Top-3 campings

Camping International Camping

Tweesterrencamping International Camping ligt vlak bij het meer van Lugano. In de chalets aan het water is het goed vertoeven. De keuken is goed uitgerust en in de tuin kun je lekker genieten van het zonnetje. Het zwembad met glijbanen biedt uren speelplezier voor de kleintjes en wie zin heeft in een lekkere pizza kan bij het restaurant terecht.

Camping Darna

Driesterrencamping Darna wordt spik en span gehouden door de Nederlandse eigenaren. Er hangt een gemoedelijke sfeer. Het animatieteam is een van de highlights van deze camping. Je hoeft niet mee te doen met de leuke activiteiten, maar het is een echte aanrader. Tip: reserveer een plekje aan het meer.

Camping La Sbianca

Driesterrencamping La Sbianca is een wat oudere, rustieke camping. Wie helemaal tot rust wil komen, zit hier goed. Kom je met je eigen tentje? Dan heb je een ruime keuze aan fijne, grote plekken. Op de camping is een klein winkeltje en broodjesservice. Op een warme dag zit je ook lekker op het overdekte terras.

3x fijne accommodaties

Chalet Noord Italië

Een reviewer op Zoover noemt Chalet Noord-Italië ‘thuiskomen’. De huisjes liggen op enkele meters van het meer en zijn erg compleet met onder meer airconditioning. Voor de kleintjes zijn er spelletjes, boekjes en strandspullen aanwezig. De eigenaren weten veel over de omgeving en vertellen je met alle liefde meer.

Appartement Porto Letizia

Driesterrenappartement Porto Letizia ligt aan het meer van Lugano. Een reviewer op Zoover: ‘Appartement ziet er uit alsof het net opgeleverd is: perfect onderhouden, wasmachine, oven en een geweldig uitzicht.’ Ook beschikken de appartementen over een ruime tuin met fijne zitjes. Op het park vind je ook een fijn restaurant.

Hotel Parco San Marco Lifestyle Beach Resort

Hotel Parco San Marco Lifestyle Beach Resort is een viersterrenhotel gelegen aan het Luganomeer. ‘Ze zijn super kindvriendelijk en hebben heel veel faciliteiten voor de kindjes’, aldus een reviewer op Zoover. De kamers zijn goed uitgerust en sommige zijn zelfs voorzien van kitchenette en groot terras met uitzicht op het meer.

De leukste to do’s

Bezoek de markten

De dorpjes rond het meer van Laguno staan bekend om de gezellige markten. Op zaterdag moet je zeker eens langs de verschillende kraampjes langs de boulevard in Porlezza struinen. Je vindt hier alles: van kleding tot huishoudelijk gerij. Op zoek naar lokale lekkernijen? Bezoek dan de ambachtsmarkt op woensdag.

Bergdorpje Monte Bré

Op de Monte Bré vind je het gelijknamige dorpje. Een treintje brengt je naar de top van de berg waar je wordt verwelkomd door een panoramisch uitzicht. Eenmaal boven ben je er nog niet: een goed begaanbare trap leidt je naar het lagergelegen dorpje.

Een rondvaart op het water

Het meer van Lugano leent zich uitstekend voor een rondvaart. Trek eropuit met je eigen bootje of ga mee met een georganiseerde boottocht. Laatstgenoemde is erg leuk als je de andere dorpen aan het meer wil verkennen, zoals het gezellige Laguno stad.

Fietsen of wandelen

De omgeving van Porlezza is ontzettend veelzijdig en natuurrijk. Doe jezelf niet te kort en wandel of fiets door het prachtige gebied. Vanuit Porlezza ligt een fijn fietspad naar het regionale natuurreservaat waar je zeldzame diersoorten kunt spotten. Onderweg kom je langs middeleeuwse dorpjes.

Proef de sfeer

In het centrum van Porlezza kun je de sfeer van vroeger nog proeven. De bevolking is hier nog steeds gelovig en de kleine steegjes geven een knus gevoel. Het vissersdorpje is goed bewaard gebleven. Je vindt niet alleen een mooie kerk in het centrum, maar ook de hoger gelegen kapel van San Marco.

Top-5 lekker eten

Visconti Gelati

Op een zonovergoten dag in Porlezza smaakt een Italiaans ijsje het beste! Bij Visconti Gelati sta je niet alleen versteld van de overheerlijk smaken, maar je maakt natuurlijk ook meteen een heerlijke wandeling langs de boulevard. Visconti Gelati ligt namelijk in de Lungolago aan het meer.

Il Cortile DiVino

Il Cortile DiVino is een typische Italiaanse bistro in het historische centrum van Porlezza. Een Brits echtpaar runt de tent en geeft je bij binnenkomst een warm welkom. Ga voor een avondvullend programma en proef verschillende wijnen en lekkere hapjes. De bistro ligt een beetje verstopt in de Via Giuseppe Garibaldi.

Trattoria Della Vigna

Het echte vakantiegevoel ervaar je bij Trattoria Della Vigna. Laat je verassen door verse producten, gewaagde combinaties en de vriendelijke bediening. Wat dacht je van een pasta met truffels vooraf? Voor de kleintjes is er een kindermenu. De trattoria ligt in een buitenwijk van Porlezzo, aan de Via del Portico.

Il Ritrovo

Voor een grandioos uitzicht over het meer, moet je naar Il Ritrovo aan de Localita Cini. Je kan hier zelfs aanmeren met de boot om vervolgens een lekker gerecht van de uitgebreide menukaart te kiezen. Op de kaart vind je gerechten uit de meditteraanse keuken zoals een overheerlijke pizza’s.

Crotto Galbiga

Laat je niet misleiden door het uiterlijk van Crotto Galbiga. Het tentje nodigt misschien niet uit om te gaan eten, maar de echte locals komen hier niet voor niets. Wat dacht je van een gnocchi met kerrie en garnaal of een pasta scogliola? Crotto Galbiga ligt aan de Strada Provinciale Per Osteno.

• Type accommodatie

Reviews over Porlezza

Geweldig

Fam. R
    9-9-2018

We hebben een chalet gehuurd voor 2 weken bij een Nederlandse eigenaar. Op hun advies kwamen we on 17.00 uur aan, dus geen probleem met inchecken.

We zitten in het straatje Vienna. Een geweldig chalet met alles erop en eraan. We hadden een linnenpakket gehuurd, dit lag netjes klaar in het chalet. Het chalet ligt 30m van het mooie meer. De camping is wat gedetailleerd, echt Italiaans. Maar hier hebben we geen hinder van. Er is een leuk zwembad, de glijbanen zijn inderdaad beperkt open maar hier hebben we geen problemen mee. Er is een leuke bar/ijssalon, met heerlijk ijs. Er is een restaurant aanwezig waar je goed kan eten, maar in Porlezza zelf liggen genoeg restaurantjes waar je lopend heen kan gaan. We hebben genoten en komen zeker nog eens een keer terug.

Fantastisch en Super

Bernie en Leon
    17-6-2018

Leuke en mooie camping en een gezellig plaatsje

Super

Karin
    11-6-2018

Heerlijke vakantie gehad in Porlezza. onwijs leuk dorpje en het ligt prachtig aan het meer van Lugano. We verbleven op Camping Internationale heerlijk chalet gelijk aan het meer. Dichtbij op een berg een fantastische golfbaan. dus heerlijk gegolfd. en vanuit Porleza super mooie ritjes gemaakt.

Is echt een aanrader.

Een heerlijke zonovergoten vaar- & zwemvakantie

Zwijnenburg
    12-1-2018

Het Lugano meer is een fantastisch meer om te zwemmen en om diverse watersportactiviteiten te ondernemen. Als je echt van water houdt dan is dit een prachtig meer.

De omgeving zelf was iets minder, na een week hadden wij de omgeving met de kinderen wel gezien.

Prachtig appartement met sprookjesachtig uitzicht

Ingrid
    24-2-2017

Prachtig en zeer compleet appartement.

Gezellige markt op zaterdag, enige nadeel is dat je die dag niet meer in of uit de garage kan met de auto, maar als je de auto 's ochtends heeeeeel vroeg alvast ergens anders parkeert is dat probleem ook opgelost.

Leuke uitstapjes in de buurt, zoals een wandeling naar de waterval, waar je lekker in kan afkoelen en het gezellig dorpje Gandria.

Porlezza scoort een 8 uit 10, op basis van 229 reviews