Raamsdonk

Reviews over Raamsdonk

Verrassend

Rinus,
    29-11-2014

Raamsdonk is een verrassend dorpje met rond de dorpsbrink enkele monumentale gebouwen waarvan de machtige St. Bavokerk het meest in het oog springt, de koepel van deze kerk is voor zo'n klein dorp buitenproportioneel maar wel indrukwekkend en mooi. Het dorpje ademt een gemoedelijke Brabantse sfeer. Aan de rand van het dorp, gescheiden door de snelweg staat dan nog de 14e eeuwse Lambertuskerk die tot aan de St. Elisabethvloed dienst deed als dorpskerk

Gereisd met partner in september 2014

Rijk Rooms verleden

arija,
    28-4-2012

Raamsdonk is een klein dorp maar de kern verraadt een rijk Rooms verleden met de grote Sint-Bavokerk, Lambertuskerk en ontmoetingscentrum. We leerden dat er banden waren met het Prinsbisdom Luik. In 1317. Dat is oud. Het dorp werd grotendeels verwoest tijdens de Sint-Elisabethsvloed van 1421 en daarna een paar honderd meter zuidelijker weer opgebouwd. Aldus kwam de kerk, waarvan de toren bleef behouden, buiten het dorp te staan. Toen in de jaren '60 van de 20e eeuw de Maasroute werd aangelegd, werd de kerk ook fysiek van het dorp afgesneden. Een mooie kerk, dat wel. Gemoedelijk Brabants dorp, een bezoek waard.

Gereisd met vrienden in december 2011
Raamsdonk scoort een 8,7 uit 10, op basis van 3 reviews