Geniet op Santorini van prachtige stranden, ontdek kleine dorpjes, ga hiken op de vulkaan of bezoek een van de vele ruïnes. Tijdens je vakantie op Santorini kan het allemaal. Een mooie vakantiebestemming vol historie, cultuur en ontspanning.

Lees meer over Santorini

We hebben een aantal aanbieders voor Santorini voor je op een rij gezet:

vakanties Santorini

We hebben een aantal aanbieders voor Santorini voor je op een rij gezet:

Over Santorini

De officiële naam van het zuidelijkste eiland van de Cycladen is Thera. Maar de meeste mensen spreken nog van Santorini, een Italiaanse naam die aan het eiland werd gegeven tijdens het Venetiaanse bestuur. Vanaf het water lijken de witte dorpen op de roodkleurige bergen wel van sneeuw. Maar niets is minder waar, het zijn schitterende stadjes vol winkels en restaurants.

Reisverslag van de redactie

Boven op de 300 meter hoge kraterwand ligt de hoofdplaats Fira. Hier meren iedere dag cruiseschepen vol toeristen aan om Santorini te bezoeken. De toeristen gaan per ezel of lift vanuit de lage, oude haven, omhoog naar Fira. Je kunt het stadje ook bereiken via 588 traptreden. Ik kom echter met de ferry vanuit Naxos en huur in de haven een auto, waarmee ik via haarspeldbochten omhoog rijd en uiteindelijk in Fira beland. Het is een gezellig plaatsje met veel toeristenwinkels. Vooral t-shirts, zeesponzen en juwelen doen het hier goed. Opvallend is het hoe smal en zigzaggend de straten en huisjes zijn. Rechte lijnen zijn onbekend op Santorini. Alles is in bochten gevormd en dit geeft het eiland een unieke, karakteristieke architectuur. Vaak zijn de witte huisjes met blauwe kozijnen en luiken in de aarde of rotswand verzonken, wat er voor zorgt dat het in de hete zomers binnen uit te houden is.

Een eiland met historie

Na de laatste aardbeving van 1956 werd Fira grotendeels opnieuw opgebouwd. Het gemeentebestuur houdt zich aan de typische bouwstijl van de Cycladen met veel rondingen. Hoogbouw ontbreekt gelukkig op het eiland. Natuurlijk zijn er ook veel terrasjes en restaurants waar onder andere heerlijke vis wordt geserveerd. Bijna altijd met een schitterend zicht op zee. Soms lijkt het wel of je op een terras boven zee zit. Dit gevoel schijn je in het kunstenaarsplaatsje Oia al helemaal te hebben. Dus stappen wij verder in de auto richting deze plaats.

Schilderachtig Santorini

Dan komen we aan in het schilderachtige Oia met witte huisjes, blauwe luiken en roze of okergele muren. Weer leuke winkeltjes en prachtige terrassen. En inderdaad net even iets leuker en mooier, vinden wij. Er worden mooie sieraden, iconen, posters van wandschilderingen, beelden en heerlijke cakes verkocht. Er is zelfs één zaakje echt gespecialiseerd in cakes. Je kunt het zo gek of mooi niet verzinnen of ze hebben het: bananen-, chocolade-, kokos- of likeurcake. Gegarandeerd met mooi uitzicht vanaf het terras op zee. Vanaf hier kun je ook het vulkaaneiland Nea Kameni zien liggen.

De smalle straten zijn bekleed met authentieke, witte marmeren tegels en overal lopen of liggen honden. Geen vieze straathonden, maar gewoon leuke, mooie (straat)honden. Waar ze in de meeste Griekse plaatsen zwerfpoezen hebben, hebben ze in Oia honden. Dit plaatsje is echt zo fotogeniek dat je het gevoel hebt altijd je camera in de aanslag te moeten hebben.

Zwart strand

In het gebied bij Oia liggen twee stranden. Opvallend is dat de stranden hier zwart zijn vanwege de vulkanische bodem. Het is moeilijk om de stranden van Oia te betreden, aangezien er geen wegen zijn. Ze zijn alleen te voet en via 200 traptreden te bereiken.

Belangrijke opgravingen

Santorini is rijk aan historie en telt een aantal interessante opgravingen. Vanuit Kamari volgen wij een oude stenen weg omhoog. Velen doen dit te voet, maar zo midden op de dag in de felle zon rijden wij liever zo ver mogelijk door over de haarspeldbochten. Even denken we echt te moeten stoppen omdat de weg heel slecht is, we lopen een stuk, maar besluiten toch verder te proberen met de auto. We eindigen op een hoge bergtop en lopen vanaf daar naar het oude Thera. Op dit hoogste punt van het eiland ligt het klooster Profitis Ilias. De ruïnes van deze oude stad uit omstreeks 1000 voor Christus liggen op een rotsplateau van 800 bij 200 meter.

De bezichtiging begint bij de kleine kapel Agios Stefanos, waar een bewaker ons enkele reliëfs toont van een weegschaal en stier. We lopen langs overblijfselen van tempels, een Romeins bad en een theater. Schitterend, maar vooral ook warm. Een fles water moet je zeker meenemen als je deze oude opgravingen gaat bezoeken. Dat doen we dus ook als we naar de opgravingen van Akrotiri gaan. Een veel toeristischere plek, want hier kunnen autobussen (excursies vanaf de cruise) komen.

Het hele terrein, waarschijnlijk een Minoïsche stad, wordt beschermd door een dak en omheiningen. Er is nog maar een klein deel van de stad opgegraven en daarvan is lang niet alles in de rondleiding opgenomen, zo schijnt. Je gaat ook hier weer eeuwen terug in de tijd. Je loopt langs ruïnes van smalle straten, huizen en openbare gebouwen. In ieder huis was er wel een vertrek met muurschilderingen. Het is dan ook een wonder dat hier na diverse aardbevingen nog prachtige, ongeschonden fresco’s zijn gevonden. Die moeten we zien! Maar helaas voor ons, want deze liggen nu in het Nationaal Archeologisch Museum in Athene.

Boottochtje

Een echte aanrader is het verder om een boottochtje naar het vulkaaneiland Nea Kameni te maken. Dit eiland ligt in de baai van Santorini en hier kun je naar de krater lopen. Na zo’n half uur lopen bereik ik de donkere kraterrand. Een prachtig uitzicht op zowel de krater als op Santorini. Na deze inspanning is het tijd om te relaxen in de hot spring bij het eilandje Palea Kameni, wat naast Nea Kameni ligt. Aan het einde van de dag worden we weer op Santorini afgezet, waar we bij een ondergaande zon genieten van een zalige vismaaltijd.

Weer & Klimaat Santorini

JanFebMrtAprMeiJunJulAugSepOctNovDec
Max. temp. (℃)14°15°16°19°22°27°30°29°27°23°19°15°
Min. temp. (℃)11°11°12°14°17°21°24°24°21°18°15°12°
Zeewatertemp (℃)16°16°16°17°18°21°22°25°25°23°20°18°

Reviews over Santorini

• 8veeke16-10-2009

Excellent qua prijs/kwaliteit

We waren voor 5 dagen in Pension Atlas in Karterados. Eenvoudig pensionnetje maar met alles erop en eraan. Soms wat ouderwets maar voor de prijs mag je niet meer verwachten. Mooi zwembadje en je kan te voet naar de hoofdstad ondanks dat je in het midden van het eiland zit. Grieks/zwitsers echtpaar die pension runnen.

• 8Omgeving

Gereisd met partner in oktober 2009

• 9Jannie 13-08-2010

Pareltje in zee

Tijdens onze eiland hop vakantie hebben we als laatste eiland Santorini aangedaan. 3 dagen vonden we echt te kort en wij hadden spijt dat we daarvoor 7 dagen op Naxos hadden gezeten. Dit zouden we omdraaien met de kennis van nu. (dus 3 dagen Naxos en 7 dagen Santorini). Het klopt dat Santorini erg druk is vergeleken met Naxos en Paros, maar het eiland is werkelijk een pareltje. Zeer de moeite waard is de wandeling naar Fira vanuit het noorden (zoals eerder omschreven). Fira, Oia, Pyrgos prachtige stadjes in een woord. Ook het bezoek aan de vulkaan en de hot water spring is aan te raden. Veel prachtige vergezichten op het eiland.

Gereisd met partner in augustus 2010

• 9Wim Lugtenburg02-10-2013

Aanbevolen

Leuk klein eiland wat je in een of twee dagen kunt verkennen. Omgeving Kamari is vrij vlak terwijl de westkant bergachtig (vulkanisch) is. De plaatsen Fira en Oia zijn zeker een bezoek waard en vooral Oia is een " ansichtkaartenstadje". De hele zuidkust heeft interessante stranden en is ook zeker een bezoek waard.

• 9Sfeer in stad
    • 8Omgeving

Gereisd met partner in september 2013

• 6tjeerd07-10-2013

Veel te toeristisch!

Wij vonden Santorini verreweg het minste eiland van de Cycladen. De dorpjes en zonsondergangen zijn best romantisch, was het niet dat je er samen met 2.000 Aziatische toeristen naar aan het kijken bent. Weg charme....

Gereisd met partner in september 2013

• 9Sjef en Ineke20-06-2014

Mooi en schoon eiland.

Het viel ons op dat alles goed werd schoon gehouden, geen zwerfvuil, containers worden elke dag opgehaald. Boulevard werd elke dag schoongespoten. De Grieken waren allemaal even vriendelijk.

• 10Sfeer in stad
    • 10Omgeving
    • 8Zorg voor natuur
    • 9Stranden

Gereisd met partner in juni 2014

• 9Ine05-06-2004

Ik vond de aankomst het mooiste. De stadje Fira en Oia en Pyrgos zijn erg leuk. Het achterland vond ik tegenvallen. Gelukkig hadden we een hotel met uitzicht op de Caldera, een aanrader(Andromeda in Imerovigli)

• 9Uitgaanslevenn

Gereisd in juni 2004

• 9davidoff00015-03-2011

Geweldig eiland, genoeg te doen

Enorm mooie views vanaf Fira en Oia. Oia ligt op de punt en is veel rustiger dan Fira waar de massa's toeristen op je aflopen door de smalle straatjes. Wel erg duur 6 euro voor een bakje koffie maar je betaalt dan ook voor het uitzicht wat voor al in de avond adembenemend is. Iets minder aan de klif is het beduidend goedkoper om lekker te eten of drinken. Veel goud- en zilverzaken en puur op toerisme ingesteld. Met een scooter is alles goed te bereiken en binnen 45 minuten zit je vanaf het vliegveld aan de andere kant van het eiland. Genoeg te doen voor een week ondernemen of twee weken afgewisseld met strand. Een aanraden voor een dagtrip maar ook om lekker op het strand te relaxen voor enkele dagen. Vriendelijke mensen en een gemoedelijke sfeer. Kortom, een aanrader! Wel weining natuur, afgezien van een paar vijgenbomen en druiven. Strand is er eigenlijk alleen veel in de hoek van Kamari. Lavazand wat erg heet onder de voeten kan zijn. Slippers aan dus.

• 9Sfeer in stad

Gereisd met vrienden in september 2010

• 10Conny09-06-2010

Wow!

Onbeschrijfelijk mooi eiland!! Wij hebben echt genoten. Auto gehuurd voor 1 dag (35 euro)en inderdaad van de ene verbazing in de andere gevallen. Musts: Ia, Fira, Ancient Thira. Wij hebben in Kamari gelogeerd maar ik vond de sfeer in Perissa ook erg leuk. Wat relaxter. Met de bus is alles trouwens heel goed te doen. In Kamari is Sea View restaurant aan de boulevard een aanrader. Alles supervers en leuk personeel. Heerlijk gegeten.

• 10Omgeving
    • 8Uitgaanslevenn
    • 10Cultuur
    • 10Stranden

Gereisd met partner in juni 2010

• 9stephan en ingrid13-08-2006

je moet er eens geweest hebben,kamari,fira,en oaio zeer pitoresk.een avondcruise voor de zonsondergang de max.openbaar vervoer goedkoop maar onvertrouwbaar.een quad huren is beter en dan heb je werkelijk alles gezien,en kun je op verlaten plekjes merkelijk goedkoper eten en drinken,zoals in vourvoulos.de omliggende kleine eilandjes ook eens mooi.

• 8Uitgaanslevenn
    • 9Cultuur

Gereisd in augustus 2006

• 9Andre Loef29-05-2009

Klein en wonderschoon eiland

Zoals je de foto's van Griekenland ziet in de gidsen, dat is Santorini. De kraterrand waarop de dorpen aan de westkust zijn gebouwd geeft een prachtig uitzicht met hoogteverschillen, felgekleurde huisjes en kerken en een echt azuurblauwe zee op de achtergrond. Doordat het zo uniek en kleinschalig is val je op de mooie plekken wel over de toeristen. Ik verbleef in Kamari, een leuke badplaats aan het lange kiezelstrand aan de Oostkust en dat is een mooie uitvalsplek voor het hele eiland. Ook daar toeristisch maar wel op een vriendelijke manier en redelijk kleinschalige horeca. Het aanspreken van potentiele klanten voor de restaurants op de lange boulevard vond ik vervelend, al gebeurde het wel steeds op een vriendelijke manier. En ja, ook daar wen je aan...

• 9Uitgaanslevenn

Alleen gereisd in mei 2009