Zoover betaalt als eerste reisorganisatie alle coronavouchers terug

Redactie - 1 maart 2021

Zoover betaalt als eerste reisorganisatie alle coronavouchers terug

Redactie - 1 maart 2021

Goed nieuws! Zoover betaalt als eerste Nederlandse reisorganisatie alle uitstaande vouchers terug! De vouchers gaven wij vorig jaar uit aan vakantiegangers van wie de pakketreis werd geannuleerd vanwege de coronamaatregelen. Reisorganisaties zijn verplicht om vanaf 17 maart te beginnen met het terugbetalen van hun vouchers.

Voucherfonds voor reisorganisaties

In totaal hebben Nederlandse reisorganisaties volgens het SGR-garantiefonds voor 600 miljoen euro aan coronavouchers uitstaan bij reizigers. De afspraak is dat die uiterlijk een jaar na uitgifte worden terugbetaald, dus vanaf 17 maart. Naar schatting eisen een half miljoen mensen hun geld terug, omdat op vakantie gaan onzeker blijft. Om te voorkomen dat dit leidt tot een hausse aan faillissementen werkt de Rijksoverheid aan een voucherfonds. Reisorganisaties kunnen tot 400 miljoen euro lenen. Volgens SGR wil twee derde van de aangesloten reisondernemingen hiervan gebruik maken, maar dat fonds is er nog niet.

Zoover betaalt proactief vouchers terug

Zoover, met meer dan 30 miljoen jaarlijkse bezoeken en een van de grootste vakantiesites van Nederland, maakt geen gebruik van het voucherfonds. Nog voor 1 maart betaalt Zoover alle vouchers terug. Dat doen wij proactief. ,,Dat betekent dat consumenten bij ons niet aan de bel hoeven te trekken of achter hun geld aan moeten. Wij bellen iedereen even op en maken daarna het geld meteen over”, zegt directeur Judith Eyck van Zoover.

Travel money

Hoe kan dat?

Dat wij alle vouchers zo snel kunnen terugbetalen komt mede doordat wij onze vakanties niet vooraf inkopen. Vlucht en hotel reserveren wij op het moment dat consumenten een pakketreis boeken. Wij hebben speciale inkoopvoorwaarden voor onze hotels, waarin staat dat er pas een week voor aankomst betaald hoeft te worden. Toen veel reizen niet doorgingen hoefden wij de hotels niet meer te betalen. Vluchten moesten wel vooraf betaald worden, maar na maanden wachten zijn de luchtvaartmaatschappijen begonnen de geannuleerde tickets terug te betalen. ,,Voor een klein deel is dat nog niet terugbetaald, maar dat schieten we voor. Ook hebben we met luchtvaartmaatschappijen de afspraak gemaakt dat nieuwe boekingen verrekend worden met openstaande bedragen”, aldus Eyck.

Hoewel het voor Zoover niet nodig is, vindt zij het voor collega-bedrijven in de reisbranche belangrijk dat het voucherfonds er zo snel mogelijk komt. ,,Traditionele organisaties als TUI, Corendon of Sunweb hebben bijvoorbeeld eigen hotels en vliegtuigen of hebben de reizen al vooraf ingekocht. Die krijgen dat geld minder snel terug”, zegt Eyck.

Op vakantie naar het buitenland

Zij denkt dat de reisbranche een moeilijke tijd tegemoet gaat, maar de coronacrisis wel kan overleven. ,,Als mensen weer lekker op vakantie gaan zodra het weer kan, dan veert de hele branche weer op. Dat is waar we allemaal op hopen”, zegt ze. Eerder bleek uit een poll die werd gehouden onder onze bezoekers, dat bijna 82 procent van de reizigers bereid is zich te laten vaccineren om naar het buitenland op vakantie te gaan. Hoewel uit de Zoover Vakantiemonitor blijkt dat de meeste Nederlanders ook dit jaar weer in eigen land op vakantie gaan, durven veel reizigers toch weer naar een vakantie in het buitenland te kijken.