Vakantie in Berlijn

Berlijn is de hoofdstad van Duitsland en ligt in het noordoosten van het land, aan de rivier de Spree. Met ruim 3,7 miljoen inwoners is Berlijn de grootste stad van Duitsland. Een stedentrip naar Berlijn is een ontdekkingsreis naar het verleden vanwege de vele historische bezienswaardigheden. Tegelijkertijd geeft een tripje naar Berlijn een blik in de toekomst dankzij de vele moderne architectuur en trendy uitgaansgelegenheden.

vakanties Berlijn

We hebben een aantal aanbieders voor Berlijn voor je op een rij gezet:

Bebsy
Bebsy
Effeweg Busreizen
Effeweg Busreizen

Over Berlijn

Belangrijkste bezienswaardigheden in Berlijn

De welbekende tweedeling van de stad tussen het - kapitalistische - westen en het - communistische - oosten levert een uiterst fraaie en indrukwekkende sightseeing op. Loop bijvoorbeeld langs de restanten van de gevallen Berlijnse Muur. De East Side Gallery is een bekend overgebleven muurfragment. Ook de Brandenburger Tor is beslist de moeite waard om te bezoeken. Voor de musea-liefhebber is er onder andere het beroemde Egyptische museum waar je meegenomen wordt terug in de tijd.

Openbaar vervoer in Berlijn

Berlijn is prima te verkennen via het openbaar vervoer. Men kan reizen met de U-Bahn (metro), S-bahn (spoorweg), bussen en trams. Hierbij is de aanschaf van een Welcome-card een aanrader. Je kunt dan tegen één tarief gebruik maken van al het openbaar vervoer. Deze kaart is te koop bij informatiepunten en bij ticketautomaten op stations.

Shoppen in Berlijn

Ook een shopfanaat komt met een citytrip naar Berlijn aan zijn trekken. De Kurfürstendamm is de grootste winkelboulevard van Berlijn. Hier vind je alle bekende modemerken. Voor exclusieve boetieks van bekende modeontwerpers ga je naar de Friedrichstraße. Ben je juist op zoek naar leuke koopjes? Neem dan een kijkje bij een van de vele vlooienmarkten in Berlijn.

Een avondje uit in Berlijn

Berlijn kent vele hippe eetgelegenheden. Je kunt hier overal terecht voor traditionele Duitse gerechten, maar Berlijn is ook voorzien van populaire buitenlandse restaurants. Het voormalige Oost-Berlijn heeft een verrassend aanbod aan trendy eetgelegenheden. Een bezoek aan het restaurant in de 150 meter hoge Funkturm met een panoramisch uitzicht over Berlijn is een aanrader voor degene die geen hoogtevrees kent. Ook voor een avondje stappen zit je goed in Berlijn. Berlijn staat bekend als dé uitgaansstad van Europa vanwege haar enorme aanbod aan bars, discotheken en cafés. Bovendien geldt er in Berlijn geen wettelijke sluitingstijd, waardoor het hier tot in de vroege uurtjes gezellig is.

Reisverslag Berlijn van onze redactie

Berlijn is een stad die zich niet gemakkelijk prijsgeeft. “Hoe vaak je er ook komt, altijd is de stad anders”, vindt onze redacteur Huub Verstegen. Onlangs bezocht hij de stad weer en hij brengt verslag uit.

De eerste keer dat ik er was, een week na de val van de muur, werd de stad beheerst door mensen uit Oost Berlijn. De Wende was het gesprek, en het beeld van de dag. De Kurfürstendamm was afgezet voor verkeer, omdat deze overgenomen was door voetgangers uit Oost. Kon je ze niet herkennen aan hun kleding, dan wel aan de blik in hun ogen: verbijsterd, verbaasd, verrukt, als kinderen in luilekkerland. Kijkend waar ze hun welkomstgeld het beste aan konden besteden.

De mensen uit West waren eerst heel opgetogen met de hereniging, en de val van de muur, maar al snel trad er een zekere irritatie op, omdat bepaalde producten in de winkels volkomen uitverkocht waren. Suiker, sinaasappels en bananen, bijvoorbeeld. De afvalbakken op straat puilden uit met sinaasappelschillen, bananenschillen en lege colablikjes. Zaken waarvan de mensen uit Oost-Duitsland jaren verstoken waren.

Hoe anders was mijn reis dit jaar

Het beeld wordt bepaald door nieuw en oud, door heden en verleden, door voor en na de muur. Futuristische gebouwen staan naast historische monumenten. Stadspaleizen naast bouwvallen. Overal bouwputten; bouwkranen domineren de skyline. Je kunt haast geen foto maken zonder een bouwkraan achter de toren van een kathedraal of de zendmast, die vanaf elk punt in Berlijn te zien is. Indrukwekkend, nog steeds, is de Gedächtnis-Kirche die niet herbouwd is, maar laat zien wat er in de Tweede Wereldoorlog gebeurd is. Je kunt Berlijn niet begrijpen zonder de geschiedenis te kennen. Overal zie je sporen van destructie, verwaarlozing, wederopbouw, optimisme en een blik op de toekomst.

Panoramisch uitzicht

Mijn advies is om te beginnen met een bezoek aan het gebouw van de Reichstag, waar de Duitse regering haar bijeenkomsten houdt. De architect Norman Forster ontwierp de historische buitenkant, met trappen, pilaren en hoektorens, een streng gebouw, echt een regeringsgebouw dat probeert te imponeren. Eenmaal binnen zie je een ander verhaal, wat in de Nederlandse politiek zo graag 'transparant' genoemd wordt. Rondom de plenaire zaal waar de regering vergadert en besluiten neemt, vind je een spiraalvormige wandelpromenade die zich naar de grote glazen koepel slingert. Rustig kuierend naar boven kun je zo in de zaal kijken: het volk staat van boven op de regering neer te zien. Of, wat de politici doen kan het daglicht goed verdragen.

Bovenin de koepel wacht een prachtig uitzicht over heel Berlijn. In een foldertje dat voor iedereen gratis voor het grijpen ligt, is de hele stad naadloos in panorama afgebeeld, en wordt elk gezichtsbepalend gebouw, park of monument kort toegelicht. Wij waren er helaas 's avonds, omdat je overdag soms wel twee uur in de rij moet staan voordat je naar binnen kunt. Je ziet dan natuurlijk de lichtjes, en het Sonycentrum dat van kleur verandert, ook spectaculair. Maar, overdag kun je je veel beter oriënteren met behulp van tekst en foto's.

De Reichstag is gratis toegankelijk, geopend van 8.00 tot 24.00 uur, laatste entree om 22.00 uur. Schrik niet van de strenge controle bij de ingang, die is er altijd, net zo grondig als op vliegvelden, inclusief scanner en zo'n stok langs je kleren.

Voor mensen die slecht ter been zijn, en voor wie de hoge trappen een bezwaar vormen, is er een aparte ingang, even vragen maar. De wandelpromenade is gemakkelijk te doen, langzaam glooiend naar boven, en langs de andere kant weer rustig naar beneden. Nu heeft u heel Berlijn in vogelvlucht gezien, en zal het feest der herkenning beginnen als u gaat wandelen of met de metro de stad doorkruist.

Brandenburger Tor

Maak een wandeling onder en om de Brandenburger Tor, nog steeds een belevenis: je kunt hem nu ook van achteren (de oostkant) bekijken, je kunt er onderdoor, eromheen... nog steeds onvoorstelbaar, net zo onvoorstelbaar als het bestaan van de muur destijds. Je kunt niet in Berlijn lopen of rijden, zonder overal aan de muur te worden herinnerd. Als je niet meer weet of je nu in Oost- of West-Berlijn bent, kijk dan naar de voetgangersoversteeklichten. In Oost hebben de mannetjes nog een ouderwets hoedje op, in West niet.

Hoewel het mooi zonnig weer was, een geschenk in februari, er prachtige oude en nieuwe gebouwen zijn die het zonlicht weerspiegelen, ofwel in gouden ornamenten, ofwel in glas en staal, hangt er een grijze waas over de stad. Dat is z'n geschiedenis. Ondanks ontelbaar veel cafeetjes, terrassen, bistro's, theaters en luxe winkelparadijzen, hangt er iets ondefinieerbaars over deze stad. Misschien is dat in een ander seizoen anders, als de bomen groen kleuren en de stuiken en bloemen bloeien.

Checkpoint Charlie

In het bij Checkpoint Charlie ingerichte museum, kon ik het niet erg lang uithouden. De desperate mensen die hun geliefden uit Oost-Berlijn over de onneembare grens smokkelden, greep me te veel aan. Ze werden verstopt in de neus van een Kever, waarvoor de benzinetank tot een minimum werd teruggebracht, zodat er plaats was voor een jonge vrouw. Of de muziekband die iemand smokkelde in een grote speaker. Of de mensen die vanuit hun flat de vrijheid insprongen, geholpen door vooraf ingeseinde brandweerlieden. Ik werd er zo bedroefd van.

Ik ben naar buiten gegaan en vond een heerlijke boekwinkel waar ik twee fotoboeken kocht: een over het oude Berlijn, met foto's in zwart/wit, en een over het nieuwe Berlijn in vierkleuren. Een prachtige documentatie, met toelichting in diverse talen.

Daarna dronk ik koffie in een Mexicaans restaurant, waar eigenaar en personeel kennelijk aan een laat ontbijt zaten. "Ah, daar ben je mijn schat", zo werd ik begroet. Ik heb lekker in mijn boeken zitten kijken. De vriendelijke blonde serveerster die een praatje kwam maken, was naar mijn mening niet als vrouw geboren. We spraken over Amsterdam, waar zij veel van houdt vanwege de tolerantie, en omdat ze graag fietst.

Luxe warenhuizen

Twee identieke gebouwen, statige monumenten: het linker is gerestaureerd en ziet er prachtig uit, het rechter toont nog de gevolgen van verwaarlozing tijdens de DDR-periode. Pracht en praal naast bouwvallen vind je overal op je pad.

Neem de tweedehands winkels in Kreuzberg (opvallend veel) en de Friedrichstrasse met het luxe warenhuis Lavayette. De vestigingen van Cartier en andere superluxe wereldmerken als Sony. Of vergelijk de jonge bedelaars, toch nog steeds rond Bahnhof Zoo (bekend uit het boek Kinder von Bahnhof Zoo, over drugsverslaafden die daar bivakkeerden), en de weelde van het Kaufhaus des Westen, KaDeWe, waar alles te koop is. Alle grote modemerken, audio/video, alle delicatessen uit de hele wereld, cosmetica, speelgoed. Harrods in Londen kan de vergelijking nauwelijks doorstaan. De opmerking van iemand uit het reisgezelschap dat het "Net de Bijenkorf is", doet dit Kaufhaus geen recht. Je kijkt je ogen uit en wordt verleid door de veelheid van het aanbod.

Holländische Viertel

Berlijn kent veel paleizen, in en om de directe nabijheid van de stad. Er zijn er teveel om op te noemen. Van tevoren kun je je het best oriënteren met een gids, hoewel er ook aardige informatieve rondleidingen worden gehouden. Voor museumliefhebbers is de keus haast eindeloos: modern, historisch, Egyptisch. Het spiksplinternieuwe Joodse museum, is alleen al om z'n prachtige architectuur van Libeskind een wonder, maar ook zeer aangrijpend.

We brachten een bezoek aan het Holländische Viertel in Potsdam, gebouwd door en voor Nederlandse handwerkslieden die ingehuurd werden voor de uitbreiding van de Residentie van de Pruisische heersers, in 1732. Ineens sta je in een Nederlands stadje. Wat mij opviel, de vele boetiekjes en kunstgaleries met huisdecoraties en andere dingen om je huis mee te verfraaien. Typisch Hollands.

Ook in Potsdam staat het slot Sanssoucci, het Versailles van Frederik de Grote genoemd. Prachtige tuin, en, verbazend genoeg, wijnterrassen, een oranjerie, vijvers en veel beelden. 's Winters ingepakt in houten huisjes tegen vorstschade. Er zwommen Pekingeenden in de vijver.

Kurfürstendamm

Wat ook een goed inzicht geeft in de geschiedenis van Berlijn is The Story of Berlin, Kurfürstendamm 207, metro Uhlandstrasse. Loop er niet voorbij, het is gevestigd in, boven en onder een winkelpassage. Het is geen museum, het is geen theater, het is geen muziekstuk, het is een ervaring. In verschillende ruimtes maak je een reis door de 800 jaar oude historie van Berlijn. Doen, ook leuk en leerzaam voor kinderen: er is veel te doen en aan te raken. The Story of Berlin is ingericht en vormgegeven met veel liefde, toewijding en creativiteit. Er is een atoomschuilkelder onder de Kurfürstendamm, waarvoor hetzelfde ticket geldig is.

Verleidelijke gerechten

In plaats van naar de musea, samen te vinden in het zogenoemde Museumeiland, ging ik naar het KaDeWe. De lift brengt je tot de zesde etage waar alle delicatessen die je maar bedenken kunt, staan uitgestald. Om gek worden te voorkomen nam ik direct de roltrap naar de zevende. Daar is het zelfbedieningsrestaurant gevestigd, met toonbanken vol verleidelijke gerechten. Niet goedkoop, wel een belevenis. Overal glas, een echte wintertuin. Van het saladebuffet kon je opscheppen, als je al kon kiezen, en je bord werd gewogen bij de kassa. Viel tegen, ik had toch maar zo weinig? Toch bleek het achteraf teveel. Je bent gewaarschuwd.
Verder nog heerlijk rondgeneusd in een gigantische boekwinkel in de buurt van Bahnhof Zoo, omdat ik graag een boek wilde kopen voor onze uitstekende reisleidster Trynstje. Het heet Das vereinigte Paradies, geschreven door Marcia Zuckermann. De roman speelt in het Berlijn van na de wende, en maakt duidelijk wat er na de hereniging is gebeurd met de mensen. Prachtig. Zij is lerares Duits, en verliefd op Berlijn, dus ze kon het zeer waarderen.

GedächtnisKirche

Wat ook een diepe indruk op me maakte is de Gedächtnis-Kirche. Hij toont zijn lijden aan iedereen die kijken wil. Aan de ene kant is een nieuwe kapel gebouwd, laag en rond, aan de andere kant een toren, hoog en rond, beiden van glas, contrasterend en tegelijk ook harmonieus door hun eenvoudige vorm en materiaalgebruik. Berlijners zijn dol op bijnamen: de ronde lage heet 'de poederdoos' de ronde hoge 'de lippenstift'. En dat past ze goed.

Weer & Klimaat Berlijn

Dagen regen10989101099981011

Reviews over Berlijn

• 9p van pruissen30-10-2019

Super stad

Super gave bestemming, van modern tot monumentale gebouwen

• 9Uitgaanslevenn

Gereisd met vrienden in januari 2019

• 9Marga15-08-2019

Fantastische stad. Kom hier zeker terug!

Stedentrip met een vriendin. Prachtige stad! Boven verwachting! De hop on hop off bus genomen. Ideaal om de toeristische plaatsen te ontdekken. Je kunt ook een dagticket nemen voor de metro en bus. Ad. 7,70 euro. Dan kun je zelf bepalen waar je heen wilt en ook naar het vliegveld. Tip: Trattoria Splendido! Aan de Meerscheidstrasse. Goed restaurant en niet duur! Neem het huisgemaakte toetje semi-fredo di mandorle. Om je vingers bij af te likken!

• 9Uitgaanslevenn
    • 10Cultuur
    • 10Omgeving

Gereisd met vrienden in augustus 2019

• 8Danielle29-07-2019

Een heerlijke stad waar een goede mix van cultuur, geschiedenis, groen , winkelen en uitgaan is te vinden!

• 8Cultuur

Gereisd met partner in juli 2019

• 8Gerda Sieben20-06-2019

Indrukwekkende stad die een bezoek waard is.

Berlijn is een prachtige stad waar je overal het verleden kunt proeven. Wij zaten in een hotel vlakbij checkpoint Charley. Vroeger liep de Berlijnse muur o.a ook door deze straat. Echt indrukwekkend als je bedenkt dat je overburen ineens verder weg woonden dan ooit. Met de metro kun je makkelijk heel Berlijn verkennen. In december zijn er overal kerstmarkten en als je dan zoals wij ook nog het geluk hebt dat het s nachts sneeuwt en overdag de zon schijnt is het heel mooi om in Berlijn te zijn. Een prachtige stad met een hele geschiedenis. Wij hebben er genoten en komen zeker terug.

• 7Omgeving
    • 7Zorg voor natuur

Gereisd met partner in december 2017

• 8e ravensbergen03-06-2019

mooie stad wel druk op de toeristische plekken

Mooie stad wel erg druk op hotspots maar ja dat is overal het echte Berlijn zie je pas denk ik als je er al een paar keer bent geweest en je de toeristische plaatsen vermijdt.

• 8Cultuur

juni 2019

• 9Linda Janssen03-05-2019

Indrukwekkende stad

Wat een gave en indrukwekkende stad! Veel is al gezegd in andere reviews. Onze tips: een fietstocht met Nederlandse gids, drankje drinken bij Monkey bar (met uitzicht op de dierentuin), curryworst eten bij Konopkes, Kebab eten bij Mustafa,de koepel van de Buntesdag bezoeken. Dit is gratis wel vooraf via internet aanmelden. Als er online geen plaats meer is kun je proberen om in Berlijn een ticket te scoren. Schuin tegenover de Buntestag staat een wit kantoortje en daar kun je kaarten reserveren. Het bezoek aan Sachsenhausen was zeer indrukwekkend!

april 2019

• 9Yvonne28-04-2019

Indrukwekkend

Berlijn is een grote stad. Bereid je er goed op voor. Wat, waar je iets wil bekijken.

• 10Cultuur

Gereisd met vrienden in april 2019

• 8Mariska28-04-2019

Goed en gezellig

Dat het een mooie groene omgeving is.

Gereisd met vrienden in december 2018

• 8Mevr.Boer26-04-2019

Fantastisch,!!

Aankomt Berlijn overnachting hotel van der Valk. Potsdam bezocht monumenten gezien goed gegeten prima buschauffeur c.q. reisleiders

Gereisd met partner in juni 2018

• 9Siebrig Warnar26-04-2019

Mooie stad met historie, cultuur, lekker eten!

Geweldige stad, fijn hotel aan de Kurfursterdamm, van alles te zien. Mooie kunstzinnige stad met een schat aan historie.

Gereisd met partner in maart 2019

10 van de 1773 reviews gezien