Verplichte coronatest

Verplichte coronatest

Voor de volgende bestemmingen dien je wel in het bezit te zijn van een negatieve PCR-test:

• Aruba
  • Verenigde Staten
  • Verenigd Koninkrijk
  • Zweden
  • Zwitserland

Voor vakanties naar Egypte raden we aan om voor vertrek, in Nederland een PCR-test af te laten nemen. Mocht je de test pas bij aankomst doen, dan heb je de kans dat je verplicht in quarantaine moet bij een positieve uitslag.

Per land verschillen de leeftijdseisen, bekijk op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken de actuele eisen voor jouw bestemming.

Waar kan je de PCR-test laten afnemen?

Tijdens een PCR-test wordt er gekeken naar de hoeveelheid genetisch materiaal van het virus dat aanwezig is in je lichaam. Na het afnemen van de test en het ontvangen van de resultaten krijg je een gezondheidsverklaring. Deze test kan je niet afnemen bij de GGD. De GGD test alleen mensen met klachten, dus geen vakantiegangers. Daarbij ontvang je bij de GGD ook geen gezondheidsverklaring die nodig is om te reizen naar verschillende bestemmingen.

Je dient je test af te laten nemen bij een commercieel bedrijf. Dit kan bij het Corona Sneltest Point.

De kosten voor een PCR-test zijn voor eigen rekening.

Wanneer is het nodig om een test af te laten nemen

Afhankelijk van de bestemming dien je de test binnen 24, 48, 72 of 96 uur voor vertrek of aankomst af te laten nemen. Lees hier meer over de corona-maatregelen voor de populairste bestemmingen of raadpleeg de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken voor de maatregelen voor alle landen. Doe je de test eerder dan is de kans aanwezig dat je niet wordt toegelaten op bestemming ook al is de uitslag negatief. Voor je vakantie moet je in het bezit zijn van een negatieve uitslag en gezondheidsverklaring.

Neem daarom ruim van te voren contact op met het Corona Sneltest Point om een afspraak te maken.

Belangrijk: het kan erg druk zijn dus we adviseren om zo snel mogelijk een afspraak te maken.

Krijg ik een vergoeding voor de PCR-test?

De uitslag van de test en de gezondheidsverklaring vallen onder documenten die benodigd zijn om te reizen. Zo valt dit onder dezelfde categorie als een paspoort of inentingen. In de meeste gevallen worden de kosten van de PCR-test dus niet vergoed.

Wat als ik wegens de test niet meer op vakantie wil?

We begrijpen dat het vervelend is dat deze verplichting is ingesteld. Helaas ligt dit geheel buiten de invloed van zowel reisorganisaties als reisbureaus. Hierdoor kan je je vakantie niet kosteloos annuleren. Vaak is het mogelijk om je vakantie om te boeken. Wil je toch liever annuleren? Lees hier dan meer over annuleren. In veel gevallen zijn de kosten voor annuleren hoger dan de kosten voor de PCR-test. We adviseren dan ook om de test af te nemen in plaats van te annuleren.

Goed om te weten

• De PCR-test is verplicht voor het hele reisgezelschap.
  • De certificaten moeten in het Engels zijn.
  • Op de certificaten moet je naam en paspoort/identiteitskaartnummer vermeld worden.
  • Ben je Nederlands of Belgisch maar vlieg je via Duitsland? Ook dan is een negatieve PCR-test verplicht.