We hebben een aantal aanbieders voor Vis voor je op een rij gezet:

Reviews over Vis

Ongerept eilandje

rrl
    27-5-2017

Ongerept relatief natuurlijk hè, het is wel Europa maar geen massatoerisme-bestemming.

Vis-stad, als Issa door Griekse kolonisten in 400 v. Chr. gesticht, is de oudste stad van Dalmatië. Vis is een heuvelachtig eilandje en om rond te kijken is het raadzaam om gemotoriseerd te zijn (als je met Jadrolinija aankomt zie je al een tiental scooterverhuurwinkeltjes). De geschiedenis van Vis is interessant en zichtbaar. Illyrische grafmonumenten, Griekse begraafplaats, Romeinse thermen, archeologisch museum in een Habsburgs fortgebouw met o.a. instructieve uitleg over scheepswrak-archeologie en een superzeldzaam origineel klassiek-Grieks bronzen hoofd van een verloren gegaan Artemis beeld.

Als je over het eiland scootert zie je veel wijnboerderijen. Je kan hier rustig eens een keertje (of 2, 3, het zijn er écht veel) binnenwippen voor een proeverijtje en gezellige uitleg over de ambachtelijke wijnbereiding. Op Vis is maar één groot hotel, geen camping en de veerboot is no-go voor campers en caravans. Dit maakt Vis ook tot een soort avontuurlijk eiland, met van de hoofdweg allerlei (vaak onverharde) zijwegen die naar een “public beach” leiden. Je moet er geen haast mee hebben want het zijn smalle, slechte weggetjes die af en toe langs diepe ravijnen lopen en zorgen dat je eten en drinken gewinkeld hebt want je komt uit bij een stil baaitje waar je soms de enige bezoeker bent en waar natuurlijk geen restaurantje of beach bar gevestigd is (bij de grotere, makkelijker bereikbare strandjes wel). Het is aan de randen van Vis heerlijk zonnebaden en zwemmen, persoonlijk vind ik de beleving van het zeegebeuren hier meer “Mediterraan” dan aan het vasteland van Kroatië. Midden op het eiland, dus met alles waar je naartoe wilt dichtbij, aan de rand van het dorpje Podšpilje, ligt Kuća Keja, het huis van Alina, midden in de adembenemende natuur tussen prachtige heuvels en valleien.

Gereisd Alleenreizend in september 2016
Vis scoort een 7,5 uit 10, op basis van 2 reviews