Soms is een fantastisch restaurant reden genoeg om naar de andere kant van de wereld te reizen. Of het nu dat ene bijzondere pasta gerecht is in Italië of de koolrabi in Hongkong. Deze restaurants moet je echt op je bucket-list zetten. Natuurlijk beginnen we deze culinaire reis langs 10 Michelinsterren restaurants in ons eigen land!

10 Michelinsterren restaurants voor op vakantie:

Ree van de Twentse jager

In de lijst 50 beste restaurants van de wereld vinden we ook een Nederlandse topper; De Librije in Zwolle. Maar je vindt in ons kikkerlandje nog veel meer mooie Michelinsterren restaurants. De hoogste tijd voor een weekendje culinair genieten in bijvoorbeeld Twente en Zeeland. Bij Landhuishotel De Bloemenbeek in Twente dineer je in landelijke sferen. De omgeving en het landschap zijn absoluut meer dan de moeite waard. Zomers kun je dineren in de prachtige tuinen met een spectaculair uitzicht over het Twentse landschap. Hier proef je de lekkerste boerderijeend, malse dinkeldalrund, ree van de Twentse jager met eigen jus en kefirhangop met vlierbloesem sorbet. De ontvangst is ontzettend hartelijk en de wijnen zijn werkelijk subliem. Vakmanschap gecombineerd met een familiegevoel! Last but not least, Blijf, na dit culinaire hoogstandje, een nachtje slapen in het prachtige landhuishotel. Jullie waarderen dit pareltje met maar liefst een 8,9!

Zilte smaken uit Zeeland

Van Twente rijden we door naar ‘niemandsland’, ofwel Zeeuws-Vlaanderen. En in Zeeland weten ze heel goed wat lekker koken is. Vooral met vis, dat zal je niet verbazen. Bij binnenkomst maakt de Kromme Watergang meteen indruk. Modern en sfeervol ingericht in zwart wit tinten. Je proeft de zilte en aardse smaken uit Zeeland. Geniet van een 7 gangen of zelfs 12 gangen menu met perfecte wijnen. Coquille en eendenlever met waterkers en tuinkruiden of kabeljauw en kokkels met gefermenteerde wortel. Ervaar een explosie van mooie smaken met verschillende desserts bijvoorbeeld bloedsinaasappel met laurier, merinque en yoghurt. Tover je culinaire avond om in een feestje en boek een nachtje in een van de charmante zeesuites. ‘S Morgens word je wakker met een heerlijk ontbijt. Puur geluk!

Sterrenregen in Parijs

We rijden naar het zuiden door Frankrijk en komen onderweg door Parijs. En in deze romantische stad kunnen we te kust en te keur kiezen uit michelin sterren restaurants. Wij kiezen voor een met maar liefst 3 sterrren bekroond Michelinsterren restaurant. Nog geen zes maanden werkte chef-kok Yannick Alléno bij Restaurant Alléno Paris en hij haalde al drie sterren binnen. Michelindirecteur Michael Ellis: “De keuken van Chefkok Yannick Alléno is een lofzang op de waarden van de Franse verfijnde kookkunst.” Gasten die het geluk hebben bij le Pavillon Ledoyen een tafel te kunnen reserveren, wordt gevraagd te kiezen uit groente, vlees of vis. Hiermee creëert Chef Alléno een verrukkelijk voorgerecht, hoofdgerecht en dessert.

Oeps…Italië is nummer 1 van de wereld

Het staat hoog op ons wensenlijstje, een keer dineren bij Osteria Francescana in het Noord-Italiaanse Modena. Chefkok Massimo Bottura heeft met zijn restaurant Osteria Fransescana in Modena maar liefst drie Michelinsterren. En het is ook nog eens het allerbeste restaurants ter wereld! Het meest beroemde dessert van Massimo is ‘Oops, I dropped the lemon tart!’. Een gerecht wat per ongeluk is ontstaan. Precies, daarom!

Gastronomisch Spanje

Gastronomie is een kunst en in San Sebastián, Spanje zit je supergoed. Deze stad is wereldwijd beroem vanwege de kwaliteit van de gerechten. Van de zeven 3 sterren restaurants in Spanje zijn er maar liefst drie te vinden in deze prachtige stad. Restaurants met de meeste Michelinsterren in San Sebastián zijn Akelarre *** Arzak *** Martín Berasategui *** Mugaritz **.

Sexy oesters in Duitsland

Dat we niet ver weg hoeven weten we al. En ook onze buurtjes snappen wat lekker eten is. Gastronomisch hoogtepunt Restaurant la vie ligt in het hart van de historische oude binnenstad van Osnabrück , tegenover het stadhuis, waar de Vrede van Westfalen werd afgekondigd. Als eerste valt het majestieuze monumentale pand op dat zorgvuldig is gerestaureerd en gemoderniseerd. En achter die deuren vind je een verfijnde keuken. Van sexy oesters tot rode gamba’s en octopus. Een ding is zeker deze topchef kan goed koken!

Pittig Peru

De keuken in Peru is een smeltkroes van diverse invloeden. Er staan Spaanse, Chinese, Italiaanse, Duitse en Japanse gerechten op de kaart. De drie belangrijkste producten: maïs, chili pepers en (zoete) aardappels. Maar ook  quinoa, bonen, paprika’s en fruit worden vee gebruikt in de keuken. Dit restaurant in Lima is uitgeroepen tot het beste restaurant in Latijns-Amerika. Astrid y Gastón in Lima wordt gerund door chef Gastón Acurio, een echt vernieuwer van de Peruaanse keuken Cocina Novoandina. Hij mixt Peru met haute cuisine. Natuurlijk gebruikt hij daarbij typische Peruaanse ingrediënten zoals chili pepers en aardappelen. En ook bij Astrid y Gastón ontbreekt de ceviche natuurlijk niet op de kaart. Ceviche is het bekendste gerecht van Peru. Een combinatie van rauwe vis, citroensap/limoensap en chili pepers.

Holistisch dineren in Manhattan

Dat zelfs het kleinste verschil in voeding van invloed is op de smaak, ervaar je als gast van Blue Hill wanneer je drie verschillende soorten boter bestelt. Elke variant boter komt van de melk van een andere koe. Proef en ontdek, is de boodschap die luidt. Hij is aanjager van de farm-to-table beweging, waar een verbinding wordt aangegaan tussen de consument en voedselproducent. Zijn restaurant Blue Hill in New York State is holistisch. Dat wil zeggen dat hij zowel kijkt naar de seizoenen en lokale ingrediënten als naar de gezondheid van bodem, landschap en dier. Asperges zijn licht geroosterd om hun natuurlijke aardsheid te behouden en in combinatie met levendige biet yoghurt evenals brandnetels crème voor een perfecte balans in de smaak. Goed nieuws; de prijzen zijn hier ook erg aangenaam!

Dutchie in Hong Kong

Een Nederlandse chef in Hong Kong. Dat is Richard Ekkebus van Restaurant Amber, Mandarin Oriental. In dit restaurant voel je de Nederlandse en Franse invloeden. Iedere drie maanden verandert het menu met tongstrelende en oogverblindende gerechten. Hier proef je de zee als je david hervé ‘ronce’ oyster bested en eet je koolrabi zoals je nog nooit eerder hebt gegegeten, met kaviaar namelijk. En de perziksorbet met aloe vera en lavendelschuim bestel je schaamteloos een tweede keer. Je kunt hier ook heerlijk slapen en ontbijten. Wij raden je aan het Japanse of Chinese ontbijt te proberen, Echt, wij Hollanders kunnen er nog veel van leren!

Snow Egg Down Under

Ik ben op zoek naar de natuur voor mijn inspiratie. Laat de natuurlijke producten spreken . Er is zo veel die er zijn, zoveel elegantie en schoonheid

Aldus Masterchef Peter Gilmore van Restaurant Quay in Sydney Australië. En wij kunnen alleen maar heel hard ja knikken. De meeste tafels hebben een fenomenale uitzicht op de beroemde Sydney Harbour Bridge en het Sydney Opera House. Mijn oog viel meteen op de smaakvolle website van Quay. Stijlvolle beelden van prachtige gerechten. Je wilt meteen verder klikken en een tafeltje reserveren. Op de kaart staan werkelijk prachtige gerechten. Het water loopt je in de mond als je de menukaart van Quay leest. Je proeft de smaken en ruikt de geuren bij het zien van gerechten als Wild blacklip abalone, fermented shiitake chawanmushi, smoked pig jowl, roasted koji, sesame en Confit of prunes with 15 year old Madeira, bittersweet ganache and brûlée cream. En niet te vergeten het beroemde dessert ‘Snow Egg’, gepocheerde meringue met in het midden ijs op een bedje van granita.  Goedkoop is het niet, een menutje kost je een luttele $175,-. Sydney is een beetje ver fietsen maar als je dit prachtige continent toch gaat bezoeken dan garanderen wij je een magische culinaire ervaring. Tot die tijd, op de bucket list!

Heb jij zelf wel eens een Michelinsterren restaurants bezocht op vakantie? Laat het ons weten in de reacties of schrijf een review op Zoover.nl!

Uitgelichte berichten

Redactie