Redactie - 7 november 2017
Wanneer je bent geland na een heerlijke zonvakantie moet het vliegtuig nog enkele minuten taxiën. Als je naar buiten kijkt, zie je de talloze tekens op de landingsbaan. Enig idee waar die voor zijn? Ik besloot er eens op te letten tijdens mijn vakantie naar Lanzarote. En ontdekte dat er voor de piloot erg veel bij komt kijken.
Inhoudsopgave
Wie dacht dat het vliegen zelf één van de moeilijkste taken is voor een piloot heeft het mis. Het grote gevaarte over de start- of landingsbaan vol informatie zien te manoeuvreren vormt de echte uitdaging! Schiphol is voor Nederlandse piloten inmiddels bekend terrein, maar iedere luchthaven is anders. Vooraf moeten piloten zich dus goed inlezen om op de hoogte te zijn van alle lokale regels en gebruiken. Deze informatie krijgen ze in een briefing toegezonden. Vind je inparkeren soms lastig? Dan moet je eens een loodzwaar vliegtuig tussen de lijnen zien te loodsen. En niet te vergeten de bagagekarretjes, boordende vakantiegangers en rondslingerende trappen zien te ontwijken. Good luck!
Witte en gele lijnen zijn alom vertegenwoordigd. lange, witte lijnen staan synoniem voor start- en landingsbaan. De piloot kan zich gelukkig niet vergissen tussen deze twee: de banen bevinden zich op een ander gedeelte van de luchthaven. De gele lijnen zijn om over te taxiën. Maar hoe weet de piloot nu welke lijn hij moet volgen? Net als snelwegen hebben taxibanen ook namen zoals de E4 of A2. De route wordt vooraf uitvoerig besproken zodat vliegtuigen elkaar onderweg niet tegen kunnen komen.
Het vliegtuig volgt dus de juiste lijn en de start- en landingsbanen liggen uit elkaar. Klinkt niet al te ingewikkeld, toch? Klopt, maar er is meer. Cijfers of lettercombinaties brengen verdere structuur aan het systeem aan. Het is een complex proces om de soms tientallen vliegtuigen tegelijk van A naar B te krijgen. Piloten moeten zich te allen tijde kunnen oriënteren. Hoeveel meter tot de volgende afslag? Wanneer moet het vliegtuig beginnen met het maken van een draai? Voor al deze doelen zijn er specifieke borden. Zo worden de talloze passagiers op een zo efficiënte en veilig mogelijke manier bij de gate afgezet na een ontspannen vakantie in bijvoorbeeld het Kunuku Aqua Resort op Curaçao.
Dan is het bijna zover: de slurf waardoor je straks weer naar de luchthaven zult lopen komt in zicht. De piloot mag dan nog even aan de bak. Niet te dichtbij, niet te ver weg: het vliegtuig moet op precies de juiste plaats worden geparkeerd. Beetje jammer als de slurf niet goed aansluit en je een meter moet springen naar de overkant. Tegenwoordig geeft een elektronisch scherm precies aan hoeveel meter het vliegtuig nog moet rijden en of deze de juiste hoek aanhoudt. Mocht dit scherm onverhoopt niet werken, is daar altijd nog de vertrouwde marshaller met zijn hoofdtelefoon en zogeheten ‘ping-pong batjes’. Je zou er bijna nostalgisch van worden!
Zelf word ik altijd vrolijk wanneer ik vanuit de lucht de vertrouwde lichtjes van Schiphol zie opdoemen. Mijn verblijf bij Hotel Pincesa Yaiza zit er helaas weer op, maar het voelt wel weer als thuiskomen. Alleen dat laatste kwartiertje taxiën stelt mijn geduld aardig op de proef. Maar nu ik weet wat er allemaal bij komt kijken, heb ik vooral respect voor de piloot. En eigenlijk is het best interessant om te volgen. Misschien niet de meest spectaculaire bezigheid, maar het maakt de taxirit een stuk aangenamer! Wil je zeker weten dat ook jouw tijd op het vliegveld een succes is? Check dan ook eens de 10 mooiste vliegvelden van de wereld.
Waar gaat jouw volgende vliegvakantie naartoe?