genoteerd. Ben je je boekje kwijt? Dan is het mogelijk dat je dubbel, en dus onnodig, gevaccineerd wordt, en dat zou zonde zijn. Het vaccinatieboekje is dus nodig om bij te houden in hoeverre je al beschermd bent tegen bepaalde ziekten. Mocht je ziek worden, dan is het voor artsen van belang om te zien of je je vaccinaties voor bijvoorbeeld gele koorts, dtp, hepatitis A en hepatitis B binnen hebt. Maar er is nóg een reden.

Vaccinatiepaspoort

Vaccinatieboekje kwijt

Het vaccinatieboekje is het Internationaal bewijs van inenting. Sommige landen willen je vaccinatieboekje dan ook als bewijs zien dat je ingeënt bent. Het kan nodig zijn tijdens de douanecontrole en zonder vaccinatieboekje kan de douane zelfs besluiten om je niet toe te laten. Maar wat gebeurt er als je het gele boekje kwijt bent? Er wordt steeds vaker gebruik gemaakt van een online vaccinatiepaspoort, maar dat is nog niet overal doorgevoerd. Als je het boekje of een kopie daarvan nergens meer terug kunt vinden, dan is het gelukkig mogelijk een nieuw vaccinatiebewijs aan te vragen.

Nieuw vaccinatieboekje aanvragen

Je kunt je vaccinatiegegevens opvragen en een nieuw vaccinatiebewijs aanvragen via de website van het RIVM. Een meertalig vaccinatieboekje is het handigst, de informatie staat er dan in het Engels, Frans en Nederlands.

Vaccinatiepaspoort aanvragen

Zo kom je aan een vaccinatieboekje

Tijdens je afspraak bij bijvoorbeeld de huisarts of GGD ontvang je een vaccinatieboekje: je internationale bewijs van inenting. Neem het voor een volgende reis altijd mee naar het vaccinatiespreekuur. Ook kan het nodig zijn voor het aanvragen van een visum. Tip: bewaar je boekje tijdens je reis altijd in je handbagage.

Welke vaccinaties heb ik nodig?

Voor veel landen in Azië, Afrika, Midden- en Zuid-Amerika, rond de Middellandse Zee en Oost-Europa, zoals Kaapverdië of  Bali zijn vaccinaties verplicht of aanbevolen. In deze landen komen nare infectieziekten voor, zoals hepatitis A, buiktyfus en gele koorts. Op de website van de GGD kunt je per land opzoeken welke vaccinaties je nodig hebt voor jouw vakantiebestemming. Binnenkort is het misschien ook nodig om in het bezit te zijn van een vaccinatie tegen het coronavirus.

Corona Paspoort

Het coronapaspoort

Lekker in het buitenland vakantie vieren? Als het een beetje meezit, is dit in de toekomst weer mogelijk met het coronapaspoort. Binnen het kabinet en de EU wordt de mogelijkheid van een dergelijk paspoort druk besproken. Het idee is dat mensen via het coronapaspoort kunnen bewijzen dat zij niet besmet zijn met het coronavirus. Dit kan bijvoorbeeld via een negatieve testuitslag, bewijs van immuniteit (als je net genezen bent van COVID-19) of via een vaccinatiebewijs. De ambitie is om dit bewijsmateriaal samen te brengen in het coronapaspoort. Zoover houdt alle ontwikkelingen met betrekking tot het coronapaspoort en de vakantielanden die open gaan nauw in de gaten. Wij zullen deze artikelen updaten naar aanleiding van nieuwe ontwikkelingen.

Wil je alvast een vakantie boeken? Dan zit je helemaal goed bij Zoover dankzij de geldteruggarantie. Is jouw bestemming twee weken voor vertrek code oranje of rood omwille van COVID-19? Dan annuleert Zoover jouw geboekte vakantie en wordt jouw (aan)betaling binnen twee weken teruggestort. Bij Zoover boek je veilig en vertrouwd, zo heeft Zoover alle corona vouchers al netjes terugbetaald. Je kunt dus zonder zorgen je vakantie boeken, ideaal!

Vakantie
Boek je vakantie met onze geldteruggarantie

Zonder zorgen een vakantie boeken? Dat kan dankzij onze geldteruggarantie!

Bekijk al onze vakanties