Litouwen

We hebben een aantal aanbieders voor Litouwen voor je op een rij gezet:

vakanties Litouwen

We hebben een aantal aanbieders voor Litouwen voor je op een rij gezet:

Over Litouwen

Katholieke kerken, kruisbergen, jazzmuziek en badderen in de Oostzee. Als je naar Litouwen op vakantie gaat, kun je het allemaal beleven. Vakanties in dit Baltische land zijn bijzonder en veelzijdig. Je gaat er heen voor een culturele stedentrip, een wandeling door een natuurpark, een dansje op een zomerfestival of een duik in zee. Met een low cost vliegmaatschappij boek je zo een goedkope last minute naar Litouwen.

Fietsend over de zandbank

Litouwen is voor de natuurliefhebber een perfect land om heen te reizen. Het landschap is redelijk vlak, dus als je van fietsen houdt kun je op een sportieve manier de omgeving verkennen. Er zijn een vijftal natuurparken, waaronder Nationaal Park Kuršių Nerija. Dit natuurgebied bestaat uit een soort zandbank die zich kilometers langs de kust uitstrekt. Een ander natuurpark is het Nationaal Park Trakai, waar je ook het gelijknamige kasteel vindt.

Thuishaven van kunstenaars

Gek op cultuur? In het mooie Vilnius kun je echt niet om de kerken heen. Doordat de Duitse invloeden hier niet zo groot waren, telt de stad nog veel barokke monumenten. En ben je tijdens je vakantie in Litouwen toch in de hoofdstad, begeef je dan eens richting de wijk Užupis. Deze thuishaven van veel kunstenaars vind je terug op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Genoeg te zien dus! Ook studentenstad Kaunas is met haar bruisende nachtleven, jazzcafés en theaters, een echte aanrader.

Barnsteen en houten kruizen

Een uniek gezicht is de Hill of Crosses, ook wel kruisheuvel genoemd. Het is een heuvel vlakbij Šiauliai, bezaaid met 40.000 houten kruizen ter herinnering aan overleden dierbaren. Houtsnijden is een traditie in Litouwen, dus als je er van houdt kun je een leuk souvenir meenemen. Sieraden met barnsteen zijn een leuk alternatief als aandenken aan je reis. Barnsteen wordt van oudsher gewonnen uit mijnen, maar spoelt ook regelmatig aan in de Oostzee.