Vakantie in Lissabon

Lissabon is hoofdstad van Portugal. Deze stad is gesitueerd in het zuid-oosten van het land. Lissabon telt ruim 2 miljoen inwoners. De stad ligt aan de Rio Tejo en is ongeveer 20 kilometers verwijderd van de Costa da Caparica, waar veel watersport activiteiten afspelen.

vakanties Lissabon

Over Lissabon

Lissabon is een drukke stad die uiterst veel te bieden heeft. Torre de Belém, Mosteiro dos Yerónimos, Marques de Pombal, Aquaducte das Aguas en Vasco da Gama zijn een van de vele momenten die zeker het bezoeken waard zijn. Ook qua musea heeft Lissabon te kust en te keur. De grootste en belangrijkste zijn Museu dos Coches (Museum van het Paard en Wagen), Museu Nacional de Arte Aniga en Museu da Marinha. Voor degene die even wilt ontvluchten van de drukte van de stad is een bezoek aan Parque Florestal de Monsanto. Dit park is gelegen iets buiten het centrum van de stad. Lissabon is de stad van de Fado (Nationale muziek van Portugal). Rua da Alfama is de straat waar vele Casas de Fado (Fado-huizen) te vinden zijn. Om kennis te maken met de Fado, is het zeker de moeite waard om te dineren in een van deze Casas, die dienen als restaurants. Lissabon is een goed uitgangspunt voor het maken van excursies. Vanuit Lissabon zijn excursies te maken naar onder andere Fatima (bedevaartsoort), Cascais (het Monaco van Portugal) en Estoril (voor liefhebbers van casino’s).

De beste restaurants zijn te vinden in Baixa de Lissboa. Één van Lissabon´s specialiteit is Cozido à Portuguesa. Verder kent de Portugese keuken veel vis. De meest populaire vis onder de Portugezen is de Bacalhau (Kabeljauwfilet). De Portugezen eten rond een uur of 20:00 á 21:00. In de restaurants zijn de Portugezen altijd bereid voor deze tijd een avondmaal bereiden. Dat gezegd is het niet altijd mogelijk om alle opties van de menukaart voor deze tijd te krijgen. De meeste winkelstraten in het centrum van Lissabon zijn in Baixa de Lissboa te vinden. Voor het nachtleven in Lissabon zijn Bairro Alto en Docas de Alcantra aan te raden. Hier zijn meerdere barretjes te vinden. Deze twee plaatsen worden met elkaar verbonden door de Avenida 24 de Julho. Deze Avenida is rijk met diverse discotheken.

Portugal heeft een middellands zee klimaat. In de zomermaanden kunnen de temperaturen oplopen tot een graad of 40. In de wintermaanden zijn de temperaturen rond de 15 °C. Zondags zijn alle winkels gesloten. De meeste winkels zijn maandag t/m zaterdag geopend van 9:00 tot 12:30 en van 14:30 tot 19:00. Je kunt hier beoordelingen vinden van 26 Appartementen, 4 Aparthotels, 19 Bed and Breakfasts, 1 Camping, 1 Landhuis, 27 Hostels, 200 Hotels en 7 Pensions in Lissabon. Gebruik de filters aan de linkerkant om jouw ideale accommodatie te vinden. Op Zoover vind je bovendien 963 vakantiefoto's van Lissabon. Je kunt 5 video's van Lissabon bekijken. Lees de 479 reviews van reizigers die op vakantie zijn geweest in Lissabon. Op deze pagina vind je alle accommodaties in Lissabon. Bekijk ook andere accommodaties in Portugal. Bekijk alle overnachtingsmogelijkheden in Costa de Lisboa.

Reisverslag Lissabon van onze redactie

Wij vinden een citytrip naar Lissabon altijd heerlijk. Even een paar dagen uit de sleur. Heerlijk bijkomen in cafés en restaurantjes, wat cultuur bekijken en eindeloos shoppen. Liefst met een zonnetje erbij! Na ‘het bekende werk’ als Parijs of Barcelona vonden wij het tijd om naar Lissabon te vliegen. Een ‘onbekende’ stad. En daarom juist zo ontzettend leuk en lekker.
De Portugese hoofdstad heeft veel leuke verrassingen voor ons in petto. Van eindeloos dwalen door de bekende wijk met smalle straatjes vol wasgoed Alfama tot haaien en roggen spotten in het Oceanário.
De Portugese luchtvaartmaatschappij TAP vliegt ons in zo’n drie uurtjes naar Lissabon. Het is er een uurtje vroeger, dus in de middag hebben we zat tijd om een kijkje te nemen bij de lift Elevador de Santa Justa. Lissabon is gebouwd op heuvels en dat zullen we weten ook… zere kuiten. Gelukkig kan deze lift ons van de onderstad naar boven brengen. Bovendien vinden we op de top een terrasje waar ze volop verse sinaasappelsap schenken én live muziek wordt gemaakt. Genieten met een view!

Reacties van lezers

Lissabon ontvangt op onze site dus een 8,3. Een aantal reacties op Zoover.nl. “Heerlijke stad om 3 of 4 dagen heen te gaan. Dan heb je alles ook wel gezien (behalve als je alle musea in wilt). Veel terrassen, maar koffie of een borrel in een locaal barretje is goedkoper (0,65 per kopje koffie). Trammetjes zijn natuurlijk leuk, traditioneel en handig als je geen klapkuiten wilt (want stad ligt op heuvels). Let wel op je portemonnee - want wij hebben zakkenrollers actief gezien.” Iemand anders schrijft in april: “Veel geschiedenis, veel vergane glorie. Alleen de vele standbeelden en musea lijken gerenoveerd. Prima openbaar vervoer. Een verblijf van een week is lang genoeg.” Maar ook een minder positieve reactie: “Lissabon heeft ons niet echt kunnen bekoren. Wij zijn ongeveer 100 keer per dag aangesproken door leurders om dingen te kopen (zonnebrillen, lottobiljetten, tot drugs toe), na een tijdje begint dit echt te vervelen. De vaak prachtige gebouwen zijn van boven tot onder besmeurd door grafitti. Als we ergens op een terrasje iets gingen drinken, kwam de ober ons vertellen onze rugzak op onze schoot te houden, omdat er zeer veel pickpockets zijn in Lissabon. Erg veilig voelden we ons dan ook niet. Belem en Bairro alto vonden we de mooiste stukjes van de stad. Zeker het monstreiro en castelo sao giorgio zijn zeker een bezoekje waard.”

Culturele highlights

Wij gaan de volgende dag met de tram – want Lissabon heeft nog van die prachtige oude, houten trammetjes rijden – naar de wijk Belém. Een voormalig visserdorp, dat nu bij de stad hoort. Hier liggen alle culturele highlights bij elkaar. Handig! Zeker als het warm is, want dan hoef je niet ver te lopen. We starten met een ‘bica’, een sterk, klein kopje espresso koffie bij Antiga Confeitaria de Belém. Een enorm grote zaak, waar gelukkig niet alleen toeristen koffie zitten te drinken, maar ook veel locals. Traditioneel neem je hier een Pastéis de Belém bij, een soort custard taartje. Heerlijk! Daarna is het tijd om de Mosteiro dos Jerónimos te bezoeken. “Dit klooster is gebouwd in de Manuelstijl. Een Portugese variant op gotiek. Speels, decoratief en met veel scheepvaart decoraties”, legt de gids uit. De binnenplaats van dit klooster is heerlijk zonnig en vanaf deze plek kun je mooi om je heen kijken naar alle ornamenten en versieringen. In de westelijke vleugel treffen we het Museu Nacional de Arqueologia. Vroeger sliepen hier de monniken, nu is er een verzameling keramiek, sieraden en andere archeologische vondsten tentoongesteld.

Aan het water vinden we, op loopafstand van elkaar, de Torre de Belém en een gigantisch beeld Padrâo dos Descobrimentos. Beide monumenten kun je in, om vanaf de top over de zee en de stad te kijken. Onze gids adviseert ons om het beeld met Hendrik de Zeevaarder op te gaan. De lift brengt ons naar de top, op 52 meter. Kijken we vanaf hier naar beneden, dan zien we niet alleen de Taag maar ook een afbeelding van de wereldkaart. Voor het monument is op wonderlijk mooie manier uit marmer de wereld afgebeeld. Wij zien ook hét herkenningspunt van Lissabon, de Torre de Belém. Aan de voet van deze toren staan locals te vissen. Verse vis, voor op ons bord vanavond.

Oude wijken

In de benedenstad, Baixa, vinden we een grote winkelstraat met internationale merken. Wij wandelen tussen mooie pleinen zoals Rossio en Praca do Comércio. Op zich is het hier goed winkelen, maar later blijkt dat in de andere wijk Bairro Alto méér interessante winkelstraten te vinden zijn (Rua da Atalaia, Rua do Norte, Rua da Rosa). Baixa werd overigens in 1775 hard getroffen door de grote aardbeving, waardoor dit gebied toen helemaal is herbouwd. Dat valt nog eens extra goed te zien als je over de verdedigingsmuren van Castelo de Sâo Jorge loopt. Tip: ga hier met de tram heen, want anders houd je helemaal geen kuiten meer over. Wat een uitzicht, over de hele stad. Kijk daar, de lift, en daar de Taag, en daar de gezellige pleinen.
Wij duiken de oude wijk Alfama in. Een doolhof van kleine, smalle straatjes. We belanden van de ene heerlijke geur (barbecue) in de volgende geur (viswinkel). Jammer dat we de geur van net gewassen kleding niet ruiken… want er hangt genoeg zo boven ons hoofd in de hoge smalle straatjes. Daar staat deze wijk overigens ook om bekend. Het is een arme wijk, maar gelukkig komen er veel toeristen naar toe. Vandaar ook dat wij op een terras belanden. Tijdens ons glas port komt er een gitarist en een zangeres het terras op. Spontaan beginnen zij hét levenslied, fado, te zingen. Heerlijk!

Gigantisch veel vis

Buiten het centrum, op een klein kwartier met de metro, ligt het voormalige EXPO-terrein. Onze laatste middag besteden wij hier. Het ziet er allemaal modern uit, met hoogbouw en zelfs een gondellift langs het water. Maar eigenlijk zijn wij hier gekomen vanwege een zeer positieve reactie op onze site over het Oceanáro, het grootste aquarium van Europa. “Waanzinnig mooi aquarium. En groot! Echt nog nooit zo veel vissen bij elkaar gezien: haaien, baracuda's, roggen, zelfs een mantra. En zo'n bijzonder grote vis, iedereen riep 'what is that!' De entreeprijs van 11 euro meer dan waard.” En daar kunnen wij ons bij aansluiten. Als klap op de vuurpijl kunnen wij nog aardig slagen om relatief goedkope leren schoenen te kopen.
Heerlijk zo’n stedentrip… naar Lissabon. Een aanrader.

Meer informatie

Dagen regen1111886311481010

Reviews over Lissabon

• 7Freek Nieuwenhuis07-03-2020

Relaxed

Hotel rossio niet aan te bevelen Ligt super centraal. Maar luidruchtig kleine wc en douche ruimte en ronduit smerig ontbijt. Het eten bij een Chinees of Indiës restaurant is af te raden. Je kunt lekker en vers eten bij de supermarkt hier kun je goedkoop ontbijten lunch en diner krijgen vers bereid. De hip hop bussen zijn relatief duur. Maar makkelijk kujk goed welke kleur lijn je neemt. Bezienswaardigheden zijn in de oude stad. Bij looen goede schoenen aan heuvels en slechte wegen. Taxi via tourismo bestellen is veiliger . Bus metro goed te doen en goedkoop wel eerst uitzoeken.

• 7Cultuur
    • 8Omgeving
    • 7Sfeer in stad
    • 6Stranden
    • 7Zorg voor natuur

Gereisd met partner in maart 2020

• 8Savannah07-01-2020

Erg leuke, bijzondere en mooie stad!

Wij gingen in de periode van 16 t/m 19 december 2019. Wij zaten aan de rand van het centrum en alles was op loopafstand. Wij verbleven in het Easy Lisbon Hostel, vlak bij bushalte en metrostation Marquês de Pombal. Alle kamers waren schoon en netjes, wel harde bedden. Badkamers zag er netjes uit. Omdat wij met een grote groep waren hadden wij het hele hostel voor ons alleen. Enige minpunt is dat de WiFi heel erg slecht was en geen ontbijt aanwezig was buiten het hoogseizoen om. Aan activiteiten heb je er heel veel te doen. Zeker de moeite waard om in de Santa Justa lift te gaan of het kasteel te bezoeken, of tram 28 in te gaan. Alles was op loopafstand dat in het centrum lag. Dichtstbijzijnde metro was Marquês de Pombal op 5 minuten lopen. Enige nadeel is dat de communicatie niet zo goed was met het hostel, maar wel vriendelijk zijn. Supermarkt ook op 200 meter loopafstand en pinautomaat zat op de hoek. Zeker de moeite waard Lissabon!

Gereisd met vrienden in december 2019

• 9Karin30-12-2019

Fantastische mooie stad!

Fantastische stad! Veel te zien en veel te doen. Van Tuktuk, bus, step ( echt een aanrader!) of lekker wandelen, maar natuurlijk tram 28! Echt geweldig. Torre Belem erg mooi, Mosteiro dos Jerominis, Castelo de Sao Jorge, Santa Justa lift, noem maar op het is GEWELDLIG! En natuurlijk wel een Pasta de Nata proeven! Echt heerlijk zoet! En wil je eens ergens eten waar niet iedereen komt ga dan echt naar Ponto Final, pontje over en gelijk rechts de kade aflopen, Echt blijven doorlopen en dan zie je het liggen! Je zal denken zit ik wel goed maar echt waat een top locatie! En je eet tussen de locals! Ook Alfama kun je heerlijk eten. Eten niet duur en als je wel duur eet ben je echt afgezet.. Helaas....Kortom een top stad!

• 8Uitgaanslevenn
    • 7Stranden

Gereisd met partner in december 2019

• 2Seba09-09-2019

Niebezpieczne miejsce

Nie podobalo mi sie ze w drodze od moich znajomych do hotelu wieczorem zostalem napadniety przez 2ch sprawcow nie powiedzieli nawet czego chca jeden podbiegl do mnie od tylu i zaczol dusic ramieniem i ugryzc w ucho!! a drugi chcia uderzyc z piesci bylo to totalnie z nienacka i nie sprowokowane bylem tez trzezwy. Na szczescie udalo mi sie wyrwac i schowac w pobliskim hotelu. Na drugi dzien postanowilem wracac wczesniej ale i tak o 19tej 6ciu mnie okrazylo i cos krzyczeli do mnie na szczescie ktos im kazal sie uspokoic (bylo tam pelno ludzi) i odjechali. Nie wspominajac handlarzy narkotykow na kazdym rogu. 3przynajmniej do mnie podeszlo z propozycja, bylo to przy samym porcie. A ataki w okolicy Rua de S. Paulo, Lisboa, Portugalia. Tak wiec chce z tad wyjechac jak najwczesniej jutro mam lot. To miasto bylo mega pechowe dla mnie.

• 1Uitgaanslevenn
    • 3Zorg voor natuur

Gereisd met vrienden in september 2019

• 8Anouk10-08-2019

Leuke stad

Wij zijn niet echt naar Lissabon gegaan om uit te gaan. Wel zijn er wat clubs in de stad dus ik denk dat dit wel mogelijk is. Lissabon zelf is echt een hele schone stad! Er zijn veel mooie gebouwen, maar weinig moderne architectuur. Voor het strand zit je 30/40 minuten in de trein. Cascais is een leuk plaatsje voor 1 dag, verder vonden wij het niet zo bijzonder. In het centrum van Lissabon heb je heel veel restaurantjes. Wel staan ze voor ieder restaurant je naar binnen te trekken. Op iedere hoek van de straat staan mensen die je drugs aanbieden, maar als je nee zegt, zijn ze ook weg. In de winkelstraten heb je echt om de 100 meter muziek. Van accordeon tot saxofoon, tot zanggroepje.

• 8Cultuur
    • 6Stranden
    • 9Zorg voor natuur

Gereisd met partner in augustus 2019

• 10Kim27-07-2019

Wanneer weer?!

Hele toffe stad! In de buurt van mooie stranden, natuur maar ook genieten van musea, de zon, muziek en de gezellige straatjes! In Lissabon kan het niet fout gaan eigenlijk..

• 10Uitgaanslevenn
    • 10Stranden
    • 10Zorg voor natuur

Alleen gereisd in januari 2019

• 9Manon van Someren20-07-2019

DE stad die alles heeft.. Het mooie lissabon!

8 dagen lissabon. Wat een fantastische stad. De binnenstad is erg mooi met veel bezienswaardigheden. Wel erg touristisch. In belem de lekkerste pasteis de nata gegeten en een dagje strand is cascais is ook zeker een aanrader. Erg aardige mensen en veel lekker eten zoals tapas en verse vis. Restaurant Le chat is een aanrader. Met uitzicht over de main en live muziek. Ga met de authentieke trams door de stad, en sla geen enkel park over, want ze zijn stuk voor stuk prachtig.

• 8Uitgaanslevenn

Gereisd met partner in juni 2019

• 8Linda Lambrechts01-07-2019

Prachtige historische stad, vriendelijke inwoners.

Lissabon is een prachtige stad met een rijke historie. Als je er niet tegenop ziet om even de toerist uit te hangen, boek dan zo´n tour in een open toeristenbus. Je krijgt echt een goed overzicht van de stad op die manier. Zo ontdek je ook de wat minder geijkte plekjes als bijvoorbeeld een mooi park om even rustig een wandeling te maken tussen groen in plaats van tussen stenen. Of een kerk of andere bezienswaardigheid die geen drommen toeristen aantrekt. Maar natuurlijk ga je naar het Castelo de Sao Jorge om lekker rond te dwalen en te genieten van het uitzicht op de uitgestrekte stad. En kijk uit over het water bij de Torre de Belem en de Padrao dos Descobrimentos, beide topattracties. In de wijk Alfama kun je in allerlei restaurantjes terecht voor een diner met fadomuziek. De bewoners van Lissabon hebben wij ervaren als heel erg vriendelijk, relaxed en behulpzaam. Dat geeft een extra relaxt tintje aan je citytrip!

• 9Uitgaanslevenn
    • 9Omgeving
    • 1Stranden
    • 7Zorg voor natuur

Gereisd met partner in juni 2019

• 9Noah30-06-2019

Een geweldige ervaring

Rond deze tijd van het jaar is het lekker warm. Voor ons de perfecte temperatuur tussen de 25 á 30 graden. De stad lissabon is een prachtige plek. Daarnaast zijn er veel andere mooie plekken om te bezoeken zoals: Sintra, Caiscais, en Belèm.

• 9Cultuur
    • 8Sfeer in stad
    • 10Zorg voor natuur

Gereisd met partner in augustus 2017

• 8Petra08-06-2019

Prachtig!

3 mooie dagen gehad in Lissabon en 1 dag in Sintra! Wij zaten op een mooie centrale plek in het hotel! Konden overal vrij gemakkelijk te voet, metro of trein heen! 2 x tram genomen en een taxi naar het christusbeeld, dit is met openbaar vervoer niet te doen!!! Heerlijk gegeten zowel ontbijt, lunch en avondeten voor weinig geld! Tram 28 noooooit meer!! Vriendelijke mensen de Portugezen, ( de meeste) en bij de toeristen plekken goed Engels sprekend! Kortom de moeite waard Lissabon en sintra!

• 8Cultuur
    • 8Omgeving