header
Zuid Bohemen (Jihočeský)

Veelzijdige Zuid Bohemen

De regio Zuid Bohemen, tussen Praag en de Oostenrijkse grens, heeft zo veel te bieden! Ga in de zomer heerlijk ontspannen bij het aangelegde stuwmeer, ook wel de ‘zee van Zuid Bohemen’ genoemd. In de winter je in deze regio fantastisch wintersporten. Tel daar duizenden prachtige, historische stadjes bij op en je vakantie is compleet.

Inspiratie Zuid Bohemen

Must do’s in Zuid Bohemen

Dit wil je niet missen

Top 3 populairste bestemmingen

Het prachtige oude centrum van Ceský Krumlov

Een must see in Zuid Bohemen: Český Krumlov. Het prachtige, historische centrum van deze stad staat al heel wat jaren op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. De stad is dan ook een grote trekpleister voor toeristen. Bewonder het prachtige Krumlovkasteel, wandel door het oude centrum en loop over de Mantelbrug.

Veelzijdig Lipno nad Vltavou

Misschien komt het je niet meteen bekend voor, maar Lipno nad Vltavou is een populaire vakantiebestemming in Tsjechië. Lipno nad Vltavou ligt vlakbij de 'zee van Zuid Bohemen', het Lipnomeer. Hier kun je heerlijk zwemmen, watersporten en ontspannen in de zon. In de winter is Lipno nad Vltavou een perfecte uitvalsbasis voor een wintersportvakantie.

Watersporters opgelet: ga naar Frymburk

Ook Frymburk is vlakbij het Lipnomeer gelegen. Watersporters gaan hier uit hun dak, want waar het Lipnomeer overgaat in de Vltavarivier kun je fantastisch kanoën, raften en mooie tochten op het water maken. Langs de rivier zijn gezellige accommodaties en goede restaurants te vinden.

Top 5 leukste campings

Veel te beleven bij Camping Chvalsiny

Midden in de prachtige natuur van Zuid Bohemen ligt Camping Chvalsiny. De Nederlandse eigenaren van deze camping geven je graag tips voor leuke uitstapjes in de mooie omgeving. Op de camping zelf wordt ook van alles georganiseerd: elke avond een verhaaltje voor de kleinste gasten, knutseluurtjes, wedstrijden voor beachvolleybal of vissen.

Camping Molignon: een perfecte uitvalsbasis

Camping Molignon ligt in een groene vallei, wat het een perfecte uitvalsbasis maakt voor een wandelvakantie. Maak een prachtige route over de heuvels en geniet van het lekkere weer. Je kampeert op een ruime plek naar keuze en er is een zwembad met schuifdak, waardoor je ook lekker kunt zwemmen als het wat fris is.

Een prachtig uitzicht: Camping Frymburk

In het mooie Frymburk, de hemel voor watersporters, ligt de gezellige Camping Frymburk. Na een lange dag vol plezier in en op het water kun je heerlijk ontspannen op de mooie camping. Je kampeert midden in het bos met een prachtig uitzicht op het meer. Wat wil je nog meer op vakantie?

Smullen bij Camping Olsina Lipno

Je kunt heerlijk eten bij het restaurant van Camping Olsina Lipno. De prijs-kwaliteitsverhouding is erg goed. Je maakt kennis met heerlijke Tsjechische gerechten of kiest uit internationale klassiekers. Camping Olsina Lipno ligt vlakbij Český Krumlov, een prachtige stad waarvan het centrum op de UNESCO Werelderfgoedlijst staat.

Gezellige Camping Kostelec

Camping Kostelec heeft twee lekkere zwembaden waar je een frisse duik kunt nemen. Op de gemoedelijke camping heerst een gezellige sfeer en het uitzicht is fantastisch. Je kampeert bovenaan een heuvel, waardoor je uitkijkt over de prachtige natuur van de Zuid Bohemen. Ook in de avond is het gezellig: er wordt regelmatig een kampvuur gemaakt.

Must do’s in Zuid Bohemen

Historisch centrum van Ceský Krumlov

Een cultureel centrum in een lus van de rivier Moldau. In Césky Krumlov zie je de typisch Tsjechische combinatie van cultuur en natuur. Het kasteel van Césky Krumlov is geen bezienswaardigheid om ‘even te bekijken’, hier ben je een paar uur zoet. De natuur van deze stad kun je goed ontdekken tijdens een kanotocht over de rivier, dwars door de stad.

Bijzonder: Klokoty Bedevaartplaats

De kerk van Klokoty is zeer de moeite waard om te bezoeken. Dit bedevaartsoord, op loopstand van het centrum van Tábor, is van de buitenkant al prachtig om te zien. De fijne wandelroute naar deze kerk, over de brug van de Luznice, is al een must do op zich. De kerk van Klokoty is een architectonisch hoogstandje, van binnen én van buiten.

Wandel naar Kostel sv. Mikuláse

In gesperd gebied vind je het mooie kerkje Kostel sv. Mikuláse. Met de (huur)auto kom je tot aan de versperring van het legergebied, dan wandel je nog een klein half uur door de prachtig natuur. Bewonder de mooie kerk en bekijk ook de ruïne van het oude schoolgebouw.

Historisch bouwwerk: Hrad Zvíkov

Bekijk met of zonder rondleiding de burcht van Hrad Zvíkov. De oude gotische koninklijke burcht, gebouwd in 1234, is één van de mooiste historische bouwwerken van de Zuid Bohemen. Met een gids leer je alles over de geschiedenis van deze burcht, in je eentje maak je een fantastische wandeling in het gebied.

Sorteren

vakanties Zuid Bohemen (Jihočeský)

Reviews over accommodaties in Zuid Bohemen (Jihočeský)

We hebben een fijne vakantie gehad op de camping

RAMIREZ + RAKHORST
    13-9-2018

Met z.n 4 in een bung. tent gehuurd tent factorie

De camping 10 jaar geleden ook bezocht . Lekker ruim van opzet met veel groen en met Nederlandse eigenaar . Omgeving veel te zien ook op de camping word er veel gedaan voor jong en oud ,goed en betaalbaar restaurant . Verse broodjes op bestelling . Gratis WiFi. Misschien kan er in de toekomst een sanitair gebouw bij komen ???( Als Dit mogelijk is ??) Dit gebouw nu is schoon en netjes onderhouden douche 50 euro cent .

Maar als je geheel achterin staat ,is de toilet wel ver weg .

HANS van de verhuur heeft ons ook goed geholpen door een paar zeer koude dagen en nachten exstra dekbedden gegeven en kussens erbij ook linnengoed gegeven omdat we de verkeerde hoesen bij ons hadden .

Dank jullie wel we hebben ervan genoten .

mooie appartementen, verder een tegenvaller

bianca
    13-8-2018

Appartementen mooi, ruim en schoon. Verder wat ons betreft een tegenvaller. plaatselijke bevolking is op een uitzondering na ongeïnteresseerd en niet vriendelijk. Ze doen weinig moeite om iets anders dan hun eigen taal te spreken.

Meer en omgeving is mooi, maar kan niet op tegen bv een oostenrijks bergmeer. vanalles te doen in omgeving maar het is het allemaal net niet, klimpark weinig spannend, berglift aanwezig, maar binnen 20 min ben je berg zelf ook opgelopen, rodelbaan stelt niets voor als je eerder in bv oostenrijk geweest bent, dit terwijl prijzen naar ons idee aan de hoge kant zijn. Ook bv huur motorbootje 30 euro per uur. Naar ons idee een leuk verblijf als je hele week in meer wilt zwemmen of met kleinere kinderen op vakantie bent. Boomkroonpad is leuk, cesky krumlov een aanrader. Maar ons advies is: ga naar een mooie plaats in beieren/oostenrijk. Bevolking is veel vriendelijker, omgeving nog mooier en meer waar voor je geld!

Een TOP vakantie

Fam. van der Lee
    21-8-2016

Wij zijn voor het eerst naar Tsjechië geweest en zijn twee weken bij Dum Zichovec te gast geweest. Wat een geweldige vakantie!!

Onze drie kinderen van leeftijd 11, 8, 3 jaar oud hebben het geweldig gehad.

Zwembad, Jaccuzi, Dieren, iedere avond houtvuur en marshmallow maken, stenen schilderen, Karaoke, BBQ, enz. De appartementen zijn goed en eerlijk.

Wij zaten in Bonanza, het was nog niet helemaal af maar wel eruug leuk.

Eigenaren Frans, Lia en hulp Fred doen hun best om het gezellig te maken.

Veel leuke dingen in de buurt, wel is daar een auto voor nodig. Prachatice, Zoo horada bij Hlubako, Krumlov is een aanrader een must, Granietmijn bij Krumlov, Budejocevic, Lipnomeer is erg toeristisch en weinig Tsjechies. Bij Strunkonice nad Blanice is een vliegveldje waar je in het weekend kan (zweef)vliegen. 3x een half uur gevlogen, we waren nog geen 120 euro kwijt. Dat is goedkoop. Bij het Lipnomeer boomtoppenpad is leuk, maar is de entreekosten niet waard. De bobsleebaan is erg leuk.

Hotel Maxant prima!

robzijlemaker
    19-8-2015

Heerlijk hotel en geweldig gegeten! Mensen die mopperen over het ontbijt weten niet waar ze het over hebben. Wij vonden het geweldig. Let alleen op bij kamer aan voorkant. Veel lawaai van dronken mensen op plein voor hotel door dronken mensen die uit kroeg komen.

Verder niks dan lof over dit hotel.

Gastvrij hotel!!

Sonja
    3-8-2015

Wij hadden een grote kamer met een zeer groot terras. Kamer was wat gedateerd. Maar wel netjes en schoon. Wij hadden halfpension. Ontbijt was goed maar het avond eten, had heel wat te wensen over. Denk dit alleen bij halfpension was. Overige zag er prima uit. Verder gezellig terras. Verrukkelijke massage's en dit alles voor een leuke prijs.