Moskou

Vakantie in Moskou

Moskou is de hoofdstad van Rusland, de voormalige Sovjet-Unie. Moskou is een enorme stad met ruim negen miljoen inwoners. Het is verreweg de grootste stad van Rusland. De stad is in het westen van het land gelegen en wordt doorkruist door de rivier de Wolga. Deze rivier vertakt door de hele stad in kleinere riviertjes. Tijdens de koude oorlog was Moskou het hart van het communistisch bewind. Vanuit het Kremlin werd het rode Sovjetleger aangestuurd. Een stedentrip naar Moskou is niet binnen een dag te doen. De culturele en historische trekpleisters van de stad zijn enorm.

vakanties Moskou

We hebben een aantal aanbieders voor Moskou voor je op een rij gezet:

De Jong Intra
De Jong Intra
Stedentrips.nl
Stedentrips.nl

Over Moskou

Het centrum van de stad is het Rode Plein. Aan het Rode Plein is het regeringsgebouw, het Kremlin, gevestigd. Aan het plein is ook de sprookjesachtige Bassiliuskathedraal en een enorm winkelcentrum te vinden. Een indrukwekkende bezienswaardigheid is het Lenin-mausoleum, waar het gemummificeerde lichaam van de voormalige Sovjetleider tentoongesteld wordt. Langs de muren van het Kremlin zijn graven van andere communistische helden zoals Jozef Stalin of Joeri Gagarin, de eerste man in de ruimte, te bewonderen. Andere bezienswaardigheid in Moskou zijn onder andere de vele authentieke metrostations, de Kazan-kathedraal en het Historisch Museum.

Het uitgaansleven in Moskou bruist als nooit tevoren. Elke dag komen er weer nieuwe nachtclubs of discotheken bij. In Moskou zijn ook honderden restaurants te vinden. De prijzen in de horeca zijn relatief hoog. Tijdens zonnig zomerweer zijn de terrassen in Moskou uitnodigende aangelegenheden. Moskou is een uitstekende stad om te winkelen. De stad kent een ongelooflijk aantal grote en kleine winkels. Van modieuze westerse kleding tot tradiotionele Russische producten: Moskou heeft het. De stad is voor rijke hippe mensen al een tijdlang de place to be. Shoppen en Moskou gaan dus goed samen.

Moskou is een stad van uitersten. Ook qua klimaat heeft Rusland voor ieder wat wils. Op warme zomerse dagen kan het kwik tot dik boven de dertig graden Celcius stijgen. Tijdens de koude winters kan het daarentegen meer dan dertig graden vriezen.

Het openbaar vervoer neemt in Moskou een prominente plaats in. Veel Moskovieten vervoeren zich per metro, bus of tram. Tijdens het drukke spitsuur komt er om de haverklap een nieuwe metro of tram langs. Moskou is tevens een belangrijk knooppunt voor teinverbindingen naar alle ex-Sovjetstaten en bestemmingen als Berlijn en Warschau. Verder start in Moskou de wereldbekende Trans-Siberische spoorlijn. Moskou heeft vier internationale luchthavens: Vnoeko, Bykovo, Sjeremetjevo en Domodedovo.

Reviews over Moskou

• 7Sifra23-04-2019

Super koud, perfecte kerst, indrukwekkend

Regels alles met je paspoort en papieren goed van de voren en optijd!

• 7Uitgaanslevenn

• 9Sfeer in stad

Gereisd met vrienden in januari 2019

• 6Leuke ervaring25-09-2018

Mooi en educatief

Rusland met touroperator. Mooie en educatieve reis. Voor sommige bezienswaardigheden te weinig tijd. Drukke maar mooie reis. Men gaat er vanuit dat je zelf naar je hotel terugkeert als je als groep met de mooie metro hebt bewonderd. Zoek dat maar eens uit als je dat niet gewend bent. Wordt niet van tevoren gezegd. Ook zorgen dat je zelf al eten in je tas hebt als je naar een excursie gaat, weinig mogelijkheid om te stoppen. Ook al heb je WC aan boord, je mag hem niet gebruiken. Tijdens wc stop stond de gids met een groep aan de andere kant vd passage te wachten, zodat je ze niet terug kunt vinden. Had een wat meer westerse gedachtegang prettiger gevonden van onze gids.

• 6Uitgaanslevenn
    • 4Omgeving
    • 6Sfeer in stad
    • 4Zorg voor natuur

Gereisd met vrienden in augustus 2018

• 9J.30-05-2017

Moskou is geweldig!

Ben er nu 2x geweest (voorjaar en najaar) en ga binnekort weer terug! De stad is over het algemeen schoon en groen. Mensen lijken idd stug, maar erg vriendelijk en bereid je te helpen als je daar om vraagt. Alle jongeren kunnen gewoon Engels! Metro is aan te raden, taxi alleen buiten die spits! Winkels zijn er niet veel in straten zoals wij die kennen maar veelal in gigantische shoppingmalls verspreid over de stad. Aviapark (grootste van Europa) en Metro zijn enkele voorbeelden van shoppingmalls waar je je ogen zult uitkijken. Ik heb zelf bekenden in Moskou wonen. Zonder een bekende of een gids zou ik eerlijk gezegd niet weten of ik het ook zo geweldig zou vinden. Simpelweg omdat de stad te groot is om alle leuke restaurants, straatjes,cafes etc. in korte tijd te ontdekken! Dit maakt het natuurlijk wel lastig! Wat betreft veiligheid voel ik mij in Moskou absoluut veiliger dan een gemiddelde stad in NL!

• 9Uitgaanslevenn
    • 9Omgeving
    • 9Sfeer in stad
    • 9Zorg voor natuur

Gereisd met partner in januari 2016

• 10Ruud19-05-2017

Groepsreis Moskou, St. Petersburg (7 dagen)

Touroperator geef ik 10+ vanwege zeer goed georganiseerd. Fantastische ervaring met de Russen en hun cultuur. Alle lof voor de ingehuurde professionele gidsen Anja en Vladimir, die erg gepassioneerd, professioneel zijn! Met zulke mensen komt touroperator ver!

• 10Uitgaanslevenn

Gereisd met vrienden in mei 2017

• 8Olaf van Oosterhout13-05-2017

Ik zou er wel wel kunnen wonen

Moskou heeft zo ontzettend veel om te bekijken. Iedereen kent het Rode plein en de Basiliuskathedraal. Maar wat dacht je van de vele musea op loopafstand. Ik heb nog nooit zo veel schilderijen van Rembrand van Rijn bij elkaar gezien. Ga ook eens naar Arbat street, bezoek de Tretjakov gallerie en geniet daarna van het zonnetje op een terras met een glas witte wijn of champanski.

De metro is prima te doen en be prepared, het Cyrillisch is lastig maar je hebt metrokaarten in het Engels. :)

In het centrum staan bordjes met de meest bekende attracties. Daarbuiten zul je je tropenhelm op moeten doen en het kompas in de zak. Lekker om zelf op pad te kunnen gaan.

Gorky Park is een echte aanrader. Ga op een bankje zitten en en geniet van wat er allemaal om je heen gebeurd. Wordt een Rus onder de Russen. Rem Koolhaas heeft hier "de Garage" op zijn bekende wijze omgeturnd. Hier bevind zich de grootste moderne kunst verzameling van Rusland.

Ik heb mij verbaasd over hoe groen Moskou's centrum is, maak maar eens een wandeling over de esplanade, de groene wandelring in het centrum.

Oh ja, vergeet niet om af en toe om je heen te kijken, de architectuur kan je soms verbazen.

Het klimaat is prima, denk niet dat het altijd koud is in Rusland. Neem wel een paraplu mee want in de zomer kan het erg warm worden en het onverwachte onweersbuitje kan je dan onaangenaam verrassen.

• 8Uitgaanslevenn
    • 9Cultuur

Zakelijk gereisd in juni 2016

• 9Baas28-08-2016

Grote geweldige stad

Stad is verschrikkelijk groot met een flinke dosis bezienswaardigheden. Russen waren verrassend vriendelijk en zijn hulpzaam.

• 7Omgeving

Gereisd met partner in augustus 2016

• 7Marianne30-06-2016

Mooie start van de Transsiberië Express

Wij verbleven 3 dagen in de stad voorafgaand aan onze treinreis. Alhoewel we ook een stadstoer met gids hebben geboekt, was het verrassend makkelijk om met de metro de belangrijkste bezienswaardigheden van de stad te bezoeken, zonder een gids. Het is een beetje stoeien met de Russische letters, maar uiteindelijk is het goed te vinden.

• 7Uitgaanslevenn
    • 6Cultuur

Gereisd met partner in juli 2015

• 9Kirsten22-05-2016

Wát een waanzinnig mooie stad!

Doordat ik weinig tijd had heb ik alleen het rode plein en het kremlin kunnen zien. Moskou is een zeer moderne stad waar ik mij erg veilig voelde. De stad is schoon en de Russen zijn erg vriendelijk en behulpzaam.

Zakelijk gereisd in mei 2016

• 10Will17-05-2016

mooie stad

De eerste dag in Moskou was wat onwennig, maar daarna voelde de stad al gelijk heel gewoon aan. Het is een moderne stad, waar de straten goed schoon gehouden worden. Niet iedereen spreekt Engels, maar we vonden dat iedereen wel zijn best deed om ons te begrijpen. Vrijwel overal wordt streng gecontroleerd: tassen door de scanner, detectiepoortjes en soms paspoortcontrole. We hebben ons trouwens geen moment onveilig gevoeld, ook 's avonds niet. Het centrum is mooi en ook buiten het centrum zijn mooie gebouwen en parken te vinden. Leer van te voren het Russische alfabet. Zeker als je van de metro gebruikt maakt is dat erg handig want alles staat in het Russische aangegeven. Breng een bezoek aan het Rode Plein, het Kremlin, Izmailovsky markt. En ga zeker de kerken van binnen bekijken.

Gereisd met partner in mei 2016

10 van de 125 reviews gezien