header
Florence

De stad van de Renaissance

Ooit werd deze stad gesticht door Julius Caesar die nooit had kunnen dromen dat de stad uit zou groeien tot een culturele metropool. Een vakantie naar deze stad brengt je naar één van de paleizen van de oude Medicifamilie of naar de schitterende Dom van Florence. Voor cultuur, geschiedenis maar ook voor Italiaanse lekkernijen moet je hier zijn!

Inspiratie voor Florence

Het gezellige San Frediano

Voor rust en cultuur

Op pad in Santa Croce

Om te bewonderen, eten en drinken

Het roemruchte Pallazo Pitti

Het schitterende paleis van de stad

Het schitterende paleis

De tuinen van Palazzo Pitti

Dit oude paleis aan de andere kant van de Arno rivier was jaren een verblijfplaats voor de rijkste familie van de stad, de Medici‘s. In de schitterende zalen van het paleis bewonder je verschillende kunstwerken van Titiaan, Rafaël en Rubens. Bezoek ook zeker de prachtige grotten in de Boboli-tuinen.

Het lange Corridoio Vasariano

Deze één kilometer lange passage verbindt het Palazzo Pitti met Palazzo Vecchio, dat aan de andere kant van de rivier ligt. De steenrijke Medicifamilie wilde graag makkelijk van paleis naar paleis kunnen gaan, zonder zich onder ‘het gewone volk’ te hoeven mengen. Hiervoor bouwden ze deze aparte passage die straten, tuinen en een rivier overbrugt.

Het centrum van macht Palazzo Vecchio

Dit was het belangrijkste gebouw van de stad in oude tijden. Vanuit hier regeerde de Medicifamilie. Het hoofdgebouw stamt uit 1298 en is bekleed met grote massieve stenen. Waan je even honderden jaren terug in de tijd wanneer je een rondleiding neemt door het paleis. Laat je uitgebreid vertellen over de geschiedenis van de Medici’s en hun intriges.

Het gezellige San Frediano

Het onontdekte San Frediano

Deze charmante wijk ligt aan de andere kant van de Arno rivier, tegenover het oude centrum. Hier vind je de oude stadspoort en stadsmuren uit 1334, maar ook de San Frediano in Cestello kerk. In de wijk zijn veel kleine lokale winkeltjes en ateliertjes te vinden. Er zijn hier weinig toeristen, zodat je rustig van de stadse sfeer kan genieten.

De Witte Nacht van San Frediano

Een leuke periode om naar Florence te gaan is eind april. Dan vindt La Notte Bianca (de witte nacht) plaats in San Frediano. De hele nacht staan er gezellige marktkraampjes, muzikanten en eetkraampjes op de straat. Geniet hier van de volkse muziek of de unieke lekkernijen en proef de lokale sfeer van deze prachtige wijk.

Kunstschatten van Masaccio

De Santa Maria del Carmine kerk is een oude kerk uit 1268 in de wijk San Frediano die meerdere keren verbouwd is. Beroemd zijn de oude historische fresco’s gemaakt door Masaccio en Masolini. Je vindt ze in de Brancaccikapel binnenin de kerk. De kerk ligt aan het plein met dezelfde naam en de toegang is gratis. De kapel heeft wel een toegangsprijs.

Op pad in Santa Croce

Heerlijke stadsmarkt

Deze wijk is vernoemd naar de Santa Croce Basiliek die de eyecatcher van de buurt is. Verder staat de wijk bekend om de Sant’Ambrogiomarkt waar je heerlijke lokale lekkernijen en groenten en fruit kan kopen. Probeer hier ook eens een ‘trippa’. Dit is een typische sandwich uit Florence.

Basilica di Santa Croce

Deze 114 meter lange basiliek is een van de mooiste gebouwen van de stad en zeker van Santa Croce. De bouw van de schitterende kerk begon in 1294 en in de eeuwen erna zijn er meerdere kapellen en kunstwerken aan toegevoegd. De kerk staat bekend om de graftombes van edele Florentijnen als Galileo Galilei. Een prachtig stuk geschiedenis van Florence.

Het beste ijs in de stad

Sinds 1930 maken ze bij ijssalon Vivoli ijs en niet zomaar ijs. Volgens velen is dit de beste ijssalon van de stad. Vivoli is gevestigd in een zijstraat naast de basiliek. Je kunt hier kiezen uit heel veel smaken, die allemaal ambachtelijk gemaakt worden. Heerlijk om even af te koelen op een hete zomerdag!

Sorteren

Reviews over Florence

Geweldig, droomstad

Fiona
    13-6-2018
    De stad is prachtig! Wat ik fijn vond is dat het niet zo groot is dat er metro's en trams rijden maar dat alles te voet gedaan kan worden. Dat betekent overigens niet dat je Florence binnen 1 dag gezien hebt, want er is heel veel te zien en te doen. Absolute aanrader: beklim de Duomo voor een geweldig uitzicht. Voor een heerlijke risotto moet je eten bij "Il Borro Tuscan Bistro", 1 brug verder dan de Ponte Vecchio. En de beste pizza en pasta hebben wij gegeten bij "Osteria De Peccatori" op de Piazza San Firenze. Wij zijn 4 dagen geweest en hebben ook 1 dag een scooter gehuurd en zijn we naar de wijngebieden in Chianti gereden en zijn daar pittoreske dorpjes tegen gekomen. Dat is ook zeker een aanrader!

super

ellebel
    28-4-2018
    geweldige stad, mooi, we hadden een fiets gehuurd, veel gezien...het eten is geweldig...goedkoop en duur, de mensen zijn heel erg aardig en spreken allemaal engels, nog bustour gedaan naar wijnproeverij...mooi beeld gekregen van toscaanse natuur...alles leeft.....een echte aanrader

Sima
    13-2-2018
    Mooi omgeving, mooi sfeer cultuur plaats en alles.

schitterend

vera
    10-2-2018
    prachtige stad ! rustiger dan rome ,maar met schitterende gebouwen ,winkels ,en uitzichten ,ik zat aan de oever van de rivier in hotel principe en had het heerlijk daar ,vijf min van het station ,waar je met de trein mooie uitstappen kan maken ,met de hoge snelheidstrein ben je op 1.5 u in rome of op 2 u in venetie .

Geweldige interessante reis voor schappelijke prys

P van Dongen
    7-2-2018

Goede reis gehad met een goede chauffeur.

Goed hotel met prima eten.

Goede informatie van chauffeur over streek.

Leuke gidsen in de bijzondere steden;Florence,Rome,Assisie

Bijzonder goed afscheidsbuffet in Nederland.

Florence scoort een 8,8 uit 10, op basis van 304 reviews