header
Athene

Athene: één groot openluchtmuseum

In Athene blijf je je ogen uitkijken. Bewonder de oude Griekse tradities en zie hoe moderne invloeden hun intrede in deze stad hebben gedaan. Ben je op zoek naar cultuur, lekker eten en mooie souvenirs? Dan zit je in deze metropool goed. Heb jij een reis naar Athene op de planning staan? Sla deze wijken en bezienswaardigheden dan vooral niet over!

Inspiratie voor Athene

Beklim de Akropolis

De Griekse oudheid in al haar glorie

• Zoover Hotel Icon
    Ermou Street: shop ´till you drop!

Jaag op kleding, kunst en kitsch

Proef de gezelligheid in Plaka

Heerlijk eten voor een fijne prijs

Beklim de Akropolis

Bewonder het Parthenon

Trek goede schoenen aan, ga de trappen op en klim letterlijk naar het hoogtepunt van Athene: de Akropolis. Bewonder hier het prachtige Parthenon. De tempel is eeuwen geleden gebouwd voor Athena Parthenos, de beschermheilige van de stad. Het Partheon is één van de beroemdste godshuizen van Griekenland en mag je zeker niet overslaan.

Wandelen langs de Oude Agora

Loop langs de Oude Agora, het marktplein van oud Athene. Je vindt hier steenoude overblijfselen van de klassieke stad, zo ver als het oog reiken kan. Vind één van de perfecte plekjes om de voeten wat rust te geven en het landschap op je in te laten werken. Het liefst onder een van de vele bomen, dat zorgt meteen voor wat verkoeling!

Bezoek het Nationaal Archeologisch Museum

Meer leren over de Griekse oudheid? Breng dan ook zeker een bezoek aan het Nationaal Archeologisch museum gelegen aan de voet van de Akropolis. Hier worden verschillende archeologische relicten tentoongesteld. In totaal zijn er zes exposities met kunst, antiek, vazen en metaal.

Voorstellingen in het Odeion

Aan de voet van de Akropolis vind je het oude theater Odeion van Herodes Atticus. De Romein Herodes Atticus liet de openluchtschouwburg aanleggen ter ere van zijn vrouw. Het Odeion is een indrukwekkend bouwwerk, waar op bepaalde dagen zelfs nog muziekvoorstellingen te zien zijn. Echt een aanrader!

Ontdek het Erechteion

Misschien niet zo beroemd als het Parthenon, maar zeker de moeite waard: het Erechteion. De tempel, gebouwd in Ionische stijl, was het religieuze hart van Athene. Het gebouw is qua uiterlijk niet te vergelijken met haar bekende grote zus: de grote, dichte muren maken deze tempel een vreemde eend in de bijt. Een bijzonder bouwwerk!

Ermou Street: shop ´till you drop!

Waar moet je zijn?

Begin bijvoorbeeld in Lekka Street, waar je authentiek Griekse spullen op de kop kunt tikken. Kies uit de echt zilveren juwelen, de vazen en kandelaars. Goedkope winkeltjes vind je in de straten Aghios Markos en Eveggalistria. Ook hier kan je op cultureel gebied je ogen uitkijken: de Panagia Kapnikarea kerk is prachtig!

Ontspannen na het winkelen

In dé winkelstraat van Athene slaag je dus zeker weten voor al je souvenirs. Naast grote kledingketens vind je hier genoeg boetiekjes met typisch Griekse waar, maar ook de tweedehandsliefhebber kan hier zijn hart ophalen. Moe van al dat winkelen? Wij tippen de beste hotels in de buurt van dit winkelparadijs.

Hotel Plaka

Van al dat geshop kan je best zere voeten krijgen. Plof neer op een hemels bed bij hotel Plaka. Dit hotel is zeer centraal gelegen en de perfecte uitvalbasis voor een middag shoppen. Rust lekker uit en bewonder het indrukwekkende uitzicht vanaf het dakterras, onder het genot van een gratis kopje koffie of thee.

Hotel Arion

Ook op loopafstand van Ermou Street bevind zich Hotel Arion. Dit viersterrenhotel is een perfecte logeerplek in Athene. Doe een hoop energie op bij het uitstekende ontbijt en bereid je voor op een gezellige dag winkelen – maar een paar stappen van je bed.

Hotel Fresh

Hotel Fresh heeft de perfecte ligging: midden in het centrum van Ermou Street. De accommodatie ligt vlakbij de metrostations Monastiraki en Syntagma. Zo is uitwijken naar een ander deel van Athene geen moeilijke opgave. Daarbij heeft dit logeeradres een heerlijk zwembad op het dak! Neem een verfrissende duik en geniet van een cocktail.

Proef de gezelligheid in Plaka

Geniet van authentiek Grieks eten

Waar je in een toeristische buurt al gauw extra bij moet pinnen voor een hapje en een drankje, is dit in Plaka niet het geval. In deze authentieke volksbuurt kan je betaalbaar van het échte Griekse eten smullen. Ga jij voor een moussaka, dolmadés of een heerlijk frisse Griekse salade?

The Art Foundation

Neem een aperif bij de interessante bar The Art Foundation. Het is misschien even zoeken, de TAF ligt goed verborgen in het centrum van Plaka, maar als je er bent wil je niet snel meer weg. Geniet van een heerlijke cocktail en de coole sfeer. Vergeet niet de tentoonstelling in de bar: hier kan je lokale kunstwerken kunt bestuderen.

Marco Aspro Alogo

Beleef de echte Griekse gastvrijheid in restaurant Marco Aspro Alogo. De liefde voor authentiek eten spat van de medewerkers af. Hier word jij net zo verliefd op de Griekse keuken als zij. En dat voor een hele goede prijs en midden in Plaka! Tip: probeer vooral het menu van de dag en bestel als bijgerecht de heerlijke zelfbereide tzaziki.

Athens Beer Restaurant

Je zult versteld staan van de hoeveelheid bieren die Athens Beer Restaurant op de kaart heeft staan! Naast de echte Griekse bieren als Mythos, Zorbas en Fix kan je hier ook Spaans of Belgisch bier bestellen. Heb je meer zin in een Grolsch? Ook deze zit in de biercollectie! Geniet van je drankje terwijl je het gezellige houten interieur bewonderd.

Thea Terrace Bar

Wauw, het uitzicht op de Akropolis vanaf het dakterras van deze bar is fenomenaal! Als je een drankje drinkt bij Thea Terrace Bar in Plaka, word je getrakteerd op een prachtig vergezicht van Athene. Ook als je niet in het bijbehorende hotel logeert ben je welkom in de bar. In de avondschemering is dit één van de meest romantisch plekken van Athene!

• Type accommodatie

Reviews over Athene

Fantastisch!

Anja
    12-6-2018

Mooie stad. Veel bezienswaardigheden en dicht bij de zee. Niet al te duur.

Op zondag ochtend Monastiraki een echte aanbeveling. S'avonds heerlijk eten met uitzicht op de Akropolis. Plaka voor de souvenirs. Al bij al een heerlijke stad voor het ultieme vakantie gevoel!!

Super

Gerda Beekhuis
    13-1-2018

Super goede gids, prachtige stad en heel gastvrij.

Fantastisch gezellige

Conchita
    12-1-2018

De bevolking is gastvrij waardoor er een leuken sfeer is

Athene is fenomenaal

Max
    10-10-2017

Het centrum van Athene is bijzonder mooi. De gastvrijheid is hoog en dat merk je vooral aan hoe aardig mensen zijn die op zich niets aan je gaan verdienen.

's Avonds is de Akropolis verlicht en kun je de tempels heel goed zien en fotograferen. Het was voor ons adembenemend tegen een heldere blauwe hemel.

Helaas kun je ook zien wat de crisis voor mensen betekent: veel bedelaars bijvoorbeeld, zelfs met open wonden. Sommige Grieken betalen een (te) hoge prijs.

Leuke stedentrip incl strand

Eva
    30-9-2017

Athene is wat ons betreft op het eerste oog geen overweldigend mooie stad, maar als je wat verder kijkt is het wel ontzettend leuk. Leuke winkelstraten afgewisseld met de Griekse oudheid (waarvan de akropolis natuurlijk de grootste is).

Wij hebben het super naar ons zin gehad en alles is prima te bezichtigen met de metro - ov. Een tip is de hop on/hop off bus! Die brengt je echt naar alle bezienswaardigheden op een makkelijke manier!

Ook het shoppen is fantastisch en heerlijk eten natuurlijk. De Grieken vonden we vriendelijk maar niet overdreven. Wel zie je dat de crisis nog steeds een beetje aanwezig is aan de vervallen gebouwen en verlaten straten/leegstand.

Wij hebben eerst 4 dagen in de stad doorgebracht en daarna 4 dagen aan het stand (glyfada).

Wij vinden Athene iig echt een aanrader voor mensen die een strand vakantie willen combineren met ook iets zien en shoppen. Ons is het goed bevallen om eerst een hotel in de stad te nemen en daarna naar glyfada (15 km maar)!

Athene scoort een 8 uit 10, op basis van 276 reviews