Slechts één keer heb ik het geluk gehad om een rij vliegtuigstoelen helemaal voor mezelf te hebben. Lekker languit liggen en uitgerust in Thailand of op Kaapverdië aankomen: dat wil jij ook! Inmiddels weet ik een paar trucs om meerdere stoelen voor jezelf te claimen. Die deel ik in dit blog met jou!

Drie op een rij vliegtuigstoelen

Veel vliegtuigen hebben een configuratie, waarbij drie stoelen naast elkaar geplaatst zijn. Hoe lekker zou het zijn als je – zeker tijdens een lange vlucht naar bijvoorbeeld Bali of Aruba – op deze stoelen geen buren hebt. Het kán, zo blijkt na wat speurwerk op internet.

Wanneer je op vakantie gaat naar Aruba, dan tippen we je graag Hotel Tamarijn Aruba. Een fijn hotel, dat van onze reviewers een mooie 8,4 ontvangt. Jolanda geeft zelfs een 10: ‘Dik verdiend, met geweldig eten en drinken, en die supermooie locatie.

Alleen? Kies midden

Het idee is om bij het kiezen van je stoel strategisch te werk te gaan. Ik weet dat het verleidelijk is om de stoel aan het gangpad of juist aan het raam te kiezen, maar ga voor een stoel in het midden. Waarom? Koppels en gezinnen reizen graag samen en hebben geen zin in een vreemde snuiter die tussen hen in zit. Zij zullen dus geneigd zijn om een andere rij met stoelen te kiezen. Zolang het vliegtuig niet tot aan de nok toe gevuld is, zit je (letterlijk) goed. De rij vliegtuigstoelen blijft vrij en jij reist met alle ruimte om je heen naar je vakantiebestemming.

Duo

De tip die ik je hierboven gaf, werkt natuurlijk alleen als je solo reist. Maar ook als je met z’n tweetjes romantisch een weekendje naar Rome gaat, kun je ervoor zorgen dat je wat meer bewegingsruimte in het toestel hebt. Ook hier is het een kwestie van slim kiezen. In dit geval laat je namelijk de middelste stoel leeg bij het vastleggen van je zitplaatsen. En nu maar hopen dat er geen soloreiziger deze stoel reserveert…

Aangekomen in Rome? Kies voor een verblijf in Hotel Caravaggio. Het ontvangt van de Zoover reviewers een 9,5 als gemiddelde waarderingscijfer. Sanne is enthousiast en beoordeelt het hotel met een 10: ‘Hotel Caravaggio heeft een geweldige ligging, op loopafstand van alles wat je wilt zien. De medewerkers zijn uiterst vriendelijk en behulpzaam. De driepersoonskamer waarin wij verbleven, was veel ruimer dan ik had verwacht, en brandschoon. Het ontbijt was uitgebreid voor Romeinse begrippen. Als ik weer naar Rome ga, dan kies ik opnieuw voor dit hotel.’

Knopje

Met dit laatste trucje heb je geen hele rij vliegtuigstoelen voor jezelf, maar wél meer ruimte. Online spotte ik deze tip, die eerder in ‘The Independent’ werd gepubliceerd. Er zit schijnbaar een knopje op je stoel, waarmee je jezelf in één keer meer ruimte kunt geven. Druk ‘m in en de armleuning van de stoel aan het gangpad kan helemaal omhoog. Zo zit je minder krap in je stoel geperst tijdens je vlucht.

Waar vlieg jij binnenkort – uitgerust! – naartoe? Check onze favoriete intercontinentale accommodaties!

Prama Sanur Beach*****                          Wina Holiday Villa***
Sandos Playacar Beach Resort*****       Catalonia Riviera Maya**
Hilton Barbados*****                                Manchebo Beach Resort & Spa****

Schrijf een review en maak kans op een reischeque t.w.v. €400!

Eva

Redacteur