header
Friesland

Lekker vakantie in eigen land: Friesland

Wil je eens lekker op vakantie in eigen land? Dan is Friesland de ideale vakantiebestemming en vooral voor watersportliefhebbers een perfecte plek voor avontuur op het water! Ga lekker een dagje naar een stad, wandelen in de mooie natuur, maak een tripje naar de Wadden of probeer een van de vele vaarroutes. Genoeg te beleven in Friesland!

5x top accommodaties

Genieten aan het Friese water

3x populaire bestemmingen

Ontdek de Friese steden

Wadden-eilandhoppen in Friesland

Bezoek de Wadden vanuit Friesland

Genieten aan het Friese water

Lekker aan het Lauwersmeer op Landal Esonstad

Huur een woning of appartement in Oudfriese stijl op Landal Esonstad! Er is voor elke leeftijd wat te doen: er is een golfbaan, een overdekt zwembad en zelfs een beautysalon. Dit vakantiepark ligt aan het Lauwersmeer bij Oostmahorn, bovenin Friesland. Een vakantie hier is dus perfect te combineren met een dagje Schiermonnikoog of Ameland!

Geniet van een luxe vakantie op Beach Resort Makkum

Stap vanuit je luxe bungalow of villa zo het strand op in Makkum. De woningen liggen direct aan het water, of kijken uit op het IJsselmeer. Er zijn ook extra grote bungalows te huur, perfect voor een vakantie met een groep vrienden of familie. Het park heeft veel te bieden: bootverhuur, skelterverhuur, midgetgolf en andere sportactiviteiten.

Genieten aan het IJsselmeer: hotel de Vigilante

Gasten vinden dit hotel vooral fijn door de ligging: aan het IJsselmeer en vlakbij het vissersdorp Makkum. Winkels en terrasjes zijn op loopafstand te bereiken. Ook zit er een restaurant in het hotel waar je terecht kan voor lunch en avondeten.

Vakantie aan het water op camping It Wiid

Camping It Wiid ligt midden in het Nationaal Park De Alde Feanen. Je kunt hier kamperen met je eigen tent, caravan of camper of je kunt een huisje huren. Een groot deel van de kampeerplaatsen ligt direct aan het water. Op de camping zit dan ook een bootverhuur voor een ontspannen dagje uit. Er is ook een zwembad, speeltuin en een voetbalveld.

Genieten op camping de Kuilart

Voor elk soort vakantie kun je terecht op de Kuilart. Neem zelf je tent mee of verblijf in een caravan, bungalow of luxe villa. Huur een boot of een fiets en verken de prachtige omgeving. Ontspan in de sauna, het zwembad of leef je uit op de tennisbaan. Het park ligt aan het water waar leuke activiteiten te doen zijn zoals zeilen of flyboarden.

Ontdek de Friese steden

decoration
Stad, cultuur en watersport in Sneek

Huur eens een bootje en vaar door de stadsgrachten of op de Friese meren. Ook in de stad zelf is genoeg te beleven. Er zijn verschillende oude stadsgezichten en musea, winkels, terrasjes en restaurants. Neem bijvoorbeeld een kijkje bij de prachtige oude waterpoort of het Fries Scheepvaart Museum.

Ontdek de hofstad van het noorden: Leeuwarden

Je kunt natuurlijk niet naar Friesland gaan zonder een bezoekje te brengen aan de hoofdstad. De historische gebouwen in de binnenstad maken het de perfecte locatie voor een mooie stadswandeling of een bezoek aan een van de musea. Ook leuk: de Smakelijke Stadswandeling: Een tour waarbij op verschillende locaties een lekker hapje voor je klaarstaat.

Een dagtripje naar Drachten

Drachten is de perfecte stad voor een dagtripje. Je kunt er heerlijk winkelen, op een terrasje zitten of lekker uit eten. Geniet ’s avonds van een theatervoorstelling in schouwburg De Lawei. Ook voor kinderen is er genoeg te doen. Bewandel bijvoorbeeld eens het avontuurlijke Blotevoetenpad of ga hutten bouwen in het Spijkerdorp. Een aanrader!

Wadden-eilandenhoppen in Friesland

Genieten op Vlieland

Vlieland is het kleinste Waddeneiland, maar zeker niet minder mooi dan de anderen. Iets wat nog veel gedaan wordt in Vlieland is strandjutten. Er is zelfs een juttersmuseum waar je kan zien wat voor spullen er allemaal al zijn aangespoeld op het strand. Aanrader: maak een tocht over de Vliehors. Met de Vliehors Expres heb je mogelijkheid om op een unieke manier het eiland te ontdekken.

Veel te zien op Ameland

Vroeger trokken tien paarden een reddingsboot de zee in wanneer er iemand in nood was. Tegenwoordig is dit nog steeds te zien in Hollum, als demonstratie. Maar Ameland biedt meer, een rondvlucht of parachutesprong vanaf Ameland Airport bijvoorbeeld. En natuurlijk mag een bezoekje aan de vuurtoren van Hollum niet ontbreken tijdens je bezoek.

Ontdek Terschelling

De perfecte plek voor een mooie wandel- of fietstocht door de bossen, de duinen of over het strand. Maar er is nog meer te doen op dit eiland. Het staat bekend om haar cranberry’s en er is dan ook een Cranberrymuseum! Wil je iets actievers? Ga dan eens raften op de zee. Misschien kom je onderweg wel zeehondjes tegen!

Tot rust komen op Schiermonnikoog

Schiermonnikoog is heerlijk om helemaal tot rust te komen. Wadlopen is zeker een must als je naar een Waddeneiland gaat. Met een gids lopen door laagwater en kijken wat voor zeedieren je onderweg tegenkomt. Neem een kijkje bij de twee vuurtorens of de Wassermanbunker. Hier bovenop heb je een mooi uitzicht over het eiland.

• Type accommodatie

Reviews over accommodaties in Friesland

Helemaal fantastisch!!!!!

Ed Beurskens
    11-8-2018

Het is een super mooie en schone camping met een waanzinnig vriendelijke eigenaresse! Een echte aanrader, hier ga ik heel zeker nog eens terug.

klein park, weinig facaliteiten voor jonge kindere

esther
    11-8-2018

Leuk kleinschalig park direct aan het water.

Huisjes zijn echter klein voor 6 personen

Heel goed hotel

familie Vink
    8-8-2018

We hebben een uitstekend verblijf gehad in hotel Drachten. De ontvangst bij de receptie was erg prettig. Vriendelijke en behulpzame medewerkster die ons geboekte arrangement (eilandarrangement) netjes uitgelegd heeft. De kamers waren heel netjes en schoon en tijdens deze warme dagen ook heerlijk koel. Het diner en het ontbijt waren ook heerlijk. Het personeel is ontzettend vriendelijk. Het hotel is vergeleken met veel Van der Valk hotels kleinschalig. Erg prettig. Kortom....wij kunnen iedereen dit hotel aanraden.

Prima hotel, fantastische ligging

Jessie
    8-8-2018

Vriendelijke dames aan de receptie nemen rustig de tijd voor je. Kamers schoon en netjes, bed is iets klein maar voor mij geen probleem. Ontbijt was goed ondanks de drukte werd er flink aangevuld en was alles te verkrijgen. Op de kamer was er geen stadsgeluid te horen. Helaas geen koelkastje dat was Wel fijn geweest (fietsvakantie) de drankjes in het hotel zijn aardig aan de prijs.

Heerlijke boottocht met Albin Softtop

Plugge
    15-4-2018

Wij hebben begin april 2018 het voorrecht gehad om als eerste huurders met de net gerenoveerde Albin Softtop te mogen varen en dat is ons uitstekend bevallen! Een hele fijne boot, ruim en voorzien van 6 slaapplekken, maar desondanks ook voor onervaren mensen goed te besturen. We hebben een 2-daagse tocht gemaakt en op een heerlijk rustige plek midden in de weilanden overnacht. De boot heeft genoeg luxe aan boord om er enkele dagen mee op uit te gaan. Het mooiste is als je met lekker weer de kap omlaag kan doen en heerlijk in het zonnetje kan zitten.

Friesland scoort een 7,9 uit 10, op basis van 3426 reviews