Accommodaties Roemenie

Vakantie Roemenie
Wanneer toeristen aan Roemenië denken, lijkt het wel dat de tijd van de inmiddels meer dan 10 jaar geleden geëxecuteerde leider nog steeds in hun gedachten aanwezig is. Gek toch, dat mensen dat zolang onthouden en dat sommige pers bronnen nog immer kond hiervan doen. Ook op diverse internet sites les je nog heel veel over die slechte oude tijd. Zelf ben ik regelmatig in Roemenië en gewest en kom er nog regelmatig. Er is een geweldig verschil tussen - vroeger - en nu.

Vakantie Roemenie

Reisverslag - Zoover redactie - Romantisch Roemenië

De tekst Romantisch Roemenië is niet voor niets gekozen. De oude tijd heeft (grotendeels) afgedaan, de nieuwe - en verjongende natie presenteert zich met trots aan de toeristen die inmiddels uit vele landen tot hen komen.
Hieronder mijn verslag van mijn onlangs gedane reizen naar de volgende plaatsen of plaatsjes (het ligt er aan hoe je het wenst te zien).
1 - Miercurea -Ciuc (op zijn Roemeens) en in het Hongaars heeft deze plaat Csikzereda, … en de volgende plaatsen
2 - Cluj Napoca
3 - Jasi, gelegen in de provincie Moldava, dus nabij het land Moldavië.

Cluj
Bij aankomst op het vliegveld van Boekarest kan je al direct zien dat er veel vernieuwd is. Het vliegveld ziet er modern uit, de afhandeling van koffers en paspoorten gaat snel. Overal kan je geld wisselen en de eerste (hotel) reclame makers staan je al voor de douane op te wachten om hun accommodatie aan de man te brengen.
Snel door de paspoorten controle, bewapend met mijn bagage, kom ik in de drukke aankomst hal alwaar een grote menigte afhalers staan te wachten. Echter deze maal heb ik nog een inlandse vlucht geboekt en wel naar Cluj Napoca, een soort van industrie stad die ingeklemd in een vallei schijnt te liggen. De uiteindelijke vlucht van Boekarest naar Cluj zal ongeveer 40 minuten bedragen, echter toen ik me meldde bij de vertrekbalie om mijn ticket af te geven, bleek dat er niet gevlogen werd naar Cluj omdat er grondmist op het vliegveld (gelegen in een dal) was.
Omdat het de bedoeling was dat ik na de landing in Cluj opgehaald zou worden door een chauffeur die vanuit Miercurea Ciuc, een 4 uur durende rit enkele reis, mij naar Hotel Fenyo van de Hunguest groep zou gaan brengen (dus weer 4 uur terug voor dezelfde chauffeur, liet ik via de vertegenwoordiger van de vliegtuig maatschappij weten dat er een onbekende vertraging was en dat hij daardoor maar terug kon keren naar het hotel. Ik deelde hem mede dat wanneer ik niet naar Cluj kon vliegen dat dan de maatschappij mij een gratis hotel overnachting zou aanbieden, zodat hij mij dan de volgende dag maar moest ophalen of in Boekarest of in Cluj.

Mijn chauffeur was weer nauwelijks op zijn terugweg naar huis, toen plotseling omgeroepen werd dat het vliegtuig naar Cluj over een half uur wel zou vertrekken. Om de ophalende chauffeur van mijn auto weer te bellen bleef de vraag. Het half uur bleek ineens 10 minuten te zijn, dus rennen en vliegen naar Cluj.
Na circa 40 minuten kwam ik in Cluj aan, echter de chauffeur was er uiteraard niet en… ik kende Cluj niet en had geen idee waar het vliegveld lag, nabij - of ver van de stad. Daar stond ik dan, wat zou ik gaan doen. Ook Roemeens geld had ik niet op zak, dus problemen?

Roemenen zijn een gastvrij volk, dat bleek al snel. Nadat iedereen van het vliegveld was vertrokken stond ik daar nog af te wachten hoe ik het probleem zou gaan oplossen. Er kwam een circa 26 jaar jong meisje naar me toe die me in vloeiend Engels vroeg of ik problemen had en of ze kon helpen. Ze stelde zich voor als Laura. En of kon ze me helpen. Ik vertelde haar mijn probleem en ze nodigde me uit om in haar VW te gaan zitten en mij dan naar een hotel in het centrum van Cluj te brengen. Ik vertelde haar over mijn niet hebben van Roemeense Lei en dat ik dan vanavond niet kon gaan eten. Ik werd prompt door haar en haar baas uitgenodigd om te gaan dineren en wel op hun kosten. Hete restaurant was gelegen in een zijstraat van de oude binnenstad in een kelder met oude houten kelderbalken. Op de wit gedekte tafel lag een schoon tafelkleed, waarop een karaf met uitstekende wijn stond naar diverse brandende kaarsen. Hoezo Romantisch Roemenië; we hebben die avond een heel gezellige avond gehad met veel eten en overheerlijke wijn.
De volgende dag werd ik uitgenodigd om het bedrijf van haar baas te komen bezichtigen en cultuur op te doen in afwachting van de chauffeur van het hotel uit Miercurea Ciuc.

De plaats Cluj is groter dan ik had gedacht en biedt veel aan romantische cultuur, kerken, oude huizen in een prachtige staat, oude kerken en…. Natuurlijk ook gewoon moderne bouwkunst naast oude bouw.
De mensen zijn heel gelovig en gaan met zijn allen op Zondag naar de kerk. Ben je te laat, dan neem je gewoon genoegen met een plaatsje buiten de kerk, waar je dan de dienst gaat, meemaken.
U kunt zich indenken dat ik nu steeds nog bevriend ben met Laura en haar man.

Afwisselende natuur
Eenmaal Cluj verlaten hebbende rijden we door de heuvels, langs weilanden met groenten, tarwe, koeien (niet zo veel), we rijden door kleine dorpjes met zowel Roemeense - als Hongaarse namen. Door plaatsjes waar direct de kleurrijke kleding van de Roemeense gipsy’s opvallen. Op de weg naast vele Roemeense merkauto’s ook vele super moderne en snelle Mercedessen, Audies, Volkwagens en vele lijken er een sport van te maken om de tegenliggers te waarschuwen wanneer er politie staat te controleren. Even knipperen met je lampen en de tegenligger weet dat hij dan zijn rijgedrag moet aanpassen om niet bekeurd te worden.
Na ongeveer 2 uren rijden, door romantische valleitjes en dorpjes, komen de echte bergen zich aanmelden. Plotseling moeten we stoppen voor een spoorweg overgang. Het duurt heel lang voordat de naderende trein zich meldt. Niemand schijnt haast te hebben in Roemenië, dus waarom dan wel de trein. Het is even wennen, maar zeer goed mee te leven.
De natuur is zeer afwisselend, de meeste doorgaande wegen in een perfecte staat. Natuurlijk kom je ook nog wegen tegen waar het een en ander nog aan moet gebeuren, maar waar is dat dan ook niet. Zit er een gat in de weg, dan rijd je er gewoon omheen of indien er geen plaats daarvoor is, rijd je gewoon door het gras of over de stoep of fietspad. Waarom moeilijk doen als het niet anders kan.

Na een 4 uur durende tocht, met schitterende natuur, uitzichten, kleine dorpjes met nog kleinere kerkjes en winkeltjes komen we uiteindelijk aan in mijn hotel alwaar ik een tijdje zal blijven.
Ik heb een grote kamer welke voorzien is van allerlei luxe. In de ruime badkamer is er een groot ligbad en naast mijn slaapkamer is er een grote zithoek, voorzien van een bankstel en TV. Ook is er een internet café voor hen aanwezig die graag even willen zien wat er op hun net staat. Naast het hotel is er een overdekte ijsbaan gelegen waar zomers en winters ijshockey wedstrijden worden gehouden. Natuurlijk kunt u er ook zelf een baantje gaan trekken. Voor de entree prijs behoeft u het niet te laten.want alles lijkt voor ons goedkoop.
De plaats waar ik me nu bevind is een klein dorpsplaatsje. Voor het hotel is een klein park met een soort van vrijheidsbeeld. In dit park worden vee feesten en herdenking gevierd.

Het hotel biedt de 4 sterren hotelgast veel aan, de maaltijden zijn van de hoogste klasse en het personeel doet er bijna alles aan om u het naar de zin te maken. Er worden veel culturele en romantisch programma’s aangeboden, vraag er maar eens na. Wat u eigenlijk niet mag missen is een Roemeense trouwerij. Officieel wordt het huwelijksfeest op Zondag gevierd en dat gebeurd zeer massaal, het mag wat Lei kosten, lijkt het er op. U bent alvast uitgenodigd, maar neem dan wel een Nederland aandenken voor de bruid en bruidegom mee. Eten en goed drinken, dansen en zingen, genieten en ontdekken, dat kan je niet alleen in heel Roemenië maar ook in deze kleine -, op de bergen gelegen plaats, ervaren. Vele kleine, kleurrijke huizen, met in de straten gaslantarens, die wel op elektriciteit werken, zeer romantische cafeetjes en restaurantjes waarderen u open instelling en vooral het feit dat u uit een ander land komt en de moeite nam om juist hun plaatsje te bezichtigen. Ga hier ook naar de waterbron met geneeskrachtig water. Neem dan wel een lege fles mee, u kunt het water gratis van de bron halen, dat doen ook vele Roemenen die er op zweren dat dit water zeer geneeskrachtige gaven heeft. Ik zou zeggen, proberen dus.
Er is zoveel te zien, zo veel te beleven, niet alleen in dit plaatsje maar ook vlak er bij. Het hotel doet er alles aan om U dat te laten zien. Dus gewoon vragen of gewoon even informatie opvragen op reserve@hunguest-fenyo.ro
Ook een bezoek aan de overdekte wapenmarkt is meer dan de moeite waard.

Jasi
Na mijn verblijf in Miercurea Ciuc word ik door de chauffeur opgehaald voor weer een 4 uur durende rit, maar nu is mijn reisdoel Jasi, gelegen in Moldava.
Al afdalend over zeer goede wegen rijden we door een schitterende natuurstreek, het is rustig op de weg. Kleine paarden trekken zware houten wagens over het asfalt om later voorbijgeraasd te worden door snelle Lada’s en andere westerse auto; s, die je wel heel veel ziet.
Kleine dorpen, groene weiden met katoen, fruitbomen, vee in de wei, steden, dorpen, neem er de tijd voor want de indruk over Roemenië zal zeker hierdoor zeer positief beïnvloed worden. Het is niet meer dat beeld van voor de revolutie, het is de moderne tijd. We passeren jonge mensen op weg naar hun Universiteiten. Studeren tot je een ons weegt, geld gaan verdienen (al gaat dat wel eens moeilij), verliefd zijn (ook op je eigen land. Romantisch Roemenië, weet je wel.
Jasi is een moderne -, culturele -, romantisch stad, waar ook oude gebouwen zijn maar tevens het modernste winkelcentrum is wat ik ooit in Roemenië gezien heb.
Mijn hotel, dus diegene die mijn advies over toerisme wenst is het hotel Trajan, midden in de stad gelegen en van een bijzondere kwaliteit te noemen.

Buiten de bijzonder goede kwaliteit van het 4/5 sterren hotel is Jasi meer dan de moeite waard om t bezoeken. De stad wemelt van de culturele mogelijkheden en in de omgeving zijn er talloze kloosters.
Het hotel organiseert een rondwandeling door de stad. Dit heb ik dus ook gedaan. We wandelden eerst door de oude stad (het hotel ligt in het hart van de stad) alwaar tandenknarsend de oude tram zich een weg doorbaant. Er zijn vele musea, ik heb er eentje bezocht. Een in oude stijl opgetrokken museum met kunst en gebruiksmaterialen uit oude tijden, goed bewaard voor het nageslacht.

In Jasi hebben ze ook een park waar kunstschilders hun kunstwaren te koop aanbieden. Er is zoveel te zien en te beleven in dit Romantische deel van Roemenië. Maar ook voor de shopper onder U zijn er vele zeer moderne mogelijkheden. Houd U van muziek dan is de aanrader om een klassiek concert bij te wonen. Ik ben dit gaan doen, en ik heb er zeker geen spijt van, een klassieke muziek uitvoering die klonk als een klok en die je boeide. Ik schreef al: er is zoveel te doen. Waarom kijk ook niet eens op de hotel sites of vraag hun naar meer materiaal over de omgeving van Jasi, ze weten dit voor u te regelen en ze doen het met liefde.
Na mijn verblijf ben ik in een grote 4 wheel drive car terug gereden, via een niet toeristische route, naar het vliegveld van Boekarest. Ook deze rit duurde 4 uren. Ik had natuurlijk ook terug kunnen vliegen vanaf Jasi of ik had de rein kunnen nemen. Misschien een volgende maal en dat ik terugkom… dat is zeker.

Op Zoover vind je 22 Appartementen, 35 Campings, 473 Hotels, 12 Vakantiehuizen, 8 Aparthotels, 2 , 15 Hostels, 65 Pensions en 7 Villas in Roemenie. Je kunt 260 vakantiefoto's van Roemenie bekijken op Zoover. Daarnaast kun je 3 video's van Roemenie zien op Zoover. Populaire bestemmingen voor een vakantie in Roemenie zijn Boekarest (Bucuresti), Brasov, Cluj Napoca en Fundu Moldovei. Kijk voor meer bestemmingen in de lijst hieronder of klik op het tabblad bestemmingen. Populaire dagjes uit in Roemenie zijn National Museum of Art of Romania, St. Michael's Church en Dorpen met Versterkte Kerken in Transsylvanië.
Even geduld a.u.b.
Zoover Awards 2013
Highly Recommended (4)
Type bestemming
Aan zee in Roemenie (66)
Aan een meer in Roemenie (7)
Type accommodatie
Appartementen in Roemenie (22)
Campings in Roemenie (35)
Hotels in Roemenie (473)
Vakantiehuizen in Roemenie (12)
Aparthotels in Roemenie (8)
Bed and Breakfasts in Roemenie (2)
Hostels in Roemenie (15)
Pensions in Roemenie (65)
Villas in Roemenie (7)
Kamers (120)
Inrichting (8)
Hoeveelheid ruimte (10)
Eetgelegenheden (16)
Staat van het sanitair (18)
Aantal sterren

639 Accommodaties Roemenie

1 2 3 4 5 6 7 8 9 volgende

9,0
34 beoordelingen
Geweldige gastvrije campingMooie, nederlandse camping
9,2
33 beoordelingen
bijzonder leuke en verrassende ervaringgezellige camping
9,5
11 beoordelingen
in alle rust genietenCamping in de achtertuin
8,8
4 beoordelingen
Goede ligging, goede service, kamers ok.een geheime tip centrum Boekarest
10,0
1 beoordeling
Geweldig
8,9
11 beoordelingen
Warme mensen, behulpzaam en informatief, goed etenUitstekend verblijf
10,0
 1 2 3 4 5 6 7 8 9 volgende

Aanbiedingen

Last minute

Poll

Wat ga jij doen met Pasen?