Domtoren

8.8Fantastisch

• 9Chris28-01-2011

Prachtige gotische toren

De Dom van Utrecht is vooral bekend om zijn toren uit de 14de eeuw. De Domkerk is één van de vroegste voorbeelden van gotiek in Nederland. De Domtoren diende niet alleen als klokkentoren, maar ook als privékapel en bastion van de Utrechtse aartsbisschop en als uitkijktoren en woning van de torenwachter. De toren werd gebouwd tussen 1321 en 1382 en stond twee meter van het schip van de Domkerk af. Tijdens de bouw van de Domkerk werden de steunberen van het middenschip wegbezuinigd, zodat de druk van de gewelven volledig op de muren kwam te liggen. Een tornado in 1674 blies het ganse middenschip weg. Nadat het puin opgeruimd was, kwam het huidige ruime Domplein tot stand. Zo staat de indrukwekkend Domtoren, die bovenaan als een waar kantwerk is opengewerkt, volledig vrij. Het resterende deel van de Domkerk zelf (dwarsbeuk en koor) is vrij sober.

Zakelijk gereisd in januari 2011

• 8joriss23-07-2018

Mega uitzicht, is de inspanning meer dan waard

Tijdens een dagje Utrecht is het beklimmen van de domtoren een must. 465 treden, best pittig, maar met de gids ga je niet in een keer omhoog. Gids was enthousiast en wist veel te vertellen. Het uitzicht is prachtig! De Amsterdam Arena was te zien! Ik had nog wel langer van het uitzocht willen genieten, maar je bent gebonden aan de tijden van de rondleiding, miste op de toren nog wel bordjes met waar je wat in de verte kunt zien.

Alleen gereisd in juli 2018

• 9ekoops29-06-2013

Fraai uitzicht over Utreg

Kort gelden zijn mijn vrouw en ik een dagje naar Utrecht geweest. Natuurlijk hebben we (voor het eerst!) de domtoren beklommen. Geweldig, maar wel flink uithijgen van de klim. De Domtoren biedt een fantastisch uitzicht op Utrecht

Gereisd met partner in juni 2013

• 7Astrid20-04-2015

Hoog boven de stad

Statig torent de domtoren over de stad uit. Ik ben er helaas niet binnen geweest, heb dat zeker op mijn lijstje staan voor een volgend bezoek.

Alleen gereisd in april 2015

• 9kitten00720-12-2013

leuk, maar niet met hoogtevrees

Ik vond het een leuke ervaring echt een onderdompeling in onze cultuur. Een mooi gebouw en je kunt er veel van zien. Indrukwekkend.

januari 2013

• 8kitten00720-12-2013

Uitzicht

Geweldig uitzicht over de stad!

januari 2013

• 8Fam. v .d. Biezen26-07-2014

mooi bouwwerk

mooi bouwwerk in hartje Utrecht

Gereisd met partner in juli 2014

• 8jan knetsch26-01-2015

hele klim

prachtig uitzicht,goede uitleg gids over de domtoren

Gereisd met partner in januari 2015

• 8Fam. Schurink27-09-2014

Domtoren

een blikvanger voor Utrecht.

Gereisd met partner in augustus 2014

• 10Laura29-12-2013

Prachtig

Erg mooi om te zien. Als je in Utrecht bent moet je dit zeker gezien hebben.

Gereisd in december 2013

10 van de 46 reviews gezien