Lissabon

8.2Fantastisch

Ken je het beeld van die gele retrotram in een smal straatje? Dat is in Lissabon, de hoofdstad van Portugal! Lissabon is een stad vol kunst en mooie bezienswaardigheden, zoals het klooster Mosteiro dos Jerónimos. Ook zie je in de stad veel (legale) graffitikunst en kun je er heerlijk eten. Ideaal voor een lekker lang weekend weg!

Lees meer over Lissabon

We hebben een aantal aanbieders voor Lissabon voor je op een rij gezet:

vakanties Lissabon

We hebben een aantal aanbieders voor Lissabon voor je op een rij gezet:

Over Lissabon

Lissabon is hoofdstad van Portugal. Deze stad is gesitueerd in het zuid-oosten van het land. Lissabon telt ruim 2 miljoen inwoners. De stad ligt aan de Rio Tejo en is ongeveer 20 kilometers verwijderd van de Costa da Caparica, waar veel watersport activiteiten afspelen.

Lissabon is een drukke stad die uiterst veel te bieden heeft. Torre de Belém, Mosteiro dos Yerónimos, Marques de Pombal, Aquaducte das Aguas en Vasco da Gama zijn een van de vele momenten die zeker het bezoeken waard zijn. Ook qua musea heeft Lissabon te kust en te keur. De grootste en belangrijkste zijn Museu dos Coches (Museum van het Paard en Wagen), Museu Nacional de Arte Aniga en Museu da Marinha. Voor degene die even wilt ontvluchten van de drukte van de stad is een bezoek aan Parque Florestal de Monsanto. Dit park is gelegen iets buiten het centrum van de stad. Lissabon is de stad van de Fado (Nationale muziek van Portugal). Rua da Alfama is de straat waar vele Casas de Fado (Fado-huizen) te vinden zijn. Om kennis te maken met de Fado, is het zeker de moeite waard om te dineren in een van deze Casas, die dienen als restaurants. Lissabon is een goed uitgangspunt voor het maken van excursies. Vanuit Lissabon zijn excursies te maken naar onder andere Fatima (bedevaartsoort), Cascais (het Monaco van Portugal) en Estoril (voor liefhebbers van casino’s).

De beste restaurants zijn te vinden in Baixa de Lissboa. Één van Lissabon´s specialiteit is Cozido à Portuguesa. Verder kent de Portugese keuken veel vis. De meest populaire vis onder de Portugezen is de Bacalhau (Kabeljauwfilet). De Portugezen eten rond een uur of 20:00 á 21:00. In de restaurants zijn de Portugezen altijd bereid voor deze tijd een avondmaal bereiden. Dat gezegd is het niet altijd mogelijk om alle opties van de menukaart voor deze tijd te krijgen. De meeste winkelstraten in het centrum van Lissabon zijn in Baixa de Lissboa te vinden. Voor het nachtleven in Lissabon zijn Bairro Alto en Docas de Alcantra aan te raden. Hier zijn meerdere barretjes te vinden. Deze twee plaatsen worden met elkaar verbonden door de Avenida 24 de Julho. Deze Avenida is rijk met diverse discotheken.

Portugal heeft een middellands zee klimaat. In de zomermaanden kunnen de temperaturen oplopen tot een graad of 40. In de wintermaanden zijn de temperaturen rond de 15 °C. Zondags zijn alle winkels gesloten. De meeste winkels zijn maandag t/m zaterdag geopend van 9:00 tot 12:30 en van 14:30 tot 19:00. Je kunt hier beoordelingen vinden van 26 Appartementen, 4 Aparthotels, 19 Bed and Breakfasts, 1 Camping, 1 Landhuis, 27 Hostels, 200 Hotels en 7 Pensions in Lissabon. Gebruik de filters aan de linkerkant om jouw ideale accommodatie te vinden. Op Zoover vind je bovendien 963 vakantiefoto's van Lissabon. Je kunt 5 video's van Lissabon bekijken. Lees de 479 reviews van reizigers die op vakantie zijn geweest in Lissabon. Op deze pagina vind je alle accommodaties in Lissabon. Bekijk ook andere accommodaties in Portugal. Bekijk alle overnachtingsmogelijkheden in Costa de Lisboa.

Reisverslag Lissabon van onze redactie

Wij vinden een citytrip naar Lissabon altijd heerlijk. Even een paar dagen uit de sleur. Heerlijk bijkomen in cafés en restaurantjes, wat cultuur bekijken en eindeloos shoppen. Liefst met een zonnetje erbij! Na ‘het bekende werk’ als Parijs of Barcelona vonden wij het tijd om naar Lissabon te vliegen. Een ‘onbekende’ stad. En daarom juist zo ontzettend leuk en lekker.
De Portugese hoofdstad heeft veel leuke verrassingen voor ons in petto. Van eindeloos dwalen door de bekende wijk met smalle straatjes vol wasgoed Alfama tot haaien en roggen spotten in het Oceanário.
De Portugese luchtvaartmaatschappij TAP vliegt ons in zo’n drie uurtjes naar Lissabon. Het is er een uurtje vroeger, dus in de middag hebben we zat tijd om een kijkje te nemen bij de lift Elevador de Santa Justa. Lissabon is gebouwd op heuvels en dat zullen we weten ook… zere kuiten. Gelukkig kan deze lift ons van de onderstad naar boven brengen. Bovendien vinden we op de top een terrasje waar ze volop verse sinaasappelsap schenken én live muziek wordt gemaakt. Genieten met een view!

Reacties van lezers

Lissabon ontvangt op onze site dus een 8,3. Een aantal reacties op Zoover.nl. “Heerlijke stad om 3 of 4 dagen heen te gaan. Dan heb je alles ook wel gezien (behalve als je alle musea in wilt). Veel terrassen, maar koffie of een borrel in een locaal barretje is goedkoper (0,65 per kopje koffie). Trammetjes zijn natuurlijk leuk, traditioneel en handig als je geen klapkuiten wilt (want stad ligt op heuvels). Let wel op je portemonnee - want wij hebben zakkenrollers actief gezien.” Iemand anders schrijft in april: “Veel geschiedenis, veel vergane glorie. Alleen de vele standbeelden en musea lijken gerenoveerd. Prima openbaar vervoer. Een verblijf van een week is lang genoeg.” Maar ook een minder positieve reactie: “Lissabon heeft ons niet echt kunnen bekoren. Wij zijn ongeveer 100 keer per dag aangesproken door leurders om dingen te kopen (zonnebrillen, lottobiljetten, tot drugs toe), na een tijdje begint dit echt te vervelen. De vaak prachtige gebouwen zijn van boven tot onder besmeurd door grafitti. Als we ergens op een terrasje iets gingen drinken, kwam de ober ons vertellen onze rugzak op onze schoot te houden, omdat er zeer veel pickpockets zijn in Lissabon. Erg veilig voelden we ons dan ook niet. Belem en Bairro alto vonden we de mooiste stukjes van de stad. Zeker het monstreiro en castelo sao giorgio zijn zeker een bezoekje waard.”

Culturele highlights

Wij gaan de volgende dag met de tram – want Lissabon heeft nog van die prachtige oude, houten trammetjes rijden – naar de wijk Belém. Een voormalig visserdorp, dat nu bij de stad hoort. Hier liggen alle culturele highlights bij elkaar. Handig! Zeker als het warm is, want dan hoef je niet ver te lopen. We starten met een ‘bica’, een sterk, klein kopje espresso koffie bij Antiga Confeitaria de Belém. Een enorm grote zaak, waar gelukkig niet alleen toeristen koffie zitten te drinken, maar ook veel locals. Traditioneel neem je hier een Pastéis de Belém bij, een soort custard taartje. Heerlijk! Daarna is het tijd om de Mosteiro dos Jerónimos te bezoeken. “Dit klooster is gebouwd in de Manuelstijl. Een Portugese variant op gotiek. Speels, decoratief en met veel scheepvaart decoraties”, legt de gids uit. De binnenplaats van dit klooster is heerlijk zonnig en vanaf deze plek kun je mooi om je heen kijken naar alle ornamenten en versieringen. In de westelijke vleugel treffen we het Museu Nacional de Arqueologia. Vroeger sliepen hier de monniken, nu is er een verzameling keramiek, sieraden en andere archeologische vondsten tentoongesteld.

Aan het water vinden we, op loopafstand van elkaar, de Torre de Belém en een gigantisch beeld Padrâo dos Descobrimentos. Beide monumenten kun je in, om vanaf de top over de zee en de stad te kijken. Onze gids adviseert ons om het beeld met Hendrik de Zeevaarder op te gaan. De lift brengt ons naar de top, op 52 meter. Kijken we vanaf hier naar beneden, dan zien we niet alleen de Taag maar ook een afbeelding van de wereldkaart. Voor het monument is op wonderlijk mooie manier uit marmer de wereld afgebeeld. Wij zien ook hét herkenningspunt van Lissabon, de Torre de Belém. Aan de voet van deze toren staan locals te vissen. Verse vis, voor op ons bord vanavond.

Oude wijken

In de benedenstad, Baixa, vinden we een grote winkelstraat met internationale merken. Wij wandelen tussen mooie pleinen zoals Rossio en Praca do Comércio. Op zich is het hier goed winkelen, maar later blijkt dat in de andere wijk Bairro Alto méér interessante winkelstraten te vinden zijn (Rua da Atalaia, Rua do Norte, Rua da Rosa). Baixa werd overigens in 1775 hard getroffen door de grote aardbeving, waardoor dit gebied toen helemaal is herbouwd. Dat valt nog eens extra goed te zien als je over de verdedigingsmuren van Castelo de Sâo Jorge loopt. Tip: ga hier met de tram heen, want anders houd je helemaal geen kuiten meer over. Wat een uitzicht, over de hele stad. Kijk daar, de lift, en daar de Taag, en daar de gezellige pleinen.
Wij duiken de oude wijk Alfama in. Een doolhof van kleine, smalle straatjes. We belanden van de ene heerlijke geur (barbecue) in de volgende geur (viswinkel). Jammer dat we de geur van net gewassen kleding niet ruiken… want er hangt genoeg zo boven ons hoofd in de hoge smalle straatjes. Daar staat deze wijk overigens ook om bekend. Het is een arme wijk, maar gelukkig komen er veel toeristen naar toe. Vandaar ook dat wij op een terras belanden. Tijdens ons glas port komt er een gitarist en een zangeres het terras op. Spontaan beginnen zij hét levenslied, fado, te zingen. Heerlijk!

Gigantisch veel vis

Buiten het centrum, op een klein kwartier met de metro, ligt het voormalige EXPO-terrein. Onze laatste middag besteden wij hier. Het ziet er allemaal modern uit, met hoogbouw en zelfs een gondellift langs het water. Maar eigenlijk zijn wij hier gekomen vanwege een zeer positieve reactie op onze site over het Oceanáro, het grootste aquarium van Europa. “Waanzinnig mooi aquarium. En groot! Echt nog nooit zo veel vissen bij elkaar gezien: haaien, baracuda's, roggen, zelfs een mantra. En zo'n bijzonder grote vis, iedereen riep 'what is that!' De entreeprijs van 11 euro meer dan waard.” En daar kunnen wij ons bij aansluiten. Als klap op de vuurpijl kunnen wij nog aardig slagen om relatief goedkope leren schoenen te kopen.
Heerlijk zo’n stedentrip… naar Lissabon. Een aanrader.

Meer informatie

Dagen regen1111886311481010

Reviews over Lissabon

• 9jos07-09-2015

Sfeervolle stad

Deze stad heeft alles wat een stad moet hebben; sfeervolle wijken, historische gebouwen, mooie pleinen en sfeervolle winkelstraten. De stad is goed bereikbaar met een compact centrum en goed openbaar vervoer naar Belem en de het voormalige wereldtentoonstelling terrein, twee bezienswaardigheden die je zeker niet over moet slaan tijdens je bezoek. De stad heeft een heerlijke relaxte sfeer, goed openbaar vervoer en de prijzen van de horeca zijn heel redelijk te noemen.

• 9Zorg voor natuur
    • 7Stranden

mei 2014

• 9Willemijn19-02-2018

Om nooit te vergeten.

Het was een geweldig verblijf! Midden in het centrum, waardoor alles dichtbij zat. Het ontbijt was prima. Je kon hier gebruik van maken t'm 11 uur. Lissabon is een van de mooiste steden waar ik ben geweest in Europa. Het weer was heerlijk, niet te warm en zeker niet te koud. Er stond constant een windje van de oceaan, waardoor het nooit snikheet werd. 's Avonds koelde het lekker af, waardoor je goed kon slapen.

• 7Zorg voor natuur
    • 9Uitgaanslevenn
    • 7Stranden

Gereisd met partner in augustus 2017

• 7Charisa Timmerman03-09-2018

1x was leuk, ga geen 2e keer meer

Had me meer van Lissabon voorgesteld, leuk gezien te hebben maar geen stad waar ik verliefd op geworden ben. Centrum van Lissabon wel leuk, verder weinig mooie stad vind ik. Trammetjes zijn leuk, maar OVERVOL, die hebben we overgeslagen. Lissabon is heel erg veel omhoog klimmen, weer naar beneden afdalen over vaak gladde steentjes wat de stoepen zijn. Ben je slecht ter been of is niet al te goede lichamelijke conditie is het bijna niet te doen, zeker niet in Aug als t ERG warm is. We zijn per Tuctuc gegaan en 2 routes met de hoponhopoff, we zijn er 2 dagen geweest en wat mij betreft waren die 2 dagen meer als genoeg.

• 7Uitgaanslevenn

augustus 2018

• 9Ton Verver13-08-2018

Een prachtstad om telkens weer naar terug te keren

Op amper drie uur vliegen ligt de wereldstad Lissabon, Het heerlijke klimaat, de vriendelijke bevolking, de vele restaurantjes, de imposante standbeelden, de prachtige gebouwen, de rustige parken, goed openbaar vervoer en het strand om de hoek. Dit is nog maar een greep van de redenen waarom je naar Lissabon zou moeten. Voor de wat oudere bezoeker biedt Lissabon alles wat nodig is voor een prachtige vakantie of een wat korter bezoek. Maar zeker ook voor de jongeren onder ons kent Lissabon een nachtleven om nooit meer te vergeten. Vergeet niet om naast de oude stad ook een bezoek te brengen aan de relatief nieuwe wijk Expo. Hier is langs de Taag, waar vroeger de vuilnisbelt was, een moderne wijk verrezen met z'n prachtige metrostation en winkelcentrum, staat de wijk helemaal in het teken van water. Een goede indruk van de wijk krijgt u vanuit de gondelbaan langs de Taag. Lissabon is heimwee, Lissabon is saudade.

• 8Zorg voor natuur
    • 9Uitgaanslevenn

Gereisd met partner in juni 2017

• 10Simone09-04-2014

Een bruisende stad!

Let wel op zakkenrollers! Maar dat is in iedere grote stad. De stad heeft veel te bieden qua cultuur, leuke terrasjes, winkels en lekker eten. Alles is makkelijk te bereiken met metro of het sfeervolle trammetje lijn 28. De mensen zijn heel vriendelijk! Je hoeft maar even zoekend om je heen te kijken of er stapt al iemand op je af met de vraag of hij of zij je kan helpen.

• 8Cultuur

Gereisd met vrienden in april 2014

• 8heer van Dongen29-09-2012

Heerlijke stad

Gastvrij, mooie omgeving.....................................................................................................................................................................................................

Gereisd met partner in september 2012

• 9Astrid21-02-2016

Leuke stad met goede sfeer

Pluspunten: - goede sfeer - aardige mensen - lekkere toetjes bij het eten Minpunt: - geen bijzondere hoogtepunten

• 8Omgeving
    • 8Zorg voor natuur

Gereisd met partner in februari 2016

• 7jl_trudy05-10-2015

Indrukwekkend maar druk en hectisch

Doordat we nogal ver van het centrum zaten, hebben we veel tijd met reizen verloren. Omdat het af en toe nogal hectisch was, niet helemaal een goed gevoel overgehouden. Toch een hoop mooie dingen gezien, zoals de schitterende Mosteiro dos Jeronimos, Castelo de Sao Jorge, de Toren van Belem. Het grote Praca do Comercio viel wat tegen. Wel leuk zijn de trammetjes die door de stad rijden. Ook de enorme boulevard langs de Taag is prachtig.

• 6Sfeer in stad
    • 6Omgeving
    • 8Cultuur

Gereisd met partner in oktober 2015

• 10Karlijn16-09-2016

Lissabon is geweldig!

Wat een geweldige stad is Lissabon! Het is een hippe stad met veel pop-up stores, conceptstores, hippe restaurants en veel gezellige terrassen. Het is wel een hele klim, zeker als je minder goed te been bent, maar dit geeft wel weer veel prachtige uitzichten over de stad. Dat samen met veel gekleurde huisjes en ontzettend lekker weer, maakt dit de ideale stad om te bezoeken!

• 7Zorg voor natuur
    • 10Uitgaanslevenn

Gereisd met partner in januari 2016

• 10PierrePolla27-10-2015

Een hele mooie stad

In een woord te gek en wat een culturele stad met bijzondere mooie gebouwen enz. 7 dagen geweest te kort voor alles, geweldig vervoer door de stad en hele vriendelijke inwoners, taxi's goedkoop en goede service af en toe engels sprekend maar alles oke, geen oplichter onder de taxi chauffeurs. Wel veel bedelende mensen niet vervelend maar toch. Kaartjes voor vervoer kopen bij metro station 24 uur voor alle vervoer behalve de trein na 24 updaten voor 6 euro heel goed. Zeker een dikke aanrader voor deze stad.

• 10Zorg voor natuur
    • 10Uitgaanslevenn