Je wil er een fotoboek van maken na afloop. En ze moeten minstens op Instagram. Vakantiefoto’s maken wordt steeds meer een kunst. En het verschil tussen een kiekje en een goede foto is groot. Daarom antwoord op de vraag: hoe maak ik goede vakantiefoto’s?

• Kom eens dichterbij
  • Maak meerdere opnames
  • Golden hour
  • Let op je omgeving
  • Compositie
  • Nabewerking

Beeld: Unsplash

*Kom eens dichterbij

Het maakt in principe niet uit of je met een iPhone of een spiegelreflex werkt op vakantie. Laten we dat gezegd hebben. Er zijn namelijk een paar tips die alle amateurfotografen hoe dan ook kunnen helpen. De eerste: kom een stap dichterbij. Een goed portret is het mooiste als het 2/3e van het beeldkader vult. Als je kleiner dan dat gaat, komt de focus meer op de omgeving te liggen. Zonde. Vooral als je mooie foto’s wilt maken van je gezin.

*Maak meerdere opnames

Er kan er maar net één tussenzitten waarop spontaner gelachen wordt dan op de andere. Of het hert dat net buiten beeld loopt, zorgt voor een bijzondere compositie. Denk dus niet meteen: ik heb ‘m! Maar schiet gerust nog even door. Je kunt ze achteraf altijd nog verwijderen.

*Golden hour

Dat is de mooiste tijd van de dag qua licht. Alles krijgt door de opkomst of ondergang van de zon een prachtige, gouden gloed. Veel professionele fotografen gebruiken dit licht voor modeseries en reclamecampagnes. En op Instagram zie je ook steeds vaker foto’s met de hashtag goldenhour. Probeer het zelf maar eens: zet de wekker ’s ochtends vroeg. Of zorg dat je in elk geval buiten bent tijdens golden hour. De sfeer: romantisch en warm.

*Let op je omgeving

Vaak genoeg gebeurt het dat je zo focust op de persoon die je op de foto wil zetten, dat je niet let op de achtergrond. En zo kan het zomaar zijn dat er een boom uit zijn of haar nek groeit. Of een prullenbak uit de zij. Let daarom goed op je omgeving en plaats iemand bijvoorbeeld een paar centimeter aan de kant. Beter nog: ga zelf op een andere positie staan.

*Compositie

In de kunst kennen we allemaal de derde regel. Dat betekent dat je het beeld verdeelt in drie vlakken. In de fotografie is het ’t mooist en het meest interessant om naar te kijken als je je onderwerp op één van de snijpunten van die vlakken plaatst.

*Speel

Om een foto minder standaard te maken, kun je variëren met perspectieven. Speel bijvoorbeeld met de hoek van waaruit je de foto maakt. Misschien is een foto vanaf heel laag op de grond mooi om een indrukwekkend pand neer te zetten. Of fotografeer de schaduw van iemand met een hoedje op. Op Instagram heb je bijvoorbeeld de hashtag FromwhereIstand. Deze mensen fotograferen alleen hun voeten op een heel bijzondere locatie: een prachtige tegelvloer bijvoorbeeld. Of op de top van een wolkenkrabber. Levert gegarandeerd mooie platen op.

*Nabewerking

Mensen die met hun iPhone fotograferen hebben het gemak van nabewerking direct in hun hand. Gebruik bijvoorbeeld de app Facetune om wat onfortuinlijke rimpels weg te werken. Of om je tanden net een tintje lichter te maken. Via VSCO kun je een filter over je foto’s leggen, waardoor de kleur en de sfeer bij al je foto’s consistent blijft. Geeft meteen het gevoel alsof je fotoboek een echt professioneel koffietafelboek is.

Inspiratie nodig voor fijne vakantieadressen? Dit zijn de populairste Zoover vakanties:

Vakantiepark Center Parcs Bispinger Heide              Hotel Bull Eugenia Victoria & Spa

Hotel Side Star Beach          Hotel Rhodos Horizon Resort

Hotel Jungle Aqua Park          Camping Estartit