Edinburgh

Edinburgh

8.7Fantastisch

Het Schotse Edinburgh heeft alles in huis voor de perfecte citytrip. Ga lekker winkelen en scoor de mooiste souvenirs, pak een 'pint' in de pub, snuif de Schotse cultuur, ga voor een 'high tea’ met zoete fudge, wandel door het park of zoek in de hooglanden de ruige natuur op. Vervelen is hier geen optie!

Lees meer over Edinburgh

vakanties Edinburgh

We hebben een aantal aanbieders voor Edinburgh voor je op een rij gezet:

De Jong Intra
De Jong Intra
Bebsy
Bebsy
Buro Scanbrit
Buro Scanbrit

Over Edinburgh

Eigenlijk heeft het Schotse Edinburgh alles in huis om het hele jaar rond dé city trip te zijn. Maar rond de kerstperiode is het er wel éxtra leuk! Lekker inkopen doen, een ‘pint’ pakken in de pub, Schotse cultuur snuiven, ‘high tea-en’ met zoete fudge, wandelen door het park of eventueel in de ‘high lands’…

Het mag dan wel guur weer zijn, maar dat hoort er eigenlijk gewoon wel bij in Schotland. Dus eenmaal aangekomen op de luchthaven, pakken wij direct zo’n typische, rode Engelse dubbeldekker en binnen een half uur worden wij zeer gastvrij onthaald in een zalige Bed&Breakfast iets buiten het centrum van de stad. Natuurlijk schenkt de gastheer eerst een kopje thee met biscuits en showt ons de in Laura Ashly-sfeer slaapkamer in het prachtige landhuis Number 22. Dan is het nu toch echt tijd om de wandelschoenen aan te trekken… Op pad richting centrum. We passeren direct al heel wat pubs, waar wij vanavond heerlijk (en goedkoop) kunnen eten, maar eerst zijn we op weg naar het beroemde kasteel van Edinburgh. Voor we daar aankomen maken we een wandeling door het park mét uitzicht op het kasteel op de berg. Grillige rotsen zijn in de ijstijd geslagen en zo kon men boven op de ‘berg’ een groot kasteel/vesting bouwen. Na het betalen van entree kun je enkele uurtjes dwalen door de kasteelhallen, de kapel en de musea én genieten van de prachtigste panoramische uitzichten over de stad. Elke dag, behalve op zondag, worden bezoekers weer opgeschrikt. Nee, niet door de kasteelgeesten, maar door de One O’Clock Gun waarmee vanaf de borstwering om één uur 's middags een schot wordt afgevuurd. Lunchtijd!

Ondergrondse gangen

Lunch kan snel en simpel in Edinburgh… gewoon een heerlijke, verse sandwich mét frites in de pub. En voor de liefhebber natuurlijk fish and chips. Vervolg de dag dan, door bijvoorbeeld vanuit het kasteel richting paleis te wandelen door de Royal Mile, een straat vol leuke winkels en musea. Al snel vind je de Camera Obscura, een ontzettend leuke ‘attractie’ waar je gezichtsvermogen op een bijzondere manier wordt getest. Ook voor kinderen is dit een ontzettend leuk én leerzaam museum. Op het dak bevindt zich dé camera obscura waarmee je menig shoppend toerist kunt bespieden. Daarna op voor een glaasje whisky in het Scotich Whisky Heritage Centre, waar je in een whiskyvat een ritje langs het productieproces maakt. Niet zo’n whiskydrinker? Slenter dan gewoon verder over de Royal Mile. Tegenwoordig ben je je totaal niet bewust van de restanten van de eeuwenoude ‘straatjes’ onder je voeten. Maar daar kom je al snel achter als je een ‘ghost tour’ maakt, want dan wordt het haarfijn uitgelegd. De laatste pestepidemie hield in 1644 stevig huis in Edinburgh, en er wordt beweerd dat de zielen van de overledenen hier tot op de dag van vandaag nog ronddwalen. Tenminste… als je de personages in Mary King’s Close mag geloven. Dwaal door de ondergrondse gangen en luister naar oude legendes en angstaanjagende griezelverhalen die meer dan 300 jaar oud zijn.

Paleis en parlementsgebouw

De Royal Mile is gezellig verlicht met kerstversiering en ook de etalages zien er schitterend uit. Enkele kerstwinkels zijn hier het hele jaar geopend! De Engelsen zijn écht dol op Kerstmis. Echt veel kerstcadeaus hebben wij nog niet gekocht, al slaan we wel wat mierzoete fudge in. Zelf pakken we er een cup of tea bij en we kunnen er weer even tegen. Op weg naar het paleis… Het Palace of Holyroodhouse is het andere ‘eindpunt’ van de middeleeuwse geplaveide Royal Mile. In dit paleis beleefde de Schotse koningin Mary haar moeilijkste momenten, een tragisch verhaal dat ook vandaag nog niets aan kracht heeft ingeboet. Veel van Mary’s persoonlijke spullen worden in het paleis tentoongesteld. In schril contrast met dit oude bouwwerk staat het hypermoderne parlementsgebouw. Na een uitgebreide check van tas en jas mag je hier naar binnen en een kijkje nemen in dit bijzondere stukje architectuur. Veel Engelsen zijn nog steeds niet blij met deze constructie van hout, glas en staal. Bijzonder is het wel! En leuk ook om even in dit parlementsgebouw rond te mogen snuffelen. En dat alles gratis!
Stad-moe? Vanaf het parlementsgebouw kijk je op de ‘high lands’ uit de omgeving. Liefhebbers kunnen hier zo een dagje wandelen of mountainbiken. Genieten van de natuur…

Shop till you drop…

Eigenlijk ben je niet in Schotland geweest als je niet minimaal één avond de pubcultuur hebt beleefd. Vaak met live muziek: traditionele Schotse muziek met een portie pit! Wij maken in Edinburgh een praatje met de vriendelijke Schotten, drinken een ‘pint of beer’, zingen wat mee en vertrekken dan naar ons bed. De volgende dag weer fris om te gaan shoppen…Oké, echt veel kleding zul je hier niet scoren, maar leuke cadeau’s en kerstverrassingen wel. Dankzij de compacte lay-out van het stadscentrum zijn de diverse winkels makkelijk bereikbaar. In Princes Street liggen de winkels aan één kant van de weg en kun je zowel winkelen als genieten van het uitzicht op het kasteel. Jenners is hét warenhuis van de stad, met meer dan 100 afdelingen en sinds 1838 een van de topwinkels. Vlakbij biedt Harvey Nichols vier verdiepingen met de nieuwste trendy kleren en coole accessoires. Iets meer te besteden? Aan het begin van Mulltrees Walk bevinden zich exclusieve boetieks zoals Louis Vuitton. Eén straat verderop groeit George Street, met zijn speciaalzaken en de welkome koffie- en lunchgelegenheden, snel uit tot de lievelingsbuurt van de winkelfans. Op zoek naar typische Schotse producten, zoals een kilt of kasjmier trui, dan is de omgeving van Royal Mile the place to be. Helemaal in de Schotse decembersfeer komen wij in Victoria Street en de Grassmarket. Prachtige gekleurde pandjes en Schotse winkels: whiskyzaken, juweliers, kleermakers en designzaken met breiwerk en kasjmier.

De Stad

De stad is rijk aan bezienswaardigheden met als trekpleister het Edinburgh Castle. De vele oude gebouwen geven de stad een Middeleeuws karakter. De straten met hun karakteristieke uitstraling zijn een lust voor het oog. Het grote aanbod aan pubs en winkels maken het een populaire stad voor shopping en uitgaan.

De binnenstad van Edinburgh bestaat uit de oude stad (Old Town) en nieuwe stad (New Town). De Old Town bestaat uit een hoofdstraat (Royal Mile) met stegen in visgraatpatroon en het Edinburgh Castle, het kasteel dat gebouwd is op een vulkanische rots. Vanaf het kasteel heb je een geweldige sightseeing over Edinburgh. De hoofdstraat is gevuld met toeristische winkeltjes. Schotse lekkernijen, kilts, keltische sieraden, doedelzakken, whisky, het is een greep uit de aangeboden waren in deze straat. Als je het shoppen zat bent, kun je tot rust komen in de typische Schotse pubs waar het gemoedelijk vertoeven is. De New Town is eveneens voorzien van talrijke winkels, heerlijke eetcafés, en pubs, waar je bij sommige zelfs een lunch of - bij sommige - een diner kunt nuttigen. (Let op, sommige eetgelegenheden zijn zondags gesloten!)
Typisch Schotse restaurants kun je herkennen aan het “Taste-of-Schotland” logo. Haggis is een bekend Schots gerecht (schapenmaag of runderdarm, gevuld met havermout en orgaanvlees). Een stedentrip naar Edinburgh zal voldoen aan de meest uiteenlopende verwachtingen en men zal verrast worden door de culturele veelzijdigheid van deze stad. Zo heeft de stad een aantal prachtige theaters. Liefhebbers van klassieke muziek boeken een heerlijk avondje in de Usher Hall. Het Brunton Theatre trakteert haar bezoekers op dansvoorstellingen. Het Church Hill Theatre is er voor de toneelliefhebbers. Het museum of Scotland is er voor degene die graag museums bezoekt.

Oud en Nieuw

De stad Edinburgh begint en eindigt het jaar met een gigantische Oud en Nieuw viering, waarop iedereen is uitgenodigd. Maar juist ook tussendoor organiseert men hier de grootste kunstfestivals ter wereld: een filmfestival, een jazz- en bluesfestival, een festival voor kunst, boeken, wetenschap, Kerstmis en de bekende Militaire Taptoe. Winkels worden omgetoverd tot galerieën, kerken tot concertzalen – dat maakt het nou net zo leuk. Nieuw talent stroomt toe in Edinburgh en Edinburgh ontvangt hen met open armen!

In de zomer is er het beroemde Edinburgh Festival met verschillende muziek en theater festivals. Ieder jaar wordt in augustus de Military Tattoo gehouden, een taptoe waar legeronderdelen uit de hele wereld bij elkaar komen. De busverbindingen in Schotland zijn goed. Er is een directe busverbinding tussen Glasgow en de hoofdstad, maar je kunt ook kiezen voor de trein.
Het weer in Schotland is door het zee klimaat meestal somber en nat. De temperaturen liggen ook in de zomermaanden aan de lage kant. De minste regen valt er in het voorjaar.

Praktische informatie Edinburgh

Reviews over Edinburgh

• 10AHCW28-01-2020

Super leuke stad en alle op loopafstand.

Hele mooie stad en alles op loopafstand(je hebt geen taxi op hop on/of bus nodig) heel veel te zien, de meeste musea zijn Gratis en ook 4 excursies zijn gratis: New town-ghost tour-old town tour en potter trail. Wij zaten in het Apex hotel in Old town super centraal en een fantastisch hotel. Tip: bij aankomst hadden we gelijk geld gepind maar dat was een zeer hoge koers(€134.- voor 100.-pond!) dus later pinnen. Eigenlijk had je nergens contant geld nodig, zelfs de taxi chauffeur had een pinaut. Je kon in alle pubs goed eten voor niet teveel geld (prijs ongeveer als in Ned.) Raar was dat je overal zelf je dranken aan de bar moest halen en betalen, dus heel veel pinbonnetjes....Ook hooglanden en Loch Ness trip gedaan, heel indrukwekkend. Het kasteel was ook zijn geld waard. Wat ook heel erg opviel dat het in het weekend VEEL drukker is, want wij waren er van di t/m zo, dus beter het weekend vermijden, want je moet dan ook alles reservere

Gereisd met partner in januari 2020

• 10Astrid15-07-2019

onvergetelijke ervaring !

onvergetelijk ! zoveel te zien ! musea zijn gratis.......... De schotten zijn heel vriendelijke en behulpzaam. aanrader ...nighttoer door Edinburg . in Edinburg proef je schotland en dat smaakt naar meer ........

• 10Zorg voor natuur

Gereisd met partner in juni 2018

• 8Sabrina Roijen28-06-2019

Een van de mooiste steden waar ik ben geweest

Een prachtige stad waar veel te doen en te zien is. Als je van oude steden houdt is Edinburgh zeker weten een aanrader. Wij zijn in december gereisd toen er kerstmarkt was. Dit gaf de reis net iets extra’s

• 7Uitgaanslevenn
    • 1Stranden
    • 8Zorg voor natuur

Gereisd met partner in december 2018

• 8Roelof27-06-2019

Erg mooi

Castle historisch van belang fraai uitzicht en mooie rondleiding.

• 7Uitgaanslevenn
    • 8Sfeer in stad
    • 6Stranden
    • 7Zorg voor natuur

Gereisd met partner in juli 2018

• 8Lieneke08-05-2019

Leuke stad voor een stedentrip

Genoeg te beleven en mooie historische stad. We hebben het kasteel en Arthurs Seat bezocht. Ook een whiskyproeverij kon niet ontbreken. Gezellige stad en voor een paar dagen genoeg te doen!

• 7Sfeer in stad

Gereisd met vrienden in mei 2019

• 9Egbert ten Hoeve26-04-2019

Schotland, we meet you next year again!

Als je er nog nooit geweest bent, zoals wij, dan geen verwachtingen vooraf koesteren. Als je er eenmaal bent, dan geniet je ademloos en heb je thuis heel veel te vertellen. Schotland, we meet you next year again!

Gereisd met partner in juli 2018

• 9jacoba07-04-2019

Ik ga ieder jaar en heb er nog niet genoeg van

stel je open voor de mensen en hun gewoonten Het is een fantastisch land gastvrij,/ aardige mensen, rustig Het landschap is zeer wisselend ,de kusten zijn geweldig de eilanden geven je nog een eiland gevoel Culinair zijn ze niet sterk maar als je voor het land gaat neem je dat voor lief Schotland is fantastisch

• 6Uitgaanslevenn
    • 8Sfeer in stad
    • 8Stranden

Alleen gereisd in oktober 2018

• 8Lenie06-04-2019

Fantastisch.

Edinburgh was onderdeel van een reis door de Schotse hooglanden. Het landschap was prachtig, ontzettend veel hele mooie en grote meren en Edinburgh heeft ons ook verrast. Veel historie, mooie oude gebouwen en kastelen. Bij de beoordeling in cijfers is het strand natuurlijk niet van toepassing.

Gereisd met vrienden in september 2018

• 8Gerbrig van Brug03-04-2019

Cultureel, historisch, Schots; kortom fantastisch.

Edinburgh is een bruisende stad met zeer veel historische en culturele uitstapjes, maar ook op het vlak van eten, drinken en uitgaan is er veel te doen. Hoewel augustus de maand van de midges (kleine steekvliegen) is, heb je daar in de hoofdstad weinig last van. Wat wel een nadeel is van de maand augustus en wellicht een voordeel voor anderen: in Edinburgh zijn maar liefst drie festivals tegelijkertijd. Enerzijds is het daardoor heel gezellig en er is echt genoeg te doen en te ondernemen. Anderzijds is het bezoeken van de burcht daardoor wel echt minder leuk. Door de vele bezoekers is het dringen geblazen voor de mooie oude vertrekken en dat is jammer. Sowieso is het centrum, de Royal Mile, wel erg druk. en toeristisch. Even daarbuiten is ook genoeg te doen, dus ga ook echt de buitenwijken in waar je een praatje kunt maken met de zeer vriendelijke Schotten. Absolute aanrader: ga ondergronds in Edinburgh naar de Underground Vaults.

• 6Stranden

Gereisd met partner in augustus 2018

• 10Kasia01-02-2019

Cudowne Miasto

Świetne miejsce do zwiedzania.. jest wiele zabytków i przepieknych miejsc.. Ludzie bardzo przyjaźni.. jesteśmy zachwyceni..

Filmik z naszych wakacji

• 10Stranden