header
Saarland

Saarland: groen, groener, groenst

Urenlang wandelen en fietsen door de bossen en langs de rivier de Moezel. Gezellige dorpjes en heerlijk eten, inclusief lokale wijnen. Dat is het Saarland in Duitsland, een enorm veelzijdige bestemming vol natuurschoon. En nog een voordeel: het Saarland is slechts 4,5 uur rijden vanuit Utrecht. Een heerlijke vakantie dicht bij huis dus!

Inspiratie voor Saarland

5x leuke plaatsen in Saarland

Deze steden moet je bezoeken

5x overnachten in Saarland

De leukste verblijfplaatsen op een rijtje

De leukste uitjes

5 to do’s in Saarland

5x leuke plaatsen in Saarland

De hoofdstad Saarbrücken

Saarbrücken is de hoofdstad van de Duitse deelstaat Saarland. Het is een universiteitsstad en daardoor heel levendig. Er zijn leuke terrasjes en de stad kent een rijk uitgaansleven. Bezoek zeker de Deutsch-Französischer Garten, vlakbij de grens met Frankrijk. Met een treintje, kabelbaan en waterfietsen ook leuk voor kinderen!

Waterrijk Nohfelden

In de gemeente Nohfelden draait het om water. De rivier de Nahe ontspringt in Selbach en het Bostalmeer is een geliefd recreatieoord. Ook de moeite waard is de beklimming van de burchttoren, voor een prachtig uitzicht over de omgeving. Je ziet dan het nationale park Hunsrück-Hochwald, waar mooie wandel- en fietsroutes zijn uitgezet.

De vesting van Saarlouis

Koning Lodewijk XIV stichtte in 1680 dit stadje en liet er een enorme vesting bouwen. Tegenwoordig is dit de grootste trekpleister van de stad. In oude kazematten zitten nu gezellige restaurants en cafeetjes. Wil je meer weten over de geschiedenis van Saarlouis? In het Stedelijk Museum vind je een maquette van hoe de stad er in 1680 uitzag.

St. Wendel en de Paas- en Kerstmarkten

St. Wendel is een oude stad die stamt uit de vijfde eeuw. Een wandeling door het centrum van de stad, langs de vele barokke bouwwerken en de Wendelinusdom, is daarom echt een aanrader. Niet alleen de mooie gebouwen en groene omgeving trekken veel bezoekers, ook de Paas- en Kerstmarkten worden ieder jaar drukbezocht.

Het eeuwenoude Merzig

Het stadje Merzig in het Saarland is al eeuwen bewoond. Dat kun je zien aan de verschillende bouwstijlen. Romantiek, renaissance en barok komen terug in de hele stad. Leuk voor kinderen is het Kletterhafen Merzig. In dit enorme klimpark vermaken kinderen en volwassenen zich gemakkelijk een hele middag. Ook het wolvenpark is een bezoek waard.

5x overnachten in Saarland

Bijzonder overnachten op camping LandGut Girtenmühle

LandGut Girtenmühle ligt in een rustige, bosrijke omgeving. De eigenaren ontvangen je met open armen en laten je zelf een plaatsje op de camping uitkiezen. Ook bijzonder: je kunt op deze camping overnachten in omgebouwde grote wijnvaten. Als dat niet romantisch is! De camping is op loopafstand van het dorp, waar je lekker en goedkoop kunt eten.

Aan het stadspark: Camping Dr. E. Dadder

Camping Dr. E. Dadder ligt op een rustige plek aan de rand van het stadspark van Saarlouis. De camping heeft goede sanitaire voorzieningen, een speeltuin voor jonge kinderen en een café. Via het stadspark wandel je in tien minuten naar Saarlouis, waar je heerlijk kunt eten en borrelen. Ook het stadszwembad is op loopafstand van de camping.

Hotel Park in Saarlouis

Hotel Park is een ideaal uitgangspunt om de stad Saarlouis en de bosrijke omgeving te ontdekken. Met de fiets zijn zowel het centrum van de stad als de natuur goed te bereiken. Hotel Park is een kleinschalig hotel met 33 kamers, een fitnessruimte, sauna, een bar en een fijne tuin. Vooral de service wordt in reviews als uitmuntend beoordeeld.

Familievriendelijk Vakantiepark Center Parcs Bostalsee

Park Bostalsee is uitermate geschikt voor gezinnen met kinderen. Er is keuze uit comfort cottages, premium cottages en zelfs VIP-cottages met eigen sauna. Het park ligt aan een meer met heerlijk zandstrand, maar zwemmen kan ook in het Aqua Mundo-waterspeelpark op de camping. Voor kinderen van elke leeftijd worden er leuke activiteiten georganiseerd.

Viersterrenhotel Victor's Seehotel Weingärtner

Op 400 meter van de Bostalsee ligt hotel Victor's Seehotel Weingärtner. In het meer kun je prima zwemmen en watersporten. Zwemmen is ook mogelijk in het overdekte zwembad van het hotel. Ook vind je hier een sauna, stoombad en bubbelbad. In de omgeving van het hotel kun je heerlijk wandelen, mountainbiken en nordic walken.

5 to do’s in Saarland

Zwemmen in de Bostalsee

De Bostalsee is een groot meer dicht bij Nohfelden en St. Wendel. Je vindt er twee grote zandstranden waar je heerlijk kunt zwemmen met het hele gezin. Ook kun je er prima waterfietsen, surfen, zeilen of vissen vanaf het water. Een rondje om het meer is ongeveer zeven kilometer, een prima afstand voor een wandeling of fietstocht.

Ontdek de ‘Tuinen zonder grenzen’

In het Saarland vind je het project ‘Tuinen zonder grenzen’: een samenwerking tussen historische tuinen en moderne themaparken op de grens van Duitsland, Frankrijk en Luxemburg. De grootste is de 'Tuin van de zintuigen' in Merzig. Deze tuin is ook leuk voor kinderen, want naast horen, zien, ruiken en voelen, mag je de bloemen zelfs proeven.

Wandelen met de Saarland Tafeltouren

Speciaal voor liefhebbers van wandelen én lekker eten: de Saarland Tafeltouren. In het Saarland zijn zeven wandelroutes uitgezet die eindigen bij speciaal uitgezochte restaurants. De koksmutsen geven de richting aan. Overdag geniet je van de prachtige natuur en ’s avonds schuif je aan voor culinaire hoogstandjes.

UNESCO’s werelderfgoed Völklinger Hütte

De Völklinger Hütte is de enige overgebleven staalfabriek uit de bloeiperiode van de staal- en ijzerindustrie. Nu is het een themapark en openluchtmuseum over de ijzer-, staal- en industriecultuur. Vooral de themarondleiding ‘Not am Mann? Frauen ran!’ is een aanrader. Hier wordt de geschiedenis van de fabriek verteld vanuit vrouwelijk perspectief.

Kanotocht op de Saar en de Moezel

Ontdek de rivieren de Saar of de Moezel eens op een andere manier dan vanaf de fiets, vanuit de auto of vanaf de wandelpaden: huur een kano. Er zijn verschillende bedrijven langs de rivieren die kano’s verhuren. Met de kano leg je gemakkelijk aan bij kleine dorpjes of strandjes. Het water is rustig, dus een kanotocht is ook geschikt voor kinderen.

Sorteren

vakanties Saarland

Reviews over accommodaties in Saarland

Mooi park, geen fijn huisje

Sabine Willems
    13-9-2018

Eerste vakantie op een CenterParcs vestiging. Het park en de omgeving zijn prachtig. Er zijn vele leuke activiteiten, voor elke leeftijd!

Het huisje daarentegen, viel enorm tegen.

Grootste minpunten; de hitte! Tegen het middaguur was het makkelijk 30 graden binnen. Ramen open, gordijnen dicht.. Niets hielp. We waren met ons zoontje van 1 dus we waren veel in het huisje. Ook na de klim van 70 meter was het fijn geweest in een wat koeler huisje aan te komen.

Daarnaast is de bank een loungeset met losse kussens. 1 van de zijkanten had geen leuning, waardoor de kussens er makkelijk afgleden. Ook dit is niet handig met een klein kind wat lekker op de bank wil klimmen.

Daarnaast is er erg veel bergruimte en een kleine woonkamer. Zonde! Het huisje en het ledikantje zijn erg gehorig. In de tuin is veel onkruid, ook dit is niet prettig met kleine kinderen.

Door het tegenvallende huisje, krijgt het park niet zo'n hele goede beoordeling van ons

Central Office, Central Office, 18-9-2018

Hello Sabine Willems,

thank you for rating your stay in Center Parcs Park Bostalsee on zoover.

We´re pleased that you enjoyed your stay in our Park Bostalsee with its beautiful landscape at the Bostalsee.

We´re sorry that you were not satisfied with your cottage.For this we would have gladly offered you a subsequent cleaning.

We recommend our guests to call us by phone number 06852 90280 for specific information of the cottages. Nevertheless we are glad that you were satisfied with our wide range of activities for every age.

We hope to see you again soon.

Best regards

Your Center Parcs Park Bostalsee Team

Was goed te doen...

Hans
    14-7-2018

Caming in opbouw na overstroming.

Goede ontvangst, hartelijk beheersers echtpaar met zoon.

Een goede plek gevonden in de schaduw maar wel ergens tussen de vaste gasten.

Voor de rust zoekers een goede camping maar niet geschikt voor kinderen.

Het sanitair is gedateerd maar wel schoon. Lastig alleen de sleutel voor het gebouw.

Warm water en elektra zijn bij de prijs inbegrepen, dus geen gehannes achteraf.

Uit eten is doorgaans erg duur bij de camping maar de griek verder op is betaalbaar en heeft ruime keuze.

Geweldig genoten..

Natasja
    21-5-2018

Goed hotel restaurant, familiesfeer..

Schone kamers en veel te bezichtigen in de omgeving.

Leuk voor n paar daagjes er tussen uit..

Sta vroeg op voor het uitgebreide ontbijt anders heb je minder te kiezen..

Avond eten is prima. Heerlijke soep , bakje salade.. vlees was voor mij de 1e dag te vet en de 2e dag te droog.. en een lekker toetje als nagerecht..

De slaapkamers waren ruim en schoon.

Zou er zeker terug gaan als we weer die kant op gaan! We hebben veel gezien in 2 dagen.

Voor de 2e x fantastisch

louis
    13-2-2018

Ben nu voor de 2e x geweest. Vorig jr zomer voor het eerst. En was weer zeer fijn. Ik lees ook de reviews. Mijn kinderen zijn blij met deze want het zijn alle mooie recenties. Op 1 zeurpiet na , alles zou gedateerd zijn. Klopt niet alles is tip top in orde. Wel de duits/ saarse stijl. Misschien dat dit oudbollig aan doet voor onbekdende. Kamers eten en personeel was prima inorde. Wij zijn kieskeurig. maar hebben geen moment geklaagd.