Bodrum

8.8Fantastisch

Ben je op zoek naar een veelzijdige zonvakantie? Bezoek dan de badplaats Bodrum in het zuidwesten van Turkije. Hier kun je niet alleen heerlijk zonnen op de verschillende zand- en kiezelstranden, maar ook fijn winkelen, uiteten, stappen of historische bezienswaardigheden bezoeken zoals het Kasteel van Bodrum.

Lees meer over Bodrum

We hebben een aantal aanbieders voor Bodrum voor je op een rij gezet:

vakanties Bodrum

We hebben een aantal aanbieders voor Bodrum voor je op een rij gezet:

Over Bodrum

Bodrum is een grote badplaats aan de Golf van Gökova in het uiterste zuiden van de Egeïsche kust. De stad kent een rijke geschiedenis. In de Oudheid heette de stad Halicarnassus en hoorde de stad bij het Perzische Rijk. Halicarnassus werd door de koninklijke gouverneur Maussollos (377-353 v.C.) uitgeroepen tot de hoofdstad van de provincie Carië.

Bezienswaardigheden in Bodrum

Maussollos begon twee jaar voor zijn dood aan de bouw van zijn Mausoleum, een meer dan 40 meter hoog bouwwerk. Het Mausoleum werd voltooid door zijn vrouw Artemisia en behoort tot een van de Zeven Wereldwonderen van de Klassieke Oudheid. Vandaag de dag zijn alleen nog de resten van het Mausoleum te bewonderen vanwege een verwoestende aardbeving. Na de aardbeving zijn de stenen van het Mausoleum gebruikt voor de bouw van de Petrusburcht op het schiereiland in de baai. Breng zeker een bezoekje aan dit kasteel waar je een museum vindt met tentoonstellingen van voorwerpen uit de late Bronstijd. Ook een bezoekje aan een van de Turkse badhuizen is een aanrader. Wandel na je bezoek door naar de gezellige jachthaven of een van de mooie baaitjes voor een middagje zonnen en zwemmen.

Reisverslag Bodrum van onze Redactie

We boeken ‘Bodrum’, vliegen op de luchthaven Bodrum, maar zitten dan toch nog een dik uur in een busje… naar Turgutreis. Oeps, wellicht niet helemaal goed voorbereid! Want in Nederland wordt het dan al snel een vakantie naar Bodrum genoemd, maar het blijkt een heel schiereiland te zijn. Een schiereiland met véél bekende badplaatsen, zoals Bodrum zelf maar ook Gümbet, Turgutreis, Gümüsluk of Akyarlar. Dan maar een uitstapje maken naar de badplaats Bodrum tijdens onze vakantie.

Bruisende badplaats

Na een aantal dagen zon, zee en strand bij het hotel is het tijd om de omgeving te verkennen. We gaan naar Gümbet en Bodrum. Badplaatsen die aan verschillende baaien, dicht bij elkaar, liggen. We maken een dagexcursie met Sander Damen van Turgutreis Tours. Hij legt het verschil tussen beide plaatsen uit: “Gümbet ligt naast Bodrum. Het heeft zich ontwikkeld tot een gezellige en bruisende badplaats. In een schitterende baai, met heerlijk zandstrand, kun je genieten van al het goede dat Turkije te bieden heeft. Luieren in de zon, levendige beachclubs, winkels, restaurants, terrassen. Je hoeft je hier geen seconde te vervelen. In Gümbet is alles te voet bereikbaar en een bezoekje aan Bodrum, op 3 kilometer afstand, is zo te organiseren met het openbaar vervoer of een taxi. Het verschil met Bodrum? Met zijn imposante burcht, nostalgische haven en oude centrum is Bodrum een stad om meteen verliefd op te worden. In het centrum tref je een wirwar aan steegjes met gezellige winkels, en één van de zeven wereldwonderen: het Mausoleum.”

Burcht van Bodrum

We bezoeken de burcht van Bodrum. Je kunt er ook niet omheen, want deze torent boven de badplaats uit. Wij nemen een kijkje in het kruisridderslot, bovenop de berg. Vanuit hier kon men de vijand al van ver zien aankomen. Dit monument is tussen 1402 en 1437 gebouwd door kruisridders. Er valt heel wat te zien binnen de vestingmuren. Na een kleine klim, met de zon flink brandend op ons hoofd, ontdekken we een oud kerkje met voorwerpen uit de bronstijd op het plein binnen de burcht. Oude kruiken, een enorme collectie glaswerk, sieraden en veel meer moois. Er is veel in tact gebleven! Je kunt verschillende torens en kamers in om de collecties te bekijken. Voor één kamer moet je nog extra betalen. Dit is de kamer ingericht met vondsten uit een ‘prinsessengraf’, dat werd aangetroffen in het centrum van Bodrum.

Souvenirs en een van de Klassieke Zeven Wereldwonderen

Er zijn ook stalletjes met souvenirs te vinden in de burcht, en een terrasje. Maar stap je bij de burcht weer naar buiten dan kom je in een nog veel gezelliger straatje vol terrasjes uit. In Turkije valt nog altijd goed te shoppen. Van namaak merkkleding tot aan bijzondere theeën. Als je ‘namaak’ mee naar Nederland neemt, is dat natuurlijk wel op eigen risico. Je loopt de kans dat het in beslag wordt genomen door de douane. En zeg nou zelf, wil jij graag rondlopen in zo’n overduidelijke nepper? Na het shoppen brengt onze gids Sander ons nog naar een oud amfitheater en naar een van de antieke Zeven Wereldwonderen: het mausoleum van Bodrum. Ooit is het heel groot geweest: op een voetstuk van 38 bij 32 meter met een Ionische zuilengang. Een 24 laags piramide bekroonde het geheel. De totale hoogte van het bouwwerk was 45 meter. Er is nu helaas nog erg weinig van over vanwege een verwoestende aardbeving.

Zeiltocht

Na zo’n dag cultuur is het voor ons de volgende dag tijd om een relaxt zeiltochtje te maken. Tenminste, zo hadden we het in ons hoofd. Maar zodra we de gordijnen openen zien we dat het behoorlijk waait. In de haven van Bodrum aangekomen blijkt dat de schipper wel wil uitvaren, maar dat er waarschijnlijk niet wordt gezeild. Je hebt overigens ruime keuze met welke zeiljacht je de zee op wilt, want hier in de haven van Bodrum liggen de zeiljachten voor de verhuur zij aan zij. Je huurt ze wel altijd met bemanning. Bovendien kun je meerdaagse zeilreizen maken. Wij kiezen voor één dagje en kiezen het ruime sop. We zien de burcht nu vanaf het water en varen langs de kustlijn. Zeilen is er deze dag helaas niet bij vanwege de behoorlijke wind. Gelukkig gaat het anker wel een paar keer uit, zodat we kunnen zwemmen. Daarna serveert de bemanning een voortreffelijke lunch met verse vis. Een betere afsluiting van onze ervaring in Bodrum hadden we ons niet kunnen wensen.

Handig om te weten

Je hebt een visum nodig om Turkije binnen te komen. Hiervoor hoef je op zich niet veel te doen: alleen bij binnenkomst op de luchthaven 10 euro betalen en je visum af laten stempelen.

De Turkse munteenheid is de lira. Geld trek je vrij eenvoudig uit een pinautomaat – op de luchthaven of in de grotere badplaatsen. Dit is het meest verstandig om te doen. Want betaal je in euro’s – deze worden in de toeristische plaatsen zeker wel aangenomen – dan betaal je vaak meer.

Weer & Klimaat Bodrum

Dagen regen12121084100161115

Reviews over Bodrum

• 8henk_514-05-2015

gezellige plaats

In de winkelstraat (bazar) afdingen tot op de helft van de prijs.

• 8C. Bertier03-08-2014

Aan te raden !

Mooie omgeving, vriendelijke mensen , top bestemming !

• 8Zorg voor natuur
    • 9Stranden

juli 2014

• 8Wilco Cromwijk08-11-2015

we komen er graag

Bodrum heeft het allemaal, eeuwenoud stadje aan de middellandse zee, oude huisjes, winkeltjes met nep rommel en ambachtelijke waar, restaurantjes, terrasjes, prachtige haven met miljardairsjachten en vissersbootjes en de heerlijke mensen van Bodrum zelf; sociaal, gezellig en ondernemend.

• 10Sfeer in stad
    • 6Zorg voor natuur
    • 10Cultuur
    • 6Stranden

november 2015

• 8Celesta27-05-2015

Plek om terug te komen

Meerdere keren geweest, maar blijft een fantastische plek

• 9Omgeving
    • 7Zorg voor natuur
    • 7Stranden

• 9Brigitte Koelemij12-05-2015

Prachtige plek

prima voor een gezins vakantie om lekker op te laden.Bodrum is een leuke plaats met leuke winkels en restaurants.Dagje Kos is zeker een aanrader!!

• 7Zorg voor natuur
    • 9Uitgaanslevenn
    • 7Cultuur
    • 7Stranden

april 2015

• 8FokkoNicole09-08-2014

Stadje is erg gezellig

Heel gezellig stadje met veel winkels en terrasjes. Leuke nachtclub die de entree meer dan waard is.

• 8Stranden

juli 2014

• 9chris roelofs 06-06-2015

een bijzondere plaats voor jong en oud

Een zeer mooi gerenoveerd hotel met zeer vriendelijk personeel die erg behulpzaam zijn en gedreven je komt echt niets te kort (Recai ) je wordt zeker in de watten gelegd . mooi plek om binnen tien min in het centrum van bodrum te zijn (geen dolmus nodig ) in het hotel is er genoeg te doen v oor jong en oud .Tulin die voor kwaliteit en zeker open staat voor suggesties om de plaats nog beter te maken . Het restaurant waar je heerlijk kan eten en waar zeker elke dag iets nieuws en zeker warme gerechten worden geserveerd echt super een compliment voor iedereen ,

• 9Sfeer in stad
    • 9Zorg voor natuur
    • 7Uitgaanslevenn

• 8sake vd heide18-02-2017

fantastich

mooi niks aan toe te voegen

• 9Omgeving
    • 8Zorg voor natuur
    • 9Cultuur
    • 8Stranden

Gereisd met partner in augustus 2015

• 9Helen09-07-2015

mooie stad, schoon en goed verzorgt

havenstad met heeeeel veel mooie boten, deel is met dure winkels/restaurants e.d. Deel is met de standaardwinkels en leuke restaurants e.d. Heel sfeervol

• 10Sfeer in stad
    • 10Zorg voor natuur
    • 10Uitgaanslevenn
    • 10Cultuur

Gereisd met partner in juni 2015

• 9chabert12-07-2015

site fantastique

Je ne peux que recommander cet hotel ! excellen !

• 9Sfeer in stad
    • 9Zorg voor natuur