Van Gogh Museum

7.5Goed

• 7Sil06-02-2019

Heel mooi

Eten is best duur ga erna bij Museumplein wat eten

Gereisd met vrienden in september 2018

• 8Marije Van Kuik25-10-2018

Fijn bezoek.

Handig dat je online kaarten kan bestellen, zodat je niet hoeft te wachten. Personeel is erg vriendelijk (heel verschil met het Rijksmuseum daar is iedereen chagrijnig) mooie collectie en ook erg leuk voor mijn zoon dankzij de audiotoer.

oktober 2018

• 9Robbert duppen27-01-2018

Erg verrassend museum, het verhaal over hoe het leven van de kunstenaar in elkaar zit,en de daarbij hoorende kunstwerken worden mooi weer gegeven. Een klein puntje van aandacht is wel de schitteringvan de Lampen in de schilderijen zou beter kunnen. Een echte aanrader als je in Amsterdam bent

Gereisd met partner in januari 2018

• 6Johanna29-07-2016

Matig

We vonden het museum chaotisch. In mijn herinnering was het een strak museum met de schilderijen van Van Gogh als middelpunt. Nu moesten wij ons een weg banen tussen bezoekers die op de ( smalle) trappen naar videovoorstellingen op de muur stonden te kijken. Harde muziek schetterde door het museum en de benedenverdieping was een grote winkel. het lijkt wel alsof ieder museum tegenwoordig een belevingsconcept moet zijn waar de kunst ondergeschikt is aan het vermaak van de bezoeker. Jammer.

juli 2016

• 4Trudy23-04-2016

Tegenvaller!

Wat we niet goed vonden. Veel! Met een museum jaarkaart waren we eindelijk binnen. Tijd in de rij gestaan.Toch moesten we eerst weer naar buiten om bij een ander gebouwtje een ticket te halen. "Hoe is het nu gelukt om door de beveiliging heen te komen" was de vraag. Nou gewoon, het personeel staat te kletsen met andere collega's. Wij weer naar buiten. Weer in een rij voor een ticket. "Waarom gaat dat zo vreemd"? was onze vraag? We kregen van de vrouw, waarvan we dat ticket kregen nog een grote mond toe. "Het is nu eenmaal het van Goghmuseum" snauwde ze. Eindelijk binnen. Laten we eens kijken hoe een en ander in elkaar steekt.

Chaotisch dus. Veel te veel mensen in dat gebouw. Heel benauwd. Kreeg last van zuurstof tekort. Vooral boven. En wat is het allemaal somber binnen. Wanneer je recht voor een schilderij gaat staan, zie je altijd een spiegeling van lampen. Fout! En dat schilderij dat bereik je niet eens. Iedereen staat tegenwoordig met een app op zijn smartphone alles te lezen over een schilderij. Zes, zeven, soms acht rijen achter elkaar. Blijf dan thuis en lees er een boek over.

In het museum zelf, dat griezelig donker is, (waarom eigenlijk?) zien we maar Een personeelslid aan wie we wat kunnen vragen. En die zit ook nog. Een plattegrond van het museum hebben we nooit gekregen, hoewel we daar later wel mensen mee zien lopen. We willen de plattegrond best kopen, maar waar dan??? Nee we zien de meest onzinnige souvenirs, tot hondendekjes met een printje van een schilderij van Van Gogh. Ons is dit bezoek, waar we naar uitkeken zwaar tegengevallen.

Heel jammer.

Gereisd met partner in april 2016

• 8mirjamhoudijk22-04-2014

Enorme collectie

Mooie uitgebreide collectie van Van Gogh. Door de route en de uitleg bij de schilderijen kun je goed zien in welke gemoedstoestand van Vincent verkeerde.

Gereisd met partner in april 2014

• 8Carlaatje06-03-2014

Zeer de moeite waard.

Prachtige schilderijen van Vincent van Gogh.

Gereisd met partner in maart 2014

• 9j.oskam4627-10-2013

Ook na zoveelste bezoek: geweldig!

Ontelbare keren waren wij hier. Altijd verzinnen we wel weer een nieuwe smoes om er naar binnen te gaan. Deze keer: een kopje koffie in het restaurant drinken. Met onze museumkaart ontweken we de lange queue kaartjeskopers en voelden ons even heel bijzonder. Eenmaal binnen toch maar weer alles langsgelopen en raakten weer onder de indruk van de schilderijen en de toelichtingen. Werkelijk voortreffelijk, leerzaam en inspirerend. Pas op het einde streken we neer in het restaurant, nagenietend van gebouw en exposities. Tot gauw, Van Gogh!

Gereisd met partner in oktober 2013

• 7lausie3721-11-2012

Leuk, als je van Van Gogh houdt

Leuk museum, wel erg druk, en op een gegeven moment wordt het een beetje saai. Behalve schilderijen kijken is er niet veel te doen.

Gereisd met partner in januari 2012

• 8haka100115-05-2012

Fascinerend verhaal

Als Vermeer-liefhebber moet ik nog wennen aan Van Gogh. Echter het verhaal achter van Gogh is wel fascinerend. Op latere leeftjd begonnen met schilderen en in amper 10 jaar ruim 700 schilderijen vervaardigd (en dan ook nog de nodige tekeningen) waarvan er hier ongeveer 200 zijn te zien. 700 schilderijen is even andere koek als die 35 van Vermeer. De enthousiaste verhalen van de gidsen voegen veel toe. Leuk om die verandering van stijl en onderwerpen zo naast elkaar te zien. En toch ook apart om van dichtbij vele schilderijen te bekijken die als ze ter veiling worden gebracht 100 miljoen (per stuk) op kunnen brengen. Het gebouw is lekker ruim opgezet. En ook dit museum is met de Museumjaarkaart te bezoeken, dus om de toegangsprijs maken we ons minder druk. Fotograferen van schilderijen NIET toegestaan.

mei 2012

10 van de 17 reviews gezien