ZooverHet coronavirus en jouw vakantie

Het coronavirus en jouw vakantie

Heb je vragen over corona en jouw vakantiebestemming en wil je graag iemand spreken van ons klantenservice team? We helpen je graag!

Neem contact op met onze

Laatste update: 17 januari 2022

Wanneer de bestemming van jouw keuze binnen de EU een groen of geel reisadvies heeft, betekent dat je er gemakkelijk naartoe kan reizen. Wel blijft de voorwaarde dat je je als vakantieganger houdt aan de voorwaarden die andere landen zelf stellen. Omdat deze regels per land kunnen verschillen, check je deze informatie het beste op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Voor veel landen geldt dat je een coronabewijs nodig hebt. Dit is een vaccinatiebewijs, testbewijs of herstelbewijs. Een land kan hier aanvullende voorwaarden aan stellen, bijvoorbeeld hoe lang geleden je hersteld moet zijn, of hoe lang geleden de test afgenomen mag zijn. Indien een PCR-test verplicht is, zijn de kosten voor eigen rekening. Wel hebben wij een aantal samenwerkingen, waardoor je via Zoover een test kan laten afnemen tegen een gereduceerd tarief. Meer hierover lees je hier.

Hou er rekening mee dat sommige landen de boosterprik mogelijk verplicht stellen in de toekomst.

Voor alle reizigers vanaf 12 jaar die terugkeren uit een land met een geel reisadvies zijn er extra maatregelen, zoals het laten zien van een coronabewijs. Dit is een vaccinatiebewijs, testbewijs of herstelbewijs. Dit bewijs krijg je als QR-code in de CoronaCheck-app. Ben je niet volledig gevaccineerd? Dan moet je in je vakantieland een PCR- of antigeentest doen. Alleen bij een negatieve uitslag mag je terug Nederland in. Een PCR-test mag maximaal 48 uur geldig zijn en een antigeentest maximaal 24 uur. Er zal extra worden gecontroleerd door de vervoersmaatschappijen, maar ook aan de Nederlandse grens.

Vanaf woensdag 22 december geldt een testplicht voor iedereen die vanuit niet-EU of niet-Schengenlanden naar Nederland reist. Dit geldt ook wanneer je volledig gevaccineerd of hersteld bent. Er zijn ook een aantal niet-Schengenlanden binnen Europa. Meer informatie hierover lees je hier.

Vertrek je binnen 2 weken naar een vakantiebestemming met een oranje reisadvies? Dan nemen we contact met je op om samen met jou te kijken wat je wil. Als jij nog gewoon op vakantie wil naar de bestemming dan kan dat over het algemeen, maar wel onder bepaalde voorwaarden. Naast deze voorwaarden adviseren we je om een reisverzekering af te sluiten die ook reizen naar oranje gebieden en corona dekt. Dit is namelijk niet altijd het geval.

Wens je liever te annuleren? Dan is dat ook geen enkel probleem. Als je je vakantie dit jaar hebt geboekt, dan heb je dit gedaan onder de Geldteruggarantie. Je krijgt je reeds betaalde reissom van ons terug. Wij nemen contact op met iedereen die binnen 2 weken vertrekt. Je hoeft dus geen contact met ons op te nemen. Vertrek je later dan 2 weken? Dan willen we je vragen om nog even geduldig te wachten. We houden alle ontwikkelingen goed in de gaten en updaten je zodra we meer informatie hebben over jouw boeking.

Als je beschikt over een vaccinatiebewijs of een herstelbewijs dan heb je geen negatieve testuitslag nodig. Je laatste vaccinatie moet minstens 14 dagen geleden zijn gezet. Ben je nog niet volledig gevaccineerd? Dan is een negatieve testuitslag wel verplicht, anders kan je toegang tot de vlucht geweigerd worden. Wanneer je vanuit een zeer hoog risicogebied komt heb je altijd een negatieve testuitslag nodig, ook als je een vaccinatiebewijs hebt. De kosten voor een test wanneer je terugkeert naar Nederland zijn altijd voor eigen rekening. Check altijd de reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken om te controleren of er voor jouw vakantiebestemming aanvullende of afwijkende maatregelen gelden. Vakantiegangers zijn zelf verantwoordelijk voor het regelen van de juiste documenten.

Daarnaast geldt er een quarantaineplicht voor mensen die vanuit een zeer hoog risicogebied naar Nederland reizen. De quarantaine duurt in principe 10 dagen maar kan verkort worden tot vijf dagen als iemand op de vijfde dag een coronatest laat doen en een negatieve uitslag heeft. Deze quarantaine is niet verplicht voor ieder land met een oranje reisadvies. Check wat van toepassing is op jouw reis op de website Reizen tijdens Corona van de Rijksoverheid.

Ook voor reizen vanuit oranje of rode gebieden naar Nederland geldt vanaf woensdag 22 december de eerdergenoemde testplicht voor iedereen die vanuit niet-EU of niet-Schengenlanden naar Nederland reist.

Het RIVM verplicht alle reizigers die per vliegtuig naar een bestemming afreizen om binnen 24 uur voor vertrek een gezondheidsverklaring in te vullen. Dit formulier is verplicht voor zowel de heen- als terugreis. Let op dat deze eis vanuit de Nederlandse overheid komt. Het land waarnaar je op vakantie gaat kan ook aanvullende documenten vereisen. Welke informatie van toepassing is op jouw vakantieland vind je terug op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Vakantiegangers zijn zelf verantwoordelijk voor het regelen van de juiste documenten.

• Andorra
  • Ierland
  • IJsland
  • Italië
  • Kroatië
  • Letland (Dit land heeft ook oranje gebieden)
  • Liechtenstein
  • Litouwen (Dit land heeft ook oranje gebieden)
  • Luxemburg
  • Malta
  • Monaco
  • Noorwegen
  • Oostenrijk
  • Peru (Dit land heeft ook oranje en rode gebieden)
  • Polen
  • Portugal
  • Qatar
  • Roemenië
  • Saba
  • San Marino
  • Saoedi-Arabië (Dit land heeft ook oranje en rode gebieden)
  • Sint-Eustatius
  • Sint Maarten
  • Slovenië
  • Slowakije
  • Spanje
  • Tsjechië
  • Verenigde Arabische Emiraten (Dit land heeft ook oranje gebieden)
  • Zweden
  • Zwitserland

Wij doen ons best deze informatie zo actueel mogelijk te houden. Het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken blijft echter leidend. Er kunnen geen rechten worden ontleent aan eventuele foutieve informatie of verouderde op onze website. Bekijk altijd de website van Buitenlandse Zaken voor het reisadvies van jouw vakantieland.

We werken samen met verschillende touroperators. Zo verkopen we reizen van TUI, FTI en Vakanties.nl. Elke reisorganisatie hanteert zijn eigen regels. Wanneer jouw vakantie niet doorgaat door het coronavirus nemen we persoonlijk contact met je op.

Waar vind ik mijn uitvoerende touroperator?

Wie jouw uitvoerende touroperator is, vind je terug op de volgende plekken:

• Op je factuur
  • Op je reisbescheiden

Kan je het hier niet vinden? Vraag het onze digitale medewerker Soof! Je start een chat door op het gele bolletje te klikken.

Op dit moment worden de volgende maatregelen globaal toegepast. Check voor je vertrekt altijd de lokale regels op de website van Buitenlandse Zaken. Veel maatregelen gaan over het dragen van een mondkapje. Zorg er dus voor dat je deze zelf mee je hebt!  🛃 Op de luchthaven

• Mondkapje verplicht op de luchthaven en tijdens boarden.
  • Verplicht om een ingevulde gezondheidsverklaring mee te nemen. Hier is geen doktersverklaring voor nodig.

🛫 Je vlucht

• Contactloos inchecken en boarden.
  • Mondkapje verplicht.
  • Lucht wordt gefilterd.
  • Speciale training voor staff en crew.

🚌  Je transfer

• Je transfer is gedesinfecteerd.
  • Je chauffeur wordt dagelijks getest.
  • Mondkapje volgens lokale regels.

🏠 Je verblijf

• Lokale vertegenwoordiging via Whatsapp, Skype of Telegram.
  • Verhoogde frequentie van schoonmaak en desinfectie gedurende je verblijf.
  • Fysieke afstand voor staff en gasten, ook in het zwembad.
  • Extra hygiënemaatregelen bij restaurants, bijv. bediening aan tafel i.p.v. lopend buffet.
Scroll

Veilig betalen met