Pisa

De stad van de scheve toren, wie kent Pisa niet. Een historische stad op een heerlijke plek in Toscane voor een leuke vakantie. Maar Pisa is veel meer dan alleen toeristische attracties. Het oude centrum van de stad is namelijk heel gezellig, je kunt er goed winkelen en genieten van de lekkerste Italiaanse ijsjes.

Lees meer over Pisa

We hebben een aantal aanbieders voor Pisa voor je op een rij gezet:

vakanties Pisa

We hebben een aantal aanbieders voor Pisa voor je op een rij gezet:

Over Pisa

De sfeervolle stad Pisa telt ongeveer 89.000 inwoners en is de hoofdstad van de gelijknamige provincie. Pisa ligt in de regio Toscane, aan de rivier Arno en op tien kilometer afstand van de Tyrheense zee. Liefhebbers van kunst, cultuur maar ook shopping komen hier aan hun trekken. Pisa is dan ook een goede bestemming voor een stedentrip.

De bekendste bezienswaardigheid die stad te bieden heeft, is de (scheve) toren van Pisa. Eigenlijk is deze vrijstaande klokkentoren onderdeel van de kathedraal van Pisa, die net als de toren op het Campo dei Miracoli te vinden is. De huidige helling van de toren is maar liefst 10%. Naar verluidt liet Galileo Galilei voorwerpen van de toren vallen om de valeigenschap ervan te bestuderen.
Een ander toeristisch hoogtepunt is het Piazza dei Cavalieri, het centrale plein van de stad. Hier treft men onder meer het Palazzo dei Cavalieri aan.

Tijdens een citytrip is een bezoek aan het Museo dell’ Opera del Duomo een aanrader. In dit museum zijn de kunstschatten uit de domkerk ondergebracht. Verder bezit het vele beeldhouwwerken uit de 11e tot 13e eeuw, de eeuwen waarin Pisa opbloeide.

Pisa is een geweldige stad om te winkelen. Wie op zoek is naar de nieuwste mode zal die vinden in de wonderschone galerijen in de Borgo Stretto en in de Corso Italia. Bent u op zoek naar Pisaanse specialiteiten, dan moet u zeker het marktje bij het Piazza delle Vettovaglie bezoeken. Hier verkoopt men de lederen goederen, houten meubels en terracotta waar Pisa bekend om staat. De meeste winkels zijn tussen 13.00 en 15.30 uur gesloten.

Net zoals iedere Italiaanse stad telt Pisa vele restaurantjes en cafés. De meeste vindt u rondom het Campo dei Miracoli. Als u liever voor wat minder geld uit eten gaat, kunt u terecht in het oude centrum of op de zuidelijke oever van de Arno. De Italianen zijn gewend laat te eten en beginnen pas rond 21.00 uur met dineren.

Pisa heeft een mediterraan klimaat met zachte winters en warme zomers. De temperatuur loopt dan op tot 35 °C. Het voor- en najaar zijn de beste periodes om de stad te bezoeken. De temperatuur schommelt dan tussen de 20°C en 25°C.
Het verkeer in Pisa is druk en chaotisch. U kunt de stad daarom het beste per bus of te voet verkennen. Dit laatste is zeker mogelijk, aangezien alle bezienswaardigheden op loopafstand van elkaar gesitueerd zijn.

Reviews over Pisa

• 7Ingrid14-08-2018

Mooie oude stad

Ga bij pisa niet alleen naar de scheve toren!de oude binnenstad is minstens zo mooi! Prachtige oude gevels, winkelpassage's, kerken,de kades bij de rivier. Je kijkt echt je ogen uit.

• 6Zorg voor natuur
    • 8Cultuur

Gereisd met partner in juni 2017

• 6Arjan23-09-2013

Pisa is leuk voor een uurtje of 3

Alleen het plein met toren, duomo is leuk...rest van de stad zeer matig... in vergelijk tot andere steden als Siena en Luca

• 5Sfeer in stad
    • 4Omgeving

Gereisd met partner in september 2013

• 8Patryk7616-08-2014

Onvergetelijke!

We zijn aangekomen op de luchthaven van Pisa en we namen de gelegenheid om kort bezoek aan de stad. We hadden zo veel vriendelijke mensen die ons hebben geholpen om de vele schoonheden van de stad te ontdekken. We aten een broodje onder de toren (12 €) te vermijden gebied voor het eten. In de rest van de stad zeer goed te eten we

• 6Omgeving
    • 7Zorg voor natuur

Gereisd met vrienden in augustus 2014

• 9AK03818-09-2016

Iconisch

Allereerst is Pisa natuurlijk bekend van het Piazza dei Miracoli, met de scheve toren. Hoewel dit er schitterend uitziet heeft Pisa meer te bieden. Wij hebben ook het Piazza dei Caveleiri, de oevers van de Arno en de Santa Maria della Spina-kerk bezocht. Deze zijn zeker de moeite waard

• 10Sfeer in stad
    • 9Omgeving
    • 9Zorg voor natuur
    • 9Uitgaanslevenn
    • 10Cultuur

Gereisd met partner in september 2016

• 0anoniem08-09-2011

mooie stad (meer dan alleen maar een scheve toren)

stad en directe omgeving zijn zeer het bezoeken waard.

Gereisd met partner in september 2011

• 7Joyce_220529-08-2011

De toren is echt scheef!

Vanuit Florence reden we verder met Pisa als tussenstop. We zijn hier echt alleen geweest voor de schuine toren. Verder hebben we niets van de stad gezien, omdat we weer verder gingen. Maar wel erg bijzonder om te zien hoe schuin die toren echt is. Verder leek Pisa best een gezellig stadje!

• 7Sfeer in stad
    • 7Omgeving
    • 6Cultuur

Gereisd met partner in augustus 2011

• 7Desiree14-11-2009

pisa

De toren van Pisa, die moet je 1 maal in je leven gezien hebben, er staan nog wel waat andere interessante beezienswaardigheden bij de toren op het "veld"maar verder is Pisa niet heel interessant. Leuk voor een ochtend, meer niet.

• 7Sfeer in stad

Gereisd met partner in april 2002

• 6cugnaux3102-02-2011

pise

Y aller uniquement pour la tour penchée. Pour mon point de vue il n'y a pas grand chose à voir à pise.

• 6Sfeer in stad
    • 7Omgeving

Gereisd met partner in januari 2011

• 6sdbhg11-11-2010

Piazza dei Miracoli is prachtig !

Wij gingen met de trein naar Pisa. De Piazza dei Miracoli ligt wel een eindje van het station en je moet een stadsbus nemen. We hebben lang moeten wachten en hadden geen zitplaats op bus; de rit duurde een eeuwigheid. We werden gelukkig beloond met één der mooiiste pleinen ter wereld en de massa's toeristen neem je er dan graag bij. We bezochten de kathedraal en het Battistero. Daarna gingen we te voet door het centrum naar het station. De stad Pisa was een grote ontgoocheling : doods en weinig sfeervol. Miss komt dit doordat het een universiteitsstad is in vakantieperiode....

• 3Sfeer in stad
    • 10Cultuur

Gereisd met partner in juli 2006

• 8Iris19-05-2011

Leuk

Pisa is een erg leuke stad.

Het is heerlijk om hier op een terrasje te gaan zitten!

Ik ben hier in mei van 2008 geweest, het nadeel is dat rond deze tijd veel Japanners en Chineesen daar zijn. Maar je hebt er niet echt veel last van, ze zijn alleen zo opdringerig en kruipen veel voor.

• 8Cultuur

mei 2008