Goed nieuws! Alle Europese landen hebben nu code groen of geel. Lees hier wat dat betekent voor jouw vakantie.

Verplichte coronatest

Je bent zelf verantwoordelijk voor het regelen van je PCR-test.

Per land verschillen de eisen voor een coronatest, bekijk op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken de actuele eisen voor jouw bestemming. Je hebt niet meer voor alle bestemmingen een negatieve coronatest nodig, voor landen zoals Griekenland en Spanje is bewijs van je coronavaccinaties voldoende. Check voor vertrek goed wat de eisen zijn voor jouw bestemming.

Vanaf 30 juni kunnen reizigers een afspraak maken om zich gratis op corona te laten testen bij een aangesloten locatie voor een vakantie naar het buitenland in de maanden juli en augustus via deze website. Dit geldt dus alleen voor vakanties in juli en augustus. Zodra wij meer informatie hebben, delen we dit direct op onze website. Daarom willen we je vriendelijk vragen om geen contact op te nemen met onze klantenservice. Kijk voor de meest actuele informatie op de website van de Rijksoverheid. De kosten voor een PCR-test voor een vakantie na juli en augustus voor eigen rekening zijn.

Tijdens een PCR-test wordt er gekeken naar de hoeveelheid genetisch materiaal van het virus dat aanwezig is in je lichaam. Na het afnemen van de test en het ontvangen van de resultaten krijg je een gezondheidsverklaring. Deze test kan je niet afnemen bij de GGD. De GGD test alleen mensen met klachten, dus geen vakantiegangers. Daarbij ontvang je bij de GGD ook geen gezondheidsverklaring die nodig is om te reizen naar verschillende bestemmingen.

Wanneer je een test af moet laten nemen voor een vakantie buiten juli en augustus zijn de kosten voor deze PCR-test voor eigen rekening. Zoover heeft verschillende samenwerkingen, waardoor je de test voor een gereduceerd tarief af kan laten nemen:

• Samen met Spoedtest.nl biedt Zoover een speciaal tarief aan voor iedereen die een pakketreis heeft geboekt. De prijs van de test bedraagt dan geen €89, maar €49.
  • Daarnaast kunnen klanten van Zoover via HealthCheckCenter voor een gereduceerd tarief van €57 voor een PCR-test en €38,70 voor een Antigeen Test een test laten afnemen.
  • Het is ook mogelijk om een test af te laten nemen via Corona Sneltest Point.

Let op: het is soms ook verplicht om voor terugkomst in Nederland een negatieve test te tonen. Deze kosten worden niet door Zoover gedekt.

Afhankelijk van de bestemming dien je de test binnen 24, 48, 72 of 96 uur voor vertrek of aankomst af te laten nemen. Lees hier meer over de corona-maatregelen voor de populairste bestemmingen of raadpleeg de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken voor de maatregelen voor alle landen. Doe je de test eerder dan is de kans aanwezig dat je niet wordt toegelaten op bestemming ook al is de uitslag negatief. Voor je vakantie moet je in het bezit zijn van een negatieve uitslag en gezondheidsverklaring.

Neem daarom ruim van te voren contact op met het Corona Sneltest Point of Spoedtest.nl om een afspraak te maken.

Belangrijk: het kan erg druk zijn dus we adviseren om zo snel mogelijk een afspraak te maken.

Wanneer je je in Nederland voor vertrek laat testen en de testuitslag is positief, adviseren we je om contact op te nemen met je reisverzekeraar. Met hen kan je de mogelijkheden bespreken. Heb je geen annuleringsverzekering of biedt deze onvoldoende dekking? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Sommige mensen blijven na coronabestemming positief testen, zelfs als de verschijnselen al weg zijn en iemand niet meer besmettelijk is. In dit soort gevallen zijn er uitzonderingen zodat mensen alsnog kunnen reizen zonder negatieve uitslag. Lees hier meer over de voorwaarden van de Rijksoverheid.

We begrijpen dat het vervelend is dat deze verplichting is ingesteld. Helaas ligt dit geheel buiten de invloed van zowel reisorganisaties als reisbureaus. Hierdoor kan je je vakantie niet kosteloos annuleren. Vaak is het mogelijk om je vakantie om te boeken. Wil je toch liever annuleren? Lees hier dan meer over annuleren. In veel gevallen zijn de kosten voor annuleren hoger dan de kosten voor de PCR-test. We adviseren dan ook om de test af te nemen in plaats van te annuleren.

• De PCR-test is verplicht voor het hele reisgezelschap.
  • De certificaten moeten in het Engels zijn.
  • Op de certificaten moet je naam en paspoort/identiteitskaartnummer vermeld worden.
  • Ben je Nederlands of Belgisch maar vlieg je via Duitsland? Ook dan is een negatieve PCR-test verplicht.

Als je volledig gevaccineerd bent hoef je in sommige gevallen geen PCR-test af te laten nemen voor een vakantie, maar je hebt dan wel een vaccinatiebewijs nodig. Sinds 1 juli is in de Europese Unie het Digitale Corona Certificaat (DCC) ingevoerd, maar je kunt deze sinds 24 juni al aanmaken in de CoronaCheck-app. Er wordt ondertussen ook gewerkt aan een papieren certificaat als bewijs van vaccinatie. Er wordt nog gekeken of en hoe dit papieren certificaat gecombineerd kan worden met het gele boekje als vaccinatiebewijs. Alhoewel het sinds 7 juni mogelijk is om je coronavaccinatie in het gele boekje te laten stempelen, geldt het dus niet als officieel vaccinatiebewijs van de Nederlandse overheid. Toch zijn er momenteel een aantal landen die het wél accepteren als vaccinatiebewijs. Daardoor is het verstandig om je corona vaccinatie toch in het gele boekje te laten registreren. Over reizen buiten de Europese Unie wordt binnenkort meer bekend gemaakt.

Ben je jouw vaccinatieboekje kwijt of heb je er nog geen? Je kunt een een nieuw vaccinatiebewijs aanvragen via de website van het SDU. Daarnaast kan je deze aanschaffen bij de ANWB en sommige boekhandels. Ben je het boekje kwijt met alle inentingen? Dan kan je het beste contact opnemen met de GGD/vaccinatie locatie waar je je vaccinaties gehaald hebt. Meer informatie over het gele boekje en het coronacertificaat lees je op deze pagina.

We doen ons best om de informatie op deze pagina actueel te houden. Door frequente veranderingen kan het voorkomen dat de informatie onjuist of verouderd is. De informatie op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken is altijd leidend. Er kunnen geen rechten worden ontleend aan eventuele fouten in de informatie op onze website.

Veilig betalen met
Wij zijn aangesloten bij