Op zoek naar een leuke citytrip? Ga zeker eens naar Gent bij onze Belgische buren. Het compacte, vrijwel autoluwe centrum heeft tal van mooie bezienswaardigheden. En het mooiste: bijna alles ligt op loopafstand. Logeer in één van de fijne accommodaties die de stad te bieden heeft en bewonder ’s avonds de skyline van Gent.

Lees meer over Gent

vakanties Gent

Over Gent

Last van een winterdip? Ga dan iets gezelligs doen, zoals een fijne stedentrip naar Gent maken. Niet té ver natuurlijk, want dan word je weer ongezellig van het lange reizen. Ga gewoon eens naar de Belgische stad Gent. Het bruist hier het hele jaar door van de gezelligheid. Een dagje dwalen door de authentieke straatjes of varen over de wonderschone leien geeft echt een vrij vakantiegevoel. Lekker eten hoort er in deze stad zeker ook bij. Waar je ook binnenstapt, overal is het wel plezant én smakelijk. Dat zo’n city trip helemaal niet duur hoeft te zijn, vonden wij al snel uit. Geen zorgen, gewoon genieten in Gent!

De routeplanner zegt dat Amsterdam - Gent in tweeënhalf uur te bereiken valt. Moet je natuurlijk geen file hebben… Wij hebben geluk en draaien binnen drie uur het parkeerterrein van EXPO op. Hier ligt ook ons hotel. Buiten het centrum, maar toch centraal. Je rijdt er zo naar toe, en vanaf hier gaat iedere tien minuten een tram naar hartje centrum. Snel de spullen op de keurige kamer zetten, en gaan.

Drie Torens

De tram staat op ons te wachten en brengt je voor 1,20 euro in een kwartier naar de Korenmarkt. Het grote genieten kan beginnen! Vanaf de Korenmarkt lopen we meteen maar even naar één van de highlights: de St.-Michielsbrug. Vanaf hier zien we dé drie torens van Gent: St.-Niklaaskerk, Belfort en St.-Baafskathedraal. Een bezichtiging van de kathedraal met het meesterwerk ‘de aanbidding van het Lam Gods’ komt later wel, wij willen Gent beleven. Dus op voor een kleine wandeling over de Gras- en Korenlei. Wat een prachtige grachtenpandjes! En kijk die bootjes nou toch eens varen. Aan de Korenlei stappen we in zo’n rondvaartbootje, van het gelijknamige bedrijf De Bootjes van Gent www.debootjesvangent.be. Een gids vertelt meer over de panden aan de lei en zo zien we zonder al te moe te worden een deel van Gent. Een aantal van de highlights hebben we al gezien! Nog een belangrijk detail: in dit uur geven we per persoon niet meer dan vijf euro vijftig uit. Daarna is het tijd voor een heerlijke Belgische lunch. Van een insider hebben we de tip gehad naar Eethuis Lepelblad te gaan.

Lepelblad

In de straat Onderbergen vinden we dit dagrestaurant en koffiehuis. Eerst dus een goede bak koffie en dan de menukaart eens bestuderen. De prijzen vallen mee, hier lunch je met gemak voor een paar euro. Opvallend in deze familiekeuken is het gebruik van dagverse seizoensproducten. Het huisgemaakte groentenbrood van Lepelblad is een must! Daarnaast is het moeilijk kiezen uit de aantrekkelijke salades, broodjes en pasta’s. De rekening na het eten van al dit lekkers valt best mee. Tijd om het eten te laten zakken.
Een wandeling dus langs het imposante Gravensteen, het Vleeshuis, de 13de-eeuwse kloosters van Augustijnen en Dominicanen, de vismarkt, de drie torens en over de diverse bruggen van de stad.
Tussentijds duiken we hier en daar een winkel in, want die zijn er ook genoeg.

Gent verwend

Een ochtend, middag of zelfs hele dag winkelen kan ook makkelijk in Gent, ontdekken we na een goede nachtrust. De grote Europese ketens zijn te vinden rondom de Veldstraat. Het centrum is verkeersvrij en dat shopt wel zo plezant. Wij slaan een zijstraat in en komen in de kleinere, betaalbare winkeltjes. Via de website van ‘Gent verwent’ hebben wij vooraf een pasje aangevraagd waarmee we fijne kortingen krijgen. Op diezelfde site staan handige tips waar fashionistas of koopjesjagers kunnen slagen.
Wij zijn ook dol op markten en snuffelen tussen antiek en curiosa bij Sint-Jacobs en Beverhoutplein (op vrijdag, zaterdag en zondag 8-13 uur). Later ontdekken we leuke marktkraampjes op de Groentenmarkt (alleen in zomermaanden tussen 10.00 en 18.00 uur) waar we sieraden, speelgoed en andere ambachtelijke producten spotten. Hier komen we ook meteen aan een goedkope, lekkere lunch: verse Belgische wafels bij Belgian Waffles. De beste van Gent, volgens zeggen

Geschiedenis

Van een eerder bezoek aan Gent wisten wij dat er bij het Huis van Alijn een fijn en goedkoop cafeetje zit. Aan de Kraanlei nemen wij eerst een kijkje in het museum van Alijn. In vogelvlucht leren we hier meer over de geschiedenis van België en Gent. Je wandelt door twee gebouwen en een kerkje. Tot en met eind januari 2008 is er de expositie ‘Gent in bewegend beeld’. “Deze expo toont de stad zoals ze door haar filmende bewoners en bezoekers in beeld is gebracht. Van Gentse feesten, historische stoeten, buurtfeesten en markten tot dagdagelijkse taferelen over het leven in de stad. Het Gent van vroeger zoals we het niet meer kennen, het Gent zoals we het al vergeten waren of het Gent waarmee we vertrouwd zijn”, aldus de flyer. Wij lopen op ons gemak door dit interessante museum en stappen daarna aan het binnenplein het ’t Cafeetse binnen. Voor één euro drinken we hier cola of water. Een speciaal biertje kost rond de twee euro, maar dan heb je meteen ook een gezellige aperitief. Contact met de, veelal bewoners uit Gent, heb je overigens ook zo gelegd.

Alison vertelt

We hebben al heel wat cultuur gesnoven, maar we missen nog wel degelijk een stukje geschiedenis. Daarom gaan we naar Kunsthal Sint-Pietersabdij, net even buiten het centrum. Dit is echt één van de topmonumenten van Gent. Maar om heel eerlijk te zijn, als wij hier op het grote plein staan, is het ‘gewoon’ één van de vele kerken die we zien. Daarom wordt het hoog tijd voor een rondleiding. We stappen Kunsthal Sint-Pietersabdij binnen en krijgen voor zes euro een palmtop computer te leen. De digitale monnik Alison vertelt ons op een interactieve manier meer over de dood van Rafaël. In zeventien verhalen komen we zowel bij het kerkorgel als in de kruidentuin, zien we de oude, koele kelder en het resultaat van de restauratie van het houten, beschilderde plafond. Maar we belanden ook op zolder! Via een krakkemikkig trapje zien we het houten dak en Alison vertelt hier over de gruwelijke dood van Rafaël.

Oké, dit culturele bezoek kostte ons zes euro per persoon. En we hebben ook nog op het terras van de abdij genoten van een goede lunch. Met de Gent Museumpas ben je trouwens voordelig uit als je veel musea wilt bezoeken. Deze pas geeft je drie dagen toegang tot de 14 belangrijkste Gentse musea en monumenten voor € 12,50.
Voor ons is het nu tijd om geld te besparen… de rest van de dag lopen we gewoon te genieten van Gent op het wandelpad langs de Leie en Lieve. Af en toe zitten we op een bankje en drinken uit een waterflesje van de supermarkt en snoepen er Belgische pralines bij.

Meer informatie over Gent:

Kijk eens op de site van Toerisme Vlaanderen www.toerismevlaanderen.nl
De site www.gent.be is ook een bezoek waard.
De Sint-Pietersabdij, Sint-Pietersplein 9, www.gent.be/spa

Met kinderen naar Gent?
Kán prima! Er is genoeg leuks te doen. Kijk eens in de KidsKompas België van Mo’media.

</p>

Reviews over Gent

• 9ditte10-02-2018

een aanrader

super gezellige stad, een belevenis

• 7Zorg voor natuur

Gereisd met vrienden in februari 2018

• 8Hilde01-03-2018

Voor herhaling vatbaar

Met de Gentse feesten is er altijd wat te beleven

• 8Sfeer in stad
    • 8Omgeving
    • 8Zorg voor natuur
    • 8Uitgaanslevenn
    • 8Cultuur

Gereisd met partner in juli 2017

• 7Ilja105-01-2014

Sfeervolle stad

Mooie sfeervolle stad, leuk voor een citytrip, heeft -in onze ervaring- het meeste historische erfgoed op een klein oppervlak. Minpuntje: we weten niet of de Gentenaren nu aardig zijn of niet. Bediening in horeca en in winkels chagerijnig en weinig klantvriendelijk. Overal worden medewerkers gevraagd, we krijgen het idee dat deze jobs niet gewild zijn. Ook de eeuwige moeizame discussie over Nl of franstalig is vervelend. Mensen zijn traag van begrip en verkeer is een grote wanorde, reken ook op lange wachttijden voor parkeergarages in centrum.

• 7Sfeer in stad
    • 7Omgeving
    • 7Zorg voor natuur
    • 7Uitgaanslevenn

januari 2014

• 10Sandra03-08-2013

mooie stad met veel cultuur

mooie stad met geschiedenis. Vooral de rondvaart is een aanrader

• 9Uitgaanslevenn

Gereisd met vrienden in juni 2006

• 9colin15-08-2013

Leuke stad

Leuke stad, veel te zien, leuke cafes

Gereisd met partner in januari 2013

• 9Matthijs de Jong17-10-2014

de Mooiste stad in Belgie!

Gent is prachtig en heeft voor ieder wat wils. geweldig om te voet de hele stad door te kunnen lopen. Voelt echt als in een andere wereld met de mooie grachten. We hebben een boottocht gedaan en lekker gegeten en gedronken voor een redelijke prijs.

• 9Zorg voor natuur

Gereisd met partner in september 2014

• 9Dennis12-08-2014

Heerlijke stad voor een stedentrip!

Gent is qua stedentrip wellicht wat minder bekend dan Antwerpen of Brugge, maar dit is volledig onterecht. Gent is een geweldige stap met een hele rijke historie. Het wordt zelfs het Manhattan van de Middeleeuwen genoemd. Ook de grachten van Gent zijn sfeerverhogend en een rondje door deze grachten is zeker aan te raden.

Verder is Gent de ultieme stad om accessoires te shoppen door haar vele boetiekjes met betaalbare huisinrichting.

Kortom, Gent is zeker het bezoeken waard!

• 8Zorg voor natuur
    • 8Uitgaanslevenn

Gereisd met partner in augustus 2014

• 10kathleen hogenbirk26-11-2012

prachtige stad

van alles te doen winkelen eten drinken mooie gebouwen bekijken al met al de moeite waard

Gereisd met partner in november 2012

• 9Je en Bab03-12-2012

Prachtige historische stad

Veel te beleven in deze mooie historische stad

• 9Uitgaanslevenn

Gereisd met vrienden in december 2012

• 9Freddy 29-09-2013

Gent is gewoon de prachtigste stad van Belgie

zeer compact historisch centrum, gewoon zalig om er te vertoeven

• 8Sfeer in stad
    • 7Uitgaanslevenn