Oosthuizen

Reviews over Oosthuizen

Etersheim

Arija
    29-9-2011

Etersheim is een gehucht en onderdeel van Oosthuizen. Het ligt daar pittoresk aan de IJsselmeerdijk. Het heeft een rijke geschiedenis, beginnend in het jaar 800. Er staat nog een mooi kerkje, zonder toren, en enkele zeer fraaie oude huizen. Ook is Etersheim bekend door Cornelis Johannes Kieviet, schrijver van onder andere Dik Trom. Hij werkte in de school in het dorp, die nu niet meer als schoolgebouw gebruikt wordt. Er wordt momenteel hard gewerkt aan de realisatie van een Dik Trom museum. Mooie plek!

Gereisd Alleenreizend in augustus 2011

prachtige kerk

Arija
    29-9-2011

Oosthuizen ligt aan de Beemster Ringvaart zo’n twintig kilometer boven Amsterdam. Het bezit een prachtige gotische kruiskerk, de Grote Kerk, aan de Raadhuisstraat 61. Twee topstukken bevinden zich in deze kerk. Het 18de-eeuwse praalgraf van François van Bredehoff (1648-1721) gemaakt door de Antwerpse beeldhouwer Jan Pieter van Baurscheidt sr. En natuurlijk het orgel met pijpwerk en kas uit de 15e eeuw. Het dorp heeft een dorps karakter en 't is niet ver gaans naar het Markermeer.

Gereisd Met vrienden in augustus 2011
Oosthuizen scoort een 7,8 uit 10, op basis van 5 reviews