Vanaf Utrecht rij je met de auto binnen drie uur naar Keulen, wat deze Duitse stad een geliefde bestemming maakt voor een dagje of weekendje weg. Vooral de kerstmarkten en het Duitse carnaval worden door Nederlanders goed bezocht. Maar ook de culturele hoogtepunten maken Keulen een bezoek waard.

Lees meer over Keulen (Köln)

We hebben een aantal aanbieders voor Keulen (Köln) voor je op een rij gezet:

vakanties Keulen (Köln)

We hebben een aantal aanbieders voor Keulen (Köln) voor je op een rij gezet:

Over Keulen (Köln)

Duitsland staat bekend om z’n kerstmarkten. Voor de één een hele plezierige plek om heen te gaan, de ander maak je er echt niet blij mee. Tot de tweede groep behoorde ik. Ja, inderdaad, ‘behoorde’. Tot vorige week dacht ik dat kerstmarkten suf en vooral ook héél druk waren. Toch stapte ik in de ICE trein en stond ik binnen tweeënhalf uur in hartje Keulen. Meteen onder de Dom trof ik de eerste kerstmarkt. Vrolijk verlichte houten chalets waar je de onvermijdelijke bratwurst kon kopen, maar ook heerlijk kon rondsnuffelen tussen originele en heel veel traditionele kerstcadeaus. Eerst liep ik nog met wat tegenzin rond, maar al snel moest ik bekennen: Duitse kerstmarkten zijn leuk! De sfeer is gezellig, zeker als je zo nu en dan een warme Fruchtwein drinkt. Op naar de andere kerstmarkten van Keulen…

Comfortabel en snel brengt de internationale trein mij vanuit Amsterdam naar hartje Keulen. Eigenlijk stopt ‘ie heel weinig en maakt dit rood-grijze ‘monster’ enorme snelheden. Dé manier om zonder stress (en ook handig met kids) naar een stad te gaan. Niets geen auto parkeren of automobilisten met een kort lontje. Bovendien kan ik al rijdend een kop koffie drinken, wat tijdschriften lezen en een gezellig gesprek voeren met een echtpaar dat ook naar Keulen reist. Waarom zij gaan? “Wij gaan ieder jaar naar de kerstmarkt in Keulen. Altijd met de ICE. Lekker ontspannen. De kerstmarkten in Keulen zijn net zo ontspannen. Geen vervelende dronken mensen. Iedereen is vriendelijk én je kunt er leuke dingen kopen”, vertellen deze ervaren kersmarktbezoekers. Ik ben benieuwd wat ik er van ga vinden… De ICE glijdt het station van Keulen binnen en als je helemaal voor in de trein zit, is het net of je de Dom gaat raken. “Het spoor loopt namelijk rakelings langs de Dom. Dit om indruk te maken, zeker in vroegere tijden”, vertelt stadsgids Monique Renson even later. Dus ook als je het station uit loopt, wandel je direct tegen dit enorme bouwwerk aan. De twee grote torens steken hoog boven de stad uit. Ik loop naar binnen en zie daar de eerste kerststal. Velen zullen er nog volgen…

Eet- en drinkstalletjes

De Vlaams-sprekende stadsgids Monique Renson: “Er is een kribben-route door de stad. Dan wandel je van kerstkribbe naar kerstkribbe. Zoveel kerststallen hebben we. Kijk deze complete kerststal op de Domplatte maar… het is toch een wonder dat het ’s avonds niet wordt gestolen. Gelukkig maar. Want een kerststal hoort er echt bij!” Op de Domplatte, het plein rondom de Dom, is verder een grote kerstmarkt. De geur van warme wijn, bratworst en kerstbomen komt me tegemoet. Ik om al in de stemming! De houten chalets zijn vrolijk versierd met verlichting en boven ieder ‘huisje’ hangt duidelijk aan wat je er kunt kopen. Van kaarsen tot Dom-speculaas en van sieraden tot de bekende Duitse houten Notenkrakers. Het is soms dringen bij de kraampjes. Maar het gaat er altijd gezellig aan toe. Zelfs als er een grote regenbui losbarst. Iedereen komt samen bij de eet- en drinkstalletjes om brat- of currywurst te eten, warme chocolade of glühwein te nuttigen en de nieuwste inkopen te bekijken. Want kopen kun je hier genoeg. Zelf vind ik een bijzondere kerstbal voor € 15 iets te veel van het goede om de hele dag mee verder te shoppen en zonder breuken mee naar huis te nemen. Maar er zijn genoeg alternatieven van kerstengeltjes tot houten figuren. Toch wandel ik liever gewoon door.

Overdekte passages

In de twee grote winkelstraten (Schildergasse en Hohestrasse) zijn de ‘standaard’ winkels te vinden. Van Zara tot P&C en van H&M tot allerhande keuken- en schoenenwinkels. Allen voorzien van mooie kerstetalages. Dat moet ik de Duitsers in Keulen ook nageven, de sfeer brengen ze er goed in. Zeker de grote warenhuizen hebben schitterende etalages. Ook klinkt er overal wel gezellige kerstmuziek. Helaas voor mij, blijft het regenen... Geen nood in Keulen, er zijn enorm veel overdekte passages. Zo hop ik van de Neumarkt Galerie naar de Opernpassage. Slagen voor een leuk cadeau lukt in het gebied achter de Neumarkt zeker. Hier vind ik namelijk kleine boetiekjes, speciale zaken en exclusieve winkels. Op de Neumarkt loop ik trouwens mijn tweede kerstmarkt op. Het lijkt heel erg op de eerste, maar toch… gezellig!

Middeleeuwse kerstmarkt

Als ik langs de Rijn verder wandel ontdek ik het Chocolademuseum. Op 31 oktober 1993 werd dit eerste chocolademuseum in de wereld geopend, gelegen op het schiereiland van Keulen. De mensen staan in de rij… Het museum blijkt dan ook meer dan 600.000 bezoekers per jaar te ontvangen. Alle geheimen over chocola kom je hier te weten. “Het bijzondere aan dit unieke museum is dat men niet alleen kan kijken, maar tevens kan er worden gevoeld, geroken en geproefd!”, aldus de website van het Duits Verkeersbureau. Ik ben echter voor de deur al afgeleid… Er is hier een Middeleeuwse kerstmarkt. Voor € 2,50 mag je langs ouderwetse stalletjes lopen en brengen de toneelspelende verkopers je terug naar toen.
Een andere kerstmarkt waar je entree moet betalen ligt iets verderop, in het water. Een drijvende kerstmarkt op de Rijn. Leuk, maar er zijn veel gratis kerstmarkten en ik geef mijn eurootjes liever uit aan een heerlijk stuk taart bij patisserie Reichard. Traditioneel en zéker the place to be voor een high tea.

Door de hele stad zie ik lichtreclames van 4711. De geur van mijn omaatje, denk ik. Stap je de winkel op Glockengasse 4711 (het huisnummer) binnen dan valt die heerlijke, ouderwetse geur op je neer. Er is zelfs een kraan waar ik mijn handen door dit reukwater haal. Nu ruik ik de hele dag naar 4711. Een geur die ik normaal gesproken nóóit zou dragen, maar hier in Keulen hoort het er gewoon bij… Eau de Cologne blijkt hier niet voor niets ‘het water van Keulen’ te heten. De naam komt er zelfs vandaan! Het huisnummer is dus een merknaam geworden, ontdek ik écht op de eerste verdieping van deze winkel die is ingericht als museumetage.
De benen willen niet meer. Winkelen zit er vandaag niet meer in. Ik slenter nog wel om 20 uur over de kerstmarkt bij de Dom en geniet van de vele lichtjes. Vanaf de mooi versierde kerstboom in het midden spreiden zich als een tentdak over de hele markt lichtjesslingers uit tot aan de stalletjes. Op het podium treedt een band op en hangen de mensen gezellig om de statafels. Wijntje en biertje bij de hand.

Schaatsbaan

Na een goede nachtrust stap ik de volgende dag weer vrolijk rond op de kerstmarkten. Helaas, weer in de regen. Ik ontdek nog een kerstmarkt op de Altermarkt en wandel vanuit hier zo door naar de volgende kerstklanken op de Heumarkt. De kersmarkten liggen écht vlak bij elkaar. Zeker dit jaar tijdens de grote bouw van de ‘noord-zuid’ lijn, hebben ze de kerstmarkten moeten splitsen. Geen punt trouwens in Keulen, het centrum is niet zo groot. Je wandelt zo van de ene markt naar de volgende. Op de Heumakrt eet ik een appel gehuld in chocolade. Deze kerstkraam verkoopt fruit, van druiven tot aardbeien en van bananen tot peren, verpakt in verse chocolade (puur, melk en wit). Heerlijk! Maar verder, de kaarsen, poppetjes, geuren en kerstversiering is vrijwel hetzelfde. Met hét verschil: hier is een schaatsbaan waar de jeugd lol trapt. Heerlijk om naar te kijken en daarna ontzettend relaxt weer naar huis te rijden, in de trein.

Klimaat

Het Duitse klimaat wordt bepaald door de gematigde westenwinden van de Atlantische Oceaan en de Noordzee en wordt daarom gedefineerd als een gematigd zeeklimaat. Keulen is gemiddeld over het jaar de warmste plaats van Duitsland. Extreme situaties betreffende het weer, zoals grote temperatuursschommelingen komen hier niet voor.

• Met ICE International op topsnelheid naar Keulen

ICE International, de comfortabele hogesnelheidstrein, verbindt de Randstad met Oberhausen, Duisburg, Düsseldorf, Keulen, Frankfurt en Basel. Zeven keer per dag (in de winter zes keer per dag) brengt ICE International je in 2 uur en 38 minuten van Amsterdam via Utrecht en Arnhem naar Keulen. Met uiterst comfortabele stoelen en veel beenruimte en een gezellige Bar/Bistro voor een kleine maaltijd, hapjes en drankjes. Bijzonder is de lounge, van waaruit je over de schouder van de machinist kunt meekijken (ook de rookruimte).

Reviews over Keulen (Köln)

• 7Carola20-10-2013

leuk om een keer te zien

niet weer naar de Dom Kerstmarkt, heel erg druk,Dusseldorg groter en gezelliger ook Bremen leuk.....

• 6Sfeer in stad
    • 6Omgeving
    • 6Uitgaanslevenn
    • 6Cultuur

Gereisd met vrienden in december 2012

• 5Schmidt14-08-2018

Köln trip

Tagsüber shoppen, empfehlenswert sind die diversen Secondhand Läden... schön zum stöbern und entdecken., abends in die Altstadt zum feiern!

• 7Sfeer in stad
    • 6Omgeving
    • 6Zorg voor natuur

Gereisd met vrienden in augustus 2018

• 10k van der linde09-11-2017

een woord fantasisch

Dom van Keulen, Germaans museum, aanrader: time Ride , En natuurlijk de bierhuizen, papa Joe. Een min puntje wordt s avond veel drank op straat gedronken.

• 10Sfeer in stad
    • 10Omgeving
    • 8Zorg voor natuur
    • 10Uitgaanslevenn
    • 10Cultuur

Gereisd met vrienden in november 2017

• 7jose16-12-2015

Leuke kerstsfeer

Zeer leuk om kerstsfeer op te snuiven, doorheen de winkelstraten wel veel bedelaars, straatmuzikanten die hun muziek uit hun cultuur spelen, dus geen kerstliedjes.....dit was storend gezien de meeste mensen in deze periode specifiek naar Duitsland gaan voor de kerstsfeer.

• 8Sfeer in stad
    • 8Omgeving
    • 6Zorg voor natuur
    • 6Uitgaanslevenn
    • 6Cultuur

Gereisd met vrienden in december 2015

• 7maaike12-12-2016

Never nooit meer!!

Wat een verschrikking! ALLE winkels waren dicht! Je moest zoeken naar een eet-tentje. De kerstmarkten liggen verspreid. Maar als je aan komt rijden denk je waar ben ik beland. Lijkt wel een achterstandswijk. Maar het ergste en meest onveilige vond ik de zwevers!!!!

• 5Sfeer in stad
    • 3Omgeving
    • 5Zorg voor natuur
    • 5Uitgaanslevenn

Gereisd met vrienden in december 2016

• 8Roel Nijzing21-10-2015

Nodigt uit voor nóg een bezoek

Kort bezoek maar zeker de moeite waard. Op zondagavond tegen middernacht is het wel lastig om nog ergens een drankje te drinken. Veel kroegjes zijn dan al gesloten.

• 8Sfeer in stad

Gereisd met vrienden in oktober 2015

• 5R19-10-2015

Köln is niet echt een stad van de oude gebouwen

Köln is niet echt een stad van de oude gebouwen, buiten de Dom van Keulen is het niet echt een bezienswaardigheid. maar het centrum kan wel leuk gewinkeld worden. Keulen is een drukke arbeids- stad en dat merk je. de alt stad aan de rein is wel leuk. een echte aanrader is restaurant peters brauhaus Am Alter Markt in dr Muhlenjas.

• 6Sfeer in stad
    • 4Omgeving
    • 5Uitgaanslevenn
    • 5Cultuur

Gereisd met vrienden in oktober 2015

• 9Martin20-02-2017

eine wunderbare Stadt

Wir haben den Besuch der Lachenden Kölnarena mit einem Städtetrip verbunden und Köln kennen und fast schon lieben gelernt. Eine freundliche Stadt, trotz des regenerischen Wetters viele nette Menschen, auch in den Geschäften...Rhein, Dom und viel mehr gesehen - wir kommen wieder!!!

• 10Sfeer in stad
    • 9Zorg voor natuur
    • 10Uitgaanslevenn
    • 9Cultuur

Gereisd met partner in februari 2017

• 9Els30-01-2013

Leuke stad

Voor de tweede keer een bezoek gebracht aan Keulen rond de kerstdagen. De kerstmarkten zijn er geweldig. Heerlijke eten. Veel kroegjes en prima eetgelegenheden. Super stad om in de shoppen! En niet vergeten: een bezoek brengen aan die prachtige Domkerk

• 9Sfeer in stad
    • 9Uitgaanslevenn

Gereisd met vrienden in december 2012

• 9sofie de mulder08-01-2007

Keulen is zeker eens de moeite om te bezoeken voor mensen die van winkelen houden. Nog nergens zoveel winkels en shoppingscenter samen gezien.Verder valt er ook cultuur op te snuiven in het Gallo Romeins museum, de domn. Het chocolademuseum is ook iets wat je zeker moet bezoeken!

• 9Sfeer in stad
    • 9Cultuur