header
Groningen

Er gaat niets boven Groningen

De meest noordelijke provincie van Nederland is heel divers. Je kunt er genieten van de prachtige natuur van het Nationaal Park Lauwersmeer. De levendige hoofdstad Groningen is een leuke plek om te winkelen, uit te gaan of een van de musea te bezoeken. Ook kleinere dorpjes, zoals vesting Bourtange, zijn een bezoek aan Groningen meer dan waard.

Inspiratie voor Groningen

5x overnachten in Groningen

Leuke vakantieparken en campings

Leuke plaatsen in Groningen

Van grote steden tot kleine dorpjes

Uitjes in Groningen

4 leuke dingen om te doen

5x overnachten in Groningen

Aan het water: Vakantiepark Hogenboom Emslandermeer

Vlak bij de grens met Duitsland ligt vakantiepark Hogenboom Emslandermeer. De bungalows staan rondom een groot meer, waar je kunt vissen, kanoën, zwemmen en roeien. Er zijn een zwembad en een golfbaan in de buurt van het vakantiepark en er wordt animatie geboden voor de kinderen. Vesting Bourtange ligt op slechts 8 kilometer afstand.

In de natuur: Vakantiepark Landal Natuurdorp Suyderoogh

Dit Landal vakantiepark grenst aan het Nationaal Park Lauwersmeer. Ook Schiermonnikoog is in de buurt. Wil je liever op het park blijven? Ook daar is veel te doen. Van een zwembad en animatie tot watersportactiviteiten en een natuurbelevingsroute. Rondom de vrijstaande bungalows is genoeg ruimte. Aan privacy, rust en ruimte is hier geen gebrek.

Ruimte genoeg op Camping Wedderbergen

Op deze camping kun je je eigen tent meenemen of je huurt een chalet of basic hut. Hier sta je niet dicht op je buren, want elke campingplek is ruim 150 vierkante meter groot. Sommige plaatsen liggen direct aan het water. Voor kinderen is er een groot overdekt jeugdhonk en een binnenzwembad. Met mooi weer neem je een duik in het natuurzwembad.

Camping Lauwersoog ligt vlakbij het strand

Deze natuurcamping met ruime plaatsen ligt midden in Nationaal Park Lauwersmeer. De camping ligt op slechts 500 meter van zee, 50 meter van een meer en 6 kilometer van een binnen- en buitenzwembad. Er is dagelijks animatie voor de kinderen. Ook worden er zeehonden- en safaritocht aangeboden. Genoeg variatie!

In een waterchalet op Camping De Watermolen

Deze camping ligt midden in de natuur op de grens met Friesland. Vooral de gastvrijheid van de eigenaren wordt genoemd in reviews. Het aanbod is groot. Er worden safaritenten, chalets, watervilla’s, trekkershutten en andere type accommodaties verhuurd. De camping beschikt over 2 verwarmde sanitair gebouwen en voor de kleinsten zijn er babybadjes.

Leuke plaatsen in Groningen

Studentenstad Groningen

Groningen is een bruisende studentenstad. Beklim er de 97 meter hoge Martinitoren voor een mooi uitzicht over de stad. Je kunt er prima winkelen. Een van de leukste winkelstraten is De Zwanestraat - Kromme Elleboog. Bezoek ook zeker het Groninger Museum of strijk neer op een van de terrassen in de binnenstad.

Vestingsdorpje Bourtange

Het vestingsdorpje Bourtange is een aanrader voor iedereen die van geschiedenis houdt. Bourtange is een reconstructie van de oorspronkelijke vesting. Het is nagebouwd aan de hand van tekeningen uit 1742. Opvallend aan Bourtange is de vorm, het dorp is gebouwd in een vijfhoek. Wandel door het dorp en het verleden komt tot leven.

Actief in Lauwersoog

Lauwersoog is een dorp in het noorden van Groningen in het Nationaal Park Lauwersmeer. Je kunt er fietsen en wandelen, maar ook op zeehondenexpeditie, wadlopen, wrakduiken of op pad met een boswachter. Lauwersoog is een absolute aanrader voor iedereen die van de natuur geniet. Vanuit Lauwersoog vertrekt ook de veerdienst naar Schiermonnikoog.

De molens van Winschoten

Het dorp Winschoten in Groningen wordt ook wel Molenstad genoemd door de aanwezigheid van 3 molens. Winschoten behoort tot de oudste plaatsen van Groningen. Dat zie je goed terug in de bouwstijlen van de gebouwen. Een hoogtepunt van Winschoten is het Rosarium, een grote rozentuin.

Kunstzinnig Sellingen

Het dorp Sellingen is een langgerekte plaats, omgeven door uitgestrekte bossen, heidevelden en vennen. In het dorp zelf vind je winkeltjes, restaurants en terrassen. Sellingen staat vaak in het teken van kunst: met Pinksteren is er een kunstroute, in juli vindt het schildersfestival Montmartre plaats en in augustus is er een atelierroute.

Uitjes in Groningen

Zeehonden bekijken bij Zeehondencrèche Pieterburen

In zeehondencentrum Pieterburen worden zieke of aangespoelde zeehondjes opgevangen. Als ze sterk genoeg zijn, worden ze weer uitgezet in de Noordzee. Dagelijks is er een interactieve voorstelling, een bottenshow en een voederpresentatie. In het centrum krijg je veel informatie over de dieren en uiteraard kun je ze ook bekijken.

Knutselen in het Doe Museum

Het Doe Museum is voor kinderen een echt speelparadijs. Je kunt er niet alleen naar kunst kijken, maar juist veel doen en maken. Geniet van alles wat je ziet en maak vervolgens met een spuitbus, verfkwast of een stapel legoblokjes zelf een creatie. Leuk voor jong en oud!

Openluchtmuseum Het Hoogeland

Openluchtmuseum Het Hoogeland in Warffum toont de geschiedenis van een plattelandsdorp tot 1920. Al wandelend door het klaslokaal, de dorpskroeg, de slagerij en de zaagmolen komt de geschiedenis tot leven. Je krijgt een goed idee van hoe men vroeger leefde. Een aanrader!

Ontspannen in de natuur van Nationaal Park Lauwersmeer

Nationaal Park Lauwersmeer is een prachtig natuurgebied waar je heerlijk kunt wandelen, fietsen of kanoën. Er leven veel verschillende diersoorten. Bijzonder is dat het park is uitgeroepen tot Dark Sky Park. Dat houdt in dat als het er donker is je ’s nachts welkom bent om de sterrenhemel te zien. In Nederland is dat op weinig plekken mogelijk.

Sorteren

vakanties Groningen

Reviews over accommodaties in Groningen

Prima plek om te vertoeven!

TH
    4-10-2018

Prima plek om te vertoeven, er geweest tijdens de vestings feesten in Bourtange.

Gastvrij en zeer klantvriendelijke eigenaar / eigenaresse. Een echt huiskamer gevoel in het Restaurant. Keurig verzorgd en smakelijk eten in het Restaurant.

Prima RestInn Hotelhuisje. Prima verzorgd, en met een zeer uitgebreid & overvloedig ontbijt! Eeen prima verblijfplaats! In een woord: Klasse!

Wij hebben beloofd, dat wij terug komen!

Gert en Annette Kas
    3-10-2018

Wat vonden we niet leuk? Niets, want we wisten waar we heen gingen. P.S. Wij houden niet van een heel veel sterren hotel.

Wat vonden we goed?

- het persoonlijk kontakt vanaf aankomst tot vertrek

- als je van schnitzel houdt dan moet je hier zijn....die is een halve meter!!!

- een ontbijt waar weinig aan ontbreekt

- de koffie is van heeeel goede kwaliteit

- je kunt er lekker zwemmen en de sauna is als hij opgewarmd is heerlijk

Anna Marie Wit
    22-9-2018

B&b ZomersBuiten gekozen als doorreis naar Bourtange... Wat een goede keuze.., fijn verblijf samen met vrienden. Heel gaaf dat de b&b apart en toch ook weer samen gebruikt kan worden.... We hebben werkelijk niets maar ook niets te bekritiseren!!!! Schoon, heerlijke bedden, fijn zitje, ruime badkamer, koffie en thee op de kamer en op de afgesproken tijd voorzien van een heerlijk compleet ontbijt met eigen gemaakte jam, fruit uit eigen tuin en een eitje van scharrelende kippen...

Lieve gastvrouw ga zo door, deze b&b verdient een dikke pluim.

Groetjes uit Noord Holland

Anna Marie, Rene, Coralisa en Lou.

Rust en Natuur

familie jacobs
    14-8-2018

Absolute aanrader voor wie van rust houdt en niet van al die animatie die veel parken bieden. Verwacht geen kinderdisco of blits zwembad, wel eindeloze natuur, kwetterende vogels, prachtige sterrenhemel en heel vriendelijk personeel aan de receptie!

Wij hadden een 4p basisbungalow, terwijl we meestal voor comfort kiezen, maar deze last minute niet beschikbaar was. Het huisje was zeer ruim, had een grote tuin, maar ook wel enkele minpunten: vaatwas werkte niet goed, bad was beschadigd door fout schoonmaakmiddel allicht, trap was erg gevaarlijk (er is iemand van ons afgevallen), zeer glad en afstand tussen de treden was te groot. Ook het feit dat er zoals in zoveel Landal parken enkele een magnetron was vinden wij een minpunt, wij gebruiken nooit een magnetron, maar zouden wel een oven gebruiken. IJskast was ook klein en onhandig geplaatst....maar dit zijn details en wegen niet op tegen de natuurpracht die je in dit park vindt!

Mooi hotel

Sonja
    24-8-2017

Het is een mooie locatie midden in het centrum, er liggen oordopjes op het nachtkastje.

Het was op zaterdagnacht erg onrustig buiten. Daar hebben wij wel last van gehad.

Het is mooi ingericht met hele goede bedden.

De douche was heerlijk.

Het is een hele klim met stijle trappen naar boven. Voor mensen die slecht ter been zijn

is dit geen goed hotel.

Ons ontbijt werd op de kamer gebracht door Bakkerij Blanche, wat bij het hotel hoort.

Het ontbijt was prima en netjes verzorgd.

Alleen wij hadden een kleine kamer en geen tafeltje met 2 stoelen om te kunnen ontbijten.

Dit moest dus op het bed gebeuren en dit was niet ideaal.

Dus of er moet een gelegenheid gemaakt worden om normaal te kunnen ontbijten of

dan toch maar liever buiten de deur, bijv. bij Bakkerij Blanche.