/Nederland

Vakantie in Nederland

Header vakantie Nederland

Voor dat vakantiegevoel hoef je niet altijd de grens over. Heb je geen zin om ver te reizen of ben je van plan een korte trip te maken? Dan biedt een vakantie in Nederland genoeg leuks!

Nederland
Eigen vervoer
Verwijder filters

3664 accommodaties

Over een vakantie in Nederland

Hoewel Nederland een klein land is, biedt het een overvloed aan bruisende steden, gezellige dorpen, historische gebouwen, musea en adembenemende natuurlijke landschappen met bossen, heide, duinen en stranden.

Voor dat vakantiegevoel hoef je niet altijd de grens over. Heb je geen zin om ver te reizen of ben je van plan een korte trip te maken? Dan biedt een vakantie in Nederland genoeg leuks. De unieke natuur, toeristische trekpleisters en historische steden maken van Nederland een populaire vakantiebestemming voor zowel inwoners als bezoekers. Jaarlijks reizen miljoenen buitenlandse toeristen af naar Nederland voor een welverdiende vakantie.

Wat kan ik doen in Nederland?

Wanneer je als toerist op pad gaat in je eigen land mogen een aantal zaken zeker niet ontbreken op je lijstje. Bekende bezienswaardigheden in Nederland zijn de Zaanse Schans, de Keukenhof en de molens bij Kinderdijk. Voor een echt Hollands gevoel breng je een bezoek aan Volendam: die dag sluit je af met een foto in traditionele klederdracht en een Hollandse haring met uitjes. Ook vind je in Nederland een aantal wereldwijd bekende musea, waaronder het Rijksmuseum, het Van Gogh Museum, het Openluchtmuseum en het Stedelijk Museum.

Als je een kindvriendelijke vakantie in Nederland wilt, zijn er ook genoeg leuke activiteiten voor jong en oud. Nederland heeft geweldige dierentuinen zoals Burgers’ Zoo in Arnhem of Wildlands Adventure Zoo Emmen. Ook kent Nederland een aantal hele leuke pretparken, zoals Walibi Holland in Biddinghuizen en natuurlijk De Efteling in Kaatsheuvel. Kortom, genoeg te doen tijdens een vakantie in Nederland!

Verder kan je in Nederland ook genieten van de mooie natuur. Hoewel Nederland dichtbevolkt is, zijn er nog genoeg prachtige stukjes natuur. De Veluwe, de Deltawerken, verschillende Nationale parken en de Waddeneilanden behoren tot een aantal van deze mooie stukken natuur. Om hier optimaal van te kunnen genieten, wordt er veel gekozen voor vakanties in de natuur, op een camping of in een vakantiehuis. Het vlakke landschap maakt Nederland daarnaast een ideale bestemming voor lange wandelingen en fietstochten (maar pas op voor tegenwind!).

Verder is Nederland uniek doordat 26% van de oppervlakte onder de zeespiegel ligt, waardoor meer dan de helft van de Nederlandse oppervlakte is gevoelig voor overstromingen. Zonder een hoop slimme uitvindingen zouden veel landschappen onder water staan, maar gelukkig houden wij onze voeten droog!

Als laatste voegen we hier de Markerwadden in het Markermeer tussen Enkhuizen en Lelystad aan het unieke landschap toe. Het unieke natuurproject, wat tot nu toe nog nergens anders ter wereld is uitgevoerd, is een prachtig landschap om te aanschouwen.

Waar blijf ik in Nederland?

Een vakantie in Nederland kan ook bestaan uit een meerdaagse stedentrip. Wat dacht je van een weekend shoppen in Maastricht of Amsterdam? Verover een plek in de zon aan de Oudegracht in Utrecht of breng een bezoek aan de historische centra van Nijmegen, Groningen of Alkmaar. Stuk voor stuk steden die zich goed lenen voor een dagje uit of een korte vakantie. Daarbij beschikken de steden over verblijfsmogelijkheden in alle prijsklassen, je kunt er terecht voor zowel goedkope als wat duurdere accommodaties, zoals hotels en Bed & Breakfasts.

Wat ook super is om te doen in eigen land, is kamperen. Nederland kent talloze campings waar je met het hele gezin kan genieten van je welverdiende vakantie. En deze campings zijn te vinden op de meest prachtige plaatsen. Wat dacht je van een camping aan de kust in Zeeland? Of helemaal boven in Nederland op de Waddeneilanden? Of juist in het midden van het land op de schitterende Veluwe! De keuze is groot en er zit voor iedereen wel wat tussen in ons mooie landje!

Top 5 accommodaties in Nederland

Eten in Nederland

Het eten in Nederland kennen we natuurlijk allemaal. Het is misschien niet zo culinair als Italiaans of Aziatisch, maar ook in Nederland heb je alsnog heerlijke lekkernijen. Allereerst: kaas! Niets is zo Nederlands als kaas. Vooral Goudse- en Edammer kaas zijn erg populair. Tot ver buiten de Nederlandse grenzen kennen mensen deze kazen. Maar een blokje kaas is nog geen avondeten natuurlijk. Wat is dan wel typisch Nederlands avondeten? Dat is stamppot. En dat kan je in allerlei verschillende soorten en maten maken. Met zuurkool, andijvie, hachee en ga zo maar door. Maar als we eerlijk moeten zijn, gaat er niets boven een patatje halen bij de snackbar op vakantie toch? En is het patat of friet?

Het weer in Nederland

Het weer in Nederland staat niet bekend om al haar warme temperaturen en zonuren. Maar als de lente gestart is en daarna de zomer komt, is het in Nederland ook heerlijk vertoeven. Voor degenen die van warm weer en zon houden, zijn de maanden juni, juli en augustus over het algemeen de beste keuze. In deze maanden is het vaak warm en schijnt de zon ook vaak.

De beste reistijd

De beste reistijd hangt waarschijnlijk af van je werk en van de schoolvakanties van de kinderen. Maar de mei- en zomervakantie zijn altijd goede tijden om eens even lekker op vakantie te gaan. Het weer is goed en je kan lekker de tijd nemen om uit te rusten.

Dit wist je nog niet over Nederland

Wist je dat op het Waddeneiland Texel méér schapen dan mensen leven? En dat Nederland ook meer fietsen dan inwoners telt?

Meer informatie over Nederland?

Op het Zoover blog hebben wij ook een aantal interessante artikelen geschreven over een vakantie in eigen land. Wil jij bijvoorbeeld weten wat de beste stranden zijn? Of de beste campings? Lees dan één van de volgende artikelen:

Weet jij al waar je naartoe gaat in Nederland?

Boek met garantie
  • BanContact
  • Mastercard
  • Visa

Fijn dat je hier bent!

Zoover.nl plaatst cookies zodat je beter kunt vinden wat je zoekt.