Accommodaties Noorwegen

Vakantie Noorwegen
Wintersport à la nu… We willen van alles een beetje, dus skiën, kite-boarden, husky safari én après ski. In Noorwegen kan dat! En het hoeft echt niet duurder te zijn dan een weekje wintersport in Frankrijk of Noorwegen. Dus op naar het schitterende skioord Trysil… Deze wintersportplaats ligt zo’n 160 kilometer vanaf Oslo Airport, waar het na de landing al flink koud is. Maar dít is nog niets vergeleken bij de -30 C in een kleine tent, slapend op een rendierenvel, tijdens de fantastische husky safari. Actief in de gezonde buitenlucht….

Vakantie Noorwegen

Husky safari in Noorwegen
De Trysilekspressen brengt ons veilig, snel én met een mooi uitzicht op de witte bergtoppen, maagdelijk witte weiden en gezellig ‘ingesneeuwde’ Noorse dorpjes, naar het wintersportgebied Trysil. Wintersport in Noorwegen heeft al tijden onze voorkeur omdat je hier al vanaf week 50 tot en met half april kunt skiën en snowboarden. En als je eens goed rekent hoeft dit absoluut niet duurder te zijn dan wintersport in Frankrijk, waar het met de invoering van de euro hartstikke prijzig is. Bovendien heeft het Noorse Trysil veel meer voordelen: zo’n 64 afdalingen (waarvan 21 groen, 17 blauw, 15 rood en 11 zwart) met een totale lengte van ruim 65 kilometer. De langste afdaling die we hier maken is maar liefst 5400 meter! In het najaar schijnt de zon maar al te graag én de sneeuwcondities zijn uitstekend. Bovendien kan íedereen hier skiën! Die Noren lijken met de ski’s aan geboren te worden. Van jong tot oud schiet hier van de witte bergen af. Tot in het extreme, want off piste kan hier onder begeleiding van een gids. Of wat te denken van kitting op de ski’s of board? De gids zoekt een mooie afdaling, haalt de ‘luchtmatras’ tevoorschijn en geeft een showtje weg. Jumps in de lucht en dan weer op je board landen. Na wat instructies kun je het zelf proberen en op ski’s of board een stukje vliegeren. En de volgende ochtend spierpijn…

Warme chocolademelk
Voor ons is deze aankomst in wit Noorwegen ideaal. Niets geen lange autorit in de file, sneeuwkettingen om en hopen dat je het hotel of huisje in één keer kunt vinden. Om 10.20 uur stapten we op Schiphol op het vliegtuig en om 16 uur zitten we aan de warme chocolademelk. Even oriënteren bij het Trysil Tourist Center, uitpakken in ons appartement, ski’s huren, skipas halen én ons opgeven voor de tweedaagse husky safari. De vakantie kan nu echt beginnen!

Early morning skiing
We vallen meteen met onze neus in de boter, want de volgende ochtend is er early morning skiing in het van gebied Høgegga. Wij zijn één van de gelukkigen met een toegangspas bij de liften die om 7 uur al open gaan. De piste ligt er schitterend geprepareerd bij, hier heeft nog niemand een afdaling gepakt. Wij suizen naar beneden tussen de witte bomen door en genieten! Een groep van zo’n honderd man/vrouw kan meedoen aan deze ochtendactiviteit. En het valt bij iedereen in de smaak, zo blijkt wel in de kleine houten berghut. Iedereen werkt hier snel z’n smakelijke ontbijtje naar binnen om maar weer vlug op de latten in de sneeuw te staan. Want er zijn heel wat pistes te ontdekken. Een beetje (-20 C) kou kan dat niet verpesten.
Als de liften om 9 uur open gaan voor ‘gewoon gebruik’ nemen wij de tijd om een kop koffie bij bakkerij Kringla te drinken en wat uit te rusten. Wat een ervaring!
Liefhebbers van après skiën kunnen in Trysil overigens ook terecht tijdens het Night Skiing. Een gezellige bedoening…

Zes husky’s voor de slee
De tweede dag staat er een husky safari op ons programma. We trekken er twee dagen op uit met van die vrolijk ogende sneeuwhonden. Vanuit de verte horen we ze al enthousiast blaffen. De gids voor deze dagen, Tor Arne Myrheim, legt ons uit hoe we zes husky’s voor de slee moeten spannen. Overwicht heb je daar zeker bij nodig, anders nemen de honden een loopje met je. Met hun blauwe ogen kijken ze je doordringend aan en spelen zo een makkelijk spel met je. Hoewel, ons span wil graag rennen en ravotten in de sneeuw. Dus gaan… al blijkt het sturen van de slee toch wat moeilijker dan verwacht. Gooi gerust je hele gewicht in de strijd om een bocht te maken. Zeker nu het ook nog begint te sneeuwen en de honden blaffend door het dikke pak losse sneeuw moeten zwoegen. Voor ons ook niet rustig op de slee zitten, want je moet continu duwen. Erg vermoeiend, maar wel heerlijk sportief en gezond in de buitenlucht.

Twee rendierhuiden en een dikke slaapzak
Na een uurtje over bevroren meren en tussen besneeuwde bomen door glijden, hoor je alleen nog de stilte van de natuur. Heerlijk! Wil je even stoppen dat gooi je een ‘anker’ uit zodat de honden er niet met de slee van door kunnen gaan. Aan het eind van de dag laat het zonnetje zich gelukkig zien en kunnen we wat bijkomen van de zware tocht tijdens het ijsvissen. Tor Arne heeft met een grote boor gaten in de dikke ijslaag gemaakt en nu is het een kwestie van hengeltje uit, in het gat gooien en wachten. Ontspannen zo na het werken met de husky’s. Na enige tijd vangen we een grote vis. Perfect voor de maaltijd vanavond.
Snel gaan we naar de plek waar het camp moet komen te staan. Net iets achter een heuvel, dus beschut tegen de wind. De groep zet kleine koepeltentjes op. Een tentharing sla je zo in dit pak sneeuw. Net als ik mij zorgen maak over de slaapplaats komt Tor Arne met twee rendierhuiden en een dikke slaapzak. Je legt de rendierhuid gewoon op de sneeuw, kruipt met muts en sokken aan in de slaapzak… en dan slapen. Eerst natuurlijk opwarmen bij het vuur, genieten van de verse vis en een hartverwarmertje. Na heel wat draaien in de slaapzak val ik een paar uurtjes in slaap, maar krijg het toch snel koud. Niet vreemd bij – 30 C.
Al vroeg in de ochtend beginnen de husky’s te blaffen, ze willen eten. Een goede reden voor mij om uit mijn tentje te komen en wat te doen om het warm te krijgen. Een bijzondere ervaring is het zeker! Maar koud was het ook. Een survival in de sneeuw is een waar avontuur.

Praktische informatie Trysil en Noorwegen:
Innovation Norway, www.visitnorway.com/nl.
Wintersport in Trysil. Kijk op www.trysil.com en info@trysil.com.
Husky safari? Vraag bij het Trysil Tourist Center naar gids Tor Arne Myrheim voor een meerdaagse hondenslede tocht. Liever een middagje of ochtend? Dát is te boeken bij dit toeristenkantoor.

Op Zoover vind je 123 Appartementen, 385 Campings, 796 Hotels, 1 Overig, 72 Vakantiehuizen, 25 Vakantieparken, 22 Aparthotels, 27 , 44 Bungalows, 26 Chalets, 18 Hostels, 1 Lodge en 15 Pensions in Noorwegen. Je kunt 471 vakantiefoto's van Noorwegen bekijken op Zoover. Daarnaast kun je 7 video's van Noorwegen zien op Zoover. Oslo is de meest geliefde vakantie regio in Noorwegen. Klik voor overige regio’s op het kaartje of in de lijst eronder. Populaire bestemmingen voor een vakantie in Noorwegen zijn Oslo, Bergen, Hemsedal en Drangedal. Kijk voor meer bestemmingen in de lijst hieronder of klik op het tabblad bestemmingen. Populaire dagjes uit in Noorwegen zijn Vigeland Sculpture Park, Holmekollbakken Ski Museum en Viking Ship Museum.
Even geduld a.u.b.
Zoover Awards 2013
Highly Recommended (11)
Recommended (22)
Type bestemming
Wintersport in Noorwegen (127)
Aan zee in Noorwegen (483)
Aan een meer in Noorwegen (36)
Type accommodatie
Appartementen in Noorwegen (123)
Campings in Noorwegen (385)
Hotels in Noorwegen (796)
Vakantiehuizen in Noorwegen (72)
Vakantieparken in Noorwegen (25)
Aparthotels in Noorwegen (22)
Bed and Breakfasts in Noorwegen (27)
Bungalows in Noorwegen (44)
Chalets in Noorwegen (26)
Hostels in Noorwegen (18)
Lodges in Noorwegen (1)
Pensions in Noorwegen (15)
(Cruise)schepen in Noorwegen (1)
Scoort goed op
Hoeveelheid ruimte (78)
Activiteiten (1)
Onderkomens (4)
Eetgelegenheden (36)
Staat van het sanitair (117)
Ligging t.o.v. pistes (44)
Aantal sterren
Ebookers.nl (186)
Buro Scanbrit (116)
Otel.com (83)
Tjingo (18)
Boek direct bij Zoover (3)
Stedentrips.nl (3)

1.555 Accommodaties Noorwegen

1 2 3 4 5 6 7 8 9 volgende

9,6
29 beoordelingen
Hele mooie en bijzondere plek in NoorwegenAltijd heimwee naar deze plek!
9,1
43 beoordelingen
Wat een ruimte en wat een uitzicht!Ruime apartementen in mooi gebied
8,1
43 beoordelingen
Zeer mooie vakantiewoningenMooi appartement
8,7
6 beoordelingen
Aan het eind van de SognefjordLocatie is uniek
8,7
32 beoordelingen
Was een heerlijke vakantieMooie camping
8,6
24 beoordelingen
Mooi hotelWat een prachtig uitzicht!
8,8
28 beoordelingen
Geweldige ontvangstPrachtig in de natuur
8,4
14 beoordelingen
Mooie huisjes, maar ver van bewoonde wereldWat een luxe!
7,6
41 beoordelingen
mooi maar hoog op de bergMooie plek maar niet geschikt voor jonge kinderen
9,2
4 beoordelingen
Prachtige huisjes en appartementen aan het waterSfeervolle huisjes op prachtige locatie
8,2
14 beoordelingen
Wat een heerlijk verblijfPrachtig appartement
 1 2 3 4 5 6 7 8 9 volgende

Aanbiedingen

Last minute

Poll

Wat ga jij doen met Pasen?