header
Bourgogne

Bourgondisch vakantie vieren in de rijke natuur

De schitterende streek van de bekendste rode en witte wijnen, waar je tegelijkertijd een onvergetelijke vakantie in de Franse natuur beleeft. Kastelen, klooster en kerken; de Bourgogne heeft het allemaal. Daarnaast is het heerlijk genieten op culinair gebied, want de bourgondische keuken staat bekend om z'n vele streekproducten.

De beste 5 campings in de natuur

Genieten van sfeervolle gezinscampings

Top 4 populaire trekpleisters

Via historische steden naar het natuurpark

Op de fiets door Bourgondië

4x proeven en cultureel genot op de fiets

De beste 5 campings in de natuur

Kamperen bij een kasteel in Château de Montrouant

Het vakantieleven op de Franse camping Chateau Montrouant overtreft menig verwachting. De plekken zijn groot, hebben een eigen waterpunt en zijn mooi groen en ruim opgezet. De kinderen vermaken zich perfect bij het zwembad en de speelruimte die goed onderhouden is. Een unieke camping met de juiste gastvrijheid.

La Chauvotte is gezellig knus

Kleinschalig, idyllisch en middenin de Franse natuur, het is voortreffelijk verblijven bij La Chauvotte. Je hebt de keuze uit kampeerplekken, gîtes of een chalet gelegen in een landelijke omgeving van het natuurpark Parc naturel régional du Morvan. Het zwembad is sfeervol met een terras waar je lekker kunt luieren. Verder kun je er volop wandelen en fietsen of een bezoek brengen aan een van de vele meren.

Village des Meuniers is gelegen tussen de heuvels

Op deze nette familiecamping kom je veel Nederlanders tegen voor een gezellig praatje. Je kunt er lekker zwemmen en de kampeerplekken zijn comfortabel. Bovendien heeft elke plek weer een ander uitzicht op de prachtige glooiende heuvels. Verder wordt er rekening gehouden met kinderen en je nachtrust, want na tien uur ’s avonds is het hier heerlijk stil.

Gezinscamping Les Deux Rivières

Dit is een rustige, kleinschalige Franse gezinscamping in de prachtige natuur van de Morvan en daarom ideaal voor natuurliefhebbers, wandelaars en fietsers. Leuk extraatje is het verwarmde zwembad, ook voor de kleintjes, maar even fijn is het beekje waar de kinderen kunnen vissen en spelen. De camping is verder overzichtelijk met twee velden en speeltuintjes.

Een gastvrij ontvangst bij Château de l'Epervière

Prachtig aangelegde camping rondom een oud kasteel, waar je tevens alle faciliteiten vindt om zorgeloos vakantie te vieren. Zowel de eigenaar als het personeel doen er alles aan om je het naar het zin te maken en zij zorgen ervoor dat het sanitair schoon en verzorgd blijft. Voor een gezellig praatje kun je wat drinken op het terras. En na een uitstapje naar de vele bezienswaardigheden in de Bourgondische omgeving ga je met z’n allen afkoelen bij het zwembad.

Populaire trekpleisters in Bourgondië

Authentiek Dijon

Menigeen kent Dijon van een doorreis naar Zuid-Frankrijk, maar de stad heeft genoeg moois te bieden om er langer te verblijven. Dijon is namelijk meer dan alleen de wereldbekende Franse mosterd. In het oude stadscentrum bezoek je onder meer een paleis, kerken, authentieke straatjes en een prachtige markt: Les Halles. Hier koop je alles voor een Bourgondisch leven en kun je volop genieten van de allerbeste wijnen en Franse gerechten.

Beaune is stad van de wijn

Zoals in de meeste bourgondische stadjes vind je in Beaune voortreffelijke wijnen alsook een gezellig wijnfeest voor de boeren uit de streek. Daarnaast biedt het historische centrum een leuke activiteitenagenda die je vakantie in Bourgondië tot een afwisselende ervaring maakt. Bezoek bovendien het prachtige Les Hospice de Beaune dat ook een interessant museum herbergt. Ook een leuke ervaring: onder de grond duiken in een van de kelders van Beaune voor een onvergetelijke wijnproeverij.

Mooi groen Morvan

Niet ver van Parijs ligt het bergachtige, groene landschap van de Morvan met een prachtige vallei. Het uitzicht wordt afgewisseld met lieflijke meertjes en watervallen waar je in de zomer ook terecht kunt voor de nodige verkoeling. Met een beetje geluk kom je een verscheidenheid aan dieren tegen, want de Morvan is een regionaal natuurpark met een grote verscheidenheid aan vogels, vissen en andere dieren.

Cultureel Auxerre

Een cultureel erfgoed met een schitterend uitzicht, dat is Auxerre. Qua bezienswaardigheden hoef je je hier ook niet snel te vervelen: bezoek de Abdij van Saint-Germain, de Kathedraal Saint-Étienne en de Clock Tower. Verder zijn de verschillende kerken en musea noemenswaardig en kun je er samen met de Fransen feestvieren tijdens een van de zomerse festivals.

Op de fiets door Bourgondië

decoration

Canal du Bourgogne is voor echte gastronomen

Gastronomen en cultuurliefhebbers springen op de fiets voor de route met de naam Canal du Bourgogne. Het is een afwisselende tocht langs verschillende paden in het dal, via wijngaarden, kastelen en authentieke dorpen. Deze route leidt dwars door Bourgondië vanuit de Tonnerrois tot het gebied van de Ouche via Auxois.

Canal du Nivernais is een bijzonder mooie tocht

Vertrek op de fiets voor een prachtige tocht in Bourgondië van Decize tot de stad Auxerre. Je komt langs rustige jaagpaden en fietst over landelijke weggetjes. In alle stilte en vrijheid ontdek je Canal du Nivernais dat bekend staat als één van de mooiste kanalen van Europa.

Canal du Centre is 128 kilometer vol verrassingen

Een andere mooie route voert je vanuit Chalon-sur-Sâone tot Decize. Liefhebbers van water hebben grote waardering voor deze tocht van zo’n 128 kilometer. De route voert je vanaf de Saônevlakte door de wijngaarden van Santenay. Daarna verandert het uitzicht dankzij het groene landschap om uiteindelijk te arriveren in Bourbon-Lancy, een verzorgde termenstad waar je graag finisht.

De smakelijke fietsroute La Voie des Vignes

Dit is de populaire wijngaardenroute van Beaune naar Santenay. Je komt langs de huizen van prestigieuze wijnen waar je de wijngaarden bezoekt. Gedurende deze tocht van ruim twintig kilometer beleef je de voortreffelijke rijkdom van Bourgondië. Een smakelijk traject in het hart van Bourgondië.

• Type accommodatie

Reviews over accommodaties in Bourgogne

Super TOP!

Verhoef
    13-7-2018
    Dit is echt een Top plek! Een kleine rustige camping met ruime plekken, sommigen met fantastisch uitzicht. Sanitair is prima, schoon en functioneel. Een heerlijk sfeer in een mooie omgeving. Wat uniek dat je bij zo'n kleine camping zo heerlijk kan eten. Het mag geen restaurant zijn maar het verdient een Michelinster! Ons plan was door naar het zuiden maar zijn hier ruim een week blijven genieten! Wij komen hier zeker nog eens terug!

Leuke plaats !

Jan Van Daele
    7-6-2018

Goed hotel mooi gelegen tussen de wijnvelden. Mooie spa

Ontbijt goed voor Frankrijk en avondeten héél lekker doch wanneer je hier meer dan 3 nachten verblijft blijft er géén keuze meer over !

Prachtig hotel met wellness

Ann Van Nuffel
    15-5-2018

Mooi hotel met ruime kamers. De nieuwe wellness is een groot verschil met de oude spa.

Restaurant heeft heerlijke menu's en is dus ook een aanrader.

Parkeergelegenheid aanwezig.

Geweldige sfeer

Lia Karl en Sacha
    31-10-2016
    Wij hebben hier een geweldige tijd gehad! De camping is heerlijk ruim opgezet, met grote standplaatsen voor iedere tent, een leuke speeltuin, zwembadje, loslopende kippen, hele lieve pony’s en een enorme speelzolder. De omgeving is mooi en rustig, er is vrijwel geen geluidsoverlast of lichtvervuiling, je hoort alleen de koeien van de buren en ’s nachts zie je alle sterren. Het sanitair is nieuw (heerlijke douches!) en wordt goed schoongehouden. Maar het allerbeste van deze camping is wel de sfeer! De eigenaren en hun dochters zijn super aardig en ze hebben een fantastisch gevoel voor wat kinderen leuk vinden. De camping is niet strak georganiseerd, maar net zo ingericht dat kinderen lekker zelf hun eigen ding kunnen doen. En dat doen ze dus ook, je ziet ze gewoon groeien! Onze dochter (7) speelde de hele dag met de andere kinderen en wij deden lekker niets en genoten van het uitzicht... zo’n relaxt gevoel hadden we in geen jaren meer gehad! We hadden alle drie spijt dat we niet langer geboekt hadden en onze volgende camping voelde als een flinke stap terug… dus na een paar dagen belden we of er niet toch een plekje vrij was gekomen en we hadden geluk :-) en opnieuw vijf heerlijke dagen gehad. Op deze camping komen we zeker graag terug, en dan voor een langere tijd!

Fantastisch en comfortabel appartement

Coen Kalsbeek
    7-4-2016

We hebben genoten van dit mooie appartement voorzien van alle comfort. Prachtig uitzicht en mooie omgeving. Heerlijke wandelingen gemaakt. Johann en Erna bedankt, wij komen zeker nog eens terug

Coen en Jacqueline Kalsbeek

Bourgogne scoort een 7,6 uit 10, op basis van 1451 reviews