header
Le Marche (De Marken)

Het échte Italië

Le Marche is een regio in het oosten van Italië en ligt aan de Adriatische Zee. Naast de kilometers aan stranden staat deze regio bekend om de authentieke Italiaanse dorpen en steden als Ancona, Urbino en Pesaro. Een wandeling door deze steden brengt je terug in de Renaissancetijd. Een rustig gebied waar het massatoerisme nog geen plek heeft gevonden.

Top 5 goed gelegen campings

In het groene landschap van Le Marche

Top 5 authentieke steden

Leer hier het échte Italië kennen

Top 5 historische uitjes

Ontdek de geschiedenis van Le Marche

Top 5 goed gelegen campings

Het karakteristieke t'Asteria

s’Ochtends wakker worden en uitkijken over de zonnebloemvelden, is dat geen heerlijk begin van de vakantie? Deze kleine camping ligt op een heuvel midden in Le Marche. In de regio kan je rustig wandelen in het Sibillinigebergte of zelfs nog naar het strand. De Adriatische kust is slechts een klein uur rijden vanaf de camping.

Centro Vacanze Verde Azzurro

Een luxer en geen gigantisch vakantiepark. Voor kinderen is hier veel te doen, naast het animatieteam vermaken ze zich ook in het grote aquapark dat bij het park hoort. Wanneer je erop uit gaat kan je kleine dorpjes bezoeken en dwalen door het Italiaanse landschap. De mooie strandstad Ancona is goed te doen met de auto, slechts een uurtje rijden.

Het stille Perticara

Vanaf deze camping ben je zo in het kleine landje San Marino, het ministaatje omringt door Italië. De Nederlandse eigenaren helpen graag met het uitstippelen van wandelroutes, fietsroutes of wijzen je graag de weg als je met de auto op pad gaat. De camping wordt verder geroemd om het uitzicht en de rustige omgeving.

Hollandse gezelligheid Podero sei Poorte

Nog een camping met Nederlandse eigenaren, die weten wat gezelligheid is. Onder genot van een hapje en drankje komen campinggasten ’s avonds bij elkaar aan de lange eettafels in het restaurant. Drie keer peer week koken de eigenaren voor de campinggasten, mits je dat wilt. Een diner in één van de kleine dorpen in de buurt kan natuurlijk ook!

Familiecamping Marecchia da Quinto

Deze Italiaanse familiecamping wordt gerund door Marco en Sara. Het is een gezellige en goed onderhouden camping. Het zwembad is open voor gasten en voor de lokalen, maar je kunt ook heerlijk pootjebaden in de rivier die langs de camping stroomt. Deze camping ligt in een rustige omgeving, omringt door kleine gezellige dorpjes.

Top 5 authentieke steden

Het populaire Ancona

De hoofdstad van Le Marche ligt aan de Adriatische kust. Het kleine stadje heeft een centraal plein met veel oude Romeinse gebouwen. Hier vind je ook de winkelstraat met topmerken en even verderop vind je heerlijke restaurants. De unieke kathedraal van Ancona is meer dan 1000 jaar oud en is één van hoogtepunten van het stadje.

Pesaro, een heerlijke badplaats

Deze havenstad staat vol met historische bouwwerken, maar is ook een heerlijke badplaats. Rondom de stad liggen vele kleine dorpjes met lange stranden. Je kan heerlijk fietsen langs de boulevard of zonnen op het strand. Het is een rustig stadje waar je veel kunt doen. Een bezoek aan een echte Italiaanse opera is ook zeker een aanrader!

Het historische Urbino

Het authentieke historisch centrum van Urbino staat op de Werelderfgoedlijst. De ommuurde stad heeft smalle straatjes met winkeltjes, restaurants en kleine marktplaatsjes. Neem een bezoek aan de oude kathedraal, het Palazzo Ducale of het museum Galleria Nazionale delle Marche. Een uniek museum met kunst uit de Renaissance.

Sirolo, een gezellig dorp

Sirolo ligt bovenop een klif. Loop je langs de terrasjes dan heb je een schitterend uitzicht op de baai. Het is niet erg toeristisch maar juist daarom vind je hier nog het authentieke Italië. De bewoners komen in de avond vaak samen op het dorpsplein. Een geweldige locatie als je van stranden en van de pure Italiaanse cultuur houdt.

Senigallia, strand en stad

Badplaats Senigallia is een populaire bestemming vanwege de lange boulevard en het schitterende strand. In het oude centrum staat het 12-eeuwse La Rocca en langs de rivier de Mira vind je andere historische gebouwen. Een klein stadje waar je heerlijk kunt dineren op de boulevard of kunt genieten van de zon op het dertien kilometer lange strand.

Top 5 historische uitjes

De grotten van Frasassi

Dit ondergrondse grottencomplex is een belangrijke bezienswaardigheid in de regio. Onder begeleiding van een Engelssprekende gids daal je af onder de grond voor een wandeling van anderhalve kilometer. Laat je verassen door de schoonheid van de ondergrondse meren of de prachtige stalagmieten.

Romantisch Castello di Gradara

Dit historisch complex ligt in het dorpje Gradara, niet ver van San Marino. Het kasteel ligt op een heuvel en is een eyecatcher in het landschap. Het kasteel is een grote vesting geweest en de adellijke families die hier woonden hebben romantische verhalen achtergelaten. Voor een duik in de Italiaanse geschiedenis moet je hierheen!

Terug in de tijd in ‘t Palazzo Ducale

Het Romeinse paleis ligt in het hart van het stadje Urbino. Waan je even in de Renaissancetijd en wandel door de balzaal, het theater of de troonzaal van het paleis. In het museum is ook het kunstmuseum gevestigd waar je werken vindt van Rafaël en Titiaan. Een bezoek aan het paleis kun je afsluiten met een heerlijk etentje op het plein van de stad.

Geniet van de natuur in Gola del Furlo

Dit nationaal park is gelegen in een uitgestrekte kloof. Dwars door het park stroomt de rivier Candigliano. Het is een schitterend natuurgebied waar je eindeloos kunt wandelen. Door het dal loopt een oude Romeinse weg, die Rimini verbond met Rome. Wissel je culturele vakantie af door een bezoek aan dit natuurpark.

Santuario della Santa Casa

Deze grote basiliek ligt in het plaatse Loreto. Het staat bekend vanwege de vele mirakelen die zouden hebben plaatsgevonden. Midden in de basiliek staat het Heilige Huis (Santa Casa di Loreto). Dit huis zou volgens de verhalen door engelen van Nazareth naar Loreto zijn gevlogen.

Sorteren

vakanties Le Marche (De Marken)

Reviews over accommodaties in Le Marche (De Marken)

Absolute aanrader!

Harry Vis en Hanny van der Heide
    10-7-2018
    Hanny en ondergetekende waren 10 dagen in juni 2018 te gast bij Erna Prins. Naast haar minicamping namen wij B&B van haar af. Wij hebben een fantastische tijd bij haar, wij zijn alle dagen door haar verwend en er ontbrak ons aan niets. Het verblijf bevindt zich in een prachtige omgeving in absolute rust. De kamer is praktisch ingericht en schoon. Het ontbijt was zeer uitgebreid en wij werden dagelijks verrast met extra's. Cijfer 10 en een absolute aanrader. Prijs/kwaliteit uitstekend.

Heerlijk genieten bij Villa Rimo!

Theo en Tessa
    5-7-2018
    Twee heerlijke weken zijn inmiddels weer voorbij in Villa Rimo. We hadden fantastisch uitzicht vanuit Casa Vista, veel privacy, goede bedden en alle keuken benodigdheden waren aanwezig. Een paar keer per week schone handdoeken en keukendoeken. In het zwembad kun je heerlijk afkoelen met de mooie Sibillijnse bergen op de achtergrond. Richard en Monique zijn zeer vriendelijke en gastvrije mensen, die dolce vita vanzelfsprekend vinden. Een aanrader!

Hotel avec encore plusieurs de soucis !

carl_braekevelt
    12-8-2015
    Bij aankomst wou de zaakvoerster ons een kamer aan de achterkant van het bijgebouw aansmeren zonder terras en zeezicht. Maar die vlieger ging niet op ! Bleek dat ze dat bij alle Belgen geprobeerd had. Er waren zelfs overboekingen. De dame heeft ons toen voor de rest van het verblijf geen blik meer gegund, ons commentaar was haar slecht bevallen, hoewel we vroegen wat we geboekt hadden en waar we recht op hadden ! Proper hotel, netjes. Onze kamer voor 4 aan de kleine kant en rumoerig naast de trap en lift. Té klein zwembad en aan zee te betalen voor ligstoelen & parasol. Eten valt mee, prijzen dranken aan tafel heel behoorlijk ! Bediening in bijgebouw restaurant wat chaotisch, hoewel beide heren hun best deden. Parking is te klein en auto's staan dubbel geparkeerd. Sleutel is af te geven aan de receptie, waarbij je dan je auto uit handen geeft om deze te verplaatsen. Zorgeloos ? Momenteel nog niet, maar er kan aan gesleuteld worden. Al bij al niet slecht.

Fijn servicegericht hotel met mooie ligging!

Henny en Luuk
    7-6-2015

Hotel is een fijne accomodatie met kamers met veel daglicht door de grote ramen; dit geldt ook voor het restaurant. Verzorging is heel goed.Het hotel ligt op 1 van de mooiste locaties van de 'Rimini-kust'! Het personeel is vooral servicegericht en ook vriendelijk! Het ontbijt is uitgebreid en het avondeten was goed. Eventuele klachten op allerlei gebied worden snel opgelost.

Het zwembad heeft heel mooi uitzicht, maar is iets aan de kleine kant. Dit is niet erg, want het is hier meestal niet druk. Verder heeft het hotel een afgesloten eigen parkeerplaats en fiets-uitleenservice! Enige minpuntje is dat de badkamer aan de kleine kant is.

Het is een (h)eerlijk hotel met een goede kwaliteit/prijs-verhouding voor Italiaanse begrippen!

Leuk park vooral voor de italianen

derksen
    13-8-2014

Mooi autovrij park, dichtbij zee. Het heeft een smal steentjes strand. Zee wordt snel diep. Waterfietsen zijn gratis. Annimatieteam is zeer aktief, maar vooral gericht op de Italianen. Er is een voetbalveld aanwezig.

Nieuw zwembad, badmuts is verplicht. Woning is niet groot, maar je leeft buiten. Bedden zijn hard. De keukeninrichting zou uitgebreid mogen worden met snijplank, scherp mes, slakom en koffiezetapparaat. Marche is een mooie streek, maar Toscane is mooier.

Er komen beduidend minder nederlandse toeristen. Er wordt maar matig/slecht engels gesproken. Bevolking is vriendelijk doen moeite om je te begrijpen.

Ligging van het park is niet ideaal. Het ligt aan een erge drukke weg. Een wandeling maken naar nabij liggend plaatsje is gevaarlijk. Omgeving is niet bijzonder. Je hebt een auto nodig om wat van de streek te zien. Urbino en Loreto zijn de moeite waard. Pizzeria aan de overkant(Tavolo Malto) is een aanrader.

Ondanks de minpuntjes hebben wij er een prettig verblijf gehad.

Le Marche (De Marken) scoort een 8,2 uit 10, op basis van 1177 reviews