Vakantie Santorini

Santorini

Santorini is een echte droombestemming! Vanaf het water lijken de witte dorpen op de bergen wel van sneeuw gemaakt! Maar niets is minder waar, het zijn schitterende stadjes! Ontdek zelf de prachtige uitstraling van dit sprookjesachtige eiland!

Griekenland
Cycladen eilanden
Verwijder filters

22 accommodaties

Over Santorini

Het schilderachtige Santorini is een echte droombestemming! De witte huisjes met blauwe koepels, het prachtige uitzicht en de romantische plekken… Wij begrijpen wel dat zoveel mensen voor een vakantie naar Santorini kiezen! Het wordt niet voor niks het mooiste eiland van Griekenland genoemd! De officiële naam van dit eiland, wat bij de Cycladische eilanden hoort, is Thera. Toch gebruiken de meeste mensen de naam Santorini, een Italiaanse naam die aan het eiland werd gegeven tijdens het Venetiaanse bestuur. Vanaf het water lijken de witte dorpen op de roodkleurige bergen wel van sneeuw gemaakt! Maar niets is minder waar, het zijn schitterende stadjes vol winkels en restaurants! Ontdek zelf de prachtige uitstraling van dit sprookjesachtige eiland tijdens je vakantie naar Santorini.

Wat kan je doen op Santorini: een reisverslag

Bovenop de 300 meter hoge krater wand ligt de hoofdplaats van Santorini, genaamd Fira. Hier meren iedere dag cruiseschepen aan om Santorini te bezoeken. De toeristen gaan per ezel of lift vanuit oude haven omhoog naar Fira. Je kunt het stadje ook bereiken via 588 traptreden. Ik kom echter met de ferry vanuit Naxos en huur een auto in de haven, waarmee ik via haarspeldbochten omhoog rijd naar Fira. Het is een gezellig plaatsje met veel toeristenwinkels. Vooral t-shirts, zeesponzen en juwelen doen het hier goed. Opvallend is het hoe smal en zigzaggend de straten en huisjes zijn. Tijdens je vakantie op Santorini zal je merken dat rechte lijnen er onbekend zijn. Alles is in bochten gevormd, wat het eiland een unieke, karakteristieke architectuur geeft. Vaak zijn de witte huisjes met blauwe luiken in de aarde of rotswand verzonken, wat ervoor zorgt dat het in de zomer prima vertoeven is.

Na de laatste aardbeving van 1956 werd Fira grotendeels opnieuw opgebouwd. Het gemeentebestuur houdt zich aan de typische bouwstijl van de Cycladen met veel rondingen. Hoogbouw ontbreekt gelukkig op het eiland. Natuurlijk zijn er ook veel terrasjes en restaurants waar je van heerlijke gerechten geniet tijdens je vakantie op Santorini. Bijna altijd met een schitterend zicht op zee. Soms voelt het alsof je op een terras boven zee zit. Dit gevoel schijn je in het kunstenaarsplaatsje Oia al helemaal te hebben. Dus stappen wij verder in de auto richting de volgende plaats.

Het schilderachtige Oia is prachtig met haar witte huisjes, blauwe luiken en roze of okergele muren. Weer leuke winkeltjes en prachtige terrassen. En inderdaad net even iets leuker en mooier, vinden wij. Er worden mooie sieraden, iconen, posters, beelden en heerlijke cakes verkocht. Er is zelfs één zaakje gespecialiseerd in cakes. Je kunt het zo gek niet verzinnen of ze hebben het: bananen-, chocolade-, kokos- of likeurcake. Gegarandeerd met mooi uitzicht vanaf het terras op zee. Vanaf hier kun je ook het vulkaaneiland Nea Kameni zien liggen. De smalle straten zijn bekleed met authentieke, witte marmeren tegels en overal lopen of liggen honden.

Waar ze in de meeste Griekse plaatsen zwerfpoezen hebben, hebben ze in Oia honden. Dit plaatsje is zó fotogeniek dat je altijd je camera in de aanslag moet hebben! In de omgeving bij Oia liggen twee stranden. Opvallend is dat de stranden hier zwart zijn vanwege de vulkanische bodem. Het is moeilijk om de stranden van Oia te betreden, aangezien er geen wegen zijn. Ze zijn alleen te voet te bereiken, via 200 traptreden.

Santorini is rijk aan historie en telt een aantal interessante opgravingen die je tijdens je vakantie naar Santorini kan bewonderen. Vanuit Kamari volgen wij een oude stenen weg omhoog. Velen doen dit te voet, maar zo midden op de dag in de felle zon rijden wij liever via de haarspeldbochten. Even denken we echt te moeten stoppen, omdat de weg heel slecht is. We lopen een stuk, maar besluiten het toch verder te proberen met de auto. We eindigen op een hoge bergtop en lopen vanaf daar naar het oude Thera. Op dit hoogste punt van het eiland ligt het klooster Profitis Ilias. De ruïnes van deze oude stad uit omstreeks 1000 voor Christus liggen op een rotsplateau van 800 bij 200 meter.

De bezichtiging begint bij de kleine kapel Agios Stefanos, waar een bewaker ons enkele reliëfs toont van een weegschaal en stier. We lopen langs overblijfselen van tempels, een Romeins bad en een theater. Schitterend, maar vooral ook warm. Neem dus zeker een fles water mee als je deze oude opgravingen gaat bezoeken tijdens je vakantie naar Santorini.

Dat doen we dus ook als we naar de opgravingen van Akrotiri gaan. Een meer toeristische plek, want hier kunnen autobussen komen. Het hele terrein, waarschijnlijk een Minoïsche stad, wordt beschermd door een dak en omheiningen. Er is nog maar een klein deel van de stad opgegraven en daarvan is lang niet alles in de rondleiding opgenomen. Je gaat ook hier weer eeuwen terug in de tijd. Je loopt langs ruïnes van smalle straten, huizen en openbare gebouwen. In ieder huis was er wel een vertrek met muurschilderingen. Het is dan ook een wonder dat hier na diverse aardbevingen nog prachtige, ongeschonden fresco’s zijn gevonden! Helaas voor ons liggen deze nu in het Nationaal Archeologisch Museum in Athene.

Een echte aanrader is het verder om een boottochtje naar het vulkaaneiland Nea Kameni te maken. Dit eiland ligt in de baai van Santorini en hier kun je naar de krater lopen. Na zo’n half uur lopen bereik ik de donkere kraterrand. Een prachtig uitzicht op zowel de krater als op Santorini. Na deze inspanning is het tijd om te relaxen in de hot spring bij het eilandje Palea Kameni, wat naast Nea Kameni ligt. Ook een echte must-see tijdens je vakantie op Santorini! Aan het einde van de dag worden we weer op Santorini afgezet, waar we bij een ondergaande zon genieten van een zalige vismaaltijd.

Waar blijf je op Santorini

Santorini staat bekend als een luxe eiland. Hierdoor zal het je niet verbazen dat er veel luxe accommodaties te vinden zijn! Wil jij liever wat anders? Geen zorgen, het aanbod aan accommodaties is ruim. De meeste vakantiegangers kiezen voor een hotel of appartement, maar er zijn meer opties. Wat dacht je bijvoorbeeld van een verblijf in een villa of op een camping? Het kan allemaal tijdens jouw vakantie naar Santorini.

Ook zijn er allerlei badplaatsen waar je kan verblijven. We noemden het mooie Oia al. Deze pittoreske badplaats is een lust voor het oog. Er wordt beweert dat je hier de mooiste zonsondergangen van heel het eiland kan bewonderen! De hoofdstad Fira is ook een aanrader. Deze prachtige stad wordt gekenmerkt door de vele kleine straatjes en de mooie witte huizen met blauwe kozijnen.

Het authentieke Santorini ervaar je in het dorpje Pyrgos, waar veel locals wonen. Wandel door het kleine dorpje, dineer op een taverne of bezoek de kerk Theotokaki! Deze kerk ligt op een berg net buiten het dorp, waardoor je een prachtig uitzicht hebt over de omgeving!

Het weer op Santorini

Tijdens je vakantie op Santorini geniet je van het heerlijke weer. Het eiland heeft een mediterraan klimaat met warme zomers en milde winters. In de zomermaanden valt er amper neerslag. De rest van het jaar is iets meer, maar nog steeds een kleine hoeveelheid. Met een gemiddelde temperatuur van 26 graden zijn juli en augustus de warmste maanden. De koudste maanden zijn januari en februari, met een gemiddelde temperatuur van 15 graden.

De beste reistijd

De beste reistijd voor een vakantie naar Santorini is in de periode van mei tot en met oktober. De gemiddelde temperatuur is dan hoger dan 20 graden en er valt relatief weinig neerslag. De zonnige zomer is ideaal voor wie van een heerlijke zonvakantie wil genieten. Het voor- en najaar zijn perfect voor wie veel van Santorini wil ontdekken of wie buiten de drukte om op vakantie naar Santorini wil. Het eten op Santorini

Het is culinair genieten geblazen tijdens je vakantie op Santorini. Het is dé bestemming voor wie van lekker eten houdt. Je proeft de Griekse keuken het beste in één van de traditionele tavernes. Hier worden de lekkerste authentieke gerechten geserveerd, van gyros en souvlaki tot moussaka! Een lekker glas ouzo of een lokale wijn erbij en jouw diner is compleet!

Wil jij niet nadenken over het eten tijdens je vakantie? Boek dan een all inclusive vakantie naar Santorini! Hierbij geniet je de hele dag door van heerlijke maaltijden, hapjes en drankjes bij je accommodatie. Je ontbijt, lunch, diner, veel snacks en diverse drankjes zijn namelijk bij de reissom inbegrepen. Dat wordt pas écht genieten!

Praktische informatie

Wanneer je op vliegvakantie naar Santorini gaat, vlieg je naar de luchthaven van Thira. Vanaf Amsterdam Schiphol vertrekken regelmatig directe vluchten naar Santorini. Gemiddeld duurt een directe vlucht vanaf Amsterdam 3 uur en 15 minuten. Je kan ook vanaf Rotterdam Airport op vakantie naar Santorini. In het hoogseizoen gaan er directe vluchten, die gemiddeld 3 uur en 30 minuten duren. In het laagseizoen gaan er geen directe vluchten vanaf Rotterdam Airport. Je hebt dan één of twee tussenlandingen, waardoor je reis enkele uren langer kan duren. Het is niet mogelijk om vanaf Eindhoven Airport naar Santorini te vliegen. Bekijk hier onze last minutes naar Santorini.

Wil jij een auto huren tijdens je vakantie naar Santorini? Dit is de perfecte manier om de vele leuke plaatsen en bezienswaardigheden te bewonderen! Zorg dat je je van te voren goed inleest in de vereisten en de regels. Lees ook zeker het artikel ‘Auto huren op vakantie: drie tips!’ op de Zoover blog.

Meer informatie over Santorini?

Ben jij ook verliefd geworden op dit prachtige eiland, maar wil je toch meer informatie voordat je je vakantie naar Santorini boekt? De Zoover blog staat vol interessante artikelen. Wil jij weten wat je op Santorini kan doen? Of welke accommodaties goed zijn? Lees dan de onderstaande artikelen:

- Vakantie op Santorini: 4 leuke hotels om te overnachten - 5x zeker doen op Santorini in de Cycladen - Santorini druk? Met deze tips vermijd je de drukte - Tips voor Santorini in de winter

Wat zeggen bezoekers over

Santorini

Er is nog geen review geschreven, ben jij de eerste?

Boek met garantie
  • BanContact
  • Mastercard
  • Visa

Fijn dat je hier bent!

Zoover.nl plaatst cookies zodat je beter kunt vinden wat je zoekt.