Flessenscheepjes Museum

9.8Fenomenaal

• 10Fam. Nowack22-10-2018

In één woord: fantastisch!

Wat een heerlijk museum is dit. Gevestigd in een monumentaal pand, dat is gelegen in de idyllische binnenstad van Enkhuizen, op een steenworp afstand van de Dromedaris, is dit museum de ideale locatie om een zeer grote collectie scheepsmodellen, die op een bijna onverklaarbare wijze in flessen zijn ‘getoverd’, te laten bewonderen. Jong en oud zullen stellig heel veel plezier in dit schitterende museum beleven, zoals mijn vrouw en ik tot tweemaal toe met onze kleinkinderen hebben mogen ervaren, mede dankzij de zeer hartelijke ontvangst en de leerzame rondleiding door de medewerk(st)ers. Fijn was het zeer zeker ook dat er na afloop van onze bezoeken voor een zeer schappelijke prijs mooie scheepsmodellen in fles konden worden bemachtigd. Onze bezoeken hebben voor onze kleinkinderen veel betekend en hebben hen bovendien de kans geboden om over dit bijzondere onderwerp een mooie spreekbeurt te gaan houden.

oktober 2018

• 10De Pauwtjes29-08-2018

Een regelrechte aanrader!

Alleen al de wandeling van het NS-station via de Dromedaris naar dit heerlijke museum was meer dan de moeite waard. Dit museum, dat is gevestigd in een schitterend historisch pand, heeft onze verwachtingen verre overtroffen. De ontvangst was hartverwarmend, en de korte film over de manier waarop een scheepje in een fles wordt ‘getoverd’, was zeer verhelderend. Mijn vrouw en ik, maar zeker ook twee kleinkinderen, hebben met volle teugen genoten van de ontelbare tentoongestelde flessenscheepjes, maar ook van allerlei andere in flessen ‘getoverde’ bezienswaardigheden. Bijzonder leuk was het bovendien, dat het mogelijk is gebleken om voor een vriendenprijsje schitterende scheepmodelletjes, al dan niet in fles, aan te schaffen. Wij kunnen daarom nauwelijks wachten om met twee andere kleinkinderen dit knusse museum opnieuw te gaan bezoeken!

augustus 2018

• 10Frederiek van Rhijn12-07-2018

Een 10 omdat het cijfer 11 niet voorkomt!

Het Scheepjesflessenmuseum is een juweeltje onder de Nederlandse musea. Klein, maar fijn, maar toch groter dan je aan de buitenkant zou denken. Aan het raam hangt een foto van Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima (met streepje) en een mooiere reclame kan je natuurlijn niet hebben! Een van de scheepjes waar mijn oog op viel was een miniatuurschip van de Bounty, voor eeuwig gelinkt aan Captain Bligh en een van de meest fameuze muiterijen. Een schip overigens waarmee bij mij de passie voor alles wat maritiem was begon, maar nu voornamelijk is toespitst op de VOC. En ook daarvan zie ik scheepjes terug en mooie Delfts Blauwe tegeltjes. En natuurlijk ook van een paar van die indrukwekkende klipperschepen, die om de 5 jaar tijdens Sail Amsterdam te bezichtigen zijn en misschien binnenkort ook weer gedurende Sail Harlingen, maar voor nu is de focus gericht op de mini-replicaatjes in het meest knusse museum van Enkhuizen!

Alleen gereisd in juli 2018

• 10ingrid22-12-2017

bijzonder pitoresk museum

Hele leuke ontvangst met super enthousiaste vrijwilligers, die erg veel wisten te vertellen. Hebben hart voor dit museum. Voor zo'n klein museum kijk je toch je ogen uit. Geen negatieve dingen ;) Voor grote groep misschien minder geschikt ivm omvang museum

Gereisd met partner in december 2017

• 8Madeleine28-05-2014

Mooie flessenscheepjes in een mooi Spuihuisje

Het museum bevindt zich in het mooie Spuihuisje (17e eeuw). Dit sluiswachtershuisje is gebouwd boven de doorvaart naar de Zuiderzee. De sluisdeur is nog te zien in het huisje. Verder herbergt het een grote collectie flessenscheepjes. Na de uitleg over het huis laat men je eerst een video bekijken met uitleg van een flessenscheepjesbouwer. Naast allerlei flessenscheepjes van groot tot piepklein zijn er ook een aantal flessen met kunst erin te zien. Met vragen kan je terecht bij de vrijwilligers en als het niet druk is hebben ze zeer leuke verhalen te vertellen over deze flessenscheepjes. Ben je in de buurt ga eens kijken. Het kost € 4 en gratis met MJK.

Alleen gereisd in mei 2014

• 7Helen Hali29-01-2014

Madurodambootjes in de fles

diverse soorten schepen zijn te bezichtigen. Een leuke bestemming voor als het een keer wat minder weer is.

Gereisd met partner in mei 2013

• 8Trude22-08-2013

prachtig

Hoe bestaat het dat men in deze kleine flesjes een scheepje krijgt

Gereisd met partner in augustus 2013

• 9Moons- Van den Eynde09-08-2013

Flessenscheepjes museum

Ongelooflijk schouwspel! Je ziet er zulke kleine flesjes met allerlei in verwerkt dat je met grote ogen staat te kijken van het geduld en dhet talent van de makers

juli 2013

• 8he_hermans27-07-2013

Erg leuk!

Een enthousiaste mevrouw die graag vertelt hoe het er vroeger aan toe ging.

Gereisd met partner in juli 2013

• 9A.H.P.van Oeffelt29-09-2012

Bezoek

Zeker naar toe gaan.en wel de tijd nemen.

Gereisd met partner in september 2012

10 van de 12 reviews gezien