Ameland

8.6Fantastisch

Score uit 2000 reviews

Ontdek dit mooie eiland en ervaar dat je door de stilte en ruimte helemaal tot rust komt. Maak een lange wandeling op het strand, door de duinen of door de prachtige natuur. Bezoek een van de vier dorpjes of kies voor een leuke activiteit op het water. Een dag op Ameland sluit je uiteraard culinair af in een van de toprestaurants.

Lees meer over Ameland

We hebben een aantal aanbieders voor Ameland voor je op een rij gezet:

vakanties Ameland

We hebben een aantal aanbieders voor Ameland voor je op een rij gezet:

Over Ameland

Ameland is vanuit het westen gezien het vierde bewoonde Nederlandse Waddeneiland en behoort tot de provincie Friesland. Ameland bestaat voor het grootste deel uit zandduinen. Met bijna 30 km aan strand en 100 km aan fietspaden is het eiland uitermate geschikt voor fiets- en wandeltochten.

Op Ameland bevinden zich 4 bewoonde dorpen te weten: Hollum, Nes, Buren en Hallum.
Hollum is met 1300 inwoners het grootste dorp van Ameland. De vuurtoren in Hollum is een grote bezienswaardigheid. Deze vuurtoren is gebouwd in 1880 en is 59 meter hoog en behoort, met zijn 2000 watt sterke lamp, tot één van de lichtsterkste vuurtorens van West-Europa.

Ook voor de sportieveling is op Ameland keuze genoeg. Naast fietsen en wandelen zijn er tal van watersporten die kunnen worden uitgeoefend. Daarnaast is er golfbaan van 9 holes en kan je er deelnemen aan wadlooptochten. Voor de echte waaghalzen is er zelfs de mogelijkheid om parachute springen.

Met het grote aanbod aan uitgaansgelegenheden zoals restaurants, cafés, discotheken en musea hoeven ook de minder actieve zich niet te vervelen.

Ameland kent veel oude tradities, de bekendste is de manier waarop de Amelanders Sinterklaas vieren. Dit feest wordt twee keer gevierd en is uitsluitend een feest voor mannen. Op 4 december is het voor jongens van 12 tot 17 jaar en op 5 december voor mannen boven de 18 jaar.
Voor de Amelanders is Sinterklaas, of Sundeklaas zoals het daar genoemd wordt, de grootste sensatie van het gehele jaar en willen dit feest onder de eilanders houden. Toeristen worden dan verzocht niet in bepaalde gebieden te komen.

Reviews over Ameland

• 9Samantha & Arjan 24-07-2015

Mooi waddeneiland

Mooi, schoon en opgeruimd met veel groen en schoonheden qua natuur. Per fiets het eiland verkend. Diverse activiteiten mogelijk.

Een aantal aanraders is het paardrijden, bezoek aan het nobeltje en het natuurmuseum.

• 9Zorg voor natuur
    • 8Uitgaanslevenn
    • 9Stranden

Gereisd met partner in juli 2015

• 8M.J. Ebes11-09-2015

Kaapse pracht op Ameland

Helemaal te gek! Vet cool zou mijn kleindochter zeggen!

Gereisd met vrienden in september 2015

• 9Michèl Ravesloot03-03-2016

fantastische plek om te verblijven

voor iedereen die van eens wat anders houdt.

• 9Zorg voor natuur
    • 9Uitgaanslevenn
    • 9Cultuur
    • 9Stranden

Gereisd met partner in februari 2016

• 8de Jong30-06-2015

Prachtig eiland

Geschikt voor jong en oud voor een ieder is er iets te beleven

• 8Uitgaanslevenn

• 8herman posthumus27-06-2015

prima fietseiland

prima fietseiland. buren aan zee is een geweldige strandtent

• 10H.Hoogenbosch16-07-2016

van heeckeren hotel ameland

In een woord: GEWELDIG.Service, bediening, restaurant, echt alles was goed!!!

• 10Sfeer in stad

• 7Cultuur

Gereisd met partner in juli 2016

• 8Theo08-01-2017

Prima

November is kunstmaand met op veel plaatsen (onverwacht) kunst tentoongesteld. Maar ook zonder dit is Ameland een mooi eiland. Ook in november (gelukkig) geen last van een te wilde zee bij de overtochten.

Gereisd met partner in november 2015

• 8G.p. Flapper06-06-2015

Leuke dorp

Centrum is gezellig met leuke winkeltjes en restaurantjes en een gezellig grand café van Heeckeren

• 7Stranden

• 8Fam. van Bockel08-06-2015

Prachtig eiland

gouden bruiloft gevierd met kinderen en kleinkinderen. Geslaagd weekend.

• 7Cultuur

Gereisd met vrienden in juni 2015