header
Zuid-Holland

Zuid-Holland: zon, zee en strand in eigen land

Bruisend Zuid-Holland is de provincie met de meeste inwoners van Nederland. Naast winkelen in steden als Rotterdam en Den Haag kun je ook kleine badplaatsen bezoeken als Katwijk en Noordwijk. Daar kun je je ontspannen bij één van de vele strandtentjes. Geen zin in zee? Dan kun je ook de Biesbosch gaan ontdekken.

Top accommodaties Zuid-Holland

Best beoordeelde accommodaties

Must-sees in Zuid-Holland

ontdek de zes allerleukste steden!

4 keer typisch Zuid-Hollands

Wat je moet proeven en bekijken

Top accommodaties Zuid-Holland

1. Slapen op het strand in de Landal beach villa's

In de beroemdste Hoek van Holland hoef je je hele vakantie het strand niet af. De Landal beach villa's zijn geschikt voor de allergrootste strandliefhebbers. De villa's staan op het strand, waardoor je altijd zicht op de mooie zonsondergang hebt. Even genoeg van al dat zand? Stap dan in de auto naar Rotterdam, Den Haag of Delft!

2. Kampeer in de duinen op Camping de Duinpan

Op Camping de Duinpan in Noordwijk aan Zee kun je je tent midden in de duinen opzetten en iedere ochtend wakker worden met de zilte zeewind in je haren. Naast verschillende stranden en leuke tentjes zijn er vanuit Noordwijk ook verschillende fiets- en wandelroutes door de Bollenstreek te volgen.

3. Jezelf verwennen bij Fletcher Hotel Duinzicht

Wie zichzelf wil trakteren op een luxe vakantie, kan zeker bij Hotel Duinzicht terecht! Het karakteristieke herenhuis waarin het hotel gevestigd is, ligt vlakbij het strand. Voor fijnproevers is dit hotel, met hoog aangeschreven restaurant, de perfectie vakantieplek. Hier worden seizoensgebonden producten uit de omgeving voor geschoteld.

4. Landal strand resort Ouddorp: genieeten in de duinen

Strand resort Ouddorp ligt op Goeree-Overflakkee in het zuiden van Zuid-Holland. Dit gebied ademt de rust en ruimte van Zeeland uit. Het resort ligt verstopt tussen de duinen en binnen een paar minuten lopen, sta je op het strand. Neem ook eens een kijkje bij het Watersnoodmuseum of de Neeltje Jans in Zeeland.

5. Port Zélande voor de waterliefhebber

Jong of oud. Weer of geen weer. Er is altijd wat te doen in Port Zélande. Zeilers en duikers kunnen hun hart ophalen, want het Centerparcs Resort ligt aan het Grevelingemeer én aan een breed Noordzeestrand. Als het weer niet mee zit, is er altijd nog het subtropische zwembad Aqua Mundo, met een glijbaan in het pikkedonker.

Must-sees in Zuid-Holland

1. Den Haag: meer dan alleen politiek

De politieke hoofdstad van ons land heeft veel vermaak te bieden. Voor wie van kunst en geschiedenis houdt, is een bezoek aan Den Haag het perfecte dagje uit. Neem een kijkje op het Binnenhof, snuif cultuur op in één van de vele musea of ontdekt Den Haag tijdens een rondvaart. Voor de kleintjes is een bezoek aan Madurodam een belevenis!

2. Bruisend Rotterdam

Sinds de eervolle vermelding van Rotterdam in de Lonely Planet als Best in Travel, groeit het aantal bezoekers van deze wereldstad. Bewonder het uitzicht op de Erasmusbrug en de Euromast. De echte waaghalzen kunnen niet alleen kijken naar, maar ook abseilen van de Euromast. In de Markthal kun je terecht voor een lekker hapje en drankje.

3. Bloembollen en strand in Noordwijk

Noordwijk groeide uit van vissersdorp naar badplaats, middenin de Bollenstreek. De stranden zijn verschillende keren onderscheiden met de ‘Blauwe Vlag’, een bewijs van schone stranden en helder zwemwater. En daar kun je als vakantieganger goed van genieten. De badplaats telt dertien kilometer aan boulevard langs het strand.

4. Uitwaaien in Katwijk

Tegen universiteitsstad Leiden aan, ligt Katwijk. Er is voor jong en oud genoeg te doen in deze badplaats. Beklim bijvoorbeeld de vuurtoren, stap op de stoomtrein naar Leiden of leef je uit op en in het water. Banaanvaren, waterskiën of parasailen, je kunt het zo gek niet bedenken of ze hebben het in Katwijk. Geschikt voor een actieve familievakantie dus!

Ontdek historisch Dordrecht

De oudste stad van Holland is Dordrecht en werd zeer geliefd door Vincent van Gogh. Wil je weten waarom? Betreed daarvoor de stadspoorten en slenter door de pittoreske straatjes van de Dordtse binnenstad. Ontdek hier ook de leukste winkeltjes, want Dordrecht is een echte winkelstad. Voor wie de natuur wil opzoeken: de Biesbosch ligt om de hoek!

4 keer typisch Zuid-Hollands

1. Proef de echte Goudse kaas

De meest bekende en gegeten Nederlandse kaas komt uit Gouda en wordt nog steeds volgens uniek recept gemaakt. De kaas is in alle uithoeken van de wereld te vinden. De echte fan kan zich vergapen op de kaasmarkt in Gouda. Van april tot en met augustus onderhandelen boeren en handelaren over de prijs voor de Waag in de binnenstad.

2. Koffie en karamel in Haagsch hopje

Het Haagsch hopje is ontdekt door een baron die verslaafd was aan koffie. Toen hij zijn kopje koffie met suiker en room een nacht op de kachel had laten staan, bleek het niet zo slecht te smaken. Inmiddels is er hopjesvla en zijn er hopjesstroopwafels. Een bezoek aan Den Haag wordt veel lekkerder voor wie deze snoepjes op zak heeft!

3. Bloembollen bekijken in de Keukenhof

Tulpen, narcissen en hyacinten, iedere bloembol is te vinden in de Keukenhof. Het natuurpark trekt bezoekers van over de hele wereld en is gevestigd in het Zuid-Hollandse Lisse. De bloembollen bloeien op het landgoed van Kasteel Keukenhof, waar je heerlijk kunt wandelen en als afsluiting een hapje kunt eten in restaurant Hofboerderij.

4. Duik het verleden in met Delfts Blauw

Het blauwwitte aardewerk is bij bijna iedereen bekend en een typisch oer-Hollands ding. Het ontstond in de zeventiende eeuw als goedkopere versie op het oosterse porselein dat uit China kwam. Inmiddels is het niet meer weg te denken uit de servieskast of als vaas. Het gemeentemuseum in Den Haag heeft een van ’s werelds grootste collecties.

• Type accommodatie

Reviews over accommodaties in Zuid-Holland

Terugkeren waard.

Kurt
    11-8-2018

Beperkt gratis parkeren. Betaald parkeren kost een uitrijkaart €4,00 per elke keer dat je de parkeerplaats in rijdt.

Op loop afstand van Blijdorp dierentuin

Fijne , schone, gemoedelijke camping

Fam. G
    11-8-2018

Wat een fantastische camping, we hebben er 9 nachten gestaan, eigenlijk te kort. Ontvangst zo vriendelijk, een verademing. We konden terecht op verschillende plekken, zeer ruim opgezet. Vanaf volgend jaar komen er op deze plaatsen chalets, dus dat troffen we. Superschoon en netjes allemaal ! Een grote schuur waar de fietsen konden staan. Ik kan geen minpuntjes ontdekken, dus het cijfer 9 is dik verdiend. Voor de wat oudere jeugd is er op de camping geen animatie, hoeft ook niet. De plaats Middelharnis is een aanrader ! Heel gezellig. We komen weer terug.

Originele en fijne overnachting voor prima prijs

Sebas
    11-8-2018

Erg leuke en originele overnachting met mooie ruime kamer met alle faciliteiten. Enige minpunt was de airco die niet werkte. Het ontbijt was zeer goed verzorgd met vriendelijk personeel. Leuke tour ook over de boot, wij hebben de uitgebreide tour gedaan hierdoor kom je met behulp van de vrijwilligers echt alles te weten over het schip.

Zeker nog een keer

Judith
    10-8-2018

Super mooie brede stranden met gedeelte voor loslopen honden en aangelijnd. Bouvelard op kijkduin strand is gezellig en leuke stand paviljoens. Chalet was ruim en interieur zag er gezellig uit. Bedden lagen heerlijk en er was genoeg bergruimte.

Zeker een aanrader. Je kijk zelfs niet bij iedereen op het tertas als je buiten zit. Hooguit bij 2 chalets omdat ze goed geplaatst waren.

geweldig.

Joost Siereveld
    24-5-2018

appartement Bintje is geweldig. Prachtig uitzicht.

appartement Dore vonden we wat minder, maar door uitzicht op de boerderij een goede indruk gekregen van het (vele) werken op de boerderij.

Mensen vriendelijk en behulpzaam, ook in de landwinkel.

Zuid-Holland scoort een 7,8 uit 10, op basis van 6937 reviews