Poutní Kostel Panny Marie

9Fenomenaal

Op vakantie geweest naar Poutní Kostel Panny Marie?

• 9folieske01-09-2012

Bedevaart kerk Onze-Lieve-Vrouw van Bijstand

In 1730 besloot abt Marian Hermann uit Strahov tot bouwen van deze kerk die écht de moeite is om te bezoeken. Wij vonden "babicka Anna" die de sleutel bewaard (zie contactgegevens bij tips). 27 Sept 1733 werd het beeld geplaatst van de Maagd Maria van Sepekov. Later werden 4 poorten en 4 kapellen met gewelfde koepels en lantaarns gebouwd, voltooid 1767.

Gereisd met partner in augustus 2012

• 9rainbow06-09-2011

Prachtig barokke bedevaartskerk!

Dit prachtige barokke complex van de bedevaart kerk van de Maagd Maria (Poutní Kostel Panny Marie) is echt de moeite om te bezoeken! De bewoners uit het dorp wijzen je vriendelijk de weg naar de kerkbewaarster. Dit oude vrouwtje laat je met veel trots dit heiligdom zien. Wij hadden geluk er een Amerikaans meisje te ontmoeten met Tsjechische roots die er op vakantie was bij de oma, en die alles perfect naar het Engels wist te vertalen voor ons! Deze bedevaartkerk van de maagd Maria, werd gebouwd in 1730-1733 (waarschijnlijk door architect Kilian Ignác Dientzenhofer). De centrale structuur bedekt met een koepel is ovaal, met rechthoekige pastorie en prismatische toren aan de westkant. Waardevol is ook het interieur van de kerk. Op het hoofdaltaar is een gotische tabelvorm schilderij van de Onze Lieve Vrouw van Sepekov en op het plafonds van het middenschip zijn prachtige barokke fresco's met als thema Maria, geschilderd door SIARD František Nosecký in 1730.

juli 2011