header
Florence

De stad van de Renaissance

Ooit werd deze stad gesticht door Julius Caesar die nooit had kunnen dromen dat de stad uit zou groeien tot een culturele metropool. Een vakantie naar deze stad brengt je naar één van de paleizen van de oude Medicifamilie of naar de schitterende Dom van Florence. Voor cultuur, geschiedenis maar ook voor Italiaanse lekkernijen moet je hier zijn!

Inspiratie voor Florence

Het gezellige San Frediano

Voor rust en cultuur

Op pad in Santa Croce

Om te bewonderen, eten en drinken

Het roemruchte Pallazo Pitti

Het schitterende paleis van de stad

Het schitterende paleis

De tuinen van Palazzo Pitti

Dit oude paleis aan de andere kant van de Arno rivier was jaren een verblijfplaats voor de rijkste familie van de stad, de Medici‘s. In de schitterende zalen van het paleis bewonder je verschillende kunstwerken van Titiaan, Rafaël en Rubens. Bezoek ook zeker de prachtige grotten in de Boboli-tuinen.

Het lange Corridoio Vasariano

Deze één kilometer lange passage verbindt het Palazzo Pitti met Palazzo Vecchio, dat aan de andere kant van de rivier ligt. De steenrijke Medicifamilie wilde graag makkelijk van paleis naar paleis kunnen gaan, zonder zich onder ‘het gewone volk’ te hoeven mengen. Hiervoor bouwden ze deze aparte passage die straten, tuinen en een rivier overbrugt.

Het centrum van macht Palazzo Vecchio

Dit was het belangrijkste gebouw van de stad in oude tijden. Vanuit hier regeerde de Medicifamilie. Het hoofdgebouw stamt uit 1298 en is bekleed met grote massieve stenen. Waan je even honderden jaren terug in de tijd wanneer je een rondleiding neemt door het paleis. Laat je uitgebreid vertellen over de geschiedenis van de Medici’s en hun intriges.

Het gezellige San Frediano

Het onontdekte San Frediano

Deze charmante wijk ligt aan de andere kant van de Arno rivier, tegenover het oude centrum. Hier vind je de oude stadspoort en stadsmuren uit 1334, maar ook de San Frediano in Cestello kerk. In de wijk zijn veel kleine lokale winkeltjes en ateliertjes te vinden. Er zijn hier weinig toeristen, zodat je rustig van de stadse sfeer kan genieten.

De Witte Nacht van San Frediano

Een leuke periode om naar Florence te gaan is eind april. Dan vindt La Notte Bianca (de witte nacht) plaats in San Frediano. De hele nacht staan er gezellige marktkraampjes, muzikanten en eetkraampjes op de straat. Geniet hier van de volkse muziek of de unieke lekkernijen en proef de lokale sfeer van deze prachtige wijk.

Kunstschatten van Masaccio

De Santa Maria del Carmine kerk is een oude kerk uit 1268 in de wijk San Frediano die meerdere keren verbouwd is. Beroemd zijn de oude historische fresco’s gemaakt door Masaccio en Masolini. Je vindt ze in de Brancaccikapel binnenin de kerk. De kerk ligt aan het plein met dezelfde naam en de toegang is gratis. De kapel heeft wel een toegangsprijs.

Op pad in Santa Croce

Heerlijke stadsmarkt

Deze wijk is vernoemd naar de Santa Croce Basiliek die de eyecatcher van de buurt is. Verder staat de wijk bekend om de Sant’Ambrogiomarkt waar je heerlijke lokale lekkernijen en groenten en fruit kan kopen. Probeer hier ook eens een ‘trippa’. Dit is een typische sandwich uit Florence.

Basilica di Santa Croce

Deze 114 meter lange basiliek is een van de mooiste gebouwen van de stad en zeker van Santa Croce. De bouw van de schitterende kerk begon in 1294 en in de eeuwen erna zijn er meerdere kapellen en kunstwerken aan toegevoegd. De kerk staat bekend om de graftombes van edele Florentijnen als Galileo Galilei. Een prachtig stuk geschiedenis van Florence.

Het beste ijs in de stad

Sinds 1930 maken ze bij ijssalon Vivoli ijs en niet zomaar ijs. Volgens velen is dit de beste ijssalon van de stad. Vivoli is gevestigd in een zijstraat naast de basiliek. Je kunt hier kiezen uit heel veel smaken, die allemaal ambachtelijk gemaakt worden. Heerlijk om even af te koelen op een hete zomerdag!

Sorteren

Reviews over Florence

Robert De Abreu
    21-9-2018

Florence is een uitgelezen bestemming om te genieten van cultuur in combinatie met lekker eten en drinken en wandelen. Tips zijn natuurlijk bekende musea als de Uffizi en de Galleria dell'Academia. Maar ook de minder bekende musea zoals de Ospedale degli Innocenti en het Museo San Marco zijn zeer de moeite waard. Steek ook eens de rivier de Arno over, om lekker door de wijk te struinen. Je vindt er de combinatie van rust en gezellige straatjes. Wandel naar de Piazza Michelangelo, met een prachtig uitzicht over de stad. Halverwege de wandeling kun je linksaf slaan, naar een heerlijke rozentuin. Het is een oase van rust.

Tanja
    9-9-2018

Firenze is een hele mooie stad. Er hangt een overweldige sfeer en er zoveel moois te zien. Ik ben verliefd!

Prachtig

Flip
    9-9-2018

Ik heb hier totaal 5 maanden gewoond. Het is met afstand de mooiste stad waar ik ooit ben geweest, vooral ook als je de minder toeristische plekken leert kennen. Ik raad iedereen aan om deze prachtstad te bezoeken.

Tanja
    5-9-2018

Ook in het najaar is Florence verschrikkelijk mooi.

Prachtig

Bert
    5-9-2018

De mooiste stad ter wereld. Zoveel historie, zoveel kunst, zoveel sfeer... Ongelofelijk mooi.

Florence scoort een 8,8 uit 10, op basis van 312 reviews