header
Polen

Kamperen in Polen

Ben je nog nooit in Polen geweest? Hoog tijd om daar verandering in te brengen! Het land heeft een indrukwekkende geschiedenis en topsteden voor citytrips, zoals Krakau en Gdańsk. De natuur nodigt uit tot een rondreis langs natuurgebieden, het gebied rondom Zakopane bijvoorbeeld. Wist je dat je in Polen ook fantastisch kunt kamperen?

Inspiratie voor kamperen in Polen

Top-3 kamperen in de stad

Zet je tent op in Warschau of Krakau

De mooiste campings

Eén met de natuur in Polen

Top 5 must do's

Van Auschwitz tot zoutmijnen

Proef de Poolse keuken

Smullen in Krakau

Top-3 kamperen in de stad

Camping WOK: midden in Warschau

Camping WOK bewijst dat een stadscamping heel goed kan zijn. Het sanitair is altijd schoon, je staat tussen de bomen en het personeel is vriendelijk en behulpzaam. Er zijn geen vaste plaatsen, je bepaalt zelf waar je staat. Op drie minuten lopen ligt de bushalte naar het centrum van Warschau, tien kilometer verderop.

Camping Centrum nabij indrukwekkend Auschwitz

Camping Centrum ligt op tien minuten lopen van het museum Auschwitz. Ideaal voor wie dit indrukwekkende museum ’s ochtends vroeg wil bezoeken om de lange rijden ’s middags te vermijden. Het is een kleine camping met zo’n twintig plaatsen, in de tuin van een hotel. In reviews worden vooral het schone sanitair en behulpzame personeel geroemd.

Camping Clepardia: kamperen in Krakau

Kamperen bij de stad? Je denkt er misschien niet meteen aan, maar Camping Clepardia is echt een aanrader. Op deze goed verzorgde camping geniet je van de Poolse natuur, maar ben je toch vlak bij de gezelligheid van het bruisende Krakau. Je maakt een mooie wandeling naar de stad of gaat met de bus. De bushalte ligt bij de ingang van de camping.

De mooiste campings

Eén met de natuur bij Camping Mirsk

Op Camping Mirsk is het heerlijk vertoeven. Geniet elke dag weer van het prachtige uitzicht op de bergen. Je zet je tent op een van de ruime kampeerplaatsen vol groen. Handig: er is overal stroom aanwezig. Ga lekker zwemmen of maak in de avond een gezellig kampvuur. Zo voel je je echt één met de natuur!

Alles mag bij Camping Forteca

Camping Forteca wordt gerund door een ontzettend vriendelijk Nederlands stel. De camping is zeer geschikt voor gezinnen met (jonge) kinderen. Ze kunnen heerlijk zwemmen in het nabijgelegen meer, spelen op het groene campingterrein of in de avond een kampvuur maken. Alles mag bij Camping Forteca!

Een onbezorgde vakantie bij Camping Pod Lasem

Camping Pod Lasem is een heerlijk rustige camping met een prachtige ligging in de Poolse natuur. Er is Je beschikt hier over een mooi zwembad, ruime kampeerplaatsen, een stookplaats waar je kunt barbecueën en brandschoon sanitair. Alle ingrediënten die je nodig hebt voor een onbezorgde vakantie!

Top- 5 must do’s

Stilstaan bij het verleden

Als je een rondreis door Malpolskie of een citytrip naar Krakau maakt, mag een bezoek aan Auschwitz niet uitblijven. Dit voormalige concentratie- en vernietigingskamp is nu een staatsmuseum ter herinnering aan de slachtoffers die hier omkwamen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Enorm indrukwekkend en belangrijk om hier bij stil te staan.

Zoutmijnen bij Wielickza buiten Krakau

Perfect voor als het een keer regent: een bezoekje aan de zoutmijnen onder Wielickza. Op zo’n vijftien kilometer van de stad ligt een enorm netwerk van ondergrondse mijngangen. Ga met een gids mee en ontdek adembenemende kunstwerken van zout en indrukwekkende ondergrondse meren. Ook superleuk voor kinderen!

De belangrijkste straat van Gdansk

De Lange Straat (Ulica Dluga) ligt midden in Gdańsk en is al eeuwen de belangrijkste straat van de stad. Dat zie je aan de gebouwen met versierde gevels met onder andere familiewapens. De oudste huizen in deze straat zijn gebouwd in de middeleeuwen. Aan het begin loop je door de Hooglandse Poort, ook een bijzondere highlight.

Warschau: gebouwd op basis van oude foto’s

Tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft Warschau zwaar geleden. De gehele stad werd verwoest. Op basis van oude foto’s, schilderijen en afbeeldingen werd heel Warschau na de oorlog weer opgebouwd. Dat is zo mooi en precies gebeurd dat UNESCO de stad in 1980 op de Werelderfgoedlijst heeft geplaatst. Deze bijzondere plek is een aanrader!

Wintersporten in Polen

Polen staat er misschien niet om bekend, maar je kunt er uitstekend wintersporten. De prijzen liggen een stuk lager dan in de bekendere wintersportgebieden in Europa en het is er vaak ook veel rustiger. Vooral Zakopane wordt veel gebruikt als uitvalsbasis voor wintersport in het Tatragebergte, maar ook het Reuzengebergte is een goede skiplek.

Proef de Poolse keuken

Zoetigheden smullen

De Polen houden van zoet. Het ontbijt start vaak al met smakelijke zoete drankjes en broodjes. Favoriet is paczki, een grote donut gevuld met jam. Vergeet niet om een gaatje over te laten voor de rest van de dag. Het ijs in Krakau mag je zeker niet missen! De lekkerste lody smul je bij Good Lood, de grootste keten van ijssalons in Krakau.

Typisch Poolse pasta

Bij pasta denk je waarschijnlijk meteen aan Italië. Maar ook in Krakau staan deeggerechten bijna overal op de kaart. Zeker de pierogi mag je tijdens je culinaire tour door de stad niet overslaan. De lekkerste en meest authentieke Poolse pastagerechten vind je in een Milk Bar: de favoriete plek van locals voor een lunch of vroeg diner.

Lokaal eten met een twist

Krakau gaat als upcoming stad met zijn tijd mee, en het lokale eten ook! Steeds meer restaurants geven een eigen draai aan de Poolse keuken. Hotel Galaxy serveert tot 23 uur een Pools diner in een modern jasje. Probeer zeker de pasta in witte wijn als je hier overnacht.

Geniet van alcoholische versnaperingen

Wie Polen zegt, zegt wodka! Een shotje mag op ieder moment van de dag. Zelfs in de ochtenduren kijkt niemand vreemd op als je een klein glaasje naast je kopje koffie drinkt. Voor de echte local experience sla je de drank in één keer achterover. En eet je er een flinke augurk bij. Beetje rozig? Rust dan uit op het mooie dakterras van Hotel Kossak.

Geen wodka-drinker?

Voor wie geen echte wodka-drinker is, maar toch een shotje wil proberen, is soplica een goed alternatief. Deze zoete likeur bevat minder alcohol en is een stuk vriendelijker van smaak. En je warmt er heerlijk van op na een dag struinen in de stad. Jam!

Sorteren

Reviews over accommodaties in Polen

Fantastisch we komen volgend jaar weer

Nicoline van Dam
    22-7-2018

Sanitair plek van de caravan en het personeel super aardig en behulpzaam

Goed voor stadscamping

Margot
    20-7-2018

Camping ligt tegen park, sport/zwemterrein en woonwijk aan. Grote supermarkt op paar honderd meter, tegenover bushalte naar het centrum. Je hoort verkeer, er komen ook vliegtuigen over. Sanitair is oud maar wordt goed bijgehouden, 2-3 keer per dag zoals ik zag. Er werd goed geanticipeerd op de regendagen, en drassige grond, sanitair bleef schoon. Douches (veel) zijn op verschillende boilers aangesloten, soms is het even zoeken waar je het warmst kunt douchen. Excursies de receptie te regelen. Erg behulpzaam en 24/7 aanwezig. Centrum is klein half uurtje met OV. Voor stadsbezoek prima plek.

Mooie gemoedelijke camping

Bert Houwen
    18-7-2018

Wij zijn 10 nachten gebleven. Fantastische camping, zeer kindvriendelijk met een gemoedelijke sfeer, waar je zowel actieve vakantie kan beleven, als genieten van rust en natuur. Onze kinderen waren gek op de dieren van de camping. Ze mochten mee de honden uitlaten tijdens de dagelijkse boswandeling. De eigenaren ontvangen je als gasten en zijn zeer behulpzaam en toegankelijk, ze staan van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat voor je klaar om te helpen of als je hen om raad vraagt. Ze kennen de streek goed en beschikken over een heleboel info over dingen die je kan doen. Wij zijn oa gaan kayaken. Rob zet je af bij de rivier en komt je 10 of 20 km verder weer ophalen na jouw seintje. Geweldige ervaring en genoten van de rust en de picknick onderweg. En als je 's avonds geen zin hebt om te koken kan je voor een paar euro per persoon mee eten uit de keuken. De laatste avond hebben we nog samen kampvuur gedaan en worstjes gebraden boven het vuur. We hebben een onvergetelijke vakantie gehad.

Corrie
    18-7-2018

Prachtige camping, met een goed restaurant en vriendelijk personeel! Het sanitair was schoon en wordt veelvuldig schoon gemaakt. De camping heeft haar eigen meer en ligt vlakbij een aantal grote steden en het uilengebergte.

Goed verzorgde camping

Margot
    16-7-2018

Zeer goed verzorgde camping. Sanitair uitstekend: modern uiterlijk, ruim en goed onderhouden. Douches zouden wel warmer mogen, we waren er in een heel rustige periode dus het kan niet aan de drukte gelegen hebben! Prima en betaalbaar restaurant, aardig personeel op de camping. Voor mountainbikers en wandelaars goede uitvalsbasis. Prima afstand tot Auschwitz, ware het niet dat we erachter kwamen dat je daar al heel tijdig kaartjes voor moet reserveren!

Polen scoort een 8,3 uit 10, op basis van 2649 reviews