header

Laat je verrassen door Slovenië

Steeds meer vakantiegangers ontdekken Slovenië en dat is helemaal terecht. In dit dunbevolkte land krijgt de natuur alle ruimte en dat betekent genieten voor natuurliefhebbers. Verblijf een paar dagen in gezellig Ljubljana, ontspan in een Sloveense spa of ga eindeloos wandelen door gebergtes met kristalheldere meren. Voor ieder wat wils in Slovenië!

Inspiratie voor Slovenië

Proef de lokale wijn

De hoofdstad als uitvalsbasis

Ideale stedentrip: Ljubljana
Ideale stedentrip: Ljubljana

In de grootste en meest levendige stad van Slovenië moet je zeker een paar dagen doorbrengen. Al was het alleen maar om de talloze historische bezienswaardigheden en musea te zien. Wil je de lokale sfeer proeven? Dat doe je op de centrale markt die drie keer per week plaatsvindt. Zeer de moeite waard!

Dieren kijken in Ljubljana
Dieren kijken in Ljubljana

Als je tijdens een gezinsvakantie even iets anders wilt doen dan historische bezienswaardigheden in Ljubjana bekijken, dan doe je de kinderen een groot plezier met een bezoek aan de dierentuin. Dit kleinschalige park is toegankelijk en met een kinderboerderij ook geschikt voor de allerkleinsten. Hier kun je je moeiteloos een dagje vermaken.

Hotel City heeft een goede ligging
Hotel City heeft een goede ligging

De naam geeft de uitstekende ligging van dit hotel natuurlijk al een beetje weg. Je parkeert je auto onder het hotel en loopt daarna direct door naar hartje Ljubljana om onder andere de burcht en de lokale markt te ontdekken. Na een dag slenteren is het heerlijk bijkomen op je stijlvol ingerichte kamer. Een ideaal hotel om de stad te verkennen!

Wonderschoon Bled

Bijzonder verblijven in Bled
Bijzonder verblijven in Bled

In Bled moet je geweest zijn tijdens een bezoek aan Slovenië. Het populaire stadje is gelegen aan het prachtige gelijknamige meer wat zich uitstekend leent voor actieve watersporten, het huren van een bootje of lange wandelingen langs de oever. Over wandelen gesproken: bezoek ook zeker het nabij gelegen Triglav Nationale Park.

Wandelen langs de Vintgarkloof
Wandelen langs de Vintgarkloof

Eén van de mooiste en meest gevarieerde wandelroutes in Slovenië is die rond de Vintgarkloof. Strik je wandelschoenen stevig vast en loop langs prachtig aangelegde paden, over houten bruggen en avontuurlijke bospaadjes. Onderweg geniet je van de groene natuur en uiteraard de kloof zelf. Tip: ga vroeg in de ochtend in verband met de drukte.

Kleinschalige Camping Bled
Kleinschalige Camping Bled

Deze kleinschalige en gemoedelijke camping wordt slechts door een smalle weg gescheiden van het prachtige meer van Bled. De campingplaatsen zijn ruim en het sanitair is goed onderhouden. Met de eindeloze fiets- en wandelmogelijkheden in de omgeving is dit een ideale plek voor de sportieve kampeerder.

Historisch Maribor

Historie en goede wijn in Maribor
Historie en goede wijn in Maribor

Maribor ligt in het oosten van Slovenië en is de tweede stad van dit gevarieerde vakantieland. Maribor is rijk aan historische bezienswaardigheden en een sfeervol havengebied aan rivier de Drava. Ook wijnliefhebbers kunnen hier hun hart ophalen, want Maribor staat bekend om haar uitstekende lokale wijn.

Slenteren langs de oude haven

Maribor is idyllisch gelegen aan rivier de Drava en de oude havenwijk is erg interessant om te verkennen. Wandel over de karakteristieke brug die over de rivier loopt en geniet aan het water. Sla zeker de authentieke watertoren niet over, want daar kun je heerlijke lokale wijn proeven. Ideaal voor een goede vakantielunch!

Goed onderhouden Camping Center Kekec
Goed onderhouden Camping Center Kekec

Deze goed onderhouden en gezellige camping is al jaren één van de best beoordeelde van Maribor. Blijf hier zeker een paar dagen, zodat je de stad op je gemak kunt verkennen. Het sanitair is schoon en de uitgebreide campingwinkel heeft een prima assortiment. Wil je de omgeving van Maribor ontdekken? Huur dan fietsen bij de receptie.

3x kindvriendelijke campings

Geweldig voor kinderen: camping Medina
Geweldig voor kinderen: camping Medina

‘Geweldige camping, veel te doen voor zowel kleine als oudere kinderen’. Het is één van de lovende reviews over Camping Menina, die erg populair is bij Nederlandse vakantiegangers. De goed onderhouden camping ligt verscholen in het groen. Ideaal voor het echte natuurgevoel!

Camping Terme Catez Glamping
Camping Terme Catez Glamping

Je doet kinderen geen groter plezier dan met een verblijf bij deze gezellige camping mét waterparadijs. De twee ondiepe zwembaden, het stoere klimtoestel en twee glijbanen zorgen voor dagenlang speelplezier. Je kunt hier terecht met je eigen tent of caravan of je maakt gebruik van een luxe en ruime stacaravan.

Geweldige glijbanen bij Camping Terme 3000
Geweldige glijbanen bij Camping Terme 3000

Als je de camping nadert en je kinderen de hoge glijbanen spotten, zijn ze vast niet meer te houden. Aan het zwembad brengen ze gegarandeerd de meeste tijd door. Zelf kom je tot rust bij de gezellige bar of op je eigen campingplek, die veel privacy biedt. Begin je dag goed met verse broodjes van de lokale bakker.

Rustig overnachten in Slovenië

Rustig genieten bij Camping Sobec
Rustig genieten bij Camping Sobec

Ben je op zoek naar rust en wil je optimaal genieten van de groene en gevarieerde omgeving? Dan klinkt een sfeervol chalet aan een idyllische rivier je als muziek in de oren. Hoewel ook geschikt voor kinderen, is de camping voornamelijk ingericht voor natuurliefhebbers. Pak je wandelschoenen maar vast in.

Inde natuur bij Camping Camp Soca
Inde natuur bij Camping Camp Soca

Het prachtige uitzicht op de omliggende bergen maakt dat je je bij Camping Camp Soca echt middenin de natuur waant. Het schone sanitair, de ruime campingplaatsen en het gezellige pizzarestaurant maken je verblijf nog aangenamer. Een perfecte ligging voor wandel- of fietsliefhebbers en ook een uitstapje naar Bled is zo gemaakt.

In het groen: Camping Camp Lijak
In het groen: Camping Camp Lijak

Kampeer je graag in het groen? Dan is Camping Camp Lijak, midden in de bossen, zeker iets voor jou. Met de auto rijd je in maximaal een uur naar de mooiste plekken van Slovenië. De sfeer is relaxed en de voorzieningen zijn pas nog opgeknapt. Wijn proeven, de mooie kust, grotten of bergen: hier zit je altijd goed.

Ontdek het prachtige Slovenië

Centraal gelegen: Camping Kopalisce
Centraal gelegen: Camping Kopalisce

In het noorden van Slovenië ligt deze centraal gelegen en goed onderhouden camping. Ideaal om de noordelijke delen van het land te verkennen. Even behoefte aan rust? Zoek een mooie kampeerplaats uit en maak gevarieerde wandelingen door de natuur. Ljubljana en Bled zijn per auto uitstekend te bereiken.

Ideale uitvalsbasis bij Camping Danica
Ideale uitvalsbasis bij Camping Danica

Een dagtocht naar Ljubljana, de Mostnicakloof ontdekken of door het oude centrum van Radovlica slenteren? Je doet het allemaal eenvoudig vanuit Camping Danica. De camping is ruim opgezet, maar het aantal plekken is beperkt. Kleinschalig en gezellig dus! Een tent, stacaravan of toch liever een sfeervol houten chalet? De keuze is aan jou.

Vakantiepark Terme Topolsica
Vakantiepark Terme Topolsica

Tijdens je verkenningstocht door Slovenië is dit een comfortabele uitvalsbasis om de batterij ’s avonds weer op te laden. Verblijf in één van de sfeervolle houten bungalows en kom heerlijk tot rust. De camping heeft een snackbar, maar een grote supermarkt is ook dichtbij. Het verwarmde zwembad is fijn als het wat frisser is.

3x doen in Slovenië

Ontdek de variatie van Slovenië
Ontdek de variatie van Slovenië

Schilderachtige stadjes, imponerende bergen en helderblauwe rivieren: Slovenië is een bijzonder gevarieerde vakantiebestemming waar genoeg te ontdekken valt. Maar wat zijn nu echt de pareltjes voor een heerlijke vakantie? Laat je inspireren door de blogs die wij erover schreven. Hier wil je toch meteen naartoe?

Steden in Slovenië
Steden in Slovenië

Slovenië heeft volop leuke plaatsjes die je simpelweg niet mag overslaan. Bruisende steden als Ljubljana, maar ook pittoreske plaatsjes als Bled, Bohinj of Most na Soci: ze zijn een bezoek meer dan waard. In deze blog lees je alles over de hoogtepunten van Slovenië.

Plezier aan het water
Plezier aan het water

De helderblauwe wateren van Slovenië zijn betoverend mooi. Daar zou je het liefst een paar nachten willen blijven. Dan hebben we goed nieuws, want dat kan! Aan de Sloveense kust liggen tal van gezellige plaatsjes en goede accommodaties om optimaal van zon, zee en strand te kunnen genieten.

Actieve vakantie Slovenië

Een avontuurlijke vakantie met het gezin
Een avontuurlijke vakantie met het gezin

Skiën, hiken of watersporten: je kunt het zo gek niet bedenken of het is ergens in Slovenië te doen. Wandel langs besneeuwde bergtoppen in de Sloveense Alpen, ga raften of mountainbiken: het land leent zich uitstekend voor een actieve vakantie in de prachtige natuur.

Spetteren in Slovenië
Spetteren in Slovenië

Ben je gek op water en wil je het liefst de hele dag met een bootje, jetski of zwemmend de mooiste meren verkennen? De schitterende binnenwateren van Slovenië zijn dan je plek. Natuurlijk kun je ook avontuurlijke lange wandelingen langs de Sloveense kust maken.

De bergen in
De bergen in

Zin om in korte tijd veel van Slovenië te zien, in combinatie met activiteiten als wandelen en fietsen? Tijdens een vakantie met de camper kom je langs de mooiste plekken van het land. Slovenië heeft veel te bieden voor een campervakantie en in dit blog lees je alles over de mogelijkheden.

Bourgondisch genieten in Slovenië

Slovenië als wijnland
Slovenië als wijnland

Naast prachtige natuur heeft Slovenië nog een troef die je vakantie heel aangenaam maakt. Het land staat namelijk bekend om de uitstekende wijn! Ben je in een sfeervol plaatsje? Grote kans dat je een proeverij of wijnzaak tegenkomt. De restaurants zijn trots op hun wijnkaarten, dus proef vooral verschillende lokale wijnen.

Goed voor de portemonnee
Goed voor de portemonnee

Nooit zo’n zin om te koken als je op vakantie bent? In Slovenië is dat ook helemaal niet nodig. Naar Nederlandse maatstaven is dit een erg voordelig vakantieland en dat merk je duidelijk tijdens etenstijd. Al voor een paar euro geniet van je van een goedgevuld bord in een gezellig restaurant. Eet smakelijk!

• Type accommodatie

• Faciliteiten

• Aanwezig in kamer/huis

• Waardering

Reviews over accommodaties in Slovenie

Goede camping, prima ligging

Renate, 5-1-2018

Het was een fijne camping. We hadden zelf een tent mee, maar je kan er ook in een ingerichte tent zitten en ze hebben zelfs mogelijkheden tot glamping of in een soort bungalow. Op de plekken waar de tenten staan, staan redelijk wat bomen waardoor er altijd wel een plek in de schaduw is. Hierdoor koelt het 's avonds ook lekker af en slaap je niet in een hete tent.

De camping zelf was prima, het sanitair is goed en veel aanwezig, het winkeltje op de camping is ruim voldoende en er is een restaurant aanwezig. Zelf hier echter geen gebruik van gemaakt. Je kan ook een soort backpack plekje huren, voor mensen die met een kleine tent zijn. Wat bij ons echter gek was, was dat er half op ons plekje en half op de plek van iemand anders zo'n tentje stond met 2 meisjes, waardoor we moeite hadden onze tent op te zetten. Dit is echter hun fout en niet die van de camping. Gelukkig gingen ze vrij snel daarna weg en hadden we er geen last meer van.

De ligging is prima, het is aan de andere kant van het meer dan het dorpje Bled. Rondom het meer rijdt een treintje welke je voor een paar euro naar Bled brengt. Dit is geen heel spannend stadje, er is niet heel veel te doen. Het is een rustige omgeving, je kan er veel actieve dingen doen (o.a. raften) en ook lekker zwemmen in het meertje. Je kan zelf een bootje huren voor een uur om naar het eilandje in het midden van het meer te roeien. Je kan ook met een bootje gaan die je brengt, maar dat is veel duurder.

Zeer goed

Bert, 18-8-2017

Alles was dik in Orde,

Prachtige natuur,

Super hotel!

Nancy, 9-8-2017

via een touroperator een week geboekt in dit hotel in een familiekamer aan de rivierzijde (derde week juli). We kregen inkomhal met 5 deuren.

Deur 1: een ruime badkamer met bubbelbad en opgebouwde massagedouche.

Deur 2: apart toilet.

Deur 3: slaapkamer ouders met tweepersoonsbed (aparte matrassen en dekbed) met Tv (niks Nederlands of zo, maar heb je nergens hier)

Deur 4: slaapkamer kinderen (10 en 12) met twee eenpersoonsbedden en 2 kasten.

Deur 5: living met zetel, tafel, frigo (hierin zit de minibar, maar ze zeggen er niks van dat je frigo vult met eigen drank), tv. Hier staat ook de kleerkast voor de ouders en ga je via raam naar balkon met tafeltje en 2 stoelen.

Kortom, een fijne verrassing. We weten wel niet of je altijd dit soort kamer krijgt (andere mensen hierover meer info?).

De elektriciteit werkt met je sleutelkaart, maar de airco (zelf te regelen) blijft ook werken wanneer je er niet bent. Handig wanneer het buiten dik 30°C is ...

Het personeel is zeer vriendelijk!!! Een speciaal bedankje voor Alja van de receptie is hier zeker op zijn plaats!

Het eten: zowel bij het ontbijt als bij het buffet is er ruime keuze. Het is geen "sterren"keuken maar wij vonden er toch altijd voldoende dingen die we lekker vonden. Ook altijd voldoende vers fruit en 's avonds ijs.

Het zwembad: binnen groot zwembad met o.a. glijbaan en bubbelbaden. Buiten nog twee glijbanen, zwembad met warm water en bubbelzones + kouder en dieper bad (baantjes zwemmen). Handig is ook dat de glijbanen allemaal uitkomen in een "bak".

Ook voor de kleine kinderen zijn er aparte baden en kleine glijbanen (buiten, weet niet of die er binnen ook zijn, want die hadden we niet meer nodig).

TOP: in je badkamer zijn er voor elke persoon een kleine handdoek en een badhanddoek beschikbaar. Die laatste neem je gewoon mee naar het zwembad om daar te gebruiken. Bij het verlaten van het zwembad, kan je die omruilen (elke dag!) voor een proper exemplaar die je dan terug meeneemt naar je kamer. Je hoeft dus geen extra handdoeken voor het zwembad in je valies te stoppen.

Het klopt dat een aantal "toeristische trekpleisters" een eindje rijden zijn van hieruit, maar ook hier zijn er leuke uitstapjes om te doen met kinderen.

Zo bezochten we bv.

* brouwerij Lasko (gratis vanuit hotel)

* kasteel van Celje, vonden wij ook de moeite. Best in het weekend gaan, toen waren er een paar activiteiten (niet in de week dacht ik)

* Museum in Celje: Celeia, de stad onder de stad. Je kan daar bv. de Romeinse overblijfselen in de "kelder" van het museum bekijken. In de prijs van het ticket zit nog een ander museum in Celje op wandelafstand. Toen wij er waren, was dit gesloten omdat er nieuwe archeologische ontdekkingen (fresco) zijn in de buurt en de straten er dus wat openliggen. Ze wisten niet hoe lang dit nog zou duren, maar ze stelden voor dat er iemand van het museum met ons meeging om ons toch toegang te geven. Normaal moesten we hiervoor even wachten op nog een ander groepje mensen, maar uiteindelijk hebben we een privérondleiding gekregen.

* de grot van Sempeter (duivelsgrot). Wij gingen op een warme dag ernaartoe voor de laatste rondleiding om 17 uur (opgepast: vanaf de kleine parking moet je toch nog enkele honderden meter wandelen naar de ingang, dus vertrek op tijd). Het is een kleine grot in vergelijking met de grotten van Postojna bv. die we ook bezochten vanuit het andere hotel, maar we zijn heel blij dat we ze gezien hebben. Jas of pull niet vergeten!

* Ljubljana. Voor bezoek kasteel hier maakten we gebruik van het treintje en namen we audiogidsen in het Nederlands zodat de kinderen die ook konden gebruiken. Dat vonden ze eens leuk om te doen, maar dit kasteel is eerder "museum", het kasteel in Celje vonden we authentieker.

* Rit naar Postojna en Predjama was niet veel langer van hieruit dan vanuit Bohinj eco hotel (5 sterren maar voor ons minder goed dan dit hotel).

Kortom: super hotel en als we nog in de buurt komen, zeker opnieuw!!!

Mooi, rustig vakantieverblijf

Familie Dekkers, 5-8-2017

Appartementen niets slecht op aan te merken. De elektriciteit op de kamers valt uit wanneer je de deur uitgaat. Gelukkig blijft de koelkast met diepvriesje wel aan staan.Zeer goede douche. Wij hadden halfpension. Het eten was nooit uitgebreid, maar wel altijd erg lekker. Zwembaden helemaal top. De stoelen stonden wel erg op elkaar aan het zwembad zelf, maar wij trokken ons in alle rust helemaal terug op het grasveldje.

Het enige wat wij misten bij minder weer, was dat je nergens gezellig binnen kon zitten om wat te drinken.

Rustige ligging, wel ver van alles af maar dat is in het prachtige Slovenië overal zo.

Voor wandelaars ook ideaal, wel héél goed op de bordjes letten, anders kan je wel eens een heel eindje verkeerd lopen.

Prachtige accommodatie !

Fam. Dekkers, 10-12-2016

Wij verbleven in het goedkoopste deel van het hotel (Atrij). Tegen al onze verwachtingen in, kregen wij een gigantische kamer met mooi balkon. We hadden problemen met de airco, maar die werden dezelfde dag opgelost.

Zwembad complex helemaal geweldig ! Binnen is het water wel iets te warm.

Voor culinaire hoogstandjes, zou ik er niet naartoe gaan. Zowel ontbijt als diner waren maar gewoontjes, maar zeker niet slecht. Helaas zullen wij er niet terug heen gaan omwille van het feit dat er niet zo erg veel te doen is in de omgeving. Je moet al snel een eind rijden. Verder is Slovenië een prachtig en schoon land met aardige mensen die doorgaans goed engels spreken.

Slovenie scoort een 8 uit 10, op basis van 840 reviews