Reviews over accommodaties in Groenland

Prima hotel voor zo'n afgelegen plek

17-8-2018

Narsaq (1.500 inwoners) is vanaf het vliegveld van Narsarsuaq alleen per helikopter of taxiboot te bereiken. Bij aankomst in de haven staat een medewerker van het door een familie gerunde hotel je al op te wachten. Wij hadden geen kamer in het hoofdgebouw(tje), maar een appartement iets hoger op de heuvel. Basic ingericht met (erg) kleine badkamer, maar verder ruim, voorzien van een keukentje en vooral een onovertroffen uitzicht op het dorp, de haven en de fjord. De dinerkaart is beperkt (met vooral burgers), het ontbijt is niet al te uitgebreid maar was voor ons toereikend. De medewerkers zijn vriendelijk. Narsaq is leuk om lopend te verkennen. Ook de omgeving nodigt uit tot wandelen.

Bijzonder plekje in een bijzonder land

17-8-2018

Igaliku (40 inwoners en 200 schapen) is vanaf het vliegveld van Narsarsuaq alleen per taxiboot - laverend tussen de ijsbergen - te bereiken. De boot zet je af bij een steigertje vanwaar het nog 4 kilometer wandelen is door een prachtig landschap. De koffers worden door het hotel opgepikt. Als je bij het hoogste punt bent ontrolt zich een fraai panorama: de gekleurde huisjes van het dorpje tegen het decor van de ijsbergen in de fjord. Country Hotel Igaliku heeft kleine kamers met gedeelde voorzieningen en een aantal ruime cabins met een (gelukkig goed werkende) verwarming en een ruime badkamer. De hutten liggen iets tegen de heuvel op dus hebben een prachtig uitzicht. Als we het zeer vriendelijke personeel vertellen dat we graag willen lunchen wordt er een pan heerlijke soep gemaakt. Het avondeten - in familystyle - bestaat uit wat de pot schaft maar was beide avonden ze er smakelijk. Het ontbijtbuffet is prima verzorgd.

Goed hotel met onovertroffen uitzicht

Hotel Qaqortoq

Veel keuze is er niet in het schilderachtige Qaqortoq (4.500 inwoners) maar het gelijknamige hotel voldoet uitstekend. Vanaf het terras, het restaurant en de kamers (aan de voorzijde) heb je een geweldig uitzicht op het plaatsje, de haven, de vismarkt en de in de fjord voorbijdobberende ijsbergen. Het lijkt erop dat het hotel recent is opgeknapt. De kamers zijn, evenals de badkamer met regendouche en vloerverwarming, lekker ruim. Het menu in de bijbehorende Brasserie Nanoc viel - met vooral burgers - tegen. Het ontbijtbuffet is prima verzorgd. Gratis wifi in het hele hotel. Vanuit het hotel kun je een paar fraaie wandelingen maken. De reis naar het Quaqortoq is op zichzelf al een belevenis. Vanaf het vliegveld van Narsarsuaq zijn er twee opties: met de helikopter of de taxiboot, dus over of laverend tussen de ijsbergen door. Er zijn plannen om een vliegveld aan te leggen.

Fijn hotel op een unieke plek

21-7-2018

Hotel Arctic

Het hotel is de afgelopen jaren flink opgeknapt en met een vleugel uitgebreid met ruime, zeer comfortabele kamers (wij hadden een Umiaqsuite) met grote ramen die - dankzij de ligging van het hotel op een klif - een onovertroffen uitzicht bieden op de enorme ijsbergen in de fjord, het bedrijvige haventje en de tegen de heuvel liggende gekleurde huizen van Ilulissat. Ruime badkamer en gratis wifi. Het 'centrum' ligt op een kwartiertje lopen, maar er gaat ook elk uur een shuttlebusje van het hotel. Het is na een inspannende wandeling heerlijk toeven op het zonnige terras waar de rust alleen af en toe verstoord wordt door een huilende sledehond. We hebben heerlijk gegeten in het hotelrestaurant Ferdinand. Het hotel - boven de poolcirkel - beantwoordde in alles aan onze verwachtingen en wensen.

Uitstekend hotel in koude uithoek van de wereld

21-7-2018

Hotel Hans Egede

Een modern, comfortabel hotel in de hoofdstad Nuuk (15.000 inwoners). We hadden een wat ruimere Polar Class-kamer geboekt, voorzien van heerlijke bedden en een prettige badkamer, met uitzicht over het centrum tot aan de fjord. Elke dag kregen we een mandje vers fruit op de kamer. Het ontbijtbuffet is zeer uitgebreid. Vanuit het hotel loop je in een paar minuten naar de oude koloniale haven die veel weg heeft van een oorspronkelijk Groenlands dorpje. Hoewel het stadje een paar leuke cafés heeft (onze favoriet en die van de lokale bevolking is Esmeralda, ook voor het avondeten) maakt het door de dominante aanwezigheid van uitgeleefde woonkazernes en nogal wat dronken mensen op straat een mistroostige indruk. Maar je krijgt wel een goed beeld van het harde leven in een (koude) uithoek van de wereld.