Zagreb

vakanties Zagreb

Over Zagreb

Zagreb is de hoofdstad van Kroatië en is gelegen tussen de bekende driehoek Boedapest - Wenen - Venetië. Zagreb is een stad met veel historische aangezichten: de Oostenrijkse-Hongaarse invloeden zijn duidelijk waarneembaar. De stad is ideaal voor een stedentrip tijdens uw vakantie in Kroatië. De stad ligt in het noorden van Kroatië, niet ver van de grens met Slovenië. Zagreb telt ongeveer een miljoen inwoners.

Zagreb is verdeeld in het hoog gelegen Gornij Grad en het lager gelegen Donji Grad. De stad staat bekend om de vele terrassen, cafés, restaurants, tuinen, parken en andere bezienswaardigheden. Één dag in Zagreb is eigenlijk niet genoeg om alles te kunnen bezichtigen. De berg Medvednica is multifunctioneel: in de zomer recreëren de Kroaten er lustig op los en ’s winters is er de mogelijkheid om te skiën. Het JelaÄ�ić-plein vormt het hart van Zagreb. Het historische plein vormt de verbinding tussen Gornij Grad en Donji Grad. De kathedraal van Zagreb is het bekendste gebouw van de stad. De kathedraal is gebouwd in Gotische stijl. In 1442 is de oorspronkelijke kathedraal verwoest door de Turken, op de resten is de nieuwe kathedraal gebouwd. Vooral de kunst in de kathedraal zijn van historische waarde voor Zagreb.

Zagreb is een ideale stad om te winkelen. In de stad zijn de afgelopen jaren veel shopping centra geopend. In deze centra zijn behalve moderne winkels ook bioscopen en restaurants te vinden. De bekendste winkelstraat van Zagreb is echter Ilica. In deze straat zijn, in Kroatië populaire, producten als kristal, vlechtwerk, wijnen, keramiek en stropdassen te koop. Zowel in de zomer als de winter is het uitgaansleven in Zagreb zeer aantrekkelijk. Van traditionele koffiehuizen en restaurants tot theaters en discotheken. In de TkalÄ�ićeva straat in Kaptol (Gornij Grad) zijn de meeste restaurants te vinden. De kaart wordt gekenmerkt door de mix van traditionele lokale en internationale gerechten.

Zagreb kent een redelijk aangenaam klimaat. De zomers zijn heet en zonnig en de zomers zijn koud en nat. Een kenmerk van Kroatië is dat de zon er vaak schijnt. Zagreb leent zich dus goed voor een citytrip.

Zagreb kent een goed netwerk qua openbaar vervoer. Er is een spoornetwerk en er rijden bussen en taxi’s. Een toeristische trekpleister is UspinjaÄ�a. Dit kabelbaantje verbindt Gornji Grad en Donji Grad met elkaar. De luchthaven van Zagreb wordt druk bezocht: er komen jaarlijks zo’n 1,7 miljoen reizigers.

Reviews over Zagreb

• 8Joey22-11-2018

Uitermate bijzonder en uniek

Het eten was goedkoop en lekker. Openbaar vervoer was goed geregeld. Leuke bezienswaardigheden en over het algemeen een bijzondere ervaring

• 7Zorg voor natuur
    • 7Uitgaanslevenn

Gereisd met partner in augustus 2018

• 8stijn15-08-2018

Leuk voor een dag of weekendje

Wij startten onze roadtrip doorheen Kroatië in Zagreb. We vonden het best een leuke, sfeervolle stad. Er is niet super veel te zien, zodat je deze stad perfect in één dag of in een weekendje kan aandoen. Het Ban Jelacic plein en is het hart van de stad. Het plein is niet heel bijzonder, maar de straten errond zijn wel zeer sfeervol : de Dolac boerenmarkt is een aanrader, alsook de straten Tkalciceva en Bogoviceva met hun vele terrassen. Ilica is de winkelstraat. Er bevindt zich ook een modern shoppingcentrum, Arena centar, op enkele kilometers buiten het stadscentrum. De volgende dag zijn we met de huurauto doorgereden richting Dalmatië via Plitvice National Park. Niet te missen op zo 'n 2 uur rijden van Zagreb.

• 7Omgeving
    • 8Zorg voor natuur

Gereisd met vrienden in juli 2018

• 10Daniel Dewulf05-11-2017

Heel interessant

Een goede gids is aan te raden. Ik kwam te weten dat de das (la cravatte) zijn oorsprong heeft in Croatië en dat Tesla een Croaat is die aan de basis ligt van de electrische auto . Zagreb is een mooie stad, waar men ook goed kan eten. Cultuur is er overal te snuiven. Verblijf in het Hotel Westin kan ik zeker aanbevelen. Spijtig dat er nog steeds in Kuna moet betaald worden. (1 €= 7,5 Kuna). Voor de rest een Europees land.

• 10Omgeving
    • 10Zorg voor natuur
    • 10Uitgaanslevenn

Gereisd met partner in oktober 2017

• 9Camille13-05-2017

Een prachtige stad

Deze stad is vrij onbekend. Toch schitterende pleinen.Aan te bevelen kerstmarkt en reuze ,misschien wel de langste ijsbaan van Europa. Mooie uitzichten.Eigelijk teveel om op te noemen. Keuze uit zeer veel goede en betaalbare restaurants.

• 9Sfeer in stad
    • 9Omgeving
    • 9Zorg voor natuur
    • 9Uitgaanslevenn
    • 9Cultuur

Gereisd met partner in december 2016

• 10Camille jacobs01-05-2016

Vol verrassingen !

Een stad die bijna alles heeft. Prachtig winkelcentrum.Veel shoppingcenters zelfs ondergronds. Mooie parken,een leuke Zoo. Ernorm veel musea's Zeer goede restaurants keuze genoeg in alle prijsklasse. Een schitterende kerstmarkt. Kortom een bezoek waard.

• 9Sfeer in stad
    • 10Zorg voor natuur
    • 9Uitgaanslevenn

Gereisd met partner in december 2015

• 9Harry15-10-2015

Mooie stad

Een bezoek aan Zagreb is een must. Mooie stad met oud centrum. Veel musea en standbeelden. De benedenstad in typisch Habsburgse stijl. Een bezoek aan de grote begraafplaats is bijzonder en zeker de moeite waard. Veel gezellige terrasjes en restaurantjes.

Gereisd met partner in oktober 2015

• 8Ron Poort19-08-2015

Mooi centrum

Wij vonden de stad goed te doen in 1 dag. Buiten het centrum is nml. niet veel te beleven. De stads rondrit langs de buitengrenzen van de stad is dus niet aan te raden. In de avond komt de stad echt tot leven en is gezellig.

• 4Omgeving
    • 6Zorg voor natuur

Gereisd met partner in juli 2015

• 8Marco31-07-2014

leuke stad

Deze overduidelijk West-europese stad heeft vele leuke plekjes. Het is echter wel zo dat wanneer je al een aantal steden als wenen, boedapest ed. hebt gezien, dit meer van hetzelfde is. Als je dus gewoon naar een west-europese stad wilt met wat culturele gebouwen en musea, is dit een mooie plek!

Gereisd met vrienden in juli 2014

• 7Jan en Heleen06-07-2014

Stad met vele gezichten

Met veel interesse de indrukwekkende renovatie van de basiliek van Zagreb bekeken. Aanrader!

Gereisd met partner in juli 2014

• 8jack molenaar14-06-2014

Zeker een bezoek waard.

Interessante stad met een vriendelijke sfeer. Vergeet vooral de oude wijken Kaptol en Gradec niet.

• 7Omgeving
      • 7Zorg voor natuur